Norsk skovkat - inde eller ude? Norsk skovkat - inde eller ude?
Hej Alle!
Jeg har et lille problem jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med...
Jeg har en norsk skovkat på 1 1/2 år, der først har være inde i et par måneder da hun var lille, men hun var alt for ustyrlig så jeg begyndte at gå med hende i snor udenfor. Til sidst lukkede jeg hende så helt ud. Kvarteret vi bor i er lidt trafikeret og der er ikke lang ned til centrum.
1 juledag skete det så frygtede, at hun blev kørt ned, men slap heldigvis uden større skader.
Problemer er bare nu at jeg vil så nødigt lukke hende ud igen, da jeg er så bange for det går grueligt galt en dag.
Hun har været inde siden og jeg har haft hende i snor udenfor et par gange, men ligesom vi er kommet ud vil hun ind igen.
Kan jeg tillade mig at holde hende inde eller vil det gøre hende depimeret eller andet? (Jeg skulle selvfølgelig have anskaffet mig 2 fra starten men det gjorde jeg ikke, og har senere hen fosøgt at få en lille killig men det gik SLET ikke, den kunne hun slet ikke acceptere)
Måske jeg kan anskaffe mig en anden norsk skovkat (voksen). Tror i det vil kunne fungere? Kan racekatte bedre sammen med deres egen race?
Håber der er nogen der måske kan hjælpe evt med egen erfaring.
Venligst Lotte
jan 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 2 Svar: 12
Janni --> Jeg har godt tænkt på det med en løbegård, men ved ikke om hun vil kunne trives med det.
Jeg har som sagt prøvet på at få en anden kat men den ville hun slet ikke acceptere men måske man skal prøve med en voksen kat og måske af samme race som hende.
Har lige oprettet hende herinde,
okt 2005
Følger: 8 Følgere: 7 Katte: 2 Emner: 41 Svar: 693
Jeg har selv en norsk skovkat, men hun har dog været indekat hele livet, med enkelte gåture udenfor i snor da hun var mindre. Hun er absolut ikke deprimeret og er smadder dejlig. Hyler ikke for at komme ud, spæner ikke ud af døren ved hver mulig lejlighed eller noget som helst.
Hvad angår en ny kat, så har jeg desværre ingen erfaring og kan ikke vejlede dig. Jeg ved dog at katte ikke nødvendigvis kan bedst sammen med deres egen race. Alt afhænger jo af deres temperament osv.
Ved heller ikke hvordan det ville gå hvis du anskaffer dig en voksen kat, hvis det ikke kunne fungere med en killing. Jeg mener, med en voksen kat er der jo nok større sansynlighed for at der kommer en masse konflikter, i modsætning til en lille killing som nok skal indordne sig efter din voksne hunkat. Hvor længe prøvede du at have killingen for du opgav? Kattene skal jo lige afprøve grænser og vise hvem der bestemmer og ikke mindst vænne sig til hinanden..
Jeg håber at du finder ud af noget. Held og lykke med det i hvert fald!
okt 2005
jan 2006
HUn hyler ikke når vi er ude, men hun piver lidt ved døren nogen gan´ge, men det er kun ganske kort, så går hun hen og ligger sig. Det er tydeligt hun har fået dig en ordenlig forskrækkelse den dag. Jeg føler heller ikke hun er deprimeret, hun er som hun plejer, hun synger og er meget kontaktsøgende. Da vi prøvede med den lille kat havde vi den i godt en uge, men de kunne ikke være i samme rum, Gizmo sprang på den og jeg tror hun bed deb ihjel hvis vi ikke fjernede hende. Den lille var så heller ikke så gammel (8 uger) dens mor var død og derfor fik vi den så tidligt. Gixmo er meget temperamentfuld. Hvordan finder men en der passer til hende??
jan 2006
jan 2006
jan 2006
joan l ---> Er det ikke synd når hun nu har være vant til at komme ud (i ca 1/2 år)
okt 2005
Det eneste jeg ved er bare at min kat også er meget meget dominerende og når jeg skal have en kat til (og det skal jeg jo.. hehe. ;0)) så skal jeg tænke mig rigtigt meget om og finde en kat med et rigtig godt temperament og så skal det selvfølgelig være en killing. -På den måde håber jeg at Dufa ikke vil føle at hendes territorie bliver hugget eller truet. *S* Man skal huske på at den nuværende kat skal føle sig tryg, da det er dennes hjem og det meste af opmærksomheden bør faktisk være på den gamle kat og ikke den nye. Den nye skal nok klare sig!! *S*
jan 2006
vi havde ham en uge så fik min kusine ham.
jan 2006
okt 2005
Der er det her med at sætte en krog på døren og så have døren på klem så misserne kan se hinanden, lugte til hinanden og give hinanden små dask igennem døren. Og så var der et andet godt råd med at bytte rundt på kattebakkerne, for at de kan vænne sig til den også..
Jeg kan desværre ikke huske flere lige nu, men der er mange gode ideer herindefra. Prøv evt. at kigge gamle tråde igennem for inspiration.
okt 2005
jan 2006
May-britt ---> Tak for linket.
okt 2005
jan 2006
jan 2006
okt 2005
jan 2006
jan 2006
okt 2005
Vi kan jo håbe at de kigger herind i tråden og giver et godt råd. :0)
Norsk skovkat - inde eller ude?