1.109 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Norsk skovkat - inde eller ude? Norsk skovkat - inde eller ude?

Hej Alle!

Jeg har et lille problem jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med...

Jeg har en norsk skovkat på 1 1/2 år, der først har være inde i et par måneder da hun var lille, men hun var alt for ustyrlig så jeg begyndte at gå med hende i snor udenfor. Til sidst lukkede jeg hende så helt ud. Kvarteret vi bor i er lidt trafikeret og der er ikke lang ned til centrum.
1 juledag skete det så frygtede, at hun blev kørt ned, men slap heldigvis uden større skader.
Problemer er bare nu at jeg vil så nødigt lukke hende ud igen, da jeg er så bange for det går grueligt galt en dag.
Hun har været inde siden og jeg har haft hende i snor udenfor et par gange, men ligesom vi er kommet ud vil hun ind igen.

Kan jeg tillade mig at holde hende inde eller vil det gøre hende depimeret eller andet? (Jeg skulle selvfølgelig have anskaffet mig 2 fra starten men det gjorde jeg ikke, og har senere hen fosøgt at få en lille killig men det gik SLET ikke, den kunne hun slet ikke acceptere)

Måske jeg kan anskaffe mig en anden norsk skovkat (voksen). Tror i det vil kunne fungere? Kan racekatte bedre sammen med deres egen race?
Håber der er nogen der måske kan hjælpe evt med egen erfaring.

Venligst Lotte

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skift af elpære 250 kr.
  • Fjernelse af hvepsebo 1.250 kr.
  • Cleaning 205 kr.
  • Dækskifte på el-løbehjul 670 kr.
  • Samling af ikea kommode 700 kr.
  • fjerne ukrudt 1.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Norsk skovkat - inde eller ude?
  • #1   7. jan 2006 Nina p ---> Ja det er forfærdligt man går med den frygt hele tiden.

Janni --> Jeg har godt tænkt på det med en løbegård, men ved ikke om hun vil kunne trives med det.
    Jeg har som sagt prøvet på at få en anden kat men den ville hun slet ikke acceptere men måske man skal prøve med en voksen kat og måske af samme race som hende.
    Har lige oprettet hende herinde,

• #2   7. jan 2006 Hej Lotte. Du skriver selv at hun gerne vil ind igen lige så snart hun kommer ud.. Hyler hun når hun er inde for at komme ud, eller hvordan er det med det?
    Jeg har selv en norsk skovkat, men hun har dog været indekat hele livet, med enkelte gåture udenfor i snor da hun var mindre. Hun er absolut ikke deprimeret og er smadder dejlig. Hyler ikke for at komme ud, spæner ikke ud af døren ved hver mulig lejlighed eller noget som helst.

Hvad angår en ny kat, så har jeg desværre ingen erfaring og kan ikke vejlede dig. Jeg ved dog at katte ikke nødvendigvis kan bedst sammen med deres egen race. Alt afhænger jo af deres temperament osv.
    Ved heller ikke hvordan det ville gå hvis du anskaffer dig en voksen kat, hvis det ikke kunne fungere med en killing. Jeg mener, med en voksen kat er der jo nok større sansynlighed for at der kommer en masse konflikter, i modsætning til en lille killing som nok skal indordne sig efter din voksne hunkat. Hvor længe prøvede du at have killingen for du opgav? Kattene skal jo lige afprøve grænser og vise hvem der bestemmer og ikke mindst vænne sig til hinanden..

Jeg håber at du finder ud af noget. Held og lykke med det i hvert fald!

• #3   7. jan 2006 "før du opgav"... sådan skulle der stå..

• #4   7. jan 2006 Hej camilla.

HUn hyler ikke når vi er ude, men hun piver lidt ved døren nogen gan´ge, men det er kun ganske kort, så går hun hen og ligger sig. Det er tydeligt hun har fået dig en ordenlig forskrækkelse den dag. Jeg føler heller ikke hun er deprimeret, hun er som hun plejer, hun synger og er meget kontaktsøgende. Da vi prøvede med den lille kat havde vi den i godt en uge, men de kunne ikke være i samme rum, Gizmo sprang på den og jeg tror hun bed deb ihjel hvis vi ikke fjernede hende. Den lille var så heller ikke så gammel (8 uger) dens mor var død og derfor fik vi den så tidligt. Gixmo er meget temperamentfuld. Hvordan finder men en der passer til hende??

• #5   7. jan 2006 Janni ---> Er din Gizmo kastereret(og hvor gammel er han?)? Min er ikke stereliseret. Måske det kunne hjælpe hende til at acceptere en anden kat.

• #6   7. jan 2006 Okay. Du er heldig.... Jeg har faktisk opgivet håbet om at få en til. det ville ellers være så rart at de havde glæde af hinanden.

• #7   7. jan 2006 Mette ---> jeg tænker bare på hvor gammel mon killingen skal være. den vi fik først var jo ikke ret gammel og det gik virkelig ikke.

joan l ---> Er det ikke synd når hun nu har være vant til at komme ud (i ca 1/2 år)

• #8   7. jan 2006 Altså du skal jo selvfølgelig ikke gå ud og finde dig en kat der er volsomt dominerende og en kat som ikke kan med andre, eller lign. Jeg kan med rette ikke fortælle dig hvad der ville være en god idé for lige præcis din kat + der er mange andre herinde der har meget mere erfaring + gode råd er jeg sikker på. :0)
    Det eneste jeg ved er bare at min kat også er meget meget dominerende og når jeg skal have en kat til (og det skal jeg jo.. hehe. ;0)) så skal jeg tænke mig rigtigt meget om og finde en kat med et rigtig godt temperament og så skal det selvfølgelig være en killing. -På den måde håber jeg at Dufa ikke vil føle at hendes territorie bliver hugget eller truet. *S* Man skal huske på at den nuværende kat skal føle sig tryg, da det er dennes hjem og det meste af opmærksomheden bør faktisk være på den gamle kat og ikke den nye. Den nye skal nok klare sig!! *S*

• #9   7. jan 2006 Joan L ---> Gizmo fløj i halsen på den og hvis ikke vi havde fjernet hende havde hun nok bidt den bette ihjel.
    vi havde ham en uge så fik min kusine ham.

• #10   7. jan 2006 Camilla ---> tror du det vil hjælpe hvis min kat bliver steriliseret? Bliver den dermed mere tolerent??

• #11   7. jan 2006 killingen skal mindst være 12 uger... Og så er det en god idé hvis du ikke sætter dem sammen lige med ét - siger man! Der er selvfølgelig altid nogen der er så heldige at deres katte kan føres sammen stort set med det samme, men det er desværre ikke alle katte der er lige åbne overfor nyt selskab i form af en ny misser.
    Der er det her med at sætte en krog på døren og så have døren på klem så misserne kan se hinanden, lugte til hinanden og give hinanden små dask igennem døren. Og så var der et andet godt råd med at bytte rundt på kattebakkerne, for at de kan vænne sig til den også..
    Jeg kan desværre ikke huske flere lige nu, men der er mange gode ideer herindefra. Prøv evt. at kigge gamle tråde igennem for inspiration.

• #12   7. jan 2006 Altså, jeg må ærligt sige at jeg ikke ved det.. Jeg har nemlig både hørt det ene og det andet. Jeg har f.eks fået at vide at jeg kunne forsøge at få en ny killing imens min hunkat er i løbetid, fordi der så er en større sansynlighed for at hun vil tage en lille ny sød killing til sig.. Men jeg har også hørt det modsatte. Jeg kan dog godt se logikken i det med løbetiden. - Har af samme grund ikke fået min kat neutraliseret endnu. - Nu er tanken om et kuld og så at beholde den ene killing så også dukket op i hovedet på mig. Men den idé er stadigvæk ikke udtænkt. ;0)

• #13   7. jan 2006 Camilla ---> min mor har en kat der fik unger, og hun beholdte en han og en hun. Men moren kan slet ikke med de to killinger, de slås og jagter hinanden, kvæser og knurrer. Men det kan jo bare være et tilfælde ud af mange gode.

May-britt ---> Tak for linket.

• #14   7. jan 2006 Mon ikke det bare fordi mormisseren var lidt træt af de små?? Det håber jeg da. smiley

• #15   7. jan 2006 Men det sjove er at naboen har en hankat ( ca. 6 mdr) der nogen gange smutter med os ind. og det siger Gizmo intet til. Hun render bare efter ham og snuser til ham. Nogen gange leger de lidt.

• #16   7. jan 2006 Nu er killingerne 2 år, og det er stadig sådan mellem dem, men måske er det også fordi der er 2.

• #17   7. jan 2006 jamen så KAN det jo sagtens lade sig gøre at få en ny misser. Det er jeg overbevist om. Allerede dér kan du jo se at hun kan med én anden i hvert fald. *G* - Du skal bare finde en kat der kan med jer begge 2. Både Gizmo OG dig.

• #18   7. jan 2006 Ja det håber jeg.... Jeg er bare bange for at forsøge igen efter sidste gang, det var hådt, for man var jo kommet til at holde af den lille nye.

• #19   7. jan 2006 Joan L ---> Den skal ikke bruges til avl... Men er det noget du har erfaring med? At de er mere medgørelige når de er sterile?

• #20   7. jan 2006 Nina P--> toilettet eller jeres soveværelse kan altså sagtens du! - Det er jo ikke meningen at det skal være kattens nye hjem for evigt. Det handler forhåbentligt ikke om særlig lang tid den nye kat skal være derude. Ellers ved jeg at der er nogen herinde der ikke har benyttet sig af det med at den nye kat har fået sit eget rum, men har introduceret dem for hinanden ret hurtigt.
    Vi kan jo håbe at de kigger herind i tråden og giver et godt råd. :0)

Kommentér på:
Norsk skovkat - inde eller ude?

Annonce