{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
982 visninger | Oprettet:

Udekatte/ neutralisering {{forumTopicSubject}}

Jeg kan ikke lade være med, at tænke på der laves love om så mange ting. Mem hvad med at lave en lov om katte der løber frit skal være neutraliseret ?? Tænk alt det man kunne undgå, killinger der ikke har det godt, slagsmål, sygedomme der vidregives ved parring osv osv.......... Ved godt det er lidt idealistisk, men hvor kunne det værre godt.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af lamper 900 kr.
  • Cover holes in walls and ceiling 1.000 kr.
  • Hoved og terasse dør lukker ikke ordentligt 1.300 kr.
  • Lavet et makeup bord 750 kr.
  • Ophæng af TV og ophæng af lamper 1.485 kr.
  • Fixe opvaskemaskine der lækker vand 1.090 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Udekatte/ neutralisering
  • #1   27. jun 2010 Ja det giver jeg dig helt ret i, og det ville løse rigtig mange problemer hvis folk fik deres katte neutraliseret..

• #2   27. jun 2010 Forstår ikke der bør være en lov om det - det er da alm sund fornuft - at render ens katte ude, er de neutraliseret ....

• #3   27. jun 2010 Det er da nemt at kontrollere - der kunne kræves en speciel øremærkning i forbindelse med neutralisering - dem uden, de var at betragte som herreløse.

Lad det bare koste ...

• #4   27. jun 2010 Er det nemt at kontrollere??? Hvem er det nemt for? Hvem skal kontrollere det? Og hvad skal der så ske med dem der bliver betragtet som herreløse??

• #5   27. jun 2010 Som jeg skrev måske nok idealistisk, men god ide med øremærket. Men ellers måtte man jp holde sin kat inde hvis man ikke ville neutralisere. Jeg kigger lidt annoncer i tiden og falder over nogle hvor der står vi har 10 killinger osv, efter min mening burde man skamme sig smiley

• #6   27. jun 2010 Som der blir skrevet "enhver fornuftig ejer " Ja dem er der så ikke nok af.

Men der er snart love om alt, så hvorfor ikke endnu en.

• #7   27. jun 2010 Hvis man ikke er blind er det vel rimelig nemt at kontrollere?

Bliver man genreret af en udekat - så kan ejer findes via øremærket - ingen øremærke - hvad der skal gøres - det ved jeg ikke. Aflivning kunne måske ruske lidt opi ansvarligheden?

• #8   27. jun 2010 Dorte, de har fået lov at få en gang, var det deres eller dit behov ?

• #9   27. jun 2010 Der fødes jo alt for mange killinger hvert år, så jeg ville da ønske, at flere ville sørge for at få deres katte neutraliseret. Men at lovgive om at alle fritløbere skulle neutraliseres var dog en forfærdelig ide!

• #10   27. jun 2010 Tinka, hvorfor en forfærdelig ide ??

• #11   27. jun 2010 dorte - du har lige skrevet om din hunkat der fik 7 killinger, og du valgte at aflive de 3 ....

Tanken har ikk strejfet dig at lade være med at lave alle de killinger ??
    Og hvorfor får dine katte 1 kuld og med hankatte du ikk ved hvem er ?
    Hvad med sygdomme osv. ??

• #12   27. jun 2010 Ja, det burde være logik for enhver ansvarlig katte-ejer at neutralisere udekattene. Men dem er der bare ikke ret mange af. Når man ser bort fra spredning af diverse smitsomme og i sidste ende livsfarlige sygdomme (for kattene), så er der jo overproduktionen af "affaldskatte". Et frygteligt grimt ord. Men der sker ofte 2 ting med de killinger/katte man ikke kan komme af med at enten lukker man dem ud i skoven eller osse afliver man sunde raske dyr. Ind imellem får man en eller anden til at gasse eller drukne dem.
    En hunkat har IKKE behov for at få killinger eller parre sig, hvis hun er stereliseret og en hankat har heller IKKE behov for at parre sig hvis den er kastreret. Det er jo ikke sådan at katte sidder og fortæller ammestuehistorier og derved, som vi mennesker, får trang til familieforøgelse.
    Det mindste man kan gøre er trods alt at give hunkatten P-piller. I den sidste ende er det ud over at begrænse mængde af affaldskatte mere humant at den kat man har bliver mindre udsat for slagsmål og hvad deraf følger og smitsomme sygdomme.
    Ja jeg er rasende. Jeg har lige fundet en plastikpose ved vores container, med 3 døde killinger i. De blev omkring 3-4 måneder. Og jeg vil ikke håbe for den psykopat, der har stået for den aflivning at jeg finder ud af hvem det er.

• #13   27. jun 2010 Konsekvensen af en sådan lov ville blive, at der (undtagen for herreløse kattes vedkommende) kun ville blive født killinger, hvor mennesker har selekteret i forældredyr. Den tanke er mig inderligt i mod. Faktisk synes jeg, det burde være op til dyr selv at bestemme, hvem de vil parre sig med smiley

• #14   27. jun 2010 "Faktisk synes jeg, det burde være op til dyr selv at bestemme, hvem de vil parre sig med smiley "

Tinka D - Hørte du braget, da jeg faldt ned af stolen? Dér overraskede du mig godt nok!

Bare for at tage et eksempel (af mange):
    Prøv at se på kattene på mange gårde. Små, skravlede og syge pga. dårligt immunforsvar som følge af indavl, for kattene er altså bedøvende ligeglade med, om det er deres mor, bedstemor, tante eller søskende, de parrer sig med smiley
    De ved heller ikke, om den, de parrer sig med, har arvelige skavanker, eller om den har FIV eller FeLV (katteaids og Leukæmi).

• #15   28. jun 2010 Jeg tilslutter mig den ide med at udekatte skal neutraliseres, vi undgår div. sygdomme og for mange slagsmål. Oscar var 5måneder da hans kugler blev tyv stjålet af dyrlægen, min hun killing er et meget lille myr, men hun blir steriliseret inden for de næste 3 måneder, så der dømt fred hos mig hehe, hunden sørger godt nok for, at div. gårdkatte ik kommer ind på vores grund, det en go ting, for nogen af dem ser ik helt friske ud.

• #16   28. jun 2010 Tinka jeg kan slet ikke følge dig, for som MEGA siger så slipper vi for alle de smitsomme sygdomme og uønskede killinger som ender med at blive aflivet fordi der ikke er ejere til dem. Min gamle kat tarzan var udekat, men kastreret, men alligevel så måtte han lade livet pga. katteaids og katteleukæmi smiley Det gjorde så ondt at miste ham og jeg ved jo at han var blevet smittet af en anden kat. Ville så inderligt ønske at folk da for søren fik deres katte neutraliseret så katten kom i et bedre lys end hvad den er idag!!

• #17   28. jun 2010 Det kunne da være fint hvis katte blev en "vare" der var efterspørgsel på - det øger bevidstheden om ansvar.

• #18   28. jun 2010 Jeg tror ikke på at bondemand Pedersen gider bruge penge på hans gårdkatte der æder alle mussene i hans stald,.
    Men ja jeg vil godt kunne se det fornuftige i det,. Min Bølle er kasteret, det var nu ikke fordi han ikke måtte lave killinger, men fordi han ikke skulle stikke af eller sådan,.
    - Vi havde en stald kat som aldrig fik killinger, selvom jeg mange gange havde set hankatte på hende.. skal også siges jeg har aldrig set hende gravid..

• #19   28. jun 2010 Synes det er en fin idé men også totalt urealistisk, landmænd er fx totalt ligeglade, og det er der også mange der er med uneutraliserede katte.

Jeg bor på landet og ser - dog sjældent ukastrerede hankatte, men de strinter og jager mine katte væk og slås og hvem ved hvad de slæber rundt på af utøj. Mest af alt er det synd for katten for tit går de også bare og ser ud som om de er lidt overladt til sig selv. Det er uansvarligt.

Synes det ville være fint hvis folk havde lidt mere respekt for dyrs ve og vel! Der er kommet et parti der hedder Fokus - på bl.a. den slags, men ved ikke lige om de får samlet nok underskrifter.

• #20   28. jun 2010 Jeg vil give Mega ret, katte er bedøvende ligeglad med hvem de parre sig med, bare de bliver tilfredsstillet,. (sorry ordforklaringen)..

• #21   29. jun 2010
    Mega ** Tinka D - Hørte du braget, da jeg faldt ned af stolen? Dér overraskede du mig godt nok!**

Av, Mega smiley Jeg håber ikke, du slog dig smiley

Det behøver jo altså ikke foregå så hovedløst og ”laissez-faire’sk”, som det desværre er tilfældet på mange gårde. Jeg har hørt om de indavlede, skravlede gårdkatte, men jeg har faktisk aldrig selv set dem. Til gengæld har jeg set utallige sunde, raske pragteksemplarer, der er resultat af ”fri kærlighed”. Så noget kan huskattene altså finde ud af helt selv.

Efter flere år på kattefora er jeg selvfølgelig ikke ubekendt med argumenterne for, at mennesker sygdomstester og udvælger dyr og bestemmer, hvem der parrer sig med hvem. De argumenter kan være nok så gode og rationelle - og jeg kan sagtens følge dem (i mit hoved) - men jeg foretrækker altså stadig (i min mave), at dyr selv vælger. Tror, at dyr er bedre til, via instinkt, at udvælge partner, end mange forestiller sig. Det går galt nogle gange, ja, men det går jo heller ikke altid lige godt i selektiv avl.
    Etisk set bør man IMO teste for sygdom, når man fuldt bevidst lader to udvalgte individer (race eller ej) parre. Men jeg står altså af, når en race som huskatten, der selv har klaret at opretholde racen mindst ligeså sund som diverse opdrættede racekatte, i årtusinder, ved LOV!!! SKAL underlægges den kontrol af mennekser og opdrættes på samme vis som racekatte.

Ja, FIV og FelV er en risiko, som opdrætteres katte bliver forskånet for, men hos dem forekommer så i mange tilfælde visse arvelige sygdomme og skavanker … der netop er opstået, fordi mennesker har blandet sig. (og jeg ved godt at de også forekommer hos huskatte, men jeg nægter at tro, at det er ligeså udbredt som hos racer). Når man tænker på, hvor stor umage opdrættere gør sig, så synes jeg da egentlig det er underligt, at der (stadig) er så forholdsvis stor forekomst af skavanker hos racekatte.

OG så er jeg også modstander at forbud ved lov alene af den grund, at en konsekvens heraf garanteret vil være, at endnu flere katte, end dem der allerede er, kommer til at leve et liv på hankatteværelser, i hankattehuse … eller bliver iført hankattebukser … eller måske bliver proppet med hormoner for de ikke skal strinte :S .
    Sådanne forhold er IMO ikke et værdigt liv for katte.

For resten, for min skyld - og for kattenes - må det hjertens gerne vedtages ved lov, at alle fritløbende langhårskatte skal neutraliseres.

• #22   29. jun 2010 Linda G **Tinka jeg kan slet ikke følge dig, for som MEGA siger så slipper vi for alle de smitsomme sygdomme og uønskede killinger som ender med at blive aflivet fordi der ikke er ejere til dem. **

Uønskede killinger? aflivet? ikke hjem til dem? :S Hov hov! Jeg har da i hvert fald overhovedet ved Gud i Himlen aldrig nogensinde sagt, at man ikke bør undgå at avle uønskede killinger!!!!

Det, jeg siger er, at de (huskatte)killinger, der fødes (og nogle skal der jo fødes), for min skyld ligeså gerne, og hellere, kan være resultat af kattes tilfældige partnervalg som af kontrolleret avl, ganske sådan som det også er tilfældet for langt de fleste huskattes vedkommende i dag, og har været alle dage. Og jeg tror ikke, at der bliver ringere katte ud af dét, eller at det alt i alt skulle føre til større skade for den generelle kattesundhed- og velfærd.
    At der fødes alt, alt for mange killinger, er ulykkeligt, og det synes jeg selvsagt, at vi katteejere hver især bør gøre vores til at begrænse! Jeg gør mit ved ikke selv at avle killinger (har aldrig gjort, og kommer aldrig til det); og ved at forsøge at få indført krav om neutralisering af alle katte i den boligforening, jeg bor i; og ved at forsøge at overtale folk til at få deres katte neutraliseret.
    MEN ligefrem at gøre alt andet end kontrolleret avl forbudt ved lov, dét synes jeg altså er en uhyggelig tanke. Synes at mennesker kan være tilbøjelige til at ville kontrollere FOR meget, og jeg tror ikke, at vi mennesker altid kan gøre det bedre end naturen selv kan.

Kommentér på:
Udekatte/ neutralisering

Annonce