{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.103 visninger | Oprettet:

Dyrlæge uden empati! {{forumTopicSubject}}

Hej.. jeg bliver simpelthen nød til at dele min historie med andre katteelskere, da jeg simpelthen er blevet rystet over en dyrlæges manglende empati.

Vores mis havde indtil her igår været forsvundet i lidt over en måned. Vi har ledt så mange gange efter ham og kaldt på ham i nærområdet af hvor vi bor, men uden held. Vi havde opgivet tanken om at finde ham igen, og tænkte at folk nok havde ret i at han var gået hjemmefra for fredeligt at ligge sig til at dø. Han var trods alt 15 år gammel, mens vi trøstede os ved tanken om at han havde haft et godt liv.
Her igår morges ringer der så en dyrlæge fra en by omkring 7 km væk fra hvor vi bor. Ja, der var en der havde bragt vores mis ind og han var blevet aflivet her fredag. Han havde haft ringet dagen før, mandag, men ikke lige fået fat på os. A hva tænkte jeg bare. Hvordan i alverden er han havnet der?
Han havde åbenbart været helt udmarvret og dårlig kunne gå. Han fortalte at han havde søgt i kattens værns database for at finde vores kats øremærke, men uden held, så han havde valgt at aflive katten kort efter.

Er simpelthen så gal. Han har jo inærmest ikke forsøgt at finde os. Vi har altså købt vores kat ved Inges Kattehjem og ikke Kattens Værn og har derfor ingen anelse om at denne database eksisterer. Da vi så nævner at vi står i Inges Kattehjems database, så fnyser han og siger "ja, men den er jo også gratis". Øh ja, men troede da at når katten både var registeret ved Inges Kattehjem samt den dyrlægeklinik, vores dyreklinik, som de rent faktisk har sommerferiesamarbejde med hvert år, så burde man da være sikret. Og som sagt kendte vi ikke til databasen og vi har altså aldrig sparet på noget der omhandler ham.

Er desuden heller ikke overbevist om at vores mis ikke kunne være reddet. Hans dårlige gang kan begrundes med at han fordi han har været væk i over en måned, og derfor ikke har fået sin medicin for henholdvis gigt og epileptiske anfald. Har ernæringsscreenet en del menneskelige patienter i mit liv og hvis katten ellers vil spise efter ikke at have fået noget i over en måned, så ville der være håb. Han havde ikke engang forsøgt at give vores mis noget at spise. Ikke at det måske var lykkedes for ham, da Missermand nok har været bange og muligvis ikke længere haft lysten til mad, men kan være en af os ville have haft større held. Den chance gav han os aldrig. Ikke engang chancen for at være der til at få Missermand til at føle sig tryk i det sidste minut af sit liv, samt at vi kunne tage afsked med ham. Min teori er at han nok skulle hjem og holde weekend og det ville være dyrt at opbevare en kat
Da vi hentede vores mis igår i en kasse, havde dyrlægen ikke lige tid til at snakke, men veteranærsygeplejersken lovede at få ham til at ringe, hvilket han også gjorde. Vi fik nummeret på dem som fandt vores mis, så vi kan ringe her senere idag for at takke dem for at de tog Missermand til dyrlægen, men udover det var han overhoved ikke interesseret i at høre på noget man sagde. Kunne mærke at han var dybt irriteret over overhoved at skulle ringe til os. Han havde lidt den attitude "jamen det er jo bare en kat" uden at sige det direkte. Huskede da også lige at informere os om at regningen for aflivningen på 1200 kr senest skulle betales den og den dag.
Er vant til at dyrlægerne på vores klinik er så søde, flinke og ikke mindst indfølende. De ringede engang for at høre om Missermand havde fået det bedre efter han var begyndt på medicin mod hans epileptiske anfald. Synes jeg var fint. Fik derfor et chok over hvordan denne dyrlæge på denne klinik manglede empati over vores tab. Forstår slet ikke man kan være sådan!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dyrlæge uden empati!
  • #1   30. jun 2010 Ej hvad fanden er det for noget!! Det er da total respektløs... RIP for jeres gamle mis..

  • #2   30. jun 2010 Rystende opførsel!

  • #5   30. jun 2010 Jeg er ked af du har mistet din kat.

    Men, prøv at stille dig i dyrlægens sko - der kommer en gammel kat ind i utrolig dårlig kondition - dem har dyrlægen set til hudløshed, det kan jeg love dig. Og uden medicin og været væk så længe - var det måske en humæn afgørelse - også selvom den smerter dig.

    Som katteejer bør du sætte dig dig ind i hvordan katte registreres i Danmark - Dyrlægernes reister ER Det Danske Katteregister - og ja, det koster. Så mange "nøjes" jo med Ingesd Kattehjem ...


  • #6   30. jun 2010 Det gør mig ondt, at jeres kat måtte aflives. Jeg håber han er smertefri i kattehimlen, den gamle fyr!

    Hvis jeg lige må spørge, Lis, vores katte er øremærkede og dyrelægen sørgede for indmeldelse i Katteregistret. Jeg var dog ikke klar over, at det koster noget. Betaler man det årligt? Jeg vil nødigt have taget vores katte ud af registret igen smiley

    Undskyld sidespringet.


  • #7   30. jun 2010 Det er et engangsbeløb som normalt opkræves af dyrlægen i forbindelse med katten mærkes

    Man kan selv checke sine mærkede katte op her:
    http://www.katteregister.dk/findkat.php


  • #8   30. jun 2010 Tak for info Lis smiley

    Må hellere smutte til dyrlægen imorgen og få ham registreret, så han står i begge registre...


  • #9   30. jun 2010 Christina K - jeg er ked af at du har mistet din lille mis...

  • #10   30. jun 2010 Det gør altid frygteligt ondt at miste et familiemedlem, og jeg føler med dig.

    Når det er sagt, så kan jeg altså godt forstå dyrlægen - han kan jo ikke gøre for, at I ikke har fået jeres kat registreret smiley Dyrlægen har stået med en kat som var pil hamrende syg og døende - eftersom han ikke har kunnet komme i kontakt med jer, så har han været nød til selv at træffe en beslutning, eftersom katten var så syg som den var, så har han jo så vurderet at det mest humane var at aflive katten.

    Du elskede selvfølgelig din kat, og ønskede at den skulle få en værdig død - dyrlægen er jo ikke skyld i den tilstand katten var i, da den kom ind på hans klinik, dyrlægen hjalp jo faktisk katten til at få en værdig død uden flere unødige smerter.

    Jeg forstår godt at du er ked af at katten er død, men dyrlægen gav din kat en værdig død, og jeg synes at du bør være fair overfor dyrlægen og betale omkostningerne.


  • #11   30. jun 2010 Det gør mig virkelig ondt :*( Men trods alt godt, at I fik vished for kattens skæbne.

    **Da vi så nævner at vi står i Inges Kattehjems database, så fnyser han og siger "ja, men den er jo også gratis".**
    K*** for en nedrig idiot :(. Det er dybt upassende og fuldkommen meningsløst at komme med sådan en kommentar. Han har vel ligesåvel adgang til Inges Kattehjems register som alle vi andre!!!!

    (Men at han ringede til jer, OG ikke kunne finde jer .... dét forstår jeg altså ikke).


  • #12   30. jun 2010 Hej Christina

    RIP din kat - og kram til dig

    Jeg har ikke tilset din kat, og er ej dyrlæge - derfor kan jeg på ingen måde vide, om dyrlægen har vurderet korrekt. Men jf. deres uddannelse er de forpligtet til at handle på dyr som lider.

    Men jeg undres nu over, at regningen bliver tilsendt dig - når du ikke har bedt om den ydelse.

    Hilsen Heidi og birmazooen


  • #13   30. jun 2010 ville ikke betale den regning da det ikke noget du har bedt om og for det andet er det et sinsygt beløb for en avlivning. syntes så også det underlig han godt kunne få fat i jer når han mente han ikke kunne.

  • #14   30. jun 2010 ja, hvordan i alverden kunne han få fat på jer EFTER han li havde aflivet den .. hmmm .. og nej, som 'Lotte * skønne sølvkillinger til salg *' - i havde ikke bedt om den aflivning, derfor kan han da ikke bare pålægge jer den regning .. Han burde da slet ikke være dyrelæge hvis han er så ufølsom og kold over for dyr .. De burde være ekstremt dyreelskere som har passion i deres job og samværet med dyr , og elske at redde diverse dyrs liv .. Ikke kun være pengefikseret og kolde ! ej , kan godt forstå du chokeret altså :S

  • #15   30. jun 2010 Det hjælper jo ikke noget, at man ikke har bedt om den regning smiley Der følger jo et ansvar med, når man har kæledyr, og det ansvar kan man ikke tillade sig at løbe fra smiley

    Dyrlægen har jo ikke gjort noget forkert smiley


  • #17   2. jul 2010 Tak for de mange respons. Det er super dejligt smiley

    Jeg er helt enig i at man skal aflive et dyr der lider, når man har undersøgt om det er den eneste mulighed. Fik bare aldrig muligheden for at videregive dyrlægen oplysninger, der kunne have givet ham et bedre helhedsindtryk, da han havde så travlt. Min veninde arbejder på en dyreklinik og hun siger at i sådan et tilfælde ville de normalt prøve med et saltvanddrop for at se om katten livede op og om den havde lyst til mad. Så vidt jeg forstod havde dyrlægen ikke prøvet noget af overstående, men konkluderet ud fra den dårlige gang og udmarvning at han nok var meget syg. Og ja.. den stakkels mis har da haft totalt mange muskelkramper når han ikke har fået medicin den sidste måned. Og pointen er jo nemlig også at dyrlægen fandt frem til os.. ja, han lød lettet over at han havde nogen at sende regningen til. Med den ringe indsats han har ydet for at redde vores mis, har jeg bare ikke lyst til at betale ham en rød reje for hans indsats. Men kan forestille mig at der ikke er noget at gøre. Loven er med højst sandsynlighed på hans side, da han er den med det bedst faglige skøn.

    Med hensyn til registret så undersøger man jo af naturlige årsager ikke noget man ikke ved eksisterer. Når man får katten registreret regner man med at alt burde være iorden. Ligesom at bilen bliver registreret. Hvis jeg havde vist at et sådan register fantes ville jeg da have meldt min kat ind i det. Det er da ingenting i forhold til hvad han har kostet i medicin gennem tiderne. Bare en sørgelig måde at finde ud af det på og så oven i hatten blive beskyldt for at ville spare! Egentlig bare gal over at han havde den viden og så ikke har tjekket begge muligheder.

    I forhold til regningen så har vi haft kontaktet dyrlægen igen. Grunden til den høje regning er at det ikke var om fredagen, men om lørdagen vores mis var blevet aflivet. Han havde bare ikke lige haft styr på det første gang han snakkede med os, hvilket bare bekræfter mig i at han har set det som en total rutinesag uden at se om katten eventuelt kom sig efter en times tid. Hvilket er den tid det tager inden vores mis er nogenlunde på benene igen efter et anfald. Derfor er det meget vigtigt med medicin, der stort set kan holde anfaldene helt væk.

    Er stadig gal på den pågældende dyrlæge. Mener at man burde være total dyreelsker for at være dyrlæge. Men verden er jo ikke ideel. Læser selv til sygeplejeske, så hvis det havde været så belastende for ham at gøre noget for vores mis, så skulle jeg da nok gøre det selv. Er bare endnu værre når man ved hvordan man selv kunne have gjort en masse, men aldrig fik muligheden. Ved da også at det heller ikke er alle læger der burde være læger ude i sundhedssystemet. Virkelig en skræmmende ting at se indefra nogle gange. Hvis der nogensinde er nogen der står mig nær, der bliver syg, vil jeg være over en hver lille procedure som en høg. Læger er mennesker som alle andre, som kan begå fejl. De er slet ikke så alvidende, som mange gør dem.. Bare så ærgelig over at jeg ikke kunne være der til at hjælpe min mis eller i det mindste til at få ham til at føle sig tryk. Han var stadig så fin i pelsen, hvilket dyrlægen burde have observeret. Betyder at han stadig har vasket sig og holdt sig iorden. Betyder også at underernæringen ikke har stået på i lang tid, da hans pels da ville begynde at blive tyndere og få en mat kulør. Tyder på at der nok skal være nogen til at betale hans fordømte regning. Medmindre det var fordi han troede katten havde fået leukæmi, som han forøvrigt var vaccineret imod.
    Som tidligere nævnt har han ikke observeret katten grundigt, men begået den fejl at se på de to åbenlyse symptomer og stoppet med at kigge efter andre indikationer, der muligvis kunne afkræfte hans teori. Typsk "arbejdsskade" for folk der ikke længere brænder for deres fag!


  • #18   2. jul 2010 Kan godt forstå du stadig er gal på ham. (jeg ville aldrig kunne tilgive ham!) Men hvordan fandt han frem til jer? Fandt han jer i det andet register, eller hvordan?




  • #19   2. jul 2010 Lise **Når det er sagt, så kan jeg altså godt forstå dyrlægen - han kan jo ikke gøre for, at I ikke har fået jeres kat registreret **

    Katten VAR jo netop registreret i IKs register! Og enhver dyrlæge ved udmærket godt, at dette register eksisterer.


  • #20   3. jul 2010 Gør jeg heller aldrig. Vores mis var jo netop registreret! Dyrlægen havde åbenbart tjekket det andet register ved Inges Kattehjem efterfølgende. Må vel bare være et dårligere register, mere besværligt eller hvad ved jeg siden han først tjekkede det efterfølgende. Endnu engang bekræfter det mig bare i at det har været fordi han var bange for hvor finanserne skulle komme fra.

    Så vil kraftig opfordre alle til at stå i begge registre. Det vil jeg i hvert fald sikre med min næste mis. Bare en tragisk måde at finde frem til viden på denne måde.
    RIP Missermand..


  • #21   3. jul 2010 Det andet register er ikke mere besværligt.
    Det gør mig virkelig ondt, at I har været udsat for sådan en uempatisk, og direkte nedrig, dyrlæge oveni at have mistet jeres kat smiley
    I må trøste blot jer med at Missermand lider ikke mere. Og I har fået vished for hans skæbne.





  • #22   5. jul 2010 Ja, det er det eneste man kan. Nu går han i hvert fald ikke sulten rundt og ikke kan finde hjem. Han fik en fin lille begravelse i haven.

    Hvis det på en måde kan lade sig gøre vil jeg ikke betale dyrlægen, da det måske i det mindste en anden gang kan få ham til at tænke sig om en ekstra gang inden han gør noget lignende. Det skal ikke kunne betale sig at være som ham!

    Tak for interessen.. det altid dejligt når man bliver støttet i modgang.


  • #23   5. jul 2010 Ked af at hører det med jeres kat!

    Jeg tror jeg havde skrevet en klage - eller et klagebrev i avisen. Jeg havde ganske enkelt ikke fundet mig i den opførelsel, og jeg havde hellere ikke betalt den regning...

    Hold da op hvor er det bare frækt af den dyrlæge!!!


  • #24   6. jul 2010 Har rent faktisk haft ringet til det nummer som dyrlægen gav os til de personer der skulle have fundet Missermand. Var så ikke lige hende der havde fundet ham. Dyrlægen har altså nu også givet os et forkert telefonnr. på dem der fandt Missermand. Synes bare der er så mange ting der tyder på at dyrlægen ikke lige har synes det var passende at skulle hænge på en plejekrævende kat, som han ikke vidste om han ville få betaling for.

    Er faktisk igang med at komponere et klagebrev. Overvejer at sende samme brev til dyrlægeankenævnet. Ville være ligeglad med at skulle betale 1200 kr. til en dyrlæge der havde reddet Missermand eller i det mindste havde kontaktet os, så vi kunne tage afgørelsen og ikke mindst være der, hvis det var det. Nægter at betale sådan en dyrlæge som ham og dermed sige at det ville være okay hvis han gav samme behandling til næste kat i samme situation.
    Underernæring er jo ikke just en hastesag og er jo noget man kan forsøge at gøre noget ved. Havde selvfølgelig betydet at han skulle have brugt noget af sin søndag på at tjekke op på vores mis, hvilket han så ikke lige har gidet. Burde simpelthen ikke være dyrlæge med den holdning!


  • #25   6. jul 2010 Prøv at se det fra dyrlægens side:
    Han modtager en gammel, syg og stærkt afmagret kat med muskelkramper.
    Et opslag i Katteregistret viser ikke kattens øremærke.

    Der er SÅ mange katteejere, der ganske vist har fået deres kat øremærket, men ikke registreret, og det er sikkert også hans erfaring, så af hensyn til katten synes jeg, han gjorde rigtigt i at aflive den frem for at begynde en behandling, der sandsynligvis også var for sen.


  • #26   7. jul 2010 Han var jo netop registreret i IK's katteregister, som han også viste eksisterede og derfor ringede til efter katten var aflivet. Kunne jo have fundet samme resultat inden aflivning.
    Og inden han blev væk havde vi næsten lige været til dyrlæge med Misserman. Han fik tjekket alt og vi fik at vide at han biologiske alder var langt yngre end den reelle. Det eneste han fejlede var hans epileptiske anfald.
    Synes ikke man kan argumentere imod at dyrlægen ikke har gjort nogen reel indsats for at finde os og at der efterhånden har været sket så mange ting som tyder på at han bare har truffet en hurtig beslutning.

    Skal nævnes at der er døgnvagt på katteregistret og man kan desuden søge på øremærket i deres database på nettet!!


Kommentér på:
Dyrlæge uden empati!

Annonce