1.251 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 22 Svar

Overvægtig kat, what to do? Overvægtig kat, what to do?

Hej allesammen,

Min søde ragdoll Romeo er nu 10 måneder gammel, og vejer 6,6kg, jeg synes ikke selv at han er alt for tyk, men dyrlægen siger at han godt kan tåle at tabe sig et kilo, hvilket jeg synes er rigtig meget for en der vejer 6,6kg.

Men vi har de sidste 14 dage afmålt hans mad så han kun har fået 60 gram + en smule vådkost (max 20 gr) i den første uge, men så havde han i taget 100gram på, og nu prøver vi med 45 gram tørkost + en smule vådkost (max 20gr).. Vi fodre tre gange om dagen 20 gram om morgenen, ca. 10 gram kl. 16 og aften 15 gram og 20 gram vådkost.

Vi fodrer med Royal Canin Young Male.

Og trods Romeo har fået en lillebror/ven, så fodrer vi dem alle tre gange om dagen, så de ikke har mulighed for at spise af hinandens.. Samme med den gamle mis vi har..

Der står han allerede bør tabe sig ved at få 75gram om dagen, men han har taget på mens han fik det, han er trodsalt lidt doven.. Hvor lang tid tror I der går før man begynder at mærke at vi virkelig har skåret ned på hans mad? Jeg er lidt ked af han bliver ved med at tage på..

Den sidste uge, har han fået lidt mere motion end normalt, pga. den lille smiley Jeg håber det hjælper lidt..

Og fortæl mig gerne om jeres erfaringer med lidt store katte smiley

Vh. June

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af gardinstang – soveværelse. 500 kr.
  • Have mand 500 kr.
  • Nedtagning af ladeboks 1.000 kr.
  • hækklipning 1.490 kr.
  • Installation af vaskemaskine og tørretumbler 1.500 kr.
  • Rulle en rullegardin op 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Overvægtig kat, what to do?
  • #2   5. jul 2010 Rottweiler tabte sig mest ved at blive aktiveret noget mere..

Jeg fandt en klikker frem, lærte ham at klik = godbid (brug noget fra dagens ration) og så lærte jeg ham at følge en target stick og fik ham på den måde til at hoppe op og ned af ting..

Og så lod jeg være med at have mad fremme 24/7 da han konstant spiste til skålen var tom, nogle katte kan bare ikke finde ud af at spise lidt af gangen

• #3   5. jul 2010 @mette S - It's a kind of Magic smiley )

Det er ellers vores dyrlæge der har sagt det er bedst at fodre 3 gange om dagen, og at hans foder skulle sættes ned fra 60 til 40 gram.. Hvis vi har mad stående fremme, er min erfaring, at så støvsuger han skålen om han får 180gram eller 60 gram.. smiley Hvor meget vejer dine basser?

@Felis F:

Jeg er ikke meget for råt foder, da jeg har hørt de kan få hjerteorm er råt kød.. Medmindre du mener barf, det får min ilder, og det er Romeo også ret vild med lugten af, men det er han af alt der kan proppes indebords..

@Tanja J:
    Det er præcis sådan Romeo opfører sig.. Tømmer alt smiley Han gider bare ikke rigtig lege, jeg er hjemme med ham 5 d af 7 dage om ugen, og han vil helst bare hygge på sofaen, også løbe efter en kastet mus et par gange om dagen, har dog tænkt mig at finde ud af om han gider lege med laserpointer.. Jeg håber dog at lillebror giver ham lidt motion smiley

Tusind tak for jeres svar, jeg vil meget gerne høre om fleres erfaringer smiley

• #4   5. jul 2010 Det er derfor jeg anbefalder klikkertrænning, det er ikke bare leg, det er motion for krop og hjerne smiley

• #5   5. jul 2010 @mette S - It's a kind of Magic smiley )

Han har indtil for 14 dage siden haft fyldt trug.. I starten var det altid fyldt, men da han begyndte at stige i vægt hurtigt, skruede vi ned til at fylde 3 gange om dagen, og alligevel havde han det med at tømme hans madskål trods mængden af mad.. Så det er altså helt nyt det med hans mad er blevet afmålt..

Orijen fodre jeg allerede min ilder med.. Så måske de skulle prøve det... Eller vådkosten der fylder mere. Og jeg vil nu mene, at jeg har valgt en kompetent dyrlæge (Herlev-Skovlunde).

@Tanja J

Sådan en må jeg have fat i smiley

• #8   5. jul 2010 Der er ingen tvivl om der sker en form for bestikkelse, så naiv er jeg heller ikke.. Men de har nu kun rådet os til at fodre 3 gange dagligt, i stedet for at hele tiden have fyldt skål..

Jeg har derfor ikke valgt foder, fordi dyrlægen sagde det. Men fordi jeg har mine katte med ned til mine forældre, også synes jeg det er rart at de spiser samme foder smiley Og på den måde undgår vi dårlige maver..Og det er det eneste foder min mors norske skovkats mave ikke går amok af.. smiley Hun har prøvet stort set alt foder på markedet, dog ikke BARF, for at få hans mave til at være normal.. Men jeg kunne måske blande, ligesom jeg gør med min ilder, hvis det er at barf mætter mere smiley

Jeg er helt sikkert åben overfor at prøve barf, hvis det skulle hjælpe, men tør ikke fylde skåle, så kommer han jo til at veje 12kg i løbet af et par måneder smiley

• #9   5. jul 2010 Og rart at vide at de ikke får orm af råt foder.. smiley Tak

• #11   5. jul 2010 Jeg forstår ikke, at det kan være tilrådeligt at nogen katte har deller på maven. Det er ikke sundt eller naturligt for nogen katte at være overvægtige. Men generelt har vi mennesker nok en tendens til at ønske vores katte lidt mere buttede end de har behov for at være.

Den slanke-metode jeg har hørt om størst succes med er en langt højere grad af vådfodring. Der er ingen tvivl om, at det ikke er sundt for katte at leve udelukkende af tørfoder. Katten er et dyr, som er bygget til at optage meget af sin væske via foderet (byttedyr har et vandindhold på ca. 80 %). Og samtidig spiser nogle katte for meget, når de får tørt. Næringsværdien i det tørre er højere, men det fylder mindre i maven og nogle katte spiser derfor mere end de reelt har behov for før de er mætte. Jeg har selv haft succes med mere vådfodring til en overvægtig kat, så jeg kan kun anbefale det smiley

Læs evt. artiklen her (engelsk):
    http://www.catinfo.org/feline_obesity.htm

• #12   5. jul 2010 Jeg tror lige vi skal have noget begrebsafklaring smiley

Barf er det samme som råfodring - men bruges ofte om den metode hvor men køber færdig mixet kød.

Orijen og Applaws er IKKE barf, det er tørfoder (dog med en højere kødprocent).

Jeg vil også anbefale at du begynder at fodre med vådt i stedet for. Bozita er et udemærket valg og kan købes billigt på zooplus.co.uk

• #13   6. jul 2010 Felis F: Hold da op, det var egentlig en del han så kunne få at spise, så ville han helt sikkert nå at føle sig mæt.. Jeg tror det er vådfoder vi ender med så... For jeg har sq lidt ondt af at han ikke får mere at spise..

Rilou: Okay, jeg troede faktisk at Orijen var barf, hvilken slags Bozita vil du anbefale? Men jeg kan jo ikke lade vådfoder stå fremme hele dagen? Med de to andre basser, som passer deres vægt perfekt smiley

Katrine N: Jeg ønsker ham nu ikke mere buttet/tyk whatever, jeg ønsker han skal være sund og rask, jeg forsøger at gøre mit bedste for at han får sin ideal vægt..

mette S - It's a kind of Magic smiley ): Mette jeg sætter rigtig meget pris på dine råd, men bryder mig ikke om at blive talt ned til eller blive påduttet at jeg ikke vil ham mit bedste, mine dyr er mit et og alt. Om du vil, mine børn.

Så vær sød at forstå at jeg kun har haft vejet hans foder i 14 dage. IKKE hele hans liv. Og før det har han kunne spise hvad han ville, hvilket har gjort at han vejer 1 kg. for meget nu...

Jeg vil forsøge mig med vådfoder, jeg har overvejet at fodre med RC Ultra light, er det en dårlig idé? Og hvordan dosere I foder i løbet af dagen med vådfoder? For det bliver vel lidt småklamt af at stå fremme?

• #14   6. jul 2010 Lige en ting til:

Mette, vi har hverken fået en glubsk kat, og han har konstant fået enten Hills eller RC, som jeg ved mange avlere anbefaler og bruger. Så igen, lad være at pådutte mig dårlige vaner. Jeg betaler jo ikke 500 kr. for en pose mad, jeg regner med er noget lort. Så kunne jeg købe tørfoder i et random supermarked, hvis jeg virkelig var ligeglad.

Jeanette W: Han gider ikke rigtig lege med fiskestænger og elastikker osv. Vi plejer at kaste legetøjsmus til ham, for det er det han synes han gider smiley Men nu har han jo fået en lillebror, som jeg håber gør at der kommer lidt kamp omkring hvem der skal fange fiskestængerne smiley

• #15   6. jul 2010 Jeg sidder nu og vil bestille mad til dem smiley

Og påtænker mig at købe:

ORIJEN Cat & Kitten BARF-Kibble også have det stående hele dagen, for det burde alle tre kunne tåle smiley Jeg er ikke så meget for versionen med fisk, for tænker at det gør de kommer til at lugte lidt..

Også fodre med vådkost ved siden af (men hvor mange gange om dagen?) og hvor meget, jeg overvejede som førnævnt RC Ultra Light, men kan se at den anbefales til katte over 1 år. Og han er jo kun lige blevet 10 mdr. Men så at købe fx Bozita Chunks in Jelly with Minced Chicken 360 gr., men hvor meget skal de have om dagen?

Og hvad gør jeg med deres tænder, har aldrig troet at hvorfor man ikke gav vådkost, var fordi de fik svage tænder af det...

• #16   7. jul 2010 Jeg foretrækker bozita paté, men mest fordi min kat slikker geléen af og så lader de tørre klumper ligge smiley Det må du nok lade dine katte vælge, det er ret forskelligt hvad de foretrækker.

Jeg ville nok give vådfoder til morgen og aften, hvis der er tørfoder i løbet af dagen.

Grunden til at nogle producenter kalder det for BARF tørfoder, er fordi det er meget "in" for tiden smiley Det står for "Biological Appropriate Raw Feeding" - og begrebet "barf tørfoder" modsiger sig selv, fordi det jo ikke er råt.

Nu kan det muligvis være for sent, men jeg ville IKKE bestille Royal Canin Ultra Light. Ingredienslisten ser ikke godt ud smiley

"Ingredienser:
    Kød og animalske biprodukter, korn, æg og æggebiprodukter, vegetabilske biprodukter, mineraler, vitaminer"

Masser af biprodukter og korn. Big no no!

Held og lykke med slanke kuren!

• #17   8. jul 2010 Mette, du er dog den mest arrogante bruger jeg har mødt på dette forum. Måske du skulle nærlæse, hvad jeg har gjort med min kat - i stedet for at komme med sådan en led kommentar. Jeg takker endda for dine råd - og vil begynde på det du skriver, trods du ikke gider læse at jeg kun har givet vejet mad til ham i 14 dage...

Rilou smiley Har ikke bestilt noget endnu, men regner med at gøre det her i aften, så bestiller vi også bozita smiley Vil du give en hel pakke vådfoder om dagen til hver, eller hvordan?

• #18   8. jul 2010 Jeg må indrømme, at jeg opfatter diskussionen helt omvendt, men det bliver vi vist aldrig enige om...

Da jeg mener jeg har spurgt til kost i bedste mening, men er blevet påduttet at jeg nærmest mishandler mine dyr. Hvilket ja, nok har gjort mig prinsessefornærmet, for mine dyr er mit et og alt.

Men jeg mener din attitude fra indlæg 1 af, har været fuldstændig forudindtaget og bedrevidende, og bevares, jeg har kun haft huskat før (de sidste 18 år), så jeg er ny med racekatte (indekatte). Og det viser sig jo faktisk jeg har taget imod dit råd, og begynder at give vådkost og så købe Orijen ved siden af, for at give dem bedre foder...

Jeg beklager du føler jeg har trådt dig over tæerne, men må indrømme jeg synes din måde at skrive på ekstrem hård. Jeg er ikke ude på at starte krig med nogen som helst.

• #19   8. jul 2010 Ja lad os endelig det..

For det du skriver, beskriver meget godt hvordan jeg har haft det med dine indlæg.

• #20   8. jul 2010 June - Nu ved jeg ikke hvad dine katte vejer, men på zooplus.co.uk står der foderanvisninger under Bozita produkterne, men se hvor meget dine katte vil spise smiley Min tykke mis skal have lidt mere end én karton om dagen, men så meget spiser hun ikke. Det mætter nemlig mere i maven end det tørre.

Du kan evt. også kigge på Porta 21 Grain free - http://www.zooplus.co.uk/shop/cats/dry_cat_food/porta_21/170885 . Det har jeg hørt meget godt om og det er en mere rimelig pris end Orijen smiley

Det kan iøvrigt godt betale sig at tjekke priserne på både .co.uk og .de - den tyske plejer at være billigere.

• #21   9. jul 2010 Rilou - ah hvor smart, lyder virkelig godt at det mætter så meget, at de ikke kan spise hvad anvisningerne siger smiley For jeg har efterhånden virkelig dårlig samvittighed over at han går rundt er sulten.. smiley

Tak for linket smiley Tror jeg vil shoppe noget kattemad nu.. Ved du hvor hurtigt zooplus leverer?

• #22   9. jul 2010 Det tar som regel nogle dage fra du får ordrebekræftelsen. De leverer med gls, så man skal være hjemme til at modtage smiley

• #23   9. jul 2010 Ah okay smiley

Jeg tror dog vi i første forsøg køber Orijen til dem, for hvis det ikke fungere som ønsket, så kan vores ilder få det overskydende smiley Jeg tror dog ikke jeg får nogle problemer smiley Er bare i tvivl om jeg skal købe 7 eller 2,5 kg..

Også køber vi 48 pakker bozita smiley Også håber jeg at det hele går godt.. smiley Så han kan tabe sig, uden at føle sig udsultet af os.. smiley

• #25   9. jul 2010 Vi skærer meget ned på tørfoderet, så de stadig er vant til at spise det en smule, så de ikke får dårlig mave af at besøge mine forældre smiley Men det bliver primært vådfoder, også Orijen ved siden af smiley Men tak for rådene..

Også har vi købt en foderbold, til at aktivere ham lidt mere smiley

• #27   15. jul 2010 Jo tak smiley Jeg har lige modtaget pakken fra GLS med vådfoderet, så mangler vi bare at modtage Orijen, men glæder mig til at give dem Bozita i aften smiley

• #28   15. jul 2010 Jeg må indrømme at jeg er helt oppe at køre, han virker mæt og glad smiley Selvom det måske er lidt mange følelser at påtvinge sin kat.. Men han spiste længe og omhyggeligt, virkelig god første indtryk af Bozitaen smiley Længere end vores killing.. smiley Det er første gang..

Kommentér på:
Overvægtig kat, what to do?

Annonce