{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
881 visninger | Oprettet:

God råd søges! {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.

Jeg står i den situation, at jeg for 1½ år siden boede sammen med min daværende kæreste - vi anskaffede os to dejlige katte - en huskat og en hellig Birma.

Jeg er så i mellemtiden flyttet hjem til mine forældre der har stort hus og have.

Men alt kommer til en ende og jeg skal flytte i lejlighed igen.

Jeg kommer ikke til at have plads til begge katte - og mine forældre vil kun beholde huskatten, da den ikke kræver lige så meget pleje og kan vænnes til at være udekat.

Mit spørgsmål lyder så - skal jeg tage min Birma med ind i lejligheden? Jeg studere og der kommer derfor til at være rigtig mange alene timer for ham.
Er det synd?

Det er en meget svær beslutning for mig at tage, da alternativet jo er at jeg skal sælge min lille mand - så ville gerne have lidt råd udefra.

Håber i vil hjælpe.

MVH Mette


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  God råd søges!
  • #2   25. aug 2010 2 katte fylder ikke mere end 1, jeg syntes du skulle tage begge med.. birmaen er en kat der gerne vil være social med andre katte også

  • #3   25. aug 2010 Ja, men det er nu også mere det, at jeg ikke kommer til at tilbringe særlig meget tid hjemme.
    Jeg går i skole fra 8 - 15.30 hver dag og derudover er der de socialearrangementer og arbejde.

    Min huskat er dog blevet super glad for at være i haven - og det ville være synd at stoppe hende i en lejlighed.



  • #4   25. aug 2010 Jeg tror du vil plage af evig dårlig samvittighed hvis du beholder din birma, og han så kommer til at gå alene i mange timer dagligt - måske du skal overveje at lade ham komme ud til en familie som har tiden til ham. At have kat skulle jo helst være til glæde for kat og menneske.

  • #6   25. aug 2010 Det er nemt nok for mig at sige nu, men det her er jo et godt eksempel på, at man skal tage med i sine overvejelser, hvad der skal ske med de dyr man anskaffer sig, når kærester, studier, bopæle mv. skifter. Det kræver altså noget planlægning at påtage sig ansvaret for et forholdsvist komplekst dyr som en kat, der tilmed kan forventes at leve i 15-20 år.
    Huskatten er først begyndt at løbe ude, da den kom hjem til dine forældre? Det er jo ikke smart, når du har forventning til at flytte tilbage i lejlighed, for det vil den formentlig ikke kunne acceptere.
    Det er synd at lade birmaen være alene. Ud over at den er vant til selskab, så er birmaen en meget social kat, og du har stor risiko for at ende med en ulykkelig og adfærdsvanskelig kat. Hvis ikke dine forældre vil beholde den, så må du, som situationen er nu, omplacere den.
    Det er ikke noget problem at have 2 katte på 'lidt' plads, hvis man giver dem nogle muligheder for at krave op på skabe osv. Altså indretter rummet lidt mere i m3 og ikke kun tænker på m2. Og kattene vil sagtens kunne underholde hinanden. Men det løb er ligesom kørt, når nu huskatten har smag for udelivet.


  • #7   25. aug 2010 100% enig med Lene Skov smiley

  • #8   25. aug 2010 vil også mene at enten skal du tage begge katte med, eller ingen af dem... det vil være synd hvis den lige pludselig sku være alene...

  • #9   25. aug 2010 Enig med Lene Skov.

    Katte udnytter rummet i m3 og ikke i m2 som hunde gør, vel og mærke hvis de har mulighed for det.

    Jeg synes også det er synd for en kat der har været vant til at have selskab af en anden kat pludselig at skulle være enekat.

    Hvis du vælger at tage Birmaen med vil jeg anbefale at få fat i en ny legekammerat til den, da det vil være synd for huskatten pludselig at spærre den inde i en lejlighed, når den nu har fået lov til at være inde/udekat og har fået smag for det.



  • #10   28. aug 2010 Tusind tak for de gode råd alle sammen.

    Jeg vil helt klart tage det med i mine overvejelser om hvad jeg skal gøre.

    Huskatten er ikke ude hver dag - og når hun er er det en times tid i snor.

    Endnu en gang tusind tak.


  • #11   3. sep 2010 Leo er alene hjemme fra kl 9 til kl 18, og det kan han sagtens være. Hele lejligheden er fyldt med legetøj. Men han har altid været alene og kun ham. Han trives rigtigt godt men han har aldrig været ude. Dog leger jeg stadig meget med ham, om aftenen fordi han nogen gange har været alene og mangler at brænde enerigi af.. da jeg fik han i sin tid, der skulle vi har taget hans søster med, fordi han helt klart ville nyde selskabet af en anden kat. Tag begge 2 med, og find ud af i løbet af en mdr om de trives.

Kommentér på:
God råd søges!

Annonce