472 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Tisser ved liggeplads Tisser ved liggeplads

Vores store hvide Main coon har og er igennem en lidt hård omgang i øjeblikket. Han vred for en måneds tid om på sit bagben så hoften gik ud af skål vidst nok. Det var ikke brækket, men det var noget der skulle gro sammen igen og det var meget smertefuldt for den stakkels kat da det skete. Han har gået med de tene bagben bundet op i en bandage i lidt over tre uger og i torsdags fik han det endlig af. Det var så også første gang jeg så han bevidst tissede på en liggeplads han havde brugt en del på det sidste. Idag tissede han så bevidst på en anden liggeplads han har haft i soveværelse nu hvopr han ikke har kunne komme op i sengen.
Det har i forvejen været svært for ham at komme i bakken og lave det ene og det andet så der har været nogen uheld foran kassen også. Nu kan han dog sagtens gå på bakken, selv om det stadig er hårdt eftersom han jo ikke har brugt det ene ben i tre uger . Han tisser ikke flere gange om dagen. >Det er nok een gang om dagen, en kæmpe tår. Der har været perioder hvor han kun har tisset hver anden dag og den første uge eller mere måtte vi hjlæpe ham på bakken, så han har også ligget en del i katte bakken ,som blev gjordt ren hver gang han havde lavet noget. Jeg tænker på om det er en from for stress ovenpå alt det her, som gør at han tisser på sin liggeplads og hvorfor lige sin liggeplads. Han fik i starten behandling for en eventuel blærerebetændelse eller forebyggelse, da han jo holdt på sit tis i to dage. Men der gik nogen piller tabt så han nåede kun behandling i seks dage.
Han skal jo nu træne lidt i at bruge sit ben igen så der går jo lige noget tid med det.
Hvad mener i derkan være grund til at han er begyndt at tisse der hbvor han ellers ligger og putter. Der har i forbindelse med hans skade også været en del dyrlæge besøg og det i sig selv er jo heller ikke sjovt, selv om han er meget dygtig ved dyrlæge. Jeg har en felliway som jeg har sat til. Vi har flere kattebakker i huset og jeg har lavet en ekstra en med lav kant nu her mens han ikke har kunne gå så dårligt og han bruger alle katte bakker. Jeg ordner katte bakker to gange dagligt og det er ikke sådan at de andre katte er efter ham. Han ligger faktisk mest for sig selv og kigger og går en smule rundt . Han kan jo ikke rigtig være med til at lege vild leg som hans søskende nogen gange gør,men han vil gerne lege uden at skulle bevæge sig for meget. Han skal jo så også holde sig meget i ro stadigvæk.
Det blev vidst lidt af en længere besked jeg fik skrevet her. :o)

Mvh
Mille

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tilslutning af ny vaskemaskine - også el 1.000 kr.
  • Klip af hække 2.000 kr.
  • Samle et skab 500 kr.
  • Skrue bordben på bord 350 kr.
  • Opsætning af malertape 800 kr.
  • Tv Kommode, en tæppe og en mikrobølgeovn 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tisser ved liggeplads
  • #1   3. okt 2010 Jeg ville få undersøgt hans urin for bakterier, da det sagtens kan være blærebetændelse smiley Og det skal man ikke spøge med... Det kan være farligt for katten, at gå med en ubehandlet urinvejs infektion smiley

• #2   3. okt 2010 Jamen har også tænkt mig at ringe til dem imorgen. Han var som sagt ellers i behandling for det for 3 uger siden, i tilfælde af at han fik det. Jeg troede elleres bare at en kat normalt havde svært ved at komme af med urin eller gjorde det ofte hvis det var blærer betændelse eller noget i den stil.

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.369
    #3   3. okt 2010 Her er lidt om tegn på urinvejsinfektioner og maden der kan spille ind. smiley
    -------------

Urinvejsinfektion hos katte

Som du allerede ved, er den mad, som du giver din kat, ekstremt vigtig for hendes overordnede helbred. Fordrer du din kat med den forkerte foder, kan det udvikle sygdomme i din kats urinvej– også kaldet katte urinvejsinfektion. Men katteurinvejsinfektion, krystaller eller sten fra indeni urin kanalen og forårsager irritation, smerte og mulig blokade.

Hvis din kat udviser disse tegn, kan hun have urinvejsinfektion:

•Anstrengt urinering

•Hyppig urinering

•Blod i urinen

•Manglende appetit

•Mangel på energi eller interesse for normale aktiviteter

Selvom der ikke er nogen enkelt grund til urinvejsinfektion, erkender dyrlæger, at der er elementer, som kan bidrage til udbredelsen af sygdommen.

•Katte som er over et år gamle er mest modtagelige.

•Både han- og hunkatte får sygdommen lige hyppigt, men hankatte har dog en større risiko for livstruende urinrvejsspærring fra krystaller, der danner propper.

Andre faktorer kan være mangel på motion og reduceret indtagelse af vand.

Foder med højt indhold af magnesium, fosfor, protein og kalcium har været forbundet med dannelsen af sten. Dyrlæger mener, at hvis du fodrer din kat med foder med en begrænset mængde af disse mineraler, kan det fremme opløsningen af nogle typer sten dannet i urinkanalen.

Enhver kat, som er blevet behandlet for sygdomme i urinkanalen, løber risikoen for at pådrage sig sygdommen igen. Derfor er det vigtigt, at fortsætte med diæten mod sygdommen og holde nøje øje med tilbagevendende symptomer.

For en præcis diagnose og behandlingsmåder, konsulter altid din dyrlæge.

• #4   3. okt 2010 Tak for indlægget Janne. Ja har i forvejen en ældre hankat som får foder for at modvirke krystaller, da han for år siden var begyndt at strinte og havde en smule krystaller i urin. Men ja han bevæger sig jo ikke som han plejer, ham det drejer sig om, da han jo har skadet sit ben. Han går dog lidt mere rundt dag for dag. Jeg har set når han tisser og hanser ikke besværet ud og der er ikke blod at se, men derfgor kan han jo godt have noget alligevel, så jeg skal ihvertfald have fat i dyrlæge.

• #5   3. okt 2010 Han har dog ikke hyppig urinering og for mig at se havde han heller ikke besvær med at urinere. Han satte sig bare og begyndte at tisse og heller ingen blod at se og hans appetitfejler heller ikke noget. Han drikker vand umiddellbart som han plejer. Han spiser royal canin oral hedder det vidst. I øjebliket spiser han noget med en masse fiber i, da han de første par uger under sin sygdom havde meeget hård afføring.Det har jo nok været forbundet med smerter at gå på bakken med det ben som gjorde ondt. Så i starten kunne der også gå to dage før hankom af med sin urin, men der drak han heller ikke så meget der den første uge.

Men vi må lige have styr på hvad der er galt med hans blærer selvfølgelig :o)

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.369
    #6   3. okt 2010 Hvis en af mine katte feks har haft diarre og ser katten ikke drikker vand nok, som de helst skal have masser af, hvis det er diarre, så giver jeg katten med mellerum en engangs sprøjte med vand i ...i siden af munden, så jeg ved de får vand nok som er meget vigtig. smiley

• #7   3. okt 2010 Nu har han da heldigvis været på bakken og tisse først i den ene bakke og lavet stort i bakken ved siden af. Dygtig dreng. Han går også meget bedre idag, men jeg vil selvfølgelig stadig kontakte min dyrlæge imorgen, selv om han har tisset i bakken. Jeg var ellers spændt på om han kunne finde på at tisse på den liggeplads igen selv om de er blevet vasket, men han gik da heldigvis på bakken :o)

Kommentér på:
Tisser ved liggeplads

Annonce