indekat til gårdkat indekat til gårdkat
Hej alle..
Jeg har efterhånden skrevet en del gange herinde om min ene hankat, som i lang tid har mistrives som indekat. Nu er tiden kommet, hvor den for alvor skal væk herfra.
Har forgæves forsøgt at afsætte den herinde såvel som til venner/bekendte, men der er altså ikke nogle der står og mangler en sød missekat, derfor har vi taget beslutningen om, at den skal være gårdkat hos nogle bekendte.
Jeg har bare et problem. Den her gård huser allerede 13 andre katte, og hvordan dælen vil det gå min indekat (som ikke er vandt til at forsvare sig eller begå sig i det fri) mod 13 katte, som er vandt til hinanden og udendørslivet?? Han vil jo trænge ind på deres territorier, og tror ikke slagsmål vil kunne undgås, men tror I at han vil klarer sådan en udfordring?
Alternativet er aflivning, og det vil jeg aldrig kunne tilgive mig selv for, derfor er det bare ikke en mulighed i mine øjne.
Han er selvfølgelig vandt til at slås med sin bror, som jeg jo også har herinde i lejligheden, og han er kastreret, er det noget der gør en forskel?
Husets ejere er på ferie, og kommer først hjem om en måned, kattene bliver fodret dagligt, men kan ikke lade være med at tænke tanken, at der så ikke vil være nogle til at hjælpe min lille stakkels Nusse, hvis han kommer i knibe?
Hjælp
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
Selvfølgelig vil den blive jagtet væk af de andre 13 katte, få tæv af dem osv.
Hvad er det der gør at du mener han mistrives?
Hvis du sætter ham ud på gården er sansynligheden for en langsom pinefuld sultedød efter min bedste overbevisning stor.
Det vil jeg bedre kunne forstå at du ikke ville kunne tilgive dig selv...
mar 2010
Følger: 1 Emner: 9 Svar: 30
Han mijaver, kradser i alt fra møbler, tasker, væggen osv og bider i ting. Overspiser (og vil spise hele tiden), løber forvirret rundt i lejligheden og siger mærkelige lyde og hiver efter vejret.. Han opfører sig ikke normalt, og jeg tror det er fordi han keder sig og har brug for at folde sig ud på det større areal.. Min anden kat opfører sig helt anderledes, han er normalvægtig, han kradser og bider også i ting, men ikke i samme omfang, han spiser normalt og har trives, det kan man se på ham.. Han nyder at sove og putte og Nusse han farer rundt som en eller anden sindssyg, og virker somom han ikke kan finde ro og bare keder sig alt for meget, hvilket både er træls for ham selv og for os, da han ødelægger alle vores ting og larmer helt vildt meget..
mar 2010
apr 2009
Det jeg mener med at han nok/muligvis/sansynligvis/måskevil sulte ihjel er præcist som Therese beskriver, han jages væk af den allerede etablerede flok katte, så hjælper det ikke at der fodres på gården.
Jeg ville prøve at tale med en der har forstand på katte med problemer (fx veterinærsygeplejerske med speciale i adfærd) som det første. Måske der er mulighed for at ændre på nogle ting, der vil gøre ham mere 'rolig'.
Hvis du ikke mener det er en mulighed, ville jeg anbefale at prøve Feliway, som jeg har hørt fra flere *kan* have fantastisk god effekt.
Udplacering på en gård til at være ude-kat i stalden for en indekat ville under ingen omstændigheder være en option i min verden, jeg er bange for du stikker dig selv blår i øjnene, hvis du tror det bliver et lykkeligt liv for ham.
mange tanker
Pia
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
apr 2009
Det lader til du har besluttet dig for at katten skal ud på gården og nu vil have vi andre skal skrive det er alletiders gode idé. Er det korrekt?
Det kan godt være der serveres mad for kattene hver dag, men det hjælper ikke noget hvis han jages væk af dem der allerede bor der.
Sansynligheden for at han får tæv er også stor.
Sansynligheden for at han bliver rædselsslagen over at komme ud i den store verden er ligeledes stor.
Tænk på ham som en forskræmt kat, trængt op i et hjørne af de andre katte; kan du holde det scenarie ud?
Har du prøvet at kontakte KV, Inges kattehjem, hittekilling, DB eller nogle af de andre steder, der hjælper med formidling af katte?
aug 2008
Følger: 14 Følgere: 13 Katte: 7 Emner: 32 Svar: 207
- Jeg vil hverken sige ja eller nej.. Jeg kender ikke din kat's personlighed eller gårdkattenes.
aug 2008
Du skal bare vide at det er et meget dårligt tidspunkt at gøre en indekat til gårdkat når vejret er igang med at skifte, og at den kan blive syg.-. Og du skal endda først finde ud af om den overhovedet har lysten til at være 100% udekat.. Ikka alle katte ønsker det..
- Finde ud af hvilket fællesskab de gårdkatte har..
- du skriver kastret.. Den har ikke behov for at kæmpe om sin rolle.. Men den vil blive den laveste i arkivet...
Der skal virkelig findes ud af de vigtige ting først.
jul 2010
Følger: 67 Følgere: 64 Katte: 7 Emner: 31 Svar: 1.203
aug 2009
Følger: 15 Følgere: 14 Katte: 1 Emner: 253 Svar: 2.209
mar 2010
Lone desværre bor jeg i lejlighed på anden sal, så det er ikke en mulighed
Til alle: Der er så mange følelser indblandet i det her, og det er ikke en beslutning jeg bryder mig om, at han skal væk fra mig altså, men han er nødt til det. Dog er aflivning stadigvæk ikke en mulighed, det er at gå over mine grænser, at skulle aflive ham, jeg vil ikke gå med til det! Det må findes en bedre løsning..
I morgen vil jeg tage ud og snakke med hende jeg fik kattene af og høre, om hun vil have ham tilbage, hun har nemlig også en gård, og hos hende vil han også kunne komme indendøre.. Håber virkelig hun har lyst til at tage ham til sig igen.. Han fortjener bare det bedste
Jeg lader ham ikke i stikken på en gård fyldt med andre katte.. Hvis ikke han kan komme tilbage til hende jeg fik ham af vil jeg kontakte nogle kattehjem og se om de eventuelt har en plads til ham et sted..
Håber ikke nogen tror, at jeg ville smide mit dyr ud på en gård til den visse død - kunne aldrig i min vildeste fantasi falde mig ind, det her skal løses på en værdig og god måde for alle parter.
aug 2008
Self. vil du ikke lade din kat i stikken..
Held og lykke.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
**Han mijaver, kradser i alt fra møbler, tasker, væggen osv og bider i ting. Overspiser (og vil spise hele tiden), løber forvirret rundt i lejligheden og siger mærkelige lyde og hiver efter vejret.. Han opfører sig ikke normalt, og jeg tror det er fordi han keder sig og har brug for at folde sig ud på det større areal.. **
Jeg underkender bestemt ikke tanken om, at katten har behov for mere plads og for at komme ud. Men jeg tænker: Kan der være noget i lejligheden der generer ham? Tobaksrøg, parfume, duftlys .... osv. (Især det med at han hiver efter vejret får mig til at tænke i de baner).
Hvor længe er det siden, han blev kastreret?
mar 2010
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Men er det for nylig han er blevet kastreret?.. Jeg tænker om hormonerne er helt ude af kroppen?
Det er ikke fordi jeg vil tale dig fra at finde et hjem til ham, hvor han kan komme ud, men det er jo viigtigt at finde det rette hjem! Det er alt for tit man hører om katte, hvor tidligere ejer tilfældigvis finder ud af, at katten har det skidt i sit nye hjem
Desværre kan det tage lang tid at finde det rette hjem.
Måske Feliway eller Zylkene kunne have en lille effekt selv om det næppe vil løse problemet. Men måske kan det gøre ventetiden mere udholdelig - i kombination med meget leg med ham. Og måske har I en altan, hvor I kan sætte net op.
Hvordan har de to katte det forresten med hinanden?
Og har du sat ham på www.vildkat.dk ?
indekat til gårdkat