{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.582 visninger | Oprettet:

Annoncering killinger u/12 uger? {{forumTopicSubject}}

I forlængelse af anden tråd blev min opmærksomhed henledt på bekendtgørelsen om overdragelse af kattekillinger.

Jf. bekendtgørelsens § 1 straffes med bøde den, som sælger eller på anden måde overdrager (sælgeren) eller køber eller på anden erhverver kattekillinger (køberen), hvis levering af killingerne sker inden de er 12 uger gamle.

Man ser med jævne mellemrum annoncer, hvor killinger der er sat til salg, menes salgsklare ingen de er 12 uger. Er denne annoncering ulovlig?

Der nævnes i bekendtgørelsen konkret "levering", og levering og annoncering er i min verden ikke det samme.

Der står intet konkret i brugerbetingelserne herinde omkring annoncering af killinger på under 12 uger. Er disse annoncer derfor tilladt? Og gør brugerne en fejl i at anmelde disse annoncer til en HA?

Hvis man f.eks. opretter en annonce på DBA med killinger på 10 uger, får man følgende meddelse/advarsel:

"Ifølge Dansk Dyreværn skal kattekillinger være mindst 12 uger gamle før de må sælges.

Du har valgt 10 uger. Vi har derfor rettet datoen hvor killingerne er salgsklare"

Er dette mon udtryk for, at det er ulovligt at annoncere med killinger, der er klar til levering før de er 12 uger?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Annoncering killinger u/12 uger?
  • #2   10. nov 2010 Man må da godt annoncere dem inden de er 12 uger,
    men de mi ikke sælges(altså komme fra sin mor inden de er 12 uger)
    Jeg annoncerede mine da de var ca 7 uger.
    Dette gjorde jeg for at være sikker på at de alle sammen havde fundet et hjem når de fylder 12 uger.
    Alle er blevet reserveret,
    men selvfølgelig må køberene ikke hente dem inden de er 12 uger gamle


  • #3   10. nov 2010 Helene

    jeg er enig, men du skrev vel heller ikke i annoncen, at de kunne afhentes inden er var 12 uger?

    Og såfremt du havde skrevet, at de var salgsklare, når de var under 12 uger, ville det så være ulovligt?


  • #4   10. nov 2010 Krista

    "Hvad med dn avlskat der er bestil hos en opdrætter inden bliver født. Sku dt så også vær forbudt jævnfør denne lov!"

    Jeg mener også leveringen er afgørende. Men forestiller du dig, at ovennævnte avlskat er aftalt til levering, når killingen er 10 uger, ville denne aftale så være ulovlig i henhold til bekendtgørelsen?


  • #6   10. nov 2010 Krista

    Jamen det er jeg skam klar... smiley

    Jeg skrev også i henhold til bekendtgørelsen.

    Jeg har oprettet tråden for at spørge til annonceringen og dennes sammenhæng eller mangel på samme i forhold til bekendtgørelsen.


  • #7   10. nov 2010 annocen i sig selv er ikke ulovlig, det er handlingen der er det

  • #10   10. nov 2010 Killinger må under ingen omstendigheder afhentes eller overdrages til andre inden de er 12 uger.
    Heller ikke fra en registreret avler.

    I mine annoncer fremhæver jeg altid hvornår de er født og hvornår de må komme herfra.

    Selvfølgelig må man bestille eller reservere en killing inden den er født eller inden den er 12 uger.
    Den må bare ikke overdrages til den nye ejer inden den er fyldt 12 uger


  • #11   10. nov 2010 Felis F

    "Der er ingen regel der siger, at man ikke må oprette salgsannoncer på killinger (eller hvalpe) når de er yngre end den lovlige dato at afhænde dem....blot skal der fremgå en dato når de er leveringsklar og loven skal selvfølgelig overholdes så dyrene først afleveres når de har den rette alder."

    Jeg er skam enig.

    Ved ikke om jeg har formuleret mig klar nok, når jeg spørge om annoncer med killinger, der annonceres salgsklare/leveringsklare før killingerne er 12 uger, om disse er ulovlige?



  • #12   10. nov 2010 Selv om jeg godt kan se dit problem, så er det trods alt godt at DBA er opmærksom på 12 ugers reglen. At deres system så ikke kan skelne, er så et problem som jeg bestemt synes du skal gøre dem opmærksom på. Det ville være dejligt om der osse var nogen her på KG der efterså annoncerne her. Jeg er flere gange rendt ind i nogle der vil af med dem inden de 12 uger, med alle de sædvanlige tåbelige undskyldninger

  • #14   10. nov 2010 Felis F

    "Ja, hvis det af annoncen fremgår, at ejeren sælger killingerne (altså at køber kan få dem overdraget) før de er 12 uger, så er det ulovligt, for uanset killingerne bliver solgt eller ej, så har sælger til hensigt at gøre det...og det er en overtrædelse af loven om de 12 uger.."

    Er det din fortolkning af bekendtgørelsen, eller kan du henvise til noget konkret f.eks. forarbejderne til bekendtgørelsen?

    Umiddelbart synes jeg jo ikke, at det kan være ulovligt at annoncere killinger med hensigt om levering af killingerne mens de er under 12 uger, sålænge de ikke er leveret. Man kan da ikke blive strattet med bøde for noget, man ikke har gjort... Endnu?... smiley

    Måske debatten er lidt tosset, fordi reglerne let kan omgåes. Havde jeg f.eks. til hensigt at sælge og levere killinger under 12 uger, kunne jeg bare lyve om deres alder. Hvem skulle nogensinde finde ud af det? Og hvem har mulighed for at kontrollere det?


  • #15   10. nov 2010 Giite J>> HØRT! Den der "undskyldning" med ferie osv...- Latterligt! Så skulle de ikke ha' fået killinger hvis de ikke kunne vente med at holde ferie.

Kommentér på:
Annoncering killinger u/12 uger?

Annonce