{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det ikke rimelig usundt for katten?
  • #2   29. nov 2010 At hun ikke ville give den noget hun ikke ved om den kan tåle :s den har alle dage levet sådan :s

  • #4   29. nov 2010 ja det sys jeg jo os Jepser smiley

  • Catlady
    Catlady Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 48
    #8   29. nov 2010 Åh nej jeg synes det er så svært, det her med fodring... for alle jeg har spurgt udenfor dette forum, både dyrlæger og personale i diverse dyrebutikker, siger det samme -at katte bør "nøjes" med tørfoder, da det er det bedste for dem. Derfor får mine katte som udgangspunkt kun tørfoder, dog giver jeg dem også lidt rejer, tun eller vådfoder i ny og næ, men deres primære kost er tørfoder.

    De har en smuk, blød pels, flotte tænder, masser af energi og er i god foderstand - den ene er lidt til den buttede side, men ikke noget alarmerende. Det er absolut ikke fordi det skal være nemt for os at fodre dem, jeg gør udelukkende hvad jeg håber er det bedste for dem - men det er måske helt forkert!? Jeg ville gerne give dem mere varieret og spændende mad, men er også bange for at de bliver tykke.


  • #9   29. nov 2010 Jeg giver Asti vådfoder og råt kød , fordi det er det den ville spise i naturen , men jeg giver den det bestemt osse fordi jeg sys den skal ha noget og se frem til hver aften .

  • #10   29. nov 2010 Tine - Dyrlæger ved ca. INTET om foder, så lad være med at spørge dem, de har intet belæg for at svare som de gør, for tørfoder ER ikke sundt for katte, hvis de Kun får tørfoder. Det indeholder ikke nok vand, og de bruger ikke deres tænder ordentligt på det - dvs. nyreproblemer og tandproblemer - not good

  • #12   29. nov 2010 Det minder mig om der var en inde på et af de andre gallerier der sagde at katten KUN måtte få tørfoder, fordi vådfoder var der alt for meget væske i XD

    Jeg forklarede hende så at det faktisk er godt med væsken, da katten så ikke skal drikke nær så meget, og at jeg (på det tidspunkt, nu gør jeg det jo ikke mere) rent faktisk barfede kattene, hvilket kunne ses på vandskålen smiley


  • #13   29. nov 2010 Jaa , men hun vil ikke lytte smiley
    Sys det er mega vigtig de får noget ordenlig kost , jeg går osse altid efter vådfoder som er mest naturligt . Der ud over får den råt kød når jeg lige har det i huset (bor alene og må indrømme det er sjældent jeg gider lave det vilde mad) Men når jeg køber kød , køber jeg altid så jeg har så hun kan få af det os smiley


  • #14   29. nov 2010 Nogle dyrlæger har altså også forstand på foder. Royal Canin, Hils osv. afholder jo nogle salgskurser for dyrlæger, så dyrlægerne ikke mindst for nogle gode salgsargumenter, men også lærer hvad produkterne indeholder osv. Så det er altså iokke alle dyrlæger der er helt uvidne omkring fodring af katte. Mange dyrlæger har også selv katte, og kan have lige så meget erfaring med foder, som os andre:o)

  • #15   29. nov 2010 Tænke tænke.. Hvilket kød kan man give råt? Altså.. jeg ville nok ikke være så vild med at give dem kylling råt, grundet salmonella, men... er det ok? Oder was? smiley Vil jo også gerne give dem noget knogle at gnave i og lege med.

  • #16   29. nov 2010 Og hvilket "almindelige" tørfoder er det billigste og bedste synes i? smiley

  • #17   29. nov 2010 Vil da lige sige til min dyrelæges forsvar at de har fremstillet deres eget foder vetpro. og har en der tager alt viden om deres foder og rc sætter de sig ind i. de har sågar været på selve rc for at se hvordan de laver deres foder.. så det da en gang vås at sige de intet ved.. syntes der er så mange bedre vidne her inde. tænker bare en dyrelæger tager en udd på hvad 7 år?? og så ved de intet?? sikke da en udd. vi andre lever på vores erfaring... jeg er indstillet sådan at en kats natur er sku at fange mus, og hva de kan finde. de har et insting (staves) fra naturens side.. det vigtigt de bliver brugt som en kat og ikk en som får det hele foran dem.. det min mening. god bider og vådfoder kan da ik være godt for en kat tænk på at det "lort" der er i de ting.. tørfoder er der sikkert også en masse dumt i men de får da brugt deres tænder.. mine får vådfoder en gang i mellem men kun som noget lækkert.. og hvor lækkert er det når de kun slikker saften af det kød som har været en gang i hakkemaskinen.. det var bare min mening.. :o)

  • #18   29. nov 2010 Line P mine stald katte får en rigtig billig en fra maxi zoo 40 kroner for 5 kg. det er ik det bedste men det er kun et tilskud de får da de gerne skulle have plads til alle de små mus på gården..

  • #19   29. nov 2010 self ik det bedste for en indekat af race hvis man tænker sådan.. min kat med killinger får til gengæld kvalifoder da hun skal have noget ordenligt når hun ammer. og de små skal vokse op på noget godt..

  • #20   30. nov 2010 Jeg får killinger når de fylder de 12 uger, så det er midt i februar smiley Det er huskatte, så det er bare ganske almindeligt sundt foder de skal ha. Det bedste jeg kan få råd til! Jeg vil helt bestemt give dem varieret foder, fordi andet bliver både for kedeligt og usundt.. Og ja, vådfoder KUN, bliver da bare lissom at spise mos konstant.. smiley Groft sagt.
    Men er der noget bestemt kød man absolut ikke må give katte/killinger? Gode råd til killinger tages imod med åbent sind.


  • #21   30. nov 2010 Jeg fodere KUN med kylling. det vist noget med at svin ik er så godt for katte eller hunde.. men hæng mig ikke op på det

  • #22   30. nov 2010 Hvor mange katte ville også lige gå hen til en gris og sige "Hey mester, så står der flæsk på menuen!!!" smiley haha.
    Måske det er noget med fedtprocenten - bare et gæt ^^
    Men kylling bliver det nok også. Det vil jeg gerne selv ha, og tja. De må vel også få det tilberedt, ikk?


  • #23   30. nov 2010 tilberet?? snakkede vi ik om vådfoder..:) salt skal du nok ik drysse på..:) hehe men de må gerne få kyllingekød hvis du har lidt til overes efter aftens mad.. nok bare ik med krydderier

  • #24   30. nov 2010 Jeg mente om de måtte få kylling tilberedt smiley

  • #25   30. nov 2010 Line - Server gerne kogt kylling med kogevand (uden salt).

  • #26   30. nov 2010 Ah, tak Tinka!! smiley

  • #28   30. nov 2010 Vores kastrerede hankat obelix fik altid main coon foder fra royal canin og vådfoder. men da han blev syg i oktober måned pga. urinsten og var ved at dø fra os sagde dyelægen at han fra nu af og resten af sit liv kun få det foder vi køber hos dyrlægen ( urinary fra royal canin ) aldrig mere vådfoder ( medmindre det er det samme som tørkosten ) tun, rejer eller andet godt. Jeg tør i hvertfald ikke prøve andet end det dyrlægen siger, holder for meget af min kat. Jeg har det som Katrine o. en dyrlæge har dog taget en uddannelse og det er kun her på kattegalleriet jeg har hørt at vådfoder er bedre.

  • #29   30. nov 2010 Min bedstemors gamle kat levede 18 år..
    UDELUKKENDE på tørfoder..
    Han havde aldrig fået andet..
    Jo en lille godbid ved middagsbordet i ny og næ..
    Men ellers intet andet..


  • #30   30. nov 2010 Line P - Man giver dem barf-kød, fri for salmonella og andre bakterier smiley

    http://www.rigtigkattemad.dk
    http://www.rigtighundemad.dk

    og så har jeg set Agroland også forhandler barf, så mon ikke der er flere større dyrehandlere der gør det smiley


  • #31   30. nov 2010 I en periode over 4-5 år levede mine katte udelukkende af kvalitets tørfoder - og det blev de altså ikke syge af...

    Mine katte har altid tørfoder til rådighed 24 timer i døgnet. En gang imellem tilbyder jeg dem rå kød - men kun så lidt, at det er spist op inden for 5 min. En sjældnet gang får de også fløde og kogt kylling.


  • #34   30. nov 2010 Felis F> JA, jeg skriver at de får gode salgsarugmenter OG de ingredienser foderet indeholder. Og du skriver at ernæring ikke er en del af dyrlægeuddannelsen.. Har du da taget den uddannelse? Nej, for så ville du vide at en dyrlæge rent faktisk også har ernæring på skemaet under uddannelsen. Og du kan altså ikke skære alle dyrlæger over en kam. Dine "beskyldninger" om at dyrlæger rådgiver forkert omkring foder, for at tjene ekstra på behandlinger når kattene er blevet syge er langt ude. Der er jo en grund til at folk vælger at blive dyrlæger om tror at fælles for dem alle er, at de allesammen er meget glade for dyr og vil gøre hvad der står i deres magt for at hjælpe dyr med diverse sygdomme osv.

  • Catlady
    Catlady Tilmeldt:
    jun 2010

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 48
    #35   30. nov 2010 Felis F - det er da en underlig tone du ligger for dagen... Der er jo ingen herinde der ønsker at deres katte skal have det dårligt! Det ER virkelig bare en jungle for os nybagte katteejere at finde rundt i alle de forskellige måder at fodre på, specielt når man får noget vidt forskelligt at vide herinde og ude i den virkelige verden. Så jeg synes ikke du behøver skrive så hånligt til alle dem, der enten ved lidt mindre eller er uenige med dig.

    Men anyways, der er kommet mange gode konstruktive råd, og jeg vil tage ved lære af det. Fra nu af har mine egne fortsat fri adgang til tørfoder og så supplerer jeg med kød/vådfoder/fisk 1 gang om dagen. Har også fået at vide at det er en god idé at opløse en portion tørfoder i en skål vand, før man giver det til katten - på den måde får den masser af væske. Har prøvet det, og mine er fuldstændig vilde med det smiley

    Og forresten, mine forældres gamle snart 12 årige hankat har levet hele sit liv med tørfoder som sin primære kost. Det er kun når han skal forkæles han får lidt ekstra lækkert, men det er bare som godbidder. Han er godt nok blevet noget tyk, men han er sund og rask og stadig en rigtig flot kat!


  • #36   1. dec 2010 Louise S **Kylling er pumpet med saltvand...**

    Er almindelig fersk kylling det? Ej hva'?
    Jeg giver mine katte kogt økologisk hønsebryst (fra Hanegal), og dét er i hvert fald ikke pumpet med noget som helst smiley


  • #37   1. dec 2010 Felis:*Nu kan du jo sådan set ikke se udvendig på en kat, om dens nyrer er blevet delvist nedbrudt i den periode...og katten derfor skal aflives grundet nyresvigt når den bliver f.eks. 10 år...*

    I mellemliggende periode er 2 kuld huskatte opvokset - jeg har selv 2 af dem - og de er henholdsvis 10 1/2 år og 11 1/2 år og mange af mine persere er også godt op i alderen... Så undskyld mig, men du er altså ikke altid så klog som du gerne vil lyde. Nu hidser jeg mig måske en smule op - men det pisser mig af, når folk begynder at gøre sig kloge - og siger at mine katte tager skade af en måde at fodre på - og så endda, når de er fodret med kvalitetsfoder.



  • #39   1. dec 2010 Det er kun det kylling der hedder "Naturalmarineret" Hvis der er saltvand i, står det bagpå pakken. Hvis der kun står kylling er der intet andet end kylling i:-)

  • #41   1. dec 2010 Felis F> Du ved jo ikke hvad for noget tørfoder der bliver fodret med, så din viden og erfaring er ikke nødvendigvis brugbar. Og du har desuden ikke lagt nogle links eller anden form for dokumentation ind i dit indlæg, for de omtalte undersøgelser fra USA. Har du et link, der stammer fra en eller anden opdrætterside, er det ikke gældende dokmentation. Syntes tit at folk udtaler sig om operationer, medicinsk behandling osv. og den dokumentation de så har, er fra en eller anden opdrætters hjemmeside og altså IKKE fra en uddannet dyrlæge.

  • #42   1. dec 2010 Felis. syntes som regl når du skriver i emne at du får det ud på sådan en måde at det KUN er DIG der ved noget.. som jeg skriver omkring min dyrelæge så gør de meget i at kende det foder de sælger da mange dyrelæger ik ved så meget om det.. det har MIN dyrelæge så valgt at sætte sig ind i for at rådgive bedst mulig

  • #45   1. dec 2010 Felis F> Ja, det KAN ske, men ikke dermed sagt at det sker for alle. Mine katte drikker f.eks. meget vand (nok fordi de syntes at det er sjovt at plaske med det, mens de drikker) og så kan man jo bløde fodete op med lidt vand engang i mellem. det har jeg da læst herinde at flere gør. jeg gør det ikke selv, men mine katte får også vådfoder, så jeg er ret sikker på at de får det væske de har brug for. Jeg hentyder ikke til dig mht. linket, men skriver at der er mange der linker til en opdrætters profil, hvor det er opdrætteren selv der skriver en "artikkel", og det er i mine øjne ikke gyldig dokumentation. jeg syntes stadig at din udtalelse omkring dyrlægers manglende viden omkring foder er noget sludder og du kan umuligt kende til alle dyrlæger i DK, så derfor mener jeg stadig ikke at du kan udtale dig om dette, da du ikke har noget grundlag for det.

  • #47   1. dec 2010 Felis F> Bare fordi at du ikke er ene om at mene det, bliver det jo ikke mere rigtigt..

  • #49   1. dec 2010 Felis f> Godt argumenteret: *Jo...det gør det ;-))))* Ha ha. Du tror dit og jeg tror mit. Du har stadig ikke noget belæg for dine udtalelser om dyrlægers viden om foder



  • #50   1. dec 2010 vil så sige at min hun kat drikker en stor skål plus lidt mere på en dag

  • #51   1. dec 2010 lad os da slutte den her.. der er mange meninger her inde.. men syntes bare felis du fremgår som en der kun kan hakke ned på andre tag og kig på de ting du har skrevet til andres katte når du byder dem velkommen.. det skulle jo gerne være et rart sted at være.. vi har alle katte og alle vores katte fungere med eller uden tørfoder..

  • #52   1. dec 2010 katrine O - Nu ved jeg ikke hvor stor en skål du bruger, men syntes det lyder af ret meget

  • #53   1. dec 2010 det er også meget.. hun har killinger og så er her en okay varme så noget af det fordamper nu også.. og så tror jeg de små lusker hen og leger med det når jeg ik er der.. men en skål bluver der tømt på en dag. ja hva kan der være i sådan en skål. måske lidt under en øl dåse som felis siger.. :o)

  • #54   1. dec 2010 hvis man læser det første jeg kriver så er min mening også at kattens natur er at finde dens mad selv.. så der er jeg også enig med felis.. helt 100.. intet der..

  • #55   1. dec 2010 har nu ikke set dem gøre det.. men mon ik de kunne finde på det?? ja det bare et gæt selvom man altid har sagt katte ik kan lide vand. min søsters maine coon gjorde det den gik da med i bad..

  • #56   1. dec 2010 Hvor køber i barf henne?? og er det billigere eller?? kunne da være en fed mulighed at skifte til..

  • #57   1. dec 2010 Okay.. altså mine stald katte får kylling med ben de spiser det hele og de elsker det.. ved godt der er en fare for ben i halsen men igen hva ville de gøre i naturen.. kunne være jeg skulle prøve at købe lidt hvis jeg har plads i min fryser. det var den eneste grund til min hund ikke fik det da jeg havde hund..

  • #58   1. dec 2010 jo da de koger da kyllinger i naturen har du ik set det.. :o) mine sidder tit ved bålet og koger vores høns..:P

  • #59   1. dec 2010 nåå syntes nu nok de havde fået nye venner.. smiley Arrrggh jeg har en killing som ik syntes den giver bruge kattebakken med de andre 3 klare det flot.. det bare træls..

  • #61   2. dec 2010 katrine O - nu har jeg også selv haft en hunkat med killinger, og hun drak heller ikke lige så meget, måske du skulle tage og kigge lidt på hendes foder..

    En okay varme fordamper ikke så meget vand


  • #63   2. dec 2010 Atli... kigge på hendes foder??? nu køre jeg med hills så der ik så meget at kigge på der..

  • #64   2. dec 2010 Hvis du fodre kun med tørfoder, så er det nok problemet, prøv at indfør lidt vådfoder eller råt kød også

  • #65   2. dec 2010 hvis du har læst mine inlæg ville du også læse at jeg giver mine katte vådfoder.. som jeg også skriver kan killinger nu også have en finger med i spillet.. Og da den varme jeg har er en keramin ovn så jo så fordamper det lidt hurtigt i forhold til en radiator

Kommentér på:
Er det ikke rimelig usundt for katten?

Annonce