Hævet livmoder? {{forumTopicSubject}}
Hej. Tess er i dag 63 dage henne og jeg syntes at jeg kan mærke hendes livmoder (eller det tror jeg det er) når hun lægger sig på ryggen og strækker sig ud. Er det normalt? jeg læste inde på netdyredoktor.dk at man skulle kontakte dyrlæge, hvis katten havde gået mere end 63-65 dage, men syntes oså at jeg har læst at de kan gå helt op til 72 dage?!? Næste spørgsmål lyder så... Hvor lang tid "plejer" der at gå fra maven "falder ned" til de føder? Og er i søde lige at sige om i mener der er noget jeg mangler?
Jeg har til fødslen:
-Massere af bløde håndklæder
-affaldsposer og saks
-papir og kuglepen
-kamera;o)
-digitalvægt med 1-grams interval
-Royal Canin baby cat milk+sutteflaske
Jeg har desværre ike noget termometer:-S Men har heller ikke prøvet at tage temperatur på en kat før.
Håber at i kan hjælpe mig:-)
Mvh Anja og Tess
sep 2008
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 34 Svar: 682
sep 2008
feb 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Katte: 1 Emner: 58 Svar: 280
sidder de sådan omkring dievorterne på hende ??,
nærmest fra vorte til vorte. ??
sep 2008
feb 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Katte: 1 Emner: 58 Svar: 280
Ved ikke hvad der ellers kunne være.
mener nemlig ikke at livmoderen hæver op
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Men det ser fornuftigt ud det du har samlet sammen. Men hav osse drikkevarer til dig selv klar, kan du ikke se tv eller har du ikke en bærbar, så tag en god bog eller et blad med.
Hav osse æggesnapsen /tigermælk klar, hvis du kan se at der begynder at ske noget, ellers kan du måske nå at lave det i en evt pause. Tlf.nr til dyrlægen er osse godt at have fremme, hvis der nu skulle opstå problemer. Det er osse godt at have tlf.nr til en der har fået killinger før. Han/hun kan guide dig gennem evt småting.
Det du beskriver kan jeg ikke lige se for mig. Jeg tror måske det er tarme eller lignende du kan mærke. Det er meget forskelligt fra kat til kat hvor lang tid der går fra maven er faldet ned og til fødsel.
Lad der bare gå til dag 66 inden du kontakter dyrlægen, men kun hvis du mener der er noget galt. Som du så rigtigt har læst er der nogen der osse kan gå 72 dage uden de har problemer.
Held og lykke med fødslen. Jeg er spændt på hvordan det går.
sep 2008
Marianne N> Jeg så på et tidspunkt en video på youtube med en kattefødsel og der "rev" menneskemoderen og navlestrengene over og det vil jeg oså prøve inden jeg klipper, hvis hun ikke selv gør det. Men problemet er at jeg bider negle, så jeg tror ikke at jeg kan rive dem over uden list hjælp fra en saks. Men jeg aner ikke hvor "stærk" sådan en navlestreng er, men kunne se på den der video at de var nemme at hive over. Men jeg tror nu nok at hun selv skal klare det. Min dyrlæge sagde til mig at det ikke var nødvendigt med det der tigermælk, hvis hun bare var i ordentlig form og fik ordentligt foder. Så jeg har ikke købt ind til at lave tigermælk. Mht. dyrlægens tlf.nr. så er det kodet ind i min tlf.:-) Hun skal føde i stuen, og der kan jeg både holde øje med hende og se lidt fjernsyn, hvis ventetiden bliver for lang:o) jeg kender ikke nogen der før har fået killinger, så jeg må ringe til vagtlægen, hvis der er noget der ikke går rigtigt til. tror du forresten at jeg skal lave sådan nogle "ruller/puder" til at lægge i siderne af fødekassen, så Tess ikke kommer til at lægge sig på killingerne eller???
sep 2008
Må man i øvrigt flytte de nufødte killinger, hvis de kravler ind under mormissen, når hun er ved at føde? Jeg har en flaske jeg kan fylde "varmt" vand i og rulle ind i et dynebetræk, som man evt. kunne ligge killingerne ved imens. Kan se på mange af de videoer der er på nettet af katte der føder, at killingerne kravler rundt inde under mormissen eller ovenpå en killing der er på vej ud og det må da være irriterende for mormissen.
Iiiiiihh, jeg glæder mig!!!
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 18 Svar: 1.347
sep 2008
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.220
Men ikke flyttet længere væk, end lige ved siden af, på skødet af mig, indtil mormis selv er klar og opmærksom igen.
Ang. navlestrangene. Det er vigtigst at du "lukker" af for blodtilførsel til killingen, om du så nulrer eller klipper, er vist hip som hap.
Men hold en godt tryk på strengen hos killingen, og nip - klip eller bid på den anden side, af dine fingre ( væk fra killingen ) - hvis altså mormis ikke bare gør det selv
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Emner: 18 Svar: 1.347
sep 2008
sep 2008
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Katte: 14 Emner: 14 Svar: 1.395
Hvilken dato tæller du parring fra ?
sep 2008
Felis F> Tak.
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Det er rigtigt som Lotte skriver at det ikke er så smart med en håndklæde overst. Brug hellere et gammel lagen eller lignende, med mindre du kan nå på apoteket i morgen og hente sådan en ble-tingest.
sep 2008
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Katte: 14 Emner: 14 Svar: 1.395
sep 2008
Royal Canin baby cat milk
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
-affaldsposer og saks - Affaldsposer til hvad? Og i hvert fald ingen saks (men det har du jo læst)
-papir og kuglepen - God idé
-kamera;o) - Bruger jeg aldrig for ikke at forstyrre mormis med blitz
-digitalvægt med 1-grams interval - Behøver du ikke. Killingerne er våde og det vejer med. Hvis du vil veje dem, så vent til næste dag og hav vægten lige ved siden af kassen
-Royal Canin baby cat milk+sutteflaske - Ja, men hav det stående i skabet
Ellers husk til dig selv: En god bog, en termokande med kaffe, evt. pc og flf.
Undgå skarpt lys og støj og prøv så vidt muligt på KUN at være tilskuer.
Og vær forberedt på, at nogle katte først føder 72.dagen - Det er helt normalt.
Held og lykke
sep 2008
Mega> Affaldsposer til moderkager, hvis hun ikke selv spiser dem. Kameraet er allerede indstillet, så der ikke er blitz på:-)
Nu håber jeg bare at hun ikke går i 72 dage, da jeg har taget ferie i hele næste uge, for at være hos hende og killingerne i den første uges tid:-(
sep 2008
sep 2008
sep 2008
Hævet livmoder?