{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.340 visninger | Oprettet:

Hævet livmoder? {{forumTopicSubject}}

Hej. Tess er i dag 63 dage henne og jeg syntes at jeg kan mærke hendes livmoder (eller det tror jeg det er) når hun lægger sig på ryggen og strækker sig ud. Er det normalt? jeg læste inde på netdyredoktor.dk at man skulle kontakte dyrlæge, hvis katten havde gået mere end 63-65 dage, men syntes oså at jeg har læst at de kan gå helt op til 72 dage?!? Næste spørgsmål lyder så... Hvor lang tid "plejer" der at gå fra maven "falder ned" til de føder? Og er i søde lige at sige om i mener der er noget jeg mangler?

Jeg har til fødslen:

-Massere af bløde håndklæder
-affaldsposer og saks
-papir og kuglepen
-kamera;o)
-digitalvægt med 1-grams interval
-Royal Canin baby cat milk+sutteflaske

Jeg har desværre ike noget termometer:-S Men har heller ikke prøvet at tage temperatur på en kat før.

Håber at i kan hjælpe mig:-)

Mvh Anja og Tess

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hævet livmoder?
  • #1   3. dec 2010 Glemte lige at sige at det med livmoderen er, at jeg lig'som kan mærke noget der føles som to store blodårer i begge sider på den nederste del af maven. "De" føles som om de er omkring ca.2 cm. i diameter. De går nærmest ned i et v imod kønsorganerne. Håber at min beskrivelse kan forståes:-)

• #3   3. dec 2010 Saksen er til navlestrenge, HVIS ikke kun selv bider dem over. Hun har ikke prøvet at få killlinger før, så jeg ved ikke om hun selv gør det, og så er det jo godt at være forberedt.

• #4   3. dec 2010 Det lyder som mælkekirtlerne er hævet. det gjorde twist's også og det føltes også som sådan nogle store blodåre !. c:
    sidder de sådan omkring dievorterne på hende ??,
    nærmest fra vorte til vorte. ??

• #5   3. dec 2010 Nej, ddet er kun neders på maven. Altså ud for hvor livmoderen sidder. Hun opfører sig helt normalt og der er ingen tegn på veer eller noget endnu, så jeg har ikke snakket med dyrlægen om det. men mærkede det også først i dag og mærker på hendes mave hver dag, så det er kommet fra i går aftes klokken tolv til i dag klokken 16.00 sådan ca..

• #6   3. dec 2010 Jah twist var også kun hævet på den nederste del men hvis det sidder i hver sin side ???,,
    Ved ikke hvad der ellers kunne være.
    mener nemlig ikke at livmoderen hæver op smiley

• #7   3. dec 2010 Det er ikke altid det sker Sus. Men Anja det er bedre hvis du nulre den over, på den måde stopper du blodstrømmen. Får man ikke den stoppet kan en lille nyfødt dø meget hurtigt. Du skal kun gøre noget hvis ikke selv mormis får det gjort. Sidst måtte jeg "nappe" det halve af dem.

Men det ser fornuftigt ud det du har samlet sammen. Men hav osse drikkevarer til dig selv klar, kan du ikke se tv eller har du ikke en bærbar, så tag en god bog eller et blad med.
    Hav osse æggesnapsen /tigermælk klar, hvis du kan se at der begynder at ske noget, ellers kan du måske nå at lave det i en evt pause. Tlf.nr til dyrlægen er osse godt at have fremme, hvis der nu skulle opstå problemer. Det er osse godt at have tlf.nr til en der har fået killinger før. Han/hun kan guide dig gennem evt småting.

Det du beskriver kan jeg ikke lige se for mig. Jeg tror måske det er tarme eller lignende du kan mærke. Det er meget forskelligt fra kat til kat hvor lang tid der går fra maven er faldet ned og til fødsel.

Lad der bare gå til dag 66 inden du kontakter dyrlægen, men kun hvis du mener der er noget galt. Som du så rigtigt har læst er der nogen der osse kan gå 72 dage uden de har problemer.
    Held og lykke med fødslen. Jeg er spændt på hvordan det går.

• #9   3. dec 2010 Twist> Det kan da godt være at det bare er mælkekirtlerne der er hævet, he he. Det havde jeg ikke lige tænkt over:o)

Marianne N> Jeg så på et tidspunkt en video på youtube med en kattefødsel og der "rev" menneskemoderen og navlestrengene over og det vil jeg oså prøve inden jeg klipper, hvis hun ikke selv gør det. Men problemet er at jeg bider negle, så jeg tror ikke at jeg kan rive dem over uden list hjælp fra en saks. Men jeg aner ikke hvor "stærk" sådan en navlestreng er, men kunne se på den der video at de var nemme at hive over. Men jeg tror nu nok at hun selv skal klare det. Min dyrlæge sagde til mig at det ikke var nødvendigt med det der tigermælk, hvis hun bare var i ordentlig form og fik ordentligt foder. Så jeg har ikke købt ind til at lave tigermælk. Mht. dyrlægens tlf.nr. så er det kodet ind i min tlf.:-) Hun skal føde i stuen, og der kan jeg både holde øje med hende og se lidt fjernsyn, hvis ventetiden bliver for lang:o) jeg kender ikke nogen der før har fået killinger, så jeg må ringe til vagtlægen, hvis der er noget der ikke går rigtigt til. tror du forresten at jeg skal lave sådan nogle "ruller/puder" til at lægge i siderne af fødekassen, så Tess ikke kommer til at lægge sig på killingerne eller???

• #10   3. dec 2010 Lotte> Jeg ved godt at man ikke må bruge frotté til underlag, og har også været ude og købe en sommerdyne, som jeg har lavet i mindre stykker, der passer til fødekassens størrelse. Jeg ved ikke om jeg kan nå på apoteket og købe de der sugende ting, men ellers kan jeg vel bare skifte "dyne" når fødslen er overstået?

Må man i øvrigt flytte de nufødte killinger, hvis de kravler ind under mormissen, når hun er ved at føde? Jeg har en flaske jeg kan fylde "varmt" vand i og rulle ind i et dynebetræk, som man evt. kunne ligge killingerne ved imens. Kan se på mange af de videoer der er på nettet af katte der føder, at killingerne kravler rundt inde under mormissen eller ovenpå en killing der er på vej ud og det må da være irriterende for mormissen.

Iiiiiihh, jeg glæder mig!!!

• #11   3. dec 2010 Du skal ikke flytte killingene , det er helt naturligt at de kravler ind under mor eller sutter når det der pause under fødslen. Jo mere man blander sig jo større er risikoen at mormis bliver stresset og der sker uheld eller hun bliver så stresset at hun ikke vil have noget med killingene at gøre.Det er vigtig at mormis skaber et tæt bånd immellem hinanden smiley Det er bare at sætte sig hen og vente og se. om der opstår problemer eller evt ikke orker bide navle strengene over . Hunkatten skal med sandsynligt nok klare alt selv.

• #12   3. dec 2010 Okay. Men det er ikke så meget i pauserne imellem killingerne. Det er mere når hun føder, og en af dem hun har født, kravler rundt på den killing der er på vej ud. men du har nok ret i at jeg bare skal sidde og se til at det hele går som det skal og så kun blande mig, hvis Tess ikke selv kan finde ud af det:-)

• #13   3. dec 2010 Her bliver en killing nu flyttet, hvis mormis er midt i at føde en ny, og den 1´ste er i vejen - bliver ligget på.
    Men ikke flyttet længere væk, end lige ved siden af, på skødet af mig, indtil mormis selv er klar og opmærksom igen.

Ang. navlestrangene. Det er vigtigst at du "lukker" af for blodtilførsel til killingen, om du så nulrer eller klipper, er vist hip som hap.
    Men hold en godt tryk på strengen hos killingen, og nip - klip eller bid på den anden side, af dine fingre ( væk fra killingen ) - hvis altså mormis ikke bare gør det selv

• #14   3. dec 2010 hun skal nok klare det selv , det gær den største del kattene. Det handler mere om at vi mennesker slår koldvand i blodet , og ikke over tager moderrolen under og efter fødslen og kun hjælper til hvis de virkelig ikke kan selv.

• #15   3. dec 2010 Jep. Jeg har styr på det med navlestrengen mht. at den skal nulres inden man klipper eller rive den over med neglene. Men som sagt, så tror jeg ikke at det bliver nødvendigt. hun render rundt inde i sin fødekasse og kravler ned under "dynen" og piver lidt. Så måske det er ved at være tid:-)

• #17   3. dec 2010 Felis> Jeg har ikke tænkt mig at blande mig, men jeg vil ikke stå og være fuldstændig uforberedt, så derfor har jeg disse ting klar. jeg har heller ikke tænkt mig at give dem erstatning, men har købt det, igen for at have det i huset, i tilfælde af at hun ikke selv kan amme dem. Hun er sat til at føde på søndag (det er dag nr.65) så der er en rimelig god chance for at hun føder i løbet af weekenden og så vil jeg ikke stå og mangle noget, hvis der skulle gå noget galt.

• #18   3. dec 2010 Hej Anja

Hvilken dato tæller du parring fra ?

• #20   3. dec 2010 Chicabee>> Hun blev parret d.1. og 2. oktober. Har selv talt dagende, men har også beregnet den på flere forskellige hjemmesider. Og de regner med en periode på 65 dage.

Felis F> Tak.

• #21   3. dec 2010 Anja det er altid en god ide at være forberedt på det værste og så bagefter pakke det hele sammen igen. Det gør jeg altså osse. Som regel er det kun vægten og papir og blyant jeg får brug for.
    Det er rigtigt som Lotte skriver at det ikke er så smart med en håndklæde overst. Brug hellere et gammel lagen eller lignende, med mindre du kan nå på apoteket i morgen og hente sådan en ble-tingest.

• #22   3. dec 2010 Marianne N> Ja, jeg vil da også hellere have de forskellige ting fundet frem og så forhåbentlig pakke det hele væk igen, uden at have haft brug for det:-) Håndklæderne er kun til at tørre killingerne med, hvis ikke mormissen gør det. De kommer ikke til at ligge i fødekassen.

• #23   3. dec 2010 En anden god ting at have i huset er modermælkserstatning....hvis nu noget ikke går efter bogen, og mormis får brug for en dyrlæge.

• #24   3. dec 2010 Chicabee> Det har jeg også. det står også på listen i mit første indlæg:-)

Royal Canin baby cat milk

• #25   4. dec 2010 Massere af bløde håndklæder - Nej, ikke nødvendigt, måske kun et rent underlag til sidst, hvis hun er blødt meget.
    -affaldsposer og saks - Affaldsposer til hvad? Og i hvert fald ingen saks (men det har du jo læst)
    -papir og kuglepen - God idé
    -kamera;o) - Bruger jeg aldrig for ikke at forstyrre mormis med blitz
    -digitalvægt med 1-grams interval - Behøver du ikke. Killingerne er våde og det vejer med. Hvis du vil veje dem, så vent til næste dag og hav vægten lige ved siden af kassen
    -Royal Canin baby cat milk+sutteflaske - Ja, men hav det stående i skabet

Ellers husk til dig selv: En god bog, en termokande med kaffe, evt. pc og flf.

Undgå skarpt lys og støj og prøv så vidt muligt på KUN at være tilskuer.

Og vær forberedt på, at nogle katte først føder 72.dagen - Det er helt normalt.

Held og lykke

• #27   4. dec 2010 For lige at gøre det klart, så har jeg ikke tænkt mig at blande mig i fødslen. De ting jeg har fundet frem, er kun til at bruge, HVIS ikke Tess selv kan klare det. Men hun er i god form, og virker overhovedet ikke besværet på nogen måde, så jeg er rimelig sikker på at hun klarer det hele til UG, men jeg vil bare ikke styrte rundt og lede efter noget, hvis hun pludselig skal have hjælp.

Mega> Affaldsposer til moderkager, hvis hun ikke selv spiser dem. Kameraet er allerede indstillet, så der ikke er blitz på:-)

Nu håber jeg bare at hun ikke går i 72 dage, da jeg har taget ferie i hele næste uge, for at være hos hende og killingerne i den første uges tid:-(

• #28   4. dec 2010 Sofie H> Tusind tak:o) Jeg læser og læser stadig ALT hvad jeg kan finde og læse og har også været nede hos min dyrlæge og snakke med hende om de ting jeg var i tvivl om. Så jeg syntes også selv at jeg har gjort hvad jeg kunne for at være så forberedt som muligt:-) Men det er også super godt at man har dette forum, man kan bruge til at suge viden til sig. Mange tak for de rosende ord, det er altid dejligt:-)

• #29   4. dec 2010 Jep, jeg har også alle tingene i en kasse i et skab, der er ved siden af fødekassen. Godt nok står køkkenvægten fremme, da jeg gerne vil vide fødselsvægten. Jeg tror slet ikke at jeg får brug for de andre ting, men man ved aldrig. Der var en herind der fik killinger i sidste uge og det var også første gang for hende og hendes kat og der måtte hun smide alle moderkagerne ud og klippe navlestrengene over. Men ingen er jo ens, og jeg har det godt med at have min "nødkasse" klar:-)

• #30   4. dec 2010 Sus> Hvis man frottérer dem, sætter man også selv gang i vejrtrækning, lunger, blodomløb osv. Men hvis Tess selv ordner dem (hvilket jeg regner med) så blander jeg mig ikke i det og holder håndklæderne fra dem;-)

Kommentér på:
Hævet livmoder?

Annonce