2.471 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

blanding af 2 langhåret = korthåret?? blanding af 2 langhåret = korthåret??

Jeg er aktiv søgende efter en skøn langhåret killing, jeg har efterhånden stødt på en del annoncer hvor killingerne er beskrevet som blandinger af feks. norsk skovkat og perser, eller birma og main coon, eller perser og birma... Men fælles for de fleste killinger, er at de er korthåret. Skulle man ikke mene at et kryds udelukkende af langhårskatte, også ville give langhårskillinger? Eller er der mere genetik i dette end man umiddlbart skulle tro?

Politi stopper motorcyklist med hund spændt fast på brystet
00:00
/
00:33
LIVE

NOW PLAYING

Belugahval forskrækker lille dreng

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Slå græs 400 kr.
  • montering af senge og kommode 1.967 kr.
  • Havemand til havearbejde. 2.256 kr.
  • Udskiftning af tagplade 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  blanding af 2 langhåret = korthåret??
  • #2   2. jan 2011 Sus: Tempermentet betyder alt, men jeg vil gerne have en langhåret kat, da de siger mig mest... Men det skulle vel også være muligt at finde en langhåret kat med et godt temperment, eller?

Jeg har selv haft perser, birma, norsk skovkat og siameser. Alle de langhåret racer var også pjuskede og "langhåret" som killing. De fleste med stamtavle og har også udstillet... Dette skal jeg ikke mere da det ikke siger mig noget at udsætte et dyr som en kat for at være glogenstand i et lille bur 12 timer i træk, eller længere.

Da jeg ikke vil udstille og bare vil have en sød og dejlig langhåret kat, kunne en perser/norsk skovkat godt have interesse... Men når man ser billeder noget der skulle være denne blanding, og de er helt korthåret, kan man godt blive mistænkelig over om det ikke er huskat, huskat og en kvart skovkat/perser et sted, og det vil de så have 1500 - 2500 kr for. Det er mere der den ligger :o)

• #7   2. jan 2011 Mange katte der er sat til salg her på KG er ikke den race eller blanding der bliver beskrevet. Men en del hopper på limpinden fordi at disse katte er væsentligt billigere end de ægte med tavle. Af een eller anden årsag har en del mennesker behov for at fortælle at de har en ægte eller halv dit eller dat. Nogle sølle typer der efter min mening ikke har respekt for den kat de har.
    Det skal så siges at Tyrkisk Van og Tyrkisk Angora bliver født meget kortpelset og først langt senere tillægger sig den semilange kashmirpels de har.

• #8   2. jan 2011 "det er ganske enkelt fordi ,der er en mormor..bedstefar altså en huskat inde i generne og det dominerer det langhårede gen...ligesom striber dominerer.."

Susanne S, Dette er IKKE korrekt!
    En korthåret kat kan bære på et langhårsgen fra f.eks. en bedstemor ell. længere tilbage, men er korthåret, da genet for korthår dominerer.

Hvis denne korthårede kat parres med en anden korthåret kat, og denne også bærer på et langhårsgen og disse to gener gives til den SAMME killing, bliver den langhåret.
    Og den kan KUN give langhårsgener videre.

Det omvendte kan ikke lade sig gøre, uanset hvor mange korthårskatte, den har i familien.

• #9   2. jan 2011 *Mega*: dvs. at to langhårsracer ikke kan give korthåret killinger? Eller hvordan??

• #12   3. jan 2011 Man kan jo kort sige at vil man være 100% sikker på race, så skal man købe en kat med stamtavle. Alt andet risikerer man at købe katten i sækken. Selv om sælger har begge forældredyr er det bestemt ikke sikkert at de er 100% ægte. Lad os sige de er, men ikke har stamtavle er det ikke sikkert generne i forældredyrene i bund og grund er egnet til at få killinger sammen. Det er bla osse noget af det opdrættere har med i deres overvejelser. Jeg synes tit jeg ser fx MCO killinger, der er meget meget små i forhold til racen's standard og osse har meget lidt pels. Kigger jeg så på forældredyrene, eller dem der påståes at være forældredyr, så er de meget små, ligner ikke ret meget standard.
    Hvad enten man sælger dyr eller ting er det jo sådan at den kloge narrer den mindre kloge. En killing uden stamtavle bliver ikke mere ægte af at sælger sender "killingepakke" og kræver depositum, ligesom en reg. opdrætter. Det er der bare rigtigt mange der falder for og bliver snydt godt og grundigt. Jeg kan godt se det fristende i at give langt under det halve for en såkaldt ægte racekat, men der er altså ingen garanti for at det er det man får. En stamtavle koster ca 200 kr., så det er ikke det der trækker prisen op ved en opdrætter, så mange avlere prøver at bilde folk ind. Jeg vil især påpege vigtigheden i at kende sin kats baggrund, hos de racer man VED der er/kan være alvorlige arvelige sygdomme hos. Det kan ikke siges for tit. Det kan nemt blive en meget bekostelig og tragisk affære.

• #14   3. jan 2011 http://www.kattegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=39841

Her er et godt eksempel på en der "tror" hun har en maine coon fordi sælger havde forældrene og sagde at det var det..

• #15   4. jan 2011 Tina synes du ikke at du har lidt travlt eller hvad ?
    kan du ikke være bedøvende ligeglad, med hvad jeg "tror"
    og pas din egen kat? jeg oprettede mig herinde igår, og allerede er der sådan nogle mennesker som dig, som bare ikke kan holde kæft.
    ja undskyld mit sprog, men det er jeg da ved og være godt træt af.

• #16   4. jan 2011 Emilie J -> Hvad mener du med at jeg har travlt??
    Du oprettet din kat forkert og havde jeg og Therese ikke kommenteret havde nogle andre gjort det -hvorfor skulle jeg/vi holde kæft med det?
    Det er da bare facts of life at din kat ikke er en renracet maine coon og du har jo også fået det rettet smiley
    At du så skaber dig på denne måde over det er jo dit valg..

Men denne tråd er ikke beregnet til en sådan diskussion så vil du svare så skriv til mig ellers ender det med en frysning..

• #17   4. jan 2011 Jeg mener ikke dette forummet for den diskussion. Her handler det om at blive bildt noget på ærmet og det er der mange der bliver.

I øvrigt synes jeg det er mangel på respekt over for den kat man nu engang har at man ikke vil vedgå hvilken race eller mangel på samme den har. Der er osse een der mener hun har en perser og det er tydeligt for enhver at det er flere generationer siden der har været en perser involveret. Den eneste hun narrer er sig selv.

• #18   5. jan 2011 Desværre alt for mange smiley

• #19   5. jan 2011 mangel på respekt? hvad fanden snakker i om, det sku da bare jer der er alt for fise fornemme, jeg vil sku da skide på om min kat er en main coon eller en huskat? det jeg "skaber" mig over er at i blander jer på den måde, og uh i ødelægger racen, hvis i kigger under billeder af moren, kan man sku da se at det er en main coon, ellers er man da godt nok galt på den. en kat er åbenbart kun en race, hvis den har stamtavle eller hvad? hold kæft noget pis og fyre af, så en perser, hvor man kan se TYDELIGT at den er langhåret og er perser, det er en huskat? smiley aaargh den må i sku længere ud på landet med tøser.
    I bund og grund, hader jeg bare folk som, som har så travlt med andre end sig selv.

- og hvis du ikke synes at den her tråd er beregnet til diskussion, kunne man jo bare tænke sig lidt om lad være med at sætte et link ind af en anden person, som højst sandsyligt ville se det.

• #20   6. jan 2011 Nu er du ikke så gammel Emilie, så derfor undskylder jeg dig i at du åbenbart ikke har forstået det jeg skrev. I øvrigt kan jeg fortælle dig at jeg selv har en ganske almindelig krydsning og jeg kunne ikke drømme om at kalde ham noget han ikke var. Jeg elsker ham nemlig alt for højt til ikke at villle anerkende ham som den han er.
    Og hvis jeg var så fisefornem som du skriver og kun tænkte race, så ville jeg nok ikke have 3 ganske alm huskattekillinger fra kattens værn.
    Nu kunne jeg selvfølglig godt sætte et link i til omtalte perser, men det vil jeg ikke, men du kunne jo selv se efter. Der er jo en grund til at KG har forskellige kategorier af racer/blandinger.

Og hvad enten du kan lide det eller ej, så er der ufatterligt mange der bliver bildt noget på ærmet når de køber kat. De betaler i dyre domme for noget de ikke får. Se det er jo svindel og det er i bund og grund det denne tråd handler om og ikke om du kan finde ud af at sætte din kat ind under der rigtige kategori.
    Og til din information er jeg ikke nogen tøs.

• #21   6. jan 2011 - så du mener at man skal være halv gammel for at kunne forstå det du skriver? :0
    Jamen så er det jo heldigt at jeg slet ikke gider og diskutere det her med dig mere, da jeg ikke kan se at det føre til noget fornuftigt overhovdet.

Kommentér på:
blanding af 2 langhåret = korthåret??

Annonce