{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.216 visninger | Oprettet:

Balladekatte - er de bare sådan? {{forumTopicSubject}}

Hej alle katteejere (og især jer med hund også.)

Jeg ejer to indekatte. En perser på 1,5 år og en blandingskat på 8 mdr. Det er mine første katte. Nelly, perseren, fik jeg i februar sidste år, og hun er ret stille af sig. Hun lærte hurtigt hvad nej betød og prøver ikke grænser af så ofte. Til gengæld tog hun sig nogle vilde "turboture" gennem lejligheden nogle gange om dagen, og i en lang periode også om natten. Og hun har lavet vilde ridser i mit trægulv på den måde. (Jeg klipper klør og hun har kradsetræ.) Så var det som hun faldt lidt til ro over sommeren. Hun lærte også at sidde pænt på kommando og at lade være med at hoppe op på køkkenbordet. Jeg er meget hjemme, da jeg er studerende, men tager nogle gange i min kolonihave en hel dag, og havde dårlig samvittighed over at være væk fra hende og måske hun ville more sig mere med en anden kat, da jeg tydeligvis ikke var så godt til at lege kattefange. smiley Så fik Cicero, blandingskatten, som 13 uger gammel killing i august. De første måneder tumlede han bare rundt som killinger gør uden at vide hvad nej betød og han legede ikke så vildt at det gjorde noget. Nu er han ved at være voksen af udseende, og nu er de begge blevet balladekatte. De ved hvad nej betyder, men skider for det meste på det. Cicero går på køkkenbordet hver gang jeg har været derude for at tjekke om jeg har glemt noget til ham, hvilket jeg aldrig gør! De leger vildt flere gange om dagen og sover så resten. De leger også vildt en time eller to om natten, hvor jeg ligger vågen, fordi jeg kan høre de smadrer ind i ting. De har kradset tråde ud af min sofa, selvom de ikke kradser decideret i den. Der er pelstotter overalt fra Nelly, selvom jeg børster hende dagligt også med en Furminator. De er begge renlige, men alligevel finder jeg lorterester på gulvet engang imellem, som om de træder i det og så sætter poter på gulvet. De tygger i ledninger. Og de stjæler ting. Jeg kan ikke have pynteting fremme overhovedet da de ser det som legetøj. Et enkelt kalenderlys med sløjfe om kunne jeg ikke have stående i december, da Cicero hev det på gulvet pga båndet. De smadrer potteplanter. De hiver tæpper ned fra mine sofaer.

Jeg nævner alt dette og ved godt det ikke er forfærdelige ting. Det er bare ting der har besværliggjort mit liv, og gør jeg ikke synes der er så rart at være i min lejlighed. Og jeg frygter altid at komme hjem og se hvad de nu har væltet.
Jeg elsker dem alligevel og har meget svært ved at se mig selv undvære dem.

Og så er mit spørgsmål: er katte bare sådan?? Synes aldrig jeg har hørt andre bekendte klage over deres katte på den måde. Er det bare mig der er intolerant? Min veninde har også to indekatte og hun har lejligheden FULD af pyntegenstande som de ikke rører.

Mine katte har masser af legeting og et kradsemiljø. Jeg leger også selv med dem. Fodrer dem med lidt vådt en gang om dagen for hyggens skyld og ellers har de tørkost. De får også lidt guf at lege med og spise en gang imellem. Jeg tror i det hele taget de har det godt.

Er jeg bare ikke et kattemenneske? Burde jeg finde dem et mere tolerant hjem og få en hund i stedet? Er hunde anderledes? Jeg har altid haft dyr men kun dyr i bur. Kan man overhovedet kontrollere hunde bedre, eller laver de også "ballade"? Jeg håber ikke jeg lyder forfærdelig, men vil bare gerne snakkes lidt med. smiley

Mange hilsner Stina


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Balladekatte - er de bare sådan?
  • #1   3. jan 2011 Hej Stina.

    Katte er bare sådan (ikke ondt ment).

    Mht. pynteting, så har vi selv ting stående.
    Vi har droppet sløjfer og andre lokkende ting.
    Der ryger ofte et par lysestager, hvis de leger vildt hvilket de ofte gør om natten, da det jo er natdyr, men skidt pyt med det.

    I vores verden kan du ikke lære kattene et nej.
    Kattene er meget selvstændige dyr, og gør tit og ofte hvad der passer dem.
    Hos os går kattene på bordene - ikke fordi vi synes det er i orden, men sådan er det bare, og så tørre vi bordene når de skal bruges.

    Tror ikke du vil få et bedre resultat med en hund. De leger lige så vildt, ødelægger også ting og kræver meget motion.

    Ved ikke om du kan bruge mit svar til noget, men håber du finder ud af det bedste for dig og dine katte.


  • #2   3. jan 2011 Har selv 2 katte på 6 og 7 mdr -en hun og kasteret han.. De tager også nogle turboture igennem huset og vælter ting ned osv.. Det værste de til dags har lavet, er at kradse i mine to lædersofaer og de ved egentlig godt de ikke må, men lysten er åbenbart for til at modstå.. Tror det er helt almindeligt, da man ikke kan opdrage en kat 100 %, de har deres egen vilje..
    Mener også det har noget at gøre med de nu er to, derfor går legene vildere for sig (sådan var det ihvertfald med vores hunde)....


  • #3   4. jan 2011 Ja det lyder helt normalt, her kan vi næsten sætte uret efter "turbo-løjerne". Og som VibekeF siger: Nu er de 2. Så bliver legen lidt vilder.

    Hos os gør man så de ting, som man100% ved ikke er tilladt - og sådan bliver man også 2 her!

    De er jo ikke dumme - og i mangel af en kattelegekammerat - ja så må det næstbedst blive en menneskelegekammerat.


  • #4   4. jan 2011 Lyder også som vores den ene kat. Misser er ca. 18 måneder og der er ikke grænser for hvad hun kan finde på. Vælter især mange ting ned og da hun er døv er det svært at skælde ud. Hun har også fundet hendes yndlings kradsetræ nemlig vores søns boobles legetøj ( kostede da kun 800 kr så pyt smiley ) Men den anden kat vi har er meget rolig. Du må ikke tro det er lettere med en hund. Den vi har er selvfølgelig en skøn hund men den har da helt sikkert ødelagt flere ting end kattene og den kræver motion og opdragelse på en anden måde end en kat.

  • #5   4. jan 2011 Jeg synes dine katte har helt alm. opførsel de har jo en vis portion energi i den alder og, hvis de ikke kan brænde det af udenfor må det gøres inde.
    Noget andet er hvor meget plads de har? de kan udvikle stress af for lidt plads.
    Mentalt skal de også stimuleres, de er jo små rovdyr der skal jage.



  • #6   4. jan 2011 Jep, livet med indkatte er besværligt. Og ja, sådan er katte, især i den alder. De bliver nok lidt roligere med årene.

    Ofte, når nogen ønsker indekat for første gang, så gør jeg opmærksom på, at det faktisk kan være meget beværligt at have indekat. Hjemmet må nødvendigvis indrettes efter at det er kattenes territorie og "legeplads" - og det koster besvær, afsavn og ændring af egne vaner. Og det skal man være villig til. Ingen indtægter uden udgifter.

    Ledningsbideri må du vænne dem fra. Saml så vidt muligt ledninger i kabelsamler eller smør dem med kamfercreme eller citrusolie.

    Ørepropper i dine ører, så du undgår at blive vækket, når de leger om natten.

    Pynteting stilles udenfor kattes rækkevidde.

    Lorterester ... måske der sidder noget i pelsen, så klip evt. lidt af "buksepelsen". Hvis det er pga. de har tynd afføring, må der gøres noget ved det.

    Sofa der bliver hevet tråde ud af. Ja, det er nok svært at undgå, men det kan måske hjælpe at spraye Feliway på sofaen. Og selvfølgelig skal der være gode kradsemuligheder i hjemmet.

    Pelstotter, ja, sådan er det at have dyr med pels. Man må støvsuge oftere end ellers.

    Går på bordene. Tør borde af inden madlavning.





Kommentér på:
Balladekatte - er de bare sådan?

Annonce