{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.216 visninger | Oprettet:

katte og pygmæ pindsvin ? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle smiley

Jeg har en veninde som har købt sig en lille pygmæ pindsvin og må ærligt indrømme at jeg er faldet for den.

Jeg går derfor nu og overvejer at købe et lille pygmæ her til sommer, men ved ikke hvordan én sådan en lille en fungerer med katte. Derfor vil jeg spørge jer her inde:
* Om der er nogen af jer der har/ haft begge dele på samme tid og om, hvordan katte og pindsvin har det sammen ?????

Jeg har prøvet at google det, men desværre uden resultat.

Mine 2 dejlige katte betyder alverdens for mig og derfor er det vigtigt for mig at bevare mit gode venskab med dem. Jeg er ikke interesseret i at de på nogen måde skal føle sig, hverken afvist eller "glemt" - selvom jeg nok regner med at der vil være en vis fornærmelse og kostbarhed fra dem under tilvænnings fasen.

Gisela smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  katte og pygmæ pindsvin ?
  • #1   14. jan 2011 Tænker du at sætte dem sammen ?

    Pinsegrisen er vel i et bur, hvor kattene ikke kan komme i.
    Min datter har en tenrec. Ham har kattene ikke spist, de sidder nysgerrigt og kigger, når han tusser rundt i sit store akvarie.
    Men jeg er da sikker på, at fik de chancen, så ville de behandle ham som en stikkende mus smiley


  • #3   14. jan 2011 Der er forskel på tenrec og pygmæ pindsvin.
    Tenrec kan bide hårdt - det tror jeg ikke et pindsvin ville gøre.


  • #5   14. jan 2011 Felis F

    Ja, selvfølgelig kan et pindsvin bide.
    Men en tenrec, har lidt "hamster mentalitet" HAPS, hvad der bevæger sig foran næsen.
    Det gør pindsvin ikke. De ruller sig sammen og er passive.
    Bl.a derfor så mange vilde pindsvin bliver bidt af hunde.

    Har aldrig oplevet er pindsvin fra naturen bide, - og har i øjeblikker 2 der overvintre i vores udehus, da de var for små til at klare vinteren.


  • #6   14. jan 2011 Jeg må indrømme at jeg ikke synes det er en god ide. Men det er mere udfra at jeg IKKE synes at man bør have pindsvin af nogen art som kæledyr. Desværre er der gået en vis mode i at holde eksotiske/anderledes dyr som kæledyr og mange af dem er rigtigt svære at passe, så der naturlige behov tilgodeses.
    Når katten finder ud af at disse små pinddyr ikke er farlig og heller ikke stikker, som danske pindsvin, vil jeg tro at de i et kort ubevogtet øjeblik nemt kan tage livet af den lille kræ. Så nej jeg synes af flere årsager ikke det er en god ide.


  • #7   16. jan 2011 Selvfølgelig skulle den da ha' sit eget sted. Her snakker jeg ikke bare om marsvinbure. Ved ikke, hvordan eller hvorledes endnu da det kun er en overvejelse, men den skal da i hvert fald få godt med plads, hvis det bliver til noget smiley Jeg tænker da også at jeg vil tilvænne dem hinanden- altså misserne og den. Der er jo massevis af eksampler om modsætninger der nærmest er bedste venner f.eks. mellem kat og fugl. Jeg vil først og fremmest lade den lille ny falde til i et par dage - vænne sig til stemmer, lyd, lugt osv. Efterfølgende tænker jeg at præsentere misserne og den for hinanden igen, igen, igen, igen og igen. Sådan at den lille ny til sidst også ville kunne rende frit ude på gulvet, mens vi er hjemme- dog ikke om natten smiley Selvfølgelig er det jo også en træning og tilvænning.

    Men det kan da godt være at det er for utopisk, men det er sådan jeg tænker det lige nu og her.


  • #9   17. jan 2011 Det må jo være en smags-sag ! Nu er det jo sådan at de faktisk er til salg - man kan købe dem så, hvorfor ikke give en et godt og rart hjem ?
    Jeg må da også indrømme, at jeg ikke ved så meget om dem, men som du måske også kan læse dig frem til fra mig, så er det jo, hverken et spontant eller impulskøb HVIS det bliver til noget. Jeg har læst en del om dem og læsebreve fra andre der allerede har én og så vidt jeg kan forstå er det i hvert fald en del af dem der lader dem gå frit på gulvet. Men men anyway... jeg har selvfølgelig da også tænkt mig at agere ud fra, hvad der er bedst for en pygmæ, hvilket sælgeren forhåbentligt kan fortælle om.

    Men IGEN ... ingen beslutninger er taget endnu smiley


  • #10   17. jan 2011 Her er en god side, hvis du vil læse lidt mere
    http://pinhedge.skysite.dk/?side=167426


  • #11   17. jan 2011 000 tak smiley Set og læst ! Der står jo noget om at holde pindsvin i det. fedt, at de er så kunde-mindet på at det er de rigtige folk der får pindsvinene - tegn på at de ikke er ligeglad med hvem, hvordan, hvorfor osv. Hvis dette nu bliver til noget, har jeg først tænkt mig det når sommeren begynder + at det jeg 1000 gange hellere vil købe et hos dem i forhold til CityZoo smiley

    Ved ikke om det er nødvendigt at skrive, men gør det alligevel.... jeg har før haft kaniner, marsvin, hamstrer og en der blev min helt store interesse var rotterne (Har holdt rotter i over 10 år, men kun en lille flok af gangen - ikke avl eller foder). Alle disse og specielt rotterne og hamstrene var et helt utroligt nattedyr og dermed aktive der.
    Nu ved jeg ikke om pygmæ'ne har det på samme måde - men rotterne, ja var godt nok aktive om natten, men når de sover er det jo ikke 6- 8 timer ligesom os mennesker. Men det betød i hvert fald at de fleste af mine tilbringelse timer sammen med rotterne også foregik om dagen. De var ofte med mig ude på kortere ture i lommerne, tasken eller én i håret. *smiler* ... Det var nu også sjove, pudsige, hyggelige og intelligente små dyr. Ikke fordi jeg regner med at det er det samme med pygmæen, for det gør jeg absolut ikke - er godt klar over at der er en stor forskel på de 2 type gnavere. Men det giver vel noget erfaring ?? Tænker... med henblik på bur/ akvarie, kravlegård, døgnrytme og rengøring af bur?
    Selve plejen af et pindsvin og piggene, ved jeg til gengæld ikke meget om men det kan jeg vel lære og få vejledning i tilfælde af køb.

    Dog, stadig på overvejelsesplan smiley

    (hmmmm... hvor jeg dog NÆSTEN aldrig bare kan forholde mig kort og fattet B-/ Bliver ofte laaaaange meddelelser fra mig)


  • #12   17. jan 2011 der skulle selvfølgelig ha' stået 1000 tak* ! smiley

Kommentér på:
katte og pygmæ pindsvin ?

Annonce