6. nov 2008 Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.012
vær dit ansvar bevidst! vær dit ansvar bevidst!
Her et klip fra en dyrlæges Facebook status (hun er tidligere katteopdrætter):
"12 uønskede katte, 12 skræmte blikke, 12 forskellige måder at kæmpe imod, 12 sprøjter, 12 hjerter lyttet til - helt stille, som de skulle være, føltes ikke sådan. Ingen ejede moren, ingen kendte faren, ingen valgte neutralisering ... der ligger 12 døde katte på mit bord ..."
Tænk en ekstra gang inden der produceres - og tænk nok engang og få afkommet neutraliseret inden det forlader dit hus.
Ja, det koster - kan du ikke klare det - SÅ LAD VÆRE !!
hvor barsk det end lyder - så var de 12 katte på en måde heldige - deres elendighed´blev afsluttet humænt
okt 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 2 Emner: 1 Svar: 107
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Ja det er sådan den grumme katteverden ser ud, når man ikke tager sit ansvar. Det med at få killinger for sjov eller hyggens skyld ender desværre ofte på den omtalte måde. Men at få de mennesker overbevist, ja det er som regel ikke muligt, det ses desværre med alt tydelighed her på KG osse. Jo jo, jeg vil gøre alt for at mine killinger skal få nyt hjem eller beholde dem selv, noget andet er når man står med alle overskudskillingerne fra hyggekuldet og finder ud af hvad det koster.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
mar 2010
Følger: 14 Følgere: 13 Katte: 3 Svar: 196
jun 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 1 Emner: 9 Svar: 500
dec 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 1 Emner: 12 Svar: 115
dec 2010
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 387 Katte: 4 Emner: 191 Svar: 7.288
Det er barsk, sørgerligt - men sandt! Dette var også en af grundene til at jeg ikke blev dyrlæge, men taget i betragtning at disse 12 katte kunne have endt i den frie natur og måske ikke kunne klare sig selv og fået pådraget sig aids eller noget andet uhyggeligt og have lidt en frygtelig død, så var det dog det eneste rigtige.
Tag ansvar for jeres dyr - få dem dog neutraliseret!!!!!!
dec 2010
Men jeg synes der er flere ting i denne sag. Først og fremmest er vi nok alle enig om, at det er forkastelig/uansvarlig, at efterlade en kat, når sommerferien er over. At proppe et kuld killinger i en papkasse og stille den et vilkårlig sted. - og hvad der ellers kan forekomme af uhyrligheder!
Men hvordan ser det ud for katteavler? Har de ikke også fertile katte gående. Nogle af disse afkom ender så med flotte stamtavler, andre uden sådanne en slægtsbøger - og andre igen som blandingsracer?
Går det altid lige godt for disse afkom. Sker det ikke at de ender som vandre katte - og eller på dyrlægens bord, hvis ikke de kan få et nyt hjem?
Det er ikke fordi jeg grundlæggende er uenig. Men jeg synes nogen gange, at der kommer nogle meget bombastiske udmeldinger - og så viser det sig at vedkommende selv er avler af katte.
feb 2010
Selvfølgelig er der osse racekatte der kommer til at lide nød, men statistikken viser altså at det hovedsaligt er huskatte og blandingskatte der ender på internater og i papkasser. Rigtige opdrættere (i hvert fald i mine øjne) sælger ikke fertile katte til private, og dem er der heldigvis en del af. På den måde kan vi være med til at begrænse overproduktionen. Uanset om man er reg opdrætter eller ej er det mest ansvarligt at sørge for at killingerne er neutraliserede inden salg.
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.012
Det gør det da ikke mindre sørleligt og uansvarligt at JEG er opdrætter. Kan slet ikke se hvor du drager den paralel.
For det første opdrætter jeg ikke med salg for øje, men for at forbedre racen. Dem jeg ikke kan bruge avl, det kan jeg sjældent et helt kuld, de sælges korrekt. Men forskellen ligger i JEG sælger ikke til enhver der er villig tila t betale prisen -. og mine dyr leveres neutraliseret.
Det gør langt de fleste opdrættere - så jeg fatter ikke havd du "øffer" over?
At det er nødvendigt at aflove dyr fordi dem der har med dem at gøre er uansvarlige - det finder jeg forkasteligt.
dec 2010
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Det samme gælder alle de hittekillinger, jeg har modtaget gennem årene, og de har lige som stamtavlekillingerne også haft en kontrakt med i deres øvrige bagage.
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 9 Katte: 1 Emner: 8 Svar: 540
dec 2010
Jeg "øffer" ikke Lis, men aflivning af dyr forekommer. Nogengange og alt for ofte p.g.a uansvarlighed - og andre gange af nødvendighed!
nov 2007
Følger: 23 Følgere: 22 Katte: 6 Emner: 7 Svar: 1.523
Jeg ser nu ikke det største problem netop DER. Men jeg ser det mere generelt, om man er reg. opdrætter, laver blandingskatte, eller hvordan og hvorledes man producerer killinger, om man så er sit ansvar bevidst og på den ene eller anden måde sørger for, at de killinger som ikke skal videre gå i avlen, bliver neutraliseret.
Jeg synes personligt, at det mest ansvarsbevidste er, at få neutraliseret alle de killinger som sælger til private hjem som kælekatte, INDEN de leveres/overdrages til ny ejer, (det gør jeg desuden også selv som opdrætter). Det gælder også for alle dem som får killinger uden stamtavler. Desværre er der LANGT færre af dem som ikke er reg. der neutraliserer inden salg, end der er af de reg.
Håber det var til at forstå min pointe.
nov 2007
MEN, man må da kunne blive enige om, at hvis langt flere sørgede for at neutralisere killinger inden salg, hvis det blev NORMALEN for ALLE som producerer killinger, så ville man også mindske de uønskede killinger BETYDELIGT, for så ville det slet ikke være muligt at få killinger, medmindre man ligger et helhjertet stykke arbejde i det.
Ikke dermed sagt, at man KUN skal kunne få killinger hvis man er reg. opdrætter, men hvis der var noget mere fokus på problemet, og ikke bare aflverede fertile dyr til gud og hver mand.
Endda hvis man nu skulle have et slags kørekort, for at have tilladelse til at have fertile katte, eller have dyr i det hele taget. -Men det er jo en helt anden drømmeverden jeg lever i her.
nov 2007
dec 2010
F.eks Lis. Fantastiske katte - og en drøm af en løbegård, som burde være alle indekatte forundt!
Det kan kattemennesker der bor inde i byen, så ikke tilbyde deres katte - og må så finde en anden løsning på.
Så er der katte der lever på landet, de har jo en helt anden tilværelse og indgår i et helt andet samspil. Da de indgår i driften som sådan, med at fange mus. Nogle af dem bliver selvfølgelig også neutraliseret, andre får måske et kuld eller 2. Og ja, her klarer de flest det selv, når det er forsvarligt. Men også her er der selvsagt mange gråzoner!
Så jo, alle skal være sig sit ansvar bevidst. Det gælder for husdyr, som for miljøet osv osv
dec 2010
Det her er selvsagt en vigtig diskussion - og budskabet er da også tydelig nok!
feb 2010
nov 2007
Man kan kun købe en fertil hun eller hankat hos mig, hvis man kan bevise overfor mig, at man er sit ansvar værd, OG man grundlæggende besider de samme principper som jeg selv, og selvfølgelig for mit vedkommende, er reg. opdrætter, OG der vil blive skrevet en alenelang kontrakt om hvad, hvordan og hvorledes, og på trods af det, sælger jeg sjældent en fertil kat til nogen. Jeg synes egentlig ikke det ville være helt forkert, hvis der var nogle strikse retningslinier for, hvordan man skulle bære sig ad, hvis man skulle have tilladelse til at sælge/købe fertile katte. For det gælder jo begge veje. Alt andet skal være neutraliseret inden salg.
Jeg synes tit, at jeg hører, at man ikke neutraliserer sine killingen uden tavle/blandingskillinger, fordi så er de svære at komme af med, fordi folk gerne vil have killinger. Eller, det må være op til folk selv, at bestemme om de vil have killinger eller en fertil hankat som pisser i ens hjem. -Jeg ser kun at man løber fra ansvaret. Har man slet ingen bekymring eller omsorg for de dyr man sælger? Ønsker man, at folk selv kan bestemme om en hunkat, når hun er 6-8 mdr. skal have sit første kuld, for derefter at få kuld flere gange om året, det vil jeg gerne garantere ikke sker for mine killinger i hvertfald.
For fanden... Hvor mange katte skal lige have killinger?? Gang på gang, på gang, på gang....
vær dit ansvar bevidst!