971 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

vær dit ansvar bevidst! vær dit ansvar bevidst!

Her et klip fra en dyrlæges Facebook status (hun er tidligere katteopdrætter):

"12 uønskede katte, 12 skræmte blikke, 12 forskellige måder at kæmpe imod, 12 sprøjter, 12 hjerter lyttet til - helt stille, som de skulle være, føltes ikke sådan. Ingen ejede moren, ingen kendte faren, ingen valgte neutralisering ... der ligger 12 døde katte på mit bord ..."

Tænk en ekstra gang inden der produceres - og tænk nok engang og få afkommet neutraliseret inden det forlader dit hus.

Ja, det koster - kan du ikke klare det - SÅ LAD VÆRE !!

hvor barsk det end lyder - så var de 12 katte på en måde heldige - deres elendighed´blev afsluttet humænt

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af et hvepserede på størrelse med en håndbold lige ved indgangen til mit hus 1.000 kr.
  • Sætte 2 lamper op 800 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  vær dit ansvar bevidst!
  • #1   3. feb 2011 det må virkelig være et hårdt syn....så meningsløst

• #2   3. feb 2011 Dette er blot et af de mange triste eksempler på, hvilket sørgeligt liv og endeligt, alt for mange katte får på grund af menneskers mangel på ansvarsfølelse over for de killinger, deres katte får lov til at sætte i verden, fordi det er så YNDIGT og hyggeligt med killinger smiley

• #3   3. feb 2011 Tak for det indlæg Lis.

Ja det er sådan den grumme katteverden ser ud, når man ikke tager sit ansvar. Det med at få killinger for sjov eller hyggens skyld ender desværre ofte på den omtalte måde. Men at få de mennesker overbevist, ja det er som regel ikke muligt, det ses desværre med alt tydelighed her på KG osse. Jo jo, jeg vil gøre alt for at mine killinger skal få nyt hjem eller beholde dem selv, noget andet er når man står med alle overskudskillingerne fra hyggekuldet og finder ud af hvad det koster.

• #4   3. feb 2011 Snøft! Det må sgu ikke altid være lige sjovt at være dyrlæge smiley

• #7   3. feb 2011 Frygteligt !!!

• #8   3. feb 2011 smiley .... Snøft.

• #9   3. feb 2011 Ok, så forstår jeg dig Lis! Nej det er ikke sjovt og stå overfor så meningsløst et syn, der kan jeg godt følge dig i.

• #10   3. feb 2011 - Men det er så ikke dig der er dyrlægen? Jeg får den samme følelse når jeg er hos slagteren. Har aldrig forstået hvordan det er, at arbejde en hel dag på et slagteri?

• #11   3. feb 2011 Tak for indlægget!
    Det er barsk, sørgerligt - men sandt! Dette var også en af grundene til at jeg ikke blev dyrlæge, men taget i betragtning at disse 12 katte kunne have endt i den frie natur og måske ikke kunne klare sig selv og fået pådraget sig aids eller noget andet uhyggeligt og have lidt en frygtelig død, så var det dog det eneste rigtige.
    Tag ansvar for jeres dyr - få dem dog neutraliseret!!!!!!

• #12   3. feb 2011 Nu skulle jeg selvfølgelig aldrig været gået ind i denne tråd, samtidig med at min lille mis, ligger og producerer nye misser.

Men jeg synes der er flere ting i denne sag. Først og fremmest er vi nok alle enig om, at det er forkastelig/uansvarlig, at efterlade en kat, når sommerferien er over. At proppe et kuld killinger i en papkasse og stille den et vilkårlig sted. - og hvad der ellers kan forekomme af uhyrligheder!

Men hvordan ser det ud for katteavler? Har de ikke også fertile katte gående. Nogle af disse afkom ender så med flotte stamtavler, andre uden sådanne en slægtsbøger - og andre igen som blandingsracer?

Går det altid lige godt for disse afkom. Sker det ikke at de ender som vandre katte - og eller på dyrlægens bord, hvis ikke de kan få et nyt hjem?

Det er ikke fordi jeg grundlæggende er uenig. Men jeg synes nogen gange, at der kommer nogle meget bombastiske udmeldinger - og så viser det sig at vedkommende selv er avler af katte.

• #13   3. feb 2011 Du skal bestemt heller ikke tage fejl af at nogle af os opdrættere overveje rigtigt meget for hvert kuld. Flere af os har valgt ikke at få kuld i meget lang tid. Dels for ikke at oversvømme markedet og dels for at det i lang tid har været meget meget svært at komme af med killinger. Havde det gået efter planen, så havde jeg osse siddet med et kuld, men har valgt endnu engang at udsætte og jeg er bestemt ikke den eneste. Jeg har endda forudbestilling.
    Selvfølgelig er der osse racekatte der kommer til at lide nød, men statistikken viser altså at det hovedsaligt er huskatte og blandingskatte der ender på internater og i papkasser. Rigtige opdrættere (i hvert fald i mine øjne) sælger ikke fertile katte til private, og dem er der heldigvis en del af. På den måde kan vi være med til at begrænse overproduktionen. Uanset om man er reg opdrætter eller ej er det mest ansvarligt at sørge for at killingerne er neutraliserede inden salg.

• #14   3. feb 2011 Annette E

Det gør det da ikke mindre sørleligt og uansvarligt at JEG er opdrætter. Kan slet ikke se hvor du drager den paralel.

For det første opdrætter jeg ikke med salg for øje, men for at forbedre racen. Dem jeg ikke kan bruge avl, det kan jeg sjældent et helt kuld, de sælges korrekt. Men forskellen ligger i JEG sælger ikke til enhver der er villig tila t betale prisen -. og mine dyr leveres neutraliseret.

Det gør langt de fleste opdrættere - så jeg fatter ikke havd du "øffer" over?
    At det er nødvendigt at aflove dyr fordi dem der har med dem at gøre er uansvarlige - det finder jeg forkasteligt.

• #15   3. feb 2011 Mange tak, for dit fyldige svar. smiley

• #16   3. feb 2011 Også jeg er opdrætter - dog stoppet nu - og ALLE kælekillinger (langt størstedelen af dem) har i mange, mange år været neutraliseret, inden de kom til nye hjem.

Det samme gælder alle de hittekillinger, jeg har modtaget gennem årene, og de har lige som stamtavlekillingerne også haft en kontrakt med i deres øvrige bagage.

• #17   3. feb 2011 enig Lis.... det er sørgeligt at vi leger gud på den måde

• #18   4. feb 2011 "Det gør langt de fleste opdrættere - så jeg fatter ikke havd du "øffer" over?"

Jeg "øffer" ikke Lis, men aflivning af dyr forekommer. Nogengange og alt for ofte p.g.a uansvarlighed - og andre gange af nødvendighed!

• #19   4. feb 2011 Vi må nu ikke lukke øjnene for de opdrættere som heller ikke er deres ansvar bevidst. For dem er der nu også en del af.

Jeg ser nu ikke det største problem netop DER. Men jeg ser det mere generelt, om man er reg. opdrætter, laver blandingskatte, eller hvordan og hvorledes man producerer killinger, om man så er sit ansvar bevidst og på den ene eller anden måde sørger for, at de killinger som ikke skal videre gå i avlen, bliver neutraliseret.

Jeg synes personligt, at det mest ansvarsbevidste er, at få neutraliseret alle de killinger som sælger til private hjem som kælekatte, INDEN de leveres/overdrages til ny ejer, (det gør jeg desuden også selv som opdrætter). Det gælder også for alle dem som får killinger uden stamtavler. Desværre er der LANGT færre af dem som ikke er reg. der neutraliserer inden salg, end der er af de reg.

Håber det var til at forstå min pointe.

• #22   4. feb 2011 Det tror jeg nu ikke sandsynligheden er så stor for Susan, at man gentagne gange kommer for at få aflivet killinger/katte. Dem som gentagne gange har det behov, tror jeg faktisk ikke ofre de penge på at få en dyrlæge til det, men måske bruger andre metoder, som man ofte ser og hører om. (Afliver dem selv når de bliver født, smider dem i en papkasse, lader dem løbe frit og så ikke tager sig af dem efterfølgende... ;-(

MEN, man må da kunne blive enige om, at hvis langt flere sørgede for at neutralisere killinger inden salg, hvis det blev NORMALEN for ALLE som producerer killinger, så ville man også mindske de uønskede killinger BETYDELIGT, for så ville det slet ikke være muligt at få killinger, medmindre man ligger et helhjertet stykke arbejde i det.
    Ikke dermed sagt, at man KUN skal kunne få killinger hvis man er reg. opdrætter, men hvis der var noget mere fokus på problemet, og ikke bare aflverede fertile dyr til gud og hver mand.
    Endda hvis man nu skulle have et slags kørekort, for at have tilladelse til at have fertile katte, eller have dyr i det hele taget. -Men det er jo en helt anden drømmeverden jeg lever i her.

• #24   4. feb 2011 Ja hvor trist det end er, så må man ikke glemme at den slags sker... ;-(

• #25   4. feb 2011 Jeg som sagt slet ikke uenig i det som bliver sagt her. Men der er mange sider af samme sag.

F.eks Lis. Fantastiske katte - og en drøm af en løbegård, som burde være alle indekatte forundt!

Det kan kattemennesker der bor inde i byen, så ikke tilbyde deres katte - og må så finde en anden løsning på.

Så er der katte der lever på landet, de har jo en helt anden tilværelse og indgår i et helt andet samspil. Da de indgår i driften som sådan, med at fange mus. Nogle af dem bliver selvfølgelig også neutraliseret, andre får måske et kuld eller 2. Og ja, her klarer de flest det selv, når det er forsvarligt. Men også her er der selvsagt mange gråzoner!

Så jo, alle skal være sig sit ansvar bevidst. Det gælder for husdyr, som for miljøet osv osv

• #27   4. feb 2011 Nej ;-)) Og jeg har mange gange været taknemlig for dem som har overdraget mig en kat/killing. Faktisk er det sjældent, jeg har fået fra de omkringliggende gårde ;-)))

Det her er selvsagt en vigtig diskussion - og budskabet er da også tydelig nok!

• #28   4. feb 2011 Dk Misling, vi kan kun være helt enige. Jeg savner lidt at nogle af dem der IKKE neutraliserer kommer på banen, men de er sikkert godt klar over at de springer over hvor gærdet er lavest. Der er især et par stykker jeg stikkker til og jeg glæder mig næsten til at det hørringsforslag omkring fertile hunner og antal kuld bliver vedtaget, for så er der godt nok et par stykker der får problemer. Her tænker jeg ikke på registrerede opdrætter, da vi jo i forvejen er underlagt 24 mdr.'s reglen. Jeg ved godt at det forslag indeholder noget om at man skal neutraliserer dyrene inden salg, men det sætter i hvert fald en kæp i hjulet på nogle stykker, i en periode. For de skal såmænd nok for kringlet sig ud af reglen på kreativ vis. Hvilket for mig igen er et bevis på at de kun tænker på penge og ikke deres katte. Jeg vil i den forbindelse blæse på hvor meget legetøj de produktionsdyr har og om de har løbegård eller ej. Er man så glad for sine katte og deres afkom som disse personer påstår, så neutraliser for pokker de killinger inden salg. Jeg vil blæse på at de har ormekur og loppekur, det siger absolut intet. Med den pris der bliver taget for de killinger uden tavle, så burde neutraliseringen være en del af den pris.

• #29   4. feb 2011 Jeg synes i princippet ikke det skal være forbudt at få killinger på sin kat, for satan, så ville der jo snart ikke være flere tilbage. MEN, jeg mener ikke, at det skal være SÅ nemt at tilegne sig en kat, og det skal SLET IKKE være SÅ nemt at få killinger på sin hunkat.
    Man kan kun købe en fertil hun eller hankat hos mig, hvis man kan bevise overfor mig, at man er sit ansvar værd, OG man grundlæggende besider de samme principper som jeg selv, og selvfølgelig for mit vedkommende, er reg. opdrætter, OG der vil blive skrevet en alenelang kontrakt om hvad, hvordan og hvorledes, og på trods af det, sælger jeg sjældent en fertil kat til nogen. Jeg synes egentlig ikke det ville være helt forkert, hvis der var nogle strikse retningslinier for, hvordan man skulle bære sig ad, hvis man skulle have tilladelse til at sælge/købe fertile katte. For det gælder jo begge veje. Alt andet skal være neutraliseret inden salg.

Jeg synes tit, at jeg hører, at man ikke neutraliserer sine killingen uden tavle/blandingskillinger, fordi så er de svære at komme af med, fordi folk gerne vil have killinger. Eller, det må være op til folk selv, at bestemme om de vil have killinger eller en fertil hankat som pisser i ens hjem. -Jeg ser kun at man løber fra ansvaret. Har man slet ingen bekymring eller omsorg for de dyr man sælger? Ønsker man, at folk selv kan bestemme om en hunkat, når hun er 6-8 mdr. skal have sit første kuld, for derefter at få kuld flere gange om året, det vil jeg gerne garantere ikke sker for mine killinger i hvertfald.
    For fanden... Hvor mange katte skal lige have killinger?? Gang på gang, på gang, på gang....

Kommentér på:
vær dit ansvar bevidst!

Annonce