3.622 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Operation af løs knæskal Operation af løs knæskal

Min ene kat på 3 år, har de sidste 6 dage haft problemer med at knæet har "lås" sig. Der er så blevet taget røntgen i dag og det er desværre en løs knæskal der skal opereres. Men det blev også konstateret at den var løs på det andet ben, men dette giver dog ikke problemer endnu.
Er der nogle der har erfaring med disse operationer??
Hvordan er udsigten til han får et normalt liv uden smerter?? Kan ikke finde ud af hvad jeg skal gøre..Fik af vide det ville blive omkring 10.000 kr, og kan jo ende med endnu en operation på det andet ben, så er virkelig mange penge, hvis han ender med at gå dårligt eller at have ondt..Vil heller ikke slæbe ham igennem en masse unødvendig smerte, bare for min skyld...

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • rengøring 1.000 kr.
  • Montering af skab 1.560 kr.
  • Handyman: lampe og gardin opsætning 800 kr.
  • Fejlsøgning ovn - relæ slår fra 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Operation af løs knæskal
  • #1   15. feb 2011 udsigten er god, du kan læse mere om Patella uxation her

http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=59430

• #2   15. feb 2011 Ja, det har jeg. Ham her min bamsedreng blev opereret i sommers: http://www.kattegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=26668

Han lever i bedste velgående og han har ikke haft problemer med knæet siden. Han har fået konstateret PL på både højre og venstre, det var så venstre som var værst og det han blev opereret i. Efter operationen og genoptræning har dyrlægen vurderet at hans højre knæ også har stabiliseret sig og derfor er operation af det højre knæ ikke nødvendigt.
    Hvilken dyrlæge har undersøgt din kat? PL kan ikke ses på et røntgen, den kan mærkes ved palpation af patella. Røntgen undersøgelsen er for at vurdere om katten har forandringer i knoglerne og tegn på HD (PL og HD følges desværre somme tider ad). Jeg gav vist lidt over 5000 kr for operationen, så synes ikke det var så dyrt.

Jeg vil bestemt anbefale dig at få ham opereret. Jeg kan sige så meget at skulle vi være så uheldige at Valentin skulle have opereret det andet ben også, så ville jeg gøre det igen - uden tvivl! Jeg ville ikke gå af med min kat, når en forholdsvis simpel operation kan afhjælpe problemet.

Skriv gerne til mig, hvis du har flere spørgsmål smiley

• #3   16. feb 2011 * Camilla *
    Hjælpe-Administrator

Jo, Patella Luxation kan sagtens ses på røntgen - og det gør man har man en ublance når knæet luxeres manuelt.

Jeg vil give dig ret i 10.000 er meget dyrt for 1 knæ.

• #5   17. feb 2011 Tak for Jeres response smiley Har lavet en aftale med Karlslunde Dyreklinik i morgen..og hvis ham mener udsigterne er gode, bliver han opereret..Ham sagde der kunne være flere ting der kunne give løse knæskaller så han vil ikke sige noget om pris eller genoptræning før han har undersøgt ham..Så krydser fingre for i morgen..
    Aner bare ikke hvordan jeg skal forhindre ham i at hoppe op på noget hvis han bliver opereret..Regner ikke med et ny opereret knæ kan holde til sådan noget..?

• #6   18. feb 2011 Nej, han må ikke springe op på noget, så det skal du nok lige overveje hvordan du vil forhindre ham i smiley

• #7   18. feb 2011 Min Mille har også det med knæene grad 2 på venstre og grad 2-3 på højre. Hun har dog fået det væsentlig bedre efter 10 dage på smertestillende, da hendes formentlig pga. fald fra et tag. Hendes låste sig også hele tiden fast, så jeg måtte hjælpe. Men nu er der ikke noget. Dyrlægen sagde, at at man kunne operere hvis det blev værre.

Så det er rart at læse andres erfaringer.

• #8   18. feb 2011 Der skal en grad 4 til knæskallen låser sig fast på ydersiden af knæskålen

Grad 3 kan den tvinges på knaskålen men går selv op plads.

Grad to giver ikke gener for katten

• #9   18. feb 2011 Så blev han opereret..men hold da op han har ondt..vi hentede ham kl 20, hvor de skulle have givet ham ekstra smertestillende til natten. Men på trods af det knurre og hvæser han af benet når det gør ondt.. smiley Synes virkelig det er hårdt at se på..
    Det blev desværre også konstateret at han har hofteledsdysplasi og skæve benakser i begge bagben..så er virkelig kommet i tvivl om vi har gjort det rigtige..? smiley Håber det hele ser lysere ud når smerterne bliver lidt mindre..

• #10   18. feb 2011 Uha, stakkels misser smiley Kan godt huske da Valentin var blevet opereret - det første døgn var slemt, for der havde han meget ondt. Han græd nærmest smiley Heldigvis var han allerede på andendagen i bedring og havde ikke nær så ondt og trejde dag hoppede han op i sofaen, hvilket han jo ikke måtte, men han mente nu godt selv han kunne - så smerterne aftager hurtigt, men ja det er rigtig hårdt.

Øv at han også har HD - jeg krydser fingre for jer smiley

• #11   19. feb 2011 Stakkels mis og stakkels dig - ja de har ondt.

Jeg er noget forarget over at det ikke blev konstaeret INDEN operationen for PL at katten faktisk også hart HD. Det er faktisk helt almindeligt de to ting går hånd i hånd.

Har du ham i bur? - han må ikke springe end fra noget

• #12   19. feb 2011 Camilla..dejligt at høre..så har vi noget at se frem til..Har fået noget mere smertestillende til ham som han får sammen med det andet, så kan har det meget bedre i dag..men han vil meget nødigt bevæge sig for meget..Han har ikke været i bakken endnu, selvom jeg har sat ham i den..er det normalt at de kan gå så længe?? Holder jo normalt ikke øje med hvor ofte de er i bakken.
    Lis...Da min kæreste afleverede ham, sagde han til dyrlægen at vi gerne ville kontaktes inden operationen, hvis de fandt "nogle slemme ting"..men ved ikke om de så ikke har ment at det var sådan noget han mente..Aner faktisk ikke så meget om HD udover at de kan få slidgigt..Er det noget vi skal tage hensyn til i hverdagen??
    Han er ikke i bur..vi har spærret et stykke af stuen af også har en af os været sammen med ham hele tiden..Så vi har kun fået sovet 4 timer hver i nat. Men han kan slet ikke falde til ro når han har den der krave på, så vi er med ham, så vi kan sørge for han ikke slikker på såret..
    Også er de andre 2 katte i et andet rum om natten så han kan få ro til at sove lidt...Vi endte på 9950 kr, + de 1300 kr vi allerede havde lagt hos vores egen dyrlæge..
    Synes ikke overskudet var til at kontakte flere for at høre om pris og ligge og køre langt med ham, når han havde det så dårligt..

• #13   19. feb 2011 Dejligt at høre at han er i bedring - det skal nok gå lynhurtigt smiley Man er bare så bekymret for sine elskede dyr, så det er jo hårdt.

Han skal gerne snart have været på bakken, for så lang tid burde der ikke gå.. Jeg mener min var på bakken første dag efter han kom hjem - tror det var en af grundene til at han var meget urolig, for han kunne ikke finde ud af at gå på bakken når han også havde krave på - men han kom dog af med vandet til sidst og det var meget han skulle af med..! Vi havde ham i bur da han kom hjem, men han kunne slet ikke holde det ud og væltede rundt derinde, så jeg lod han opholde sig inde på vores gang, hvor der ikke var hverken vinduer eller andet han komme springe op på, den første nat og stod op og holdt øje med ham og at han havde det ok.

Vi ryddede så et værelse, hvor han opholdt sig når vi ikke var hjemme og når vi ikke kunne holde øje med ham - og så lod vi ham være ude hos os og de andre katte når vi havde mulighed for at overvåge ham og give ham tid uden kraven - men han var hurtigt i gang med at ville op i sofa og vinduer, så vi måtte være over ham hele tiden. Men kraven var næsten det værste, for han blev også kulret af det, ligesom det lyder til din bliver.

Han fik smertestillende i tre dage - min dyrlæge har nemlig erfaring med at katte lynhurtigt kommer sig over smerterne og det gjorde han også. Men det er 4 hårde uger man skal holde dem i ro (i vores tilfælde var det faktisk 6 uger) men når det er ovre, så er det det hele værd. Så hold ud, det skal nok blive bedre smiley

Kommentér på:
Operation af løs knæskal

Annonce