Søvnløs pga kat {{forumTopicSubject}}
Hej alle:)
Jeg håber i kan hjælpe mig med nogle gode råd, for jeg er ærlig talt ved at blive godt og grundigt frustreret.
Min hunkatvågner kl. 4 -5 om natten HVER NAT, kradser på dørene og vil ud. Jeg står op HVER NAT og lukker hende ud, og der går nøjagtig en halv times tid, så står hun udenfor HØJLYDT og miaver og miaver og vil ind (vi bor i et tæt boligkompleks, så kan jo ikke lade hende vække hele nattenbolaget - jeg står altså op igen, og lukker hende ind. Når hun så er kommet ind, så går hun rundt og laver ulykker og miaver. Vi har nu lukket døren ind til soveværelset efter adskillige væltede krukker i vindueskarmen - og min hunkat vil simpelthen ikke finde sig i, at døren er lukket, så hun kradser og kradser på døren og miaver og miaver.... og denne procedure kører HVER nat, og er en utrolig stor forstyrrelse i vores nattesøvn. Det skal lige siges at de ALTID har adgang til mad og vand. Og min hankat er der ingen problemer med overhovedet: enten venter han pænt til vi er stået op med at blive lukket ud, eller også har han været ude om natten og lægger sig i skuret og putter til vi står op og lukker ham ind...
Min hunkats opførsel er rigtig irriterende, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at vænne hende af med de dårlige vaner, og få hende til at vente pænt til hun bliver lukket ind uden at vække hele nabolaget, og få hende til at respektere en lukket dør...
Håber i kan hjælpe med, hvad jeg skal gøre..
Med venlig hilsen
N
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 135 Svar: 1.762
Hvorfor skulle hun så stoppe med det?
Du skal, selvom jeg godt ved det er svært, ignorere opførslen og lege at du bare sover videre. jeg havde det også i en periode med min Chester, der altid ville have vi skulle lege kl.3 om natten og derfor stod og vrælede højlydt inde i stuen. I starten stod jeg op og legede og så fik vi fred bagefter, men det kostede mig gerne en times nattesøvn. Jeg tænkte at det nok stoppede af sig selv, men istedet blev det oftere i nattens løb. på et tidspunkt fik jeg nok og ignorede ham, der gik en uge, så gjorde han det kun hver 3 dag og efter en måned var han holdt helt op. Nu sover han bare fredeligt i sengen om natten
feb 2009
Følger: 8 Følgere: 8 Katte: 3 Emner: 45 Svar: 229
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.015
Du har givet efter - du hænger på den. Elles må du investere i en kattelem
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 392 Katte: 4 Emner: 195 Svar: 7.313
Rolig det er legetøjsmus! Al anden legetøj kan også bruges:-)
aug 2009
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 29 Svar: 44
Jeg vil gå i "ignorerings-mood" - igen, MANGE TAK for råd:)
jan 2010
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 1 Emner: 20 Svar: 315
Vi har kattelem og trappe på 1. sal i vores lejlighed i stuen - og vi har også altandør stueetagen i soveværelset. Inden vi fik kattelemmen var vores kat van til at blive lukket ud/ind gennem soveværelsesdøren.
Da vi fik kattelem og trappe i stuen benyttede hun sig fint ad det i starten, men efter bare 1-2 uger stod hun igen i soveværelset og miavede som en gal for at blive lukket ud. Min kæreste er meget blødsøden over for hende, og har lidt svært ved at få sat grænser, så han lukkede hende ud - så var hun ude i et kvarter, smuttede ind gennem kattelemmen og så starter historien ellers forfra - så ville hun ud fra soveværelsesdøren igen. *dybt suk*
Min kæreste begyndte så at stå op når hun begyndte at miave tidligt om morgenen for at "morgenfodre" hende (hun har hele tiden tørkost, men får vådfoder morgen og aften) for at "få hende til at falde til ro" - hvilket bare har resulteret i endnu mere spetakel og miaven - for nu for hun jo for alvor positiv respons for denne adfærd. Og jeg er ved at blive sinddsyg af det ren de to (altså katten og kæresten) har fra kl. træls om morgenen - så nu har jeg fået nok. Min kæreste har fået besked på at det er absolut no-go både at lukke Frigg ud og fodre hende inden vi står op - og så må vi ellers ligge med ørepropper indtil hun stopper med denne adfærd.
Men ja, det eneste der er at gøre er at ignorere det - og så gør som os, køb nogle (gode) ørepropper.
feb 2010
Følger: 20 Følgere: 11 Katte: 4 Emner: 42 Svar: 317
maj 2010
Følger: 1 Katte: 2 Svar: 37
Så har ikke et svar på hvordan man får nattero til efter kl 6 for leder selv efter der svar.
Ville bare nævne at ens naboer måske ikke lige er med på ideen og det skal man tænke på. Tror det er de færreste der, hvis de ikke selv har haft kat, der forstår hvorfor man ikke bare kan bede katten om at være stille når man kan med en hund.
Søvnløs pga kat