{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.034 visninger | Oprettet:

Mathias B
Mathias B
Tilmeldt:
4. apr 2011
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7

Vores katte VIL ind på soveværelset {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Vi har to søde indekatte, en han og en hunkat, der hedder Chanella og Chilli. Chanella er hankatten (høhø). Chanella er steriliseret og Chilli er neutraliseret.

Vores problem er efterhånden så stort at jeg bliver nød til at spørge klogere hoveder end mig selv om hjælp. Jeg har ikke sovet 6 timer i træk i over et år!

Vores katte VIL absolut ind på vores soveværelse, hvad enten vi er derinde eller ej. I vores tidligere lejlighed fik de lov til at være i soveværelset, men det blev vi trætte af pga. hår i sengetøjet og i tøjet i skabene, så da vi flyttede i ny lejlighed blev soveværelset "forbudt område for katte". Og de har aldrig været inde i det nye soveværelse.

Men men men. De miaver højlydt og kradser voldsomt på døren og hopper op af døren for at få fat i dørhåndtaget heeele natten lang for at komme ind på soveværelset, og de kan desuden finde ud af at åbne døre, så vi må blokere døren, så de ikke kan komme ind. Deres larmen hele natten lang forstyrrer min søvn så meget, at det er begyndt at gå ud over mit arbejde og mit generelle humør, da jeg i forvejen ikke sover ret tungt. Og de er som nævnt også begyndt at ville ind i soveværelset, selvom vi ikke er derinde. De kradser ikke på soveværelsesdøren fordi de vil rense deres kløer, de kradser fordi de gerne vil "igennem" døren. Og det er kun den dør de vil igennem. De gør det ikke ved hoveddøren eller døren til badeværelset.

Hvordan får man dem til at holde op med at kradse, miave og hoppe op af døren natten lang??

De er begge to særdeles rolige katte. Chanella miaver kun hvis han er sulten og Chilli miaver aldrig rigtigt - altså medmindre de begynder på deres "soveværelse trip", som uden undtagelse foregår HVER nat.

Med Venlig Hilsen
Daisy & Mathias


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vores katte VIL ind på soveværelset
  • #2   4. apr 2011 Køb en fnugrulle og lad kattene have "deres" seng i fred smiley

  • Mathias B
    Mathias B Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #3   4. apr 2011 *Felis

    Problemet er, at når de er inde på soveværelset om natten, som i den gamle lejlighed, så forstyrrer de (især Chanella) min søvn endnu mere. Han har en mani med at ae en med poterne i ansigtet, når han er sulten. Og han aer altså med kløerne. Og det gør han gerne hele natten også selvom han får mad. For det er jo "sjovt" at få ny mad hældt op i skålen, så han bliver bare ved med at ae en i ansigtet med sine kløer. Selvom han gør det venligt og blidt, så gør det satans ondt med sådan nogle skarpe kløer.


  • Mathias B
    Mathias B Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #4   4. apr 2011 Generelt så vækker Chanella mig med sine kløer natten lang, også selvom han ikke er sulten.

  • #5   4. apr 2011 Sådan en kat har jeg også - Han vil bare ikke have mad. Han vil nussekæle!
    Han har nemlig fundet ud af, at når han aer mig i ansigtet, kommer min hånd automatisk op, og jubiiiii der er den, kæl mig så.

    Jeg vender mig om på den anden side og trækker dynen godt op om ørene ... når jeg har nusset ham lidt!


  • Mathias B
    Mathias B Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #6   4. apr 2011 *mega

    Gid det var så enkelt:) Det hjælper bare ikke med Chanella. Han er ikke så kælen igen, og lige så snart han kan se man er vågen, så hopper han ned fra sengen. Når man så ligger sig til at sove igen, så hopper han tilbage for at ae en med kløerne. Andre gange miaver han bare højlydt til man vågner og når man så er vågen holder han op.


  • #7   4. apr 2011 En mulighed:
    Giv dem lov til at komme ind. Så må man lukke til skabe og bare skifte sengetøjet noget oftere.
    Mht. til din hanmis kan du prøve, at du leger med ham i et godt stykke tid inden I skal i seng. Lige inden kan du fylde madskålen op.
    Jeg ved ikke om du allerede har prøvet det, men det er da et forsøg.

    Og et spørgsmål: Hvordan regerer du normalt, når han har kælet dig i ansigtet og miavet?


  • Mathias B
    Mathias B Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #8   4. apr 2011 *snummi

    God idé. Har dog prøvet det, men måske man skal lege endnu længere med ham.

    Som svar på dit spørgsmål, så kommer det an på hvor træt jeg er og hvor træt jeg er af ham. Men for det meste så skubber jeg ham væk og skubber ham ned fra sengen. Prøver at forskrække ham nogle gange ved at rejse mig hurtigt op i sengen eller ved at skubbe ham hurtigt ned. Men der er intet af det der hjælper det mindste.


  • #9   4. apr 2011 Hvor længe har det stået på sådan? Det lyder godt nok ikke rart - for ja, som du også selv påpeger, så er en ordentlig nattesøvn bare vigtigt.. Jeg var også blevet gnaven hvis det var hos mig..

    Men som Snummi spørger om, hvordan reagerer i så på postyret? Det aller værste i kan gøre, er at reagere på katten(es) adfærd, ved at fordre dem, kære dem - eller noget som helst andet positivt. Dyr reagerer meget kraftigt på positiv respons - og lærer i løbet af no time, hvilke handlinger der betaler sig - så hvis i har reageret på adfærden, har i ubevist også forstærket den.
    Køb jer nogle (gode!) ørepropper, og sæt larmen på "ignore" det næste stykke tid. Når i begynder at ignorere kattenes adfærd, vil den tiltage - og på et tidspunkt vil den nå et helt uudholdeligt højdepunkt - men tilgengæld er det tegn på, at kattene er ved at fralægge sig deres (u)vane. De vil blive ved med at efterlyse den positive forstærkning, og dermed forstærkes deres adfærd altså. Men på et tidspunkt burde de fatte vinket med vognstangen og stoppe - men der kan gå rigtig længe, og det er så vigtigt at i ikke reagerer på deres adfærd, selvom den topper.
    Det tager ikke særlig lang tid for dyrene at lære en (u)vane, men det tager lang tid, at slå den fra igen..

    Håber det gav mening..


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 162 Svar: 3.462
    #10   4. apr 2011 Hej Mathias

    Og velkommen her på kattegalleriet. smiley

    Har dine katte da ikke tørfoder stående i deres madskåle hele tiden 24/7 ?

    Jeg ville begynde at kæle med ham og efter kæl, så sige højt "sådan slut" og få ham ned på gulvet, hvis han så kommer igen, siger du et højt NEJ og får ham ned. Det bliver du nød til at gøre hver gang, det kan tager et stykke tid, men du skal gøre det konsekvent, så han ved det er dig der bestemmer. smiley

    Har du ikke nogle hygge kattesenge, som du kan placerer i soveværelset, så de finder ud af at ligge sig i dem og sove, efter at have prøvet mange gange ude held. smiley


  • Mathias B
    Mathias B Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #11   4. apr 2011 *mette

    Tak for det gode svar. Jeg prøver som du selv nævner, ikke at reagere positivt på deres adfærd. Det eneste positive jeg gør nogle gange er at give dem mad. Har faktisk prøvet ørepropper engang, men de sidder så irriterende i ørerne:) ville bare ønske jeg snart kunne få en ordentlig nattesøvn.


  • Mathias B
    Mathias B Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #12   4. apr 2011 *janne

    Sådan har jeg ikke prøvet at gøre. Det kan være det er en mulighed. Men det kræver jo at de kommer ind i soveværelset, og hvis det er muligt, så vil vi gerne undgå det. Og jo der er altid adgang til mad og frisk vand.


  • #14   4. apr 2011 Ja det kan godt være generende med katte i sengen, hvis man da ikke har så godt et sovehjerte som jeg har. Jeg mærker aldrig mine katte tramper rundt på mig i løbet af natten.. og jeg har hele 5 af slagsen der normalt sover ovenpå mig eller mellem mine ben.

    Jeg har tænkt på om du måske kunne lave en aktivering Jeres katte som I kunne give dem ved sengetid. Jeg har ikke selv prøvet at lave dem jeg har linket op til... men skal helt sikkert prøve.

    http://www.youtube.com/watch?v=EhXMjPvv0jQ&feature=player_embedded#at=21

    http://www.youtube.com/watch?v=7wdLwyTN70Y&feature=player_embedded

    Her skal kattene jo arbejde for deres godbidder og det giver dem noget mental træthed.


  • Mathias B
    Mathias B Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #15   5. apr 2011 *sandra og tina

    Tak for jeres svar. God ide Sandra at øve med dem om dagen, for om natten er det altså ikke lige det man har mest lyst til. Og det med kløer i tæerne kender jeg alt for godt. Og tak for linksene tina, det er helt sikkert værd at prøve.


  • #16   5. apr 2011 Hej..
    Tillader mig at kommentere, da vi har haft nøjagtig samme problem. Rigtig mange katte bliver "tiltrukket" af en lukket dør - og især, hvis os mennesker er derinde bagved smiley
    I starten havde vi vores Tulle lukket inde i forgangen (og toilet) med seng, mad, vand og toilet. Det gik okay den første tid, vi havde hende - men der gik ikke længe før hun JAMREDE hele natten lang og kradsede voldsomt på døren. Hvis man så gik derned, bed hun i fødderne og var helt oppe at køre..
    Vi spurgte dyrlægen til råds, som rådede os til at tage hende med i soveværelset - hun har sin "seng" (som er en computertaske med et tæppe i - lyder sært, men det er ubetinget det bedste sovested i hendes verden) stående ved siden af vores seng (på gulvet). Når vi lige går i seng, hopper hun rundt i dynerne og vil gerne nusses lidt - efter noget tid putter hun sig i sin "seng". Så sover hun til ved 6-7 tiden om morgenen, og så går hun selv i stuen (vi har hele tiden døren stående på klem i soveværelset).. I stuen har vi så gemt lidt mad til hende, som hun kan gå og finde, når hun vågner om morgenen.

    Det har taget lidt tid at nå frem til, hvad der virkede bedst for os - men med det samme hun kom med i soveværelset i sin egen "seng" var der RO for alt det jamren..

    Jeg ved ikke om du kan bruge min historie til noget, men nu har jeg i hvertfald delt den smiley


  • #18   13. apr 2011 må nok også gå med her - køb en furminator, en fnukrulle og en katte seng til soveværelset - det er jo klart de gerne vil være hos jer, i er jo "de bedste venner de har"

Kommentér på:
Vores katte VIL ind på soveværelset

Annonce