877 visninger
|
Oprettet:
Sterilisering/Nyt foder ? {{forumTopicSubject}}
Godaften!.
Står i den situation at mine 3 katte skal steriliseres her på tirsdag. (100% Indekatte)
Spørgsmålet er så om jeg bør skifte mit nuværende foder ud, til F.eks RC Sterilised ?
Har forhørt mig hos diverse dyrelæger, men de siger desværre alle noget forskelligt!
På forhånd tak!
/Morten
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Når/hvis du skifter foder, så gør det langsomt og gradvist, så kattenes fordøjelse bliver vænnet til det nye foder. (Der er forresten ingen grund til kun at fodre med én slags foder fremover - tværtimod).
Du nævner eksempelvis RC sterilised - det er udmærket tørfoder (og velsmagende mener mine katte :)), men jeg giver dem nu også al muligt andet almindeligt voksentørfoder, OG flere gange dagligt får de vådfoder (fra dåse, portionsposer, eller bare kogt kød eller fisk).
Vådfoder giver væske, som er godt for nyrer og urinveje.
Kogt eller råt kød (gerne med brusk) er tillige godt for tænderne.
Nu ved jeg ikke hvilke argumenter du har fået for foderskift af de forskellige dyrlæger, men det er vel bl.a. noget med at neutraliserede katte lettere tager på (?) Og mht. det mener jeg, at man ligeså godt (eller bedre) kan øge mængden af vådfoder.
Nogle mener, at katte skal have killingefoder indtil de bliver 1 år gamle, neutraliserede eller ej .... tja, "i gamle dage" (som ikke er ret længe siden) fandtes ikke killingefoder, og kattene blev store og voksne og fine alligevel sååå ...
Magnesium er måske også blevet nævnt (?), men så vidt jeg ved er det ligeså vigtigt for fertile katte som for kastrater, at magnesiumindholdet i foderet ikke bliver for højt.
Jeg mener, at tørfoder (fx Orijen og Applaws) der har højt kødindhold, og minimalt indhold af kornprodukter og sojaprotein, er bedre end special-kastrat-foder. (og at katte - neutraliserede eller ej - helst skal have vådfoder hver dag også).
Og haha, nu får du sikkert lige så mange forskellige svar af os herinde, som du har fået af dyrlægerne
nov 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 1 Emner: 70 Svar: 377
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
apr 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 14 Svar: 110
Mine katte har det sidste lange stykke tid fået Applaws tørfoder (da jeg fik dem, fik jeg at vide at katte på ingen måde behøver vådfoder, hvis bare de har rigeligt med vand tilgengæligt)
Dyrelægerne har alle brugt 2 argumenter: Overvægt/Urinvejs problemer.
Har forhørt mig hos 5 forskellige dyrelæger, og har fået 5 forskellige anbefalinger mht. foder/mærke
Tinka: Hvilke fordele er der i at bruge forskelligt foder/blande det ?
og kan du anbefale noget godt vådfoder :)?
/Morten
dec 2006
Og så tror jeg bare, det er godt at variere ... og mere spændende for kattene. Og hvis et mærke skulle udgå, så ved man, at der er andre mærker kattene gider æde, og tåler i deres maver.
Også aht. økonomi - de forskellige mærker har knaldtilbud på skift
Jeg husker ikke lige magnesiumindholdet i Applaws, men jeg giver det gerne, og med sindsro, til mine kastrater
Så kiggede jeg lige på magnesiumindhold i Hills Adult med kylling - det er på 0,07, hvilket er helt ok. Og til sammenligning kiggede jeg på sækken med RC sterilised - og kan ikke få øje på noget magnesiumindhold :S , men tror altså ikke, det er lavere end Hills adult. (kan nok ses på Zoo plus)
Vådfoder
Tja, jeg er pga. KRÆSENkatte ikke den bedste til at remse alverdens vådfoder op. Men Feline Porta 21 med tun og surimi (kan bl.a. købes på Zoo Plus) anbefaler mine katte gerne! (jeg holder dog lidt igen med al det tunfisk pga. tungmetaller). Ville gerne variere med kyllingevarianten, men næ nej, siger kattene :S
Lux fra Aldi indeholder ikke korn, og er i øvrigt meget billig, (og ifølge kattene meget velsmagende) så det fodrer jeg (stadig) meget med ... trods en uheldig oplevelse med at finde plastik i nogle luxdåser :-/.
Cosma (kan købes på Zoo Plus) synes jeg ser fin ud (men mine katte gider ej æde det :S)
Snart bliver Bozita (også Zoo Plus og til rimelig pris) afprøvet.
”Whiskas Mmmm” er også ok ... og meget dyrere end andet Whiskas der er fyldt med alt muligt skrammel.
Men ellers hjemmelavet kødmad (kogt og servert med kogevandet).
Råt kød og daggamle kyllinger er også fin kattemad … altså for de katte der kan li’ det.
Men prøv at kigge på Zoo Plus - og tjek varedeklarationerne der.
PS: Start med at give ganske små portioner vådfoder for at vænne kattenes maver til det.
Og forresten pøj pøj med dyrlægebesøget i morgen
apr 2011
På trods af et mindre færdselsuheld, kom vi frem og fik "ordnet" kattene
Den ene kat bryder sig dog på ingen måde om kraven, og river den af så snart hun får muligheden
feb 2010
apr 2011
Må en tur i fakta imorgen, og se om jeg kan finde noget der passer til mine katte
nov 2010
Min kat fandt sig i det, men hun var ikke helt glad ved det. Men efter 4 dage tog jeg den af hende, og der hun har hverken pillet eller noget efterfølgende.
Held og lykke
apr 2011
Dyrelægen sagde også at de hverken må pille/slikke sig dernede (ser ud til at der er syet med udvendige sting)
Hun finder sig lidt mere i det, når hun får forpoterne ud af kraven, den er nemlig alt for stor til hende, så hver gang hun gik, trådte hun i kraven og faldt så
Men vil da helt klart prøve at lave en body stocking til hende
Mange tak!
nov 2010
Får hun smertestillende ? for ellers kan det være derfor hun piller ved det hele tiden, hvis det gør ondt/klør.
apr 2011
Det får hun de næste 4 dage, og så skulle hun ikke have mere.
Idag har hun ikke virket særlig interesseret i at få kraven af.
Men på trods af at lægen sagde følgende: " stort set alle katte vil spise medicinen uden problemer"
Så nægtede mine katte altså, så der måtte en smule tvang til
nov 2010
apr 2011
Når jeg først fik åbnet deres mund, virkede det heller ikke så slemt igen
apr 2011
Men de virker ret sure/aggressive overfor hinanden, er det ganske normalt at de lige skal kæmpe om territoriet igen ?
feb 2010
I morgen eller overmorgen er alt tilbage ved det gamle, lad dem selv finde sig til rette igen
apr 2011
Mine katte er godt nok forskellige, den ene kan jeg sagtens nusse og lege med, mens den anden er mere tilbageholden og piver så snart hun bliver rørt (man skulle næsten tro at hun havde ondt)
dec 2006
Hvis hun altid er sådan, kan det selvfølgelig være, at piven er hendes måde at meddele, at hun vil være i fred. Men vær obs på, om det er når du rører hende bestemte steder - (og nævn det i så fald for dyrlægen når stingene skal tages), for det kan jo faktisk være hun har ondt.
Eller det er måske nu her efter neutraliseringen hun er begyndt at pive?.. Jeg har aldrig selv stået med en nyneutraliseret hunkat, så ved ikke om det er normalt, at hun piver, men synes ikke det burde være sådan, hvis hun har fået smertestillende medicin, så ville ringe til dyrlægen for en sikkerheds skyld.
Håber der snart er ro og venskab mellem kattene igen.
apr 2011
Hun er først begyndt at pive ved berøring, efter hun er blevet lukket sammen med den anden kat jeg har..
(Hun piver kun når man berører hende, ellers ikke), så spørgsmålet er om hun bare er sur og tøsefornærmet? hun går trods alt konstant og brummer/hvæser af den anden kat, som i øvrigt er 100% ligeglad og bare passer sig selv
feb 2010
apr 2011
Jeg forstår bare ikke helt hendes opførsel, hun har fra dag 1 været den kat der har været "underkuet", eller i hvert fald kommet nr.2 ifølge deres rangorden.
Synes dog at hun piver lidt mindre i dag, så det må være en fremgang
Ved du hvor vigtigt det er at de får smertestillende alle 5 dage?, fordi er ret sikker på at de har givet mig for lidt med hjem ( på trods af at jeg gjorde dem opmærksomme på det)
apr 2011
Og idag var så sidste dag med smertestillende..
Dog ser det ud til at såret på den ENE kat, muligvis har væsket/blødt en smule (Rundt om såret ser det i hvert fald lidt gult/orange ud).
spørgsmålet er så bare om jeg bør reagere på dette NU, eller se tiden an ?
God weekend & God påske!
apr 2011
Dog ser det kun ud til at såret har væsket/blødt LIDT..
Ingen af kattene får lov til at slikke sig i såret ( er kun sket få gange, når de har taget kraven af om natten) ^^
Sterilisering/Nyt foder ?