1.554 visninger
|
Oprettet:
Eksempel på haveindhegning {{forumTopicSubject}}
Der er tit spørgsmål til, hvorledes man hegne sin have ind til katten.
Vi har brugt påsken på dette, og i den forbindelse har jeg lagt billeder ud på KG, som kan bruges som eksempel.
Se albummet her:
http://www.kattegalleri.dk/html/alb_vis.asp?AlbumID=14012
Jeg mangler stadig et par smådetajler, som galvaniserede hætter til pælene og skære stolperne til i højden, så det matcher resten af pælene. Ellers er projektet som godt som færdigt.
Vi har i første omgang ikke benyttet os af indsats foroven eller stødtråd, idet vi vil afvente og se,om kattene bryder hegnet...
maj 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Katte: 10 Emner: 44 Svar: 504
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 12 Svar: 858
sep 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 16 Svar: 425
Mine ville forlængst være smuttet over..
sep 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 10 Emner: 44 Svar: 591
Det er jo meningen, at hækken skal vokse gennem hegnet, hvilket vil dæmme op for klatrene,,
Skulle det blive et problem, vil jeg nok sætte stødtråd i toppen, men indtil nu har ingen gjort tegn på at ville stikke af.
Vi kende nogen som ikke har problemer med afstikkere, men også nogen der har. Derfor venter vi til at se, hvad der sker...
apr 2011
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 5 Svar: 67
Jeg tror på, at I gør klogt i at afvente og se, hvad der sker - der er ingen grund til at ens have ligner en borg, hvis det slet ikke er nødvendigt
Som sagt - der kommer vel altså meget an på katten
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 12 Svar: 858
Altaner synes jeg det er direkte ansvarsløst ikke af afskærme i højder over stueetage. Det kan koste katten livet, den dag dens opmærksomhed så alligevel blev fanget af en fugl.
Rundt om haven sker der i det mindste ikke noget. Men jeg har mine katte for kære til at afprøve uden sikring
apr 2011
Jeg har ikke i sinde at forsvare min veninde, der har sine katte på altanen - det er vel et holdningsspørgsmål, og der er vel ingen regel uden undtagelser.
Der er flere forskellige måder at gøre tingene på, og hvad der virker for nogen - virker måske ikke for os andre.
Jeg kender flere, der har haft indhegning på denne måde i flere år, hvor der aldrig er sket noget.. Ingen - ingen regel uden undtagelser!
nov 2009
Følger: 55 Følgere: 55 Katte: 24 Emner: 58 Svar: 1.701
nov 2009
sep 2007
"Jeg ville ikke have et rolig øjeblik, hvis min katte blev sluppet løs der, de kravler over med det samme ...."
Så er det jo godt, at dine katte ikke bliver sluppet løs der..
Det er et eksempel på en indhegning, der er lavet efter vores ønsker. Jeg havde nu ikke forestillet mig, at den ville opfylde alle andres ønsker.
Sætter pris på positiv feedback, men havde nu ikke forestillet mig, at jeg nærmest skulle til at forsvare mig selv overfor at have givet vores katte mulighed for at komme udenfor.
sep 2007
"Jeg synes det ser rigtig flot ud - I har gjort et stort stykke flot arbejde :)"
Mange tak.. Det har også været et hårdt stykke arbejde. Jeg tror, vi bestemt vil blive glade for det i længden. Før kunne vi ikke få ordentlig gennemtræk i huset, fordi vi ikke kunne lukke teressedøren op. Det kan vi nu, hvilket også blive rart, når vi har gæster og skal grille.
Også det vigtigste - katte kan komme ud og løbe. Det er lækkert at følge dem i haven, hvor vi kan se dem i hele indhegningen fra huset. Det bliver også lækkert, at give en mere råt at spise, hvilket før var noget værre svineri indendørs..
sep 2007
"Glenn P har lavet er meget flot, men mine ville også kravle ud"
Som jeg også skrev til Heidi, så er det jo godt, at dine katte ikke skal færdes i indhegningen, men kun vores egne..
"vi har bygget en løbegård istedet og foreløbelig har den kostet ca 22.000,- kr."
Puha.. Der må være penge i at være BYB'er, for sådan et budget har vores opdræt ikke kunne bære, så tillykke med det...
apr 2011
Jeg synes det er rigtig meget en skam, at man er nødt til at forsvare sine egne beslutninger omkring sine egne katte.. Det er desværre noget jeg har oplevet flere gange herinde.. Jeg holder stadig på at nogle ting virker hos nogle, som måske ikke virker hos andre:) Og endnu engang - ingen regel uden undtagelser:)
Og vi har på ingen måder råd til at bruge 22.000 på en løbegård, men foretrækker at lave en indhegning, som vi kan holde ud af se på - som jeres:)
Hvor højt er hegnet? Og har I gravet det ned forneden?
apr 2011
Bare lige en tilføjelse:)
sep 2007
"Hvor højt er hegnet? Og har I gravet det ned forneden?"
Hegnet er 190 cm højt, og vi har gravet det 5-7 cm ned hele vejen rundt.
aug 2010
Følger: 48 Følgere: 397 Katte: 4 Emner: 201 Svar: 7.609
Jeg tror nu også at de vil forsøge at klatre, men hvis man er ude sammen med dem er det så et problem? Jeg ville have det skidt med en stødtråd. Lad os så se hvor meget "udbryderkonge" der er i dine katte.
Hvis der kommer en fremmed kat ind - så kan den vel også finde ud igen??
Tillykke med din nye - dyre - løbegård!
sep 2007
Jamen du behøver skam ikke undskylde. Som skrevet tidligere, så kan du jo sove trygt, fordi indhegningen ikke er lavet til dine katte.
Du har ret til din mening, og jeg har ret til min...
nov 2009
nov 2009
nov 2009
Nu har jeg lige siddet og dampet lidt af og så vil jeg egentlig gerne komme med en forklaring på, hvorfo jeg bliver vred når du kalder mig BYB'er
Jeg burde måske blive reg. opdrætter istedet, men så skal jeg skifte alle mine misser ud og det kan jeg ikke
jun 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 7 Svar: 23
Hvis de skulle finde på at springe over, er det rimelig nemt at sikre den.
sep 2007
Stadig ingen af dem, som har gjort tegn på at ville stikke af eller forsøgt at klatre i hegnet.
Yvonne:
Det var godt nok en lang svada, om alt muligt, der intet har med denne tråd at gøre...
En BYB'er er kort fortalt en person, som laver killinger uden stamtavle, at du forstår det anderledes, kan jeg ikke undskylde for.
Anne N:
Ja det føles rart, at gøre noget for sine katte. Følelsen tror jeg, alle kan nikke genkendende til, om så det er at give kattene en godbid, nyt kradsetræ, en legekammerat eller en indhegnet have.
Det har været et hårdt arbejde, hvor jeg primært har lavet det meste selv. Hænder, ryg, skuldre, arme og ben har været ømme det meste af påsken, og der har været mange forhindringer på vejen i form af rødder, sten, byggeaffald osv., hvilket besværliggjorte arbejdet. Måske er det også derfor, jeg bliver lidt træt af, når folk uden at kende vores katte og deres temperament og behov, giver udtryk for, hvor ringe indhegningen er, og hvorledes de under ingen omstændigheder ville lade deres katte færdes i indhegningen, tiltrods for at jeg har givet udtryk for, at vi i første omgang ville afvente og se, om yderligere sikring var nødvendigt.
Jeg havde i min naive tro forstillet mig, at albummet kunne tjene som eksempel på, hvorledes man kunne lave en indhegning, og at spørgsmålene der ville blive stillet i højere grad ville være relateret til det byggemæssige.
Anyway, så er jeg glad for de positive tilkendegivelser, der har været, og vil ønske andre også ville indhegne deres haver, og dermed skabe et mere sikkert miljø for deres katte at færdes i. Det kan godt anbefales...
nov 2009
Jeg havde ikke forventet en undskylning, men du snor dig godt udenom, dine grovheder.
Jeg kan så heller ikke se, alt den kritik, du mener at have fået på jeres indhegning... Jeg synes tværtimod, at I har fået meget ros, men at vi så er nogle stykker der fortæller dig/jer at vores katte ikke ville blive inde i denne indhegning er jo bare for at dem som læser tråden også skulle se, at ikke alle katte ville blive indenfor
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.284
Men flot symmetrisk og lige :o) Mht at kravle over - noget lodret var også fint nok for vores de første 2-3 måneder, så begyndte Jako at kravle over ;o) Men det finder I jo nok ud af om de gør eller ej med tiden :o)
sep 2007
"Nu var det jo dig selv, der startede et andet emne i tråden, da du skriver at det må give godt at være BYB'er, siden man kan bygge løbegård til 22.000,- kr."
"Jeg havde ikke forventet en undskylning, men du snor dig godt udenom, dine grovheder."
Altså nu kan jeg jo ikke gøre for, at du ikke ved, hvad betegnelsen BackYardBreeder dækker over, og det har jeg altså, uanset hvor meget du gerne vil have det, lidt svært ved at undskylde over.
Jeg er dog glad for at høre, at det ikke er en guldrandet forretning at være BYB'er, for så er der lidt håb forude..
Hvis emnet "avl med katte med profit for øje uden tanke for katte/killingers sundhed og trivsel" intereserer dig så meget, vil jeg foreslå dig, at oprette en tråd og tage emnet op til debat. Det er ikke formålet med denne tråd.
"Jeg kan så heller ikke se, alt den kritik, du mener at have fået på jeres indhegning... Jeg synes tværtimod, at I har fået meget ros, men at vi så er nogle stykker der fortæller dig/jer at vores katte ikke ville blive inde i denne indhegning er jo bare for at dem som læser tråden også skulle se, at ikke alle katte ville blive indenfor :)"
Mener nu jeg indledningsvis med sætningen...
"Vi har i første omgang ikke benyttet os af indsats foroven eller stødtråd, idet vi vil afvente og se,om kattene bryder hegnet... :-)"
har gjort læserne opmærksomme på, at kattene muligvis ville kunne bryde hegnet, men takker at dette er blevet tydeliggjort, således også de bagerste i klassen har forstået det...
sep 2007
"Nice indhegning I har fået lavet.. Man kan godt se at I har coon med den størrelse nethullerne har :oD Ikke som et par af de der små kræ jeg har der ville spadsere igennem."
Hehe... Ja, størrelsen på maskerne holder nok ikke alle racer ude, uanset højde og sikring i toppen.
"Men flot symmetrisk og lige :o) Mht at kravle over - noget lodret var også fint nok for vores de første 2-3 måneder, så begyndte Jako at kravle over ;o) Men det finder I jo nok ud af om de gør eller ej med tiden :o)"
Vi er også særlige opmærksomme her til at starte med, idet hegnet er fuldstændig blotte, fordi hækken er klippet helt ind. Omvendt har vi ikke så mange fertile katte længere, så vi tager tingene med ophøjet ro, og skulle der blive problemer, så er fundamentet i indhegningen der til, at vi sagtens kan sikre det yderligere.
nov 2009
Eksempel på haveindhegning