{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.923 visninger | Oprettet:

Blæresten, urinvejssten.....erfaring søges. {{forumTopicSubject}}

Er ved at søge nettet tyndt med information om blæresten/ urinvejssten hos katte (især hankatte), da min kat døjer med dette (som i har kunne læse i mine andre indlæg).

Jeg søger folk med erfaringen indenfor dette, da jeg virkelig håber at min kat kan overleve mange år endnu, til trods for at han har været ved dyrlægen flere gange pga. dette problem.






Jeg kan se at BARF-fodring skulle være godt, men har nogen herinde erfaringer med dette ang. blæresten??

Derudover har jeg prøvet foderet Specific Struvit, som ikke ser ud til at have en forebyggende virkning, trods min dyrlæge har anbefalet det. Kigger lidt på Royal Canin Urinary eller Hills C/D (som det vidst hedder) Nogen der har gode erfaringer med disse??

Og sidst men ikke mindst vil jeg gerne høre om nogen herinde har fået lavet en operation hvor kattens penis er blevet fjernet pga. problemer med blæresten? Min dyrlæge sagde nemgli at det ville hun aldrig overveje med hendes egne katte, så blev de aflivet, men jeg ved ikke om det kan være en mulighed, eller om det vil være dyrplageri, hvad mener i??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blæresten, urinvejssten.....erfaring søges.
  • #1   22. maj 2011 Jeg er veterinærsygeplejerske og har set en del urinvejsproblemer hos katte. Både Hills Prescription C/D og Urinary fra Royal Canin har jeg set gode resultater på. Men man skal nok køre på det resten af kattens levetid.
    Jeg har ingen erfaring med Barf, så aner ikke om det vil virke.

    Jeg kan anbefale, at købe en vandfontane til din kat. Det øger interessen for, at drikke mere vand. Og mere vand giver en øget urinering og derved får katten "skyllet" blære og nyrer mere igennem.

    Jeg har været med til to af den operation du omtaler. Og begge katte har levet godt med det indtil nu (flere år).
    Det kræver dog, at du er ekstrem renlig (især lige efter operationen, da der hurtigt kan danne bakterier omkring det nye "hul", pga kattegrus der kan sidde fast), men hvis det er tilfældet, så synes jeg det er en go operation (for kattens skyld) smiley


  • #2   22. maj 2011 Jeg har ikke selv tygget mig gennem nedenstående, men prøv at se på det.
    http://www.catinfo.org/?link=urinarytracthealth


  • #3   22. maj 2011 Også jeg er veterinærsygeplejerske, dog arbejder jeg ikke i faget mere, men kan da alligevel give mine erfaringer.

    For det første er der flere slags urinvejssten, få undersøgt hvilken type det drejer sig om, så er der mulighed for at give det korrekte foder.
    Jeg har set mange katte, som blev hjulpet med Hills C/D, som livsvarig diæt. Enkelte havde behov for en måneds tid på Hills S/D før de kom på C/D, for at få stenene opløst.
    Jeg kan ikke huske hvilken diæt man giver til den anden slags sten, som er forholdsvis sjælden, måske 'kattetossen M' har bedre hukommelse end jeg?
    God bedring


  • #4   22. maj 2011 Min mors hankat levede i mange år og uden problemer efter en sådan operation.

    Og så er det et godt, gammelt dyrlægeråd at give sin kat en ascorbinsyretablet, ren C-vitamin, en gang om ugen. Det skulle holde urinen så tilpas sur, at der ikke dannes sten.

    Dyrlæger i dag råder også til det.


  • #5   22. maj 2011 Da jeg overtog Gizmo for ca 6 år siden havde han urinvejssten, jeg fodrede ham med hills C/D foder som du selv nævner.... Efter han blev konstateret rask gik jeg langsomt over til alm hills foder... og i dag lever han af en blanding af Oral care, hairball og alm foder med kylling alt sammen fra Hills....
    Og han er en sund og rask kat i dag smiley

    Skal lige siges at Gizmo selv er rigtig god til at drikke meget vand, og han kommer ofte og skal have rindene vand fra vandhanen af når jeg sidder på lokum smiley


  • #6   22. maj 2011 Tusinde tak for jeres svar. Syns det har været en hård tid, og en forbandet sygdom! smiley

    Mine katte har vandfontæne, men ved ikke om han alligevel drikker nok. jeg overvejer sådan en operation hvis andet ikke virker. Han har pt. dræn i "enden" så tisset kan rende lige ud (skal han have i 10 dage), og så tager vi den derfra. Håber han kommer sig, men man vil jo altid gerne finde ud af om der er nogle flere forebehold man kan tage så der ikke opstår problemer igen igen. er virkelig villig til at gøre ALT for min stakkels kat, selvfølgelig med måde, så han ikke lider unødigt.

    Har godtnok hørt den der med c-vitamin før, så måske det var værd at prøve. Er det bare alm. c-vitaminer til mennesker man kan bruge så, eller skal det være en speciel slags til dyr/ katte?

    Når vi dertil hvor han skal på specielkost resten af livet, er det absolut ikke noget problem. Det er bare mere hvad der så er det rigtige valg af foder.....men dvs. at der er forskellige variationer af Hills mod urinvejssten, og altså et foder som direkte opløser stenene?


  • #7   22. maj 2011 Angående C-vitamin, så er det ganske alm. ascorbinsyretabletter på størrelse med sødetabletter. De fås i håndkøb.

    Du skal være obs på, at din kats urinrør kan være meget irriteret et godt stykke tid efter, at drænet er fjernet, og at han derfor sjattisser meget.


  • #8   22. maj 2011 Jeg har altid hørt at Hills C/D skulle være godt. Men dyrlægen må jo vide det.

  • #9   22. maj 2011 *Mega* .
    Tror lige jeg vil rådføre mig med dyrlægen i morgen ang. det c-vitamin, men kunne da være kanont hvis det kunne hjælpe smiley
    Har egentlig ikke tænkt over hvordan det vil være efter det rør er fjernet, men man kan egentlig godt tænke sig til at han vil være lidt urenlig efter det har sadt i over en uge smiley sølle kat. Må virkelig holde dyrlægen opdateret, så noget ikke går ned af bakke igen mht. sygdomsforløbet.

    maria P:
    Spurgte dr.dyr hvilket foder der var bedst, men hun havde selv gode erfaringer med Specific struvit, så det fodre vi med pt. Ved så ikke om vi evt. skal prøve noget andet senere hvis det her problem med blæresten bliver ved med at være der. men ja har kigget meget på nettet, og kan se at mange er fortalere for Hills eller også Royal Canin.


  • #10   22. maj 2011 Det er diæt for livet, mange dyrlæger sværger til det foder de sælger, om det hedder hills, royal canin ellerspecifik er nok ligemeget bare det er lavet til urinvejsproblemer

  • #11   23. maj 2011 Nu fik jeg ikke læst foregående indlæg, så jeg ved ikke hvad dyrlægen sagde til missen?

    Men fordi katten får konstateret blæresten er ikke nødvendigvis ensbetydende med special foder hele livet. Jeg har selv et par "blærekatte" og efter at jeg skiftede foder til flere typer med meget lavt indhold af magnesium (her snakker vi 0,07-0,08) og begyndte at have fuld adgang til vådfoder tilsat vand, så har jeg ikke oplevet et eneste tilbagefald.

    Når man har en "blærekat" er det vigtigste at katten får masser af vand. Så som nogle nævner er en vandfontæne en glimrende ting.


  • #12   29. maj 2011 Natasja med de 9 terrorister F
    Hvad er det for noget foder du har brugt til dine misser? Det med så lavt indhold af magnesium?


Kommentér på:
Blæresten, urinvejssten.....erfaring søges.

Annonce