Suuuk..Skader i haven. Suuuk..Skader i haven.
Jeg er ved at gå ud af mit gode skind over adskellige skader som pt. åbenbart har reder eller unger i min have....De LARMER så man skulle tror det var løgn...Og det er uafbrudt...Det er aller første gang i mit liv jeg ville ønske jeg havde en slangebøsse...
Jeg elsker ellers at side ude under mit store kirsebærtræ, for der er både sol og skygge, men de sidder i træet og kæfter op lige over mit hovede...Det har snart stået på 1 uge nu...Desværre er de alt for store til at kattene kan tage kampen op med dem og jage dem væk, det er tvært imod kattene som dårlig kan gå nogen steder før der er et par som styrt dykker ned i hovedet på dem...
Nej må jeg så be om solsorte i stedet for med deres lille advarselslyd...Men solsortene er desværre fordrevet og ders unger og æg taget af skaderne...
`Det er sidste vinter jeg har fodret de skader...Der bliver alt for mange af dem og det på alle andre arters bekostning. Suuuk.
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
Vi har også skader, der yngler men også solsorte, stære, mejser, musvitter, grå- og skovspurve samt diverse sangere.
Pia, Charley og Chili
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Personligt holder jeg meget af skaderne. Det er en flot, klog fugl, der er en del af fødekæden, der ikke kan undværes. Ganske vist snupper de fugleunder og æg, når de kan se deres snit til det, men gjorde de det ikke, ville der være alt for mange småfugle i "overskud", og de ville dø af sult om vinteren. Det samme gør det søde egern, men det tænker man nok ikke så meget over.
Hos mig deler de troligt tørfoder med vildmisserne, men de tager et næbfuld foder, smider det op i vandskålen og tager det først op igen, når det er blevet blødt. Smart ikke?
Hvad angår "larmen" fra dem i ynglesæsonen, så foretrækker jeg den frem for lyden af diverse motordrevne haveredskaber.
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
sep 2006
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 4 Emner: 84 Svar: 583
Nåh men roen har igen sænket sig i min dejlige have...tror skadeungerne er så store nu, at forældrene lader dem klare sig selv.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
sep 2006
Nej og atter nej, jeg samler ikke på skader til næste år, jeg vil have mine småfugle kan yngle i nogenlunde fred...Jeg tor der i år har været 3 par ynglende skader alene i min have, og de spiser altså en del skal jeg så hilse og sige....
sep 2006
Desuden så er deres reder nogle monster store nogen....
Suuuk..Skader i haven.