{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.022 visninger | Oprettet:

Underlig prisforskel på killinger {{forumTopicSubject}}

Jeg kan ikke lade være med at undre mig over hvorfor der er prisforskel på blandingskillinger.

Hvis killingen er korthåret, så koster den næsten ingenting, men er killingen så lidt tottet/semilanghåret så kan killingen snildt koste 1000 kroner eller endda mere, selvom killingen hverken er vaccineret eller noget som helst når den flytter hjemmefra.

Indimellem kan man endda se annoncer hvor der er stor prisforskel på killingerne i samme kuld, fordi der er forskel på pelslængden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Underlig prisforskel på killinger
  • #1   25. jun 2011 Jeg forstår det heller ikke. Jeg kan slet ikke forstå prisforskelle på det samme kuld. Alle killinger er vel det samme værd uanset pelslængde. Samtidig kan jeg osse trække på smilebåndet når opdrætter får slynget i hovedet at vi er nogle snobber med vores stamtavler, når det i virkeligheden er huskatte-ejere og ikke mindst semilanghårs-katteejere, der selv laver den forskel. Der er bestemt ikke forskel på prisen på mine katte. De er alle lige meget værd.

  • DKB
    DKB Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Emner: 9 Svar: 18
    #2   25. jun 2011 Orv, jeg har en i kuldet som er langt mere tottet end de andre. Hvis jeg vasker ham, og fluffer ham godt op, kan han vel næsten kaldes semilanghår. Jeg tror jeg skal tage 2000 for ham, mod 1300 for de andre!

    Nej, helt seriøst.. Jeg begriber det virkelig heller ikke. Endnu mindre begriber jeg, at der er købere til dem.


  • #3   25. jun 2011 Det er fordi folk vil have dem der er semilanghåret, så SYNS de at de kan tage flere penge for dem...
    Som der er skrevet før, så narre den kloge den mindre kloge...
    Jeg var også ved at falde bagover igår! 2000kr. for en blanding killing der havde fået loppe/ormekur! smiley Og så 2500kr. for den der var blå tortie!
    Jeg tør slet ikke tænke på hvad sådan en kat løber op i alt i alt...!


  • #4   25. jun 2011 Underligt er det :0/ det sammen hvis nu de har en anden farve så stiger prisen også hmm giver ikke meget mening

  • #5   25. jun 2011 Jeg synes at det er iorden at en killing koster noget, hvis den er vaccineret, har fået ormekur og er præget ordentligt, men ved mange af disse annoncer ser killingerne ikke engang rene og sunde ud, så jeg kan ikke se at man køber andet end en masse ekstra udgifter.

  • #6   25. jun 2011 Selvfølgelig er det ok at tage noget for killingerne, de skal heller ikke bare gives væk...
    Men en blandings kat der har fået 1vacc. sundhedstjek, loppe/ormekur kan ikke koste mere end 1000kr.


  • #8   25. jun 2011 @Felis:
    Tænk jeg er af helt modsatte opfattelse, ALLE katte burde koste noget.
    Hvad der kommer let, går let.
    Der er alt for mange der får sig en killing, uden at sætte sig ind i hvad det kræver. Det sker bestemt også med hunde, men ikke i nær så høj grad.
    Jeg vil tro, det er fordi hunde koster også blandingshunde.


  • #11   25. jun 2011 Enig Felis! kunne man ikke få penge for killingerne, så var der ikke så stort et markede!
    Men det ville ikke lave om på alle de uønskede kuld hvert år, men alle byb opdrætterne ville nok ikke syns det var Såååh spændende mere!


  • #12   25. jun 2011 Hmmm Jeg er delvist enig med dig Felis, men kun delvist, for årsagen til de høje priser på blandingskatte er jo, at det bliver betragtet som en billigere udgave af katte med tavlekatte.

    Det ideelle ville være hvis ALLE katte uanset stamtavle kun kostede de udgifter som der reelt har været ved at avle den enkelte killing smiley For selvom det ikke er noget katterierne bliver rige af, så har de dog sat prisen højere end det der reelt har været omkostninger for.

    Det samme gælder jo for dyrt mærketøj/tasker - så længe der er nogle bestemte "luxus" mærker, som koster en bondegård, så vil der være nogle plattenslagere der laver kopivarer.


  • #13   25. jun 2011 Kaninkat, det er altså ikke rigtigt. Jeg havde et underskud sidste gang på over 12.000 kr. Og jeg kan garantere dig for at hvis du så det regnskab jeg lavede, så ville du jo tro at jeg var kuglekør at bruge så mange penge på det.
    Jeg indregner ikke engang ekstra foder eller grus, da kattene jo alligevel skal have dette i hverdagen. Jeg kan med 100% sikkerhed sige at dem der opdrætter de 2 racer jeg beskæftigere mig med har underskud hver gang. Det er muligt at der er andre racer (moderacerne) der kan tjene en lille skilling.
    Men jeg hyler ikke om underskudet, da jeg ser det som en hobby og alle hobbies koster penge.


  • #14   25. jun 2011 Udbud og efterspørgsel. Lang pels er noget særligt, idet de fleste huskatte/blandinger er korthårede, og derfor kan man få flere penge for langhårede killinger fremfor korthårede, da folk gerne vil have noget "særligt"...

    Vi kan så sagtens blive enige om det uetiske/tåbelige i dette, men det kan være svært at overbevise den almene katteejer om dette..


    Det med ikke at måtte tage penge for en huskat synes jeg er en rigtig dårlig idé - det vil KUN være med til at fastholde katten som værdiløs i sig selv... Især hvis man kun måtte hvis man kunne dokumentere dyrlæge udgifter (og hvem pokker skulle dog kontrollere dette)...


  • #15   25. jun 2011 Kaninkat ©- Jeg kan garantere dig 100% for at reg. opdrættere IKKE tjerne penge på at have opdræt!
    Og hvis man er HELDIG så kan der er et lille overskud, men det er ikke mere end der lige er til et nyt kradsetræ til kattene...
    Men hvis man sælger killinger til 2500kr. unden der er gjort noget ved dem, så er der hurtigt et overskud på en 2000kr. pr. killing!
    Det er 8-10.000kr. lige i lommen pr. kuld!


  • #17   25. jun 2011 Winnie - hvis ALLE skulle være kastrerede, hvor ville du så få nye katte fra? ;o)

  • #19   26. jun 2011 Jeg syntes folk skal tage det de har brugt i udgifter, og kunne dokumentere for det. Men mener at alle har lov at lave killinger, hvis de kan tage det ansvar det medfølger. Og felis, det er altså ikke alle dem med katte uden tavle, der bare avler pga. pengene. Jeg har en god indkomst, lever et godt liv - behøver ikke penge. Men jeg nyder tiden med mine katte, når jeg laver killinger. Og sælger dem så heller ikke for en krone mere end det de har kostet. Hvilket de nye købere kan se da der er vedlagt dokumentation ved samtlige indkøb, og dyrlæge besøg i killingernes mapper jeg laver.

    Men hvis det i så fald er det reg. opdrættere gør, altså tager det de præcis har brugt. Så ved jeg ikke hvorfor jeg aldrig har set samtlige papir på det opdrætteren har brugt på mine killinger jeg købte med tavle.
    Plus når de fx. ser på maine coon, så der satme stor prisforskel på dem ligeså med tavle. De kan komme op i 4500-5000 kr bare til kæl. Og andre er nede i 3000-3500 kr. Og endda helt ned til 2500 kr.

    Men igen, nu jeg også stærkt imod at mine killinge købere skal betale for at JEG ønsker at få killinger. De skal ikke betale for at jeg får forældre dyrene tjekket for div. sygdomme. Det dyrt ja, men nødvendigt. Ellers ville jeg aldrig selv lave killinger på de forældrekatte. Men igen, mener ikke mine killinge købere skal betale for det. De skal derimod betale for de udgifter jeg har haft med den killing de vælger at købe. Og ikke en skid andet.


  • #20   26. jun 2011 Føler lidt denne krig har stået på længe. Mellem opdrættere. Dem der reg. og dem der ikke er. Hvis vi ser på den norske skovkat og maine coon samt hellig bimser. Det vidst dem der mest populære. Det hvert fald min opfattelse. Det er hvert fald ikke dem man ser flest af hængende på et internat. Selvfølgelig kan der være nogle få rundt omkring. men slet slet ikke i det tal vi ser huskatte. Ergo er det ikke just dem der er overskudskillinger/katte af.

    Men føler sommetider de reg. opdrættere bliver sure og trætte af ikke reg. opdrættere, fordi de selvfølgelig lettere kommer af med deres killinger pga. prisen. Og sådan er det altså nu en gang. Folk vil da gerne have noget der er billigere. Problemet er så bare. at de opdrættere som sælger deres blandings killinger, sælger dem som ægte uden tavle. De får somregel kun loppe og ormekur inden salg. Det ser jeg så som svineri. Men ja, forhåbentlig bliver køberne i fremtiden klogere, og forlanger mere af de killinger de køber.


  • #21   26. jun 2011 Nu får jeg sikkert en hel masse hug, men er egentlig lidt ligeglad smiley har min holding til det. Og er så træt af denne krig, og at det konstant bringes på banen. Er fuldkommen enig i at folk ikke skal lyve og sælge killinger under falsk race. Og er enig i, at de ikke skal tage 1500-2000 kr. for en killing der kun har fået loppekur og ormekur.

    Men vil hoppe ud af tråden før det bliver til mudderkastning. Som det altid gør i disse tråde.


  • #22   26. jun 2011 Hvis jeg skulle tage det samme for en killing som de reelle udgifter har kostet mig, så ville jeg aldrig kunne sælge et knurhår.
    Jeg kan sagtens forstå at man kan undre sig over de store prisforskelle der kan være hos fx MCO. Det kan skyldes at de killinger der er billige, kommer fra forældre der ikke er testet, eller hvor man måske ikke har gået så meget op i hvilket 2 MCO man har sat sammen. Der findes osse opdrættere der er mindre seriøse en andre. Jeg tror at MCO er den race der er flest opdrættere af, eller i hvert fald meget tæt på, og jeg kan garanterer for at der er under 10 steder jeg ville turde købe en MCO i dag. Og jeg ville slet ikke turde købe eller få en fra en ikke reg opdrætter.
    Desværre er det med katte som med hunde at der går mode i forskellige racer og prisen bliver så sat derefter. Hvad enten vi snakker med eller uden stamtavle eller blandingsracer. "lang" pels er mere værd end kort pels. Blå øjne er mere værd end andre øjenfarver osv osv osv. Det er jo frygteligt trist at et dyr skal være et trend. Men man glemmer helt at der med fx lang pels som oftest følger pelspleje med og at sindet for de forskellige racer er meget forskelligt, ligesom med hunde. Er katten så mere værd med de efterspurgte kvaliteter ? NEj det synes jeg så bestemt ikke. JEg kunne ikke drømme om at tager mere for en killing med blå eller Odd-eye, som er i mine racer. Prisen er ens uanset hvad. Jeg synes det er meget usmagligt og kynisk at prissætte en kat udfra de kriterier. Men der er desværre alt for mange der gør det og for mange der gerne betaler for det.


  • #23   26. jun 2011 Berit, jeg tager ikke 5000 for mine killinger, jeg tager 4000 med fuld pakke plus pas og rabbies. Det burde være mere, eftersom det er sunde og raske racer uden alle de arvelige genetiske sygdomme der ellers findes i andre semi-langhårs og andre racer.
    Dem jeg snakker om vurderer kattens pris efter øjenfarve, hvilket osse burde fremgå af det jeg har skrevet i mine indlæg om emnet, er blandingskatte-sælgere og bybberne. Prøv at gå annoncerne igennem bare her på KG. Jeg kan lynhurtigt finde 10 der har forskellig priser på samme kuld killinger alt efter pelslængde og øjenfarve. Og jeg fatter ikke hvordan man kan synes at en kat er mere værd af de årsager. Uanset hvilken kat man ønsker sig, race eller ikke-race, bør det være andre kriterier der gør sig gældende.


Kommentér på:
Underlig prisforskel på killinger

Annonce