1.346 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Generelle Do's og Don't!? Generelle Do's og Don't!?

Hej igen alle sammen.
Så kommer jeg med flere mystiske spørgsmål, som jeg håber i vil hjælpe mig med smiley
De fleste spørgsmål kan vidst besvares med, "det er ok" eller "det er skidt"... men håber måske i også vil komme med en forklaring på hvorfor smiley

1. Jeg har hørt at Wiskas mad er noget skidt... sådan, RIGTGI skidt for kattende. Men jeg tænker så, om det også gælder deres godbidder?!
Man kan ofte få 4 pakker hapsere, for en lille 50'er, og det synes jeg som sådan er en fair deal. Men bestemt ikke, hvis de er skidt for katten.
Så er det noget man kan invistere i med god samvittighed?!

2. Har luret på at bestille kattegrus online (når jeg engang får mig en kat that is) og her er det billigste noget, der hedder klumpene grus, med duft af baby pudder? Kan det virkelig være sundt?
Jeg tænker at det måske er noget kemisk værk... Men hvis det er super godt, så kunne man da godt overveje at invistere i det. smiley Kender i til det?

3. Min gamle kat ELSKEDE at lege med laserpointer... (tror ikk det var en rigtig laserpointer, den rakte ikk så langt... men var bare en rød prik)
Nu har jeg ladet mig fortælle at katten kan blive syg i hovedet af at jagte den røde prik... Er det sandt? For i så fald, vil jeg da voldsomt fraråde mine venner at bruge det legetøj, og fremover ikke selv bruge det.
Har i evt. et alternativ til noget katten kan jagte?

Og så det sidste... Jeg fik en voldsom skideballe af en bekendt, da vi sad og talte sammen om at invistere i en kat.
Hun spurgte hvad der fulgte med i pakken, når jeg skulle betale så meget og nævnte blandt andet en neutralisering af katten.
Hun blev helt rundt på gulvet og sagde at man ikke kunne eller måtte neutralisere en hankat, før den var 6 mdr gammel.
Er det mig der helt har misforstået noget? Jeg synes da, at der er en del opdrættere der tilbyder en neutralisering med i prisen. Dette gælder vel ikke kun for hunkatte?!

Det blev vidst lidt langt... men håber i kan forstå det jeg har skrevet, og håber i vil hjælpe med at besvare alle mine mange spørgsmål... igen igen smiley
Tak! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af kattenet på altanen 800 kr.
  • Ophængning og tilpasse rullegardiner 1.000 kr.
  • Slå græs 400 kr.
  • montering af senge og kommode 1.967 kr.
  • Havemand til havearbejde. 2.256 kr.
  • Udskiftning af tagplade 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Generelle Do's og Don't!?
  • #1   17. jul 2011 1...... ja whiskas er sådan set bare dårligt generelt ville aldrig købe det til mine katte, men smag og behag du kan få de andre der med den hvide kat på det syntes jeg er rigtig godt.

2...... jeg bruger Super best og faktas hvide kattegrus, da det er det eneste min ene kat kan tåle har prøvet samtlige mærker.

3....... mange siger det er sandt at de bliver skøre i hovedet af ikke at fange det, jeg ved ikke om det er sandt men jeg vil aldrig personlig bruge sådan noget legetøj da det må være ligesom at narre en person der vil være fuld med lyse øl hehe

4....... mmm min dyrlæge sagde det var bedst at lige vente til han blev lidt ældre dvs sådan ca. 6 måneder men ved ikke hvad din dyrlæge siger.

• #2   17. jul 2011 Kan prøve at svare på nogle :o)

Den med laseren har jeg også hørt, og det var vidst noget med at katten ikke havde mulighed for fysisk at fange den røde prik, men tænker lidt om mon ikke katten til sidst giver op/ ikke gider lege med det mere INDEN den bliver hjerneforstyrret? smiley

Det med kastration.. Der er forskellige meninger om det hos dyrlæger såvel som "alm. mennesker".
    Har læst at det skulle være biologisk/videnskabeligt bevist at en tidlig kastration IKKE har noget at gøre med udviklingen af knogler og dit og dat..
    Min blev kastreret som 16 uger i forbindelse med d. 2. vaccine og chipregistrering - og hvad jeg kan læse mig frem til hos forsk. opdrættere er dette en ret almindelig alder. Det kan dog gøres helt ned til 10 uger (menes jeg?) og det er derfor at mange opdrættere tilbyder at dette er klaret inden kælekatten rejser ud.
    Men jo, man MÅ gerne før 6 måneders alderen og den er helt 100%.
    Nej det gælder for begge køn.

• #3   17. jul 2011 Og det med whiskas.. ak ja..

Jeg kunne aldrig finde på at udelukkende fodre min kat med whiskas mad.. godbidder i ny og næ ville jeg dog ikke være bange for.
    Det sagt, så synes jeg det er meget bedre hvis man har mulighed for at give katten nogle andre godbidder, såsom kyllinger, torskerogn osv osv.
    Ellers hvis jeg skal lege "godbidder" men min kat tager jeg dens alm mad (Royal Canin kitten) og giver i stykvis. Den kan jo gode lide det, så det er vel også en godbid når den kommer direkte fra hånden? :o)

• #4   17. jul 2011 Jeanet H. Okay, så lader jeg bare helt være med at bruge wiskas. Hvad er det for et mærke med den hvide kat på?

Ang. kattegruset har jeg også størst mulighed for bare at gå i fakta (bor 20 meter derfra) Men har læst på andre indlæg her i forum, at det bedre kan betale sig at købe noget af det dyre... man spare på dte i længden?? Men det er måske hvis man har mange katte, som er flere om at bruge bakkerne?! I don't know.. .men hvis fakta´s kan bruges, så gør jeg da bare det smiley Ingen problemer der!

Thilde L. Ja jeg tænker også at de må opgive jagten før eller siden? Det gør de jo, hvis der er en fugl eller en mus de ikk kan fange udendørs i det fri... Men ja, jeg finder bare noget legetøj på en ping med noget snor i, som den kan jagte også... vil da helst ikke have den ender ud i at blive sindsyg...

Og med hensyn til kasteration, så synes jeg nemlig også jeg har hørt mange tale om at det er ok. at neutralisere dem i den tidlige alder, og det ikk har noget at skulle have sagt på udviklingen af katten... Men jeg blev bare helt paf, over den skideballe hun gav mig!
    Jeg tænker nu, at opdrætter helt sikkert ved hvad de laver... de forskellige jeg har talt med, har da lydt som om, at de ved hvad de laver.
    Men alligevel... jeg har jo også hørt at man skal vente til de er kønsmodne, og når hun ligefrem gav mig en skideballe, så blev jeg sq lidt underlig tilpas!
    Hun har kun hund, så jeg ved selvfølgelig ikke, om der er forskel på hunde og katte hvad det angår, og om det måske var ud fra et hundesynspunkt hun tog.

Men tak for svarene smiley

• #5   17. jul 2011 Uh det med hund vs. kat ved jeg faktisk ikke.. Har kun haft tævehunde som kun blev steriliseret pga noget sygdom.

Uha nu skal jeg passe på med hvad jeg siger, men det med at man ikke MÅ gøre det før de er 6 måneder, kan være at hendes viden bare er forældet?
    Hvad folk synes er bedst og hvad de vælger er jo op til dem, men hvis man venter med at f.eks. kastrere en hankat til EFTER han er begyndt at strinte og ville jagte hunkatte.. ja, jeg vil altså ikke have en strintende hankat.
    Ved ikke lige hvad der kunne være en dårlig ting ved at sterelisere en hunkat efter hun er kønsmoden, for har aldrig ejet en hunkat :o)

• #6   17. jul 2011 Har heller aldrig haft en hunkat...
    Og jeg indrømmer da blankt, at jeg har også hørt at man skal vente til de omkring 6 mdr.
    Men jeg tænker bare, at når så mange gør det efterhånden, så må det vel for søren da være okay.
    Ellers ville så mange dyrlæger da nok helle ikk gøre det?
    Men jeg blev sq bare noget overrasket da hun reagerede sådan... Specielt fordi opdrætter virkelig lyder som om de ved hvad de taler om. Og det er jo ikke kun 1 opdrætter jeg har talt med.. men flere.

Jeg tror altså bare jeg køber noget kattemad i en anden version end det den kommer til at spise normalt, og så bruge det som godbidder (så det har en enden duft og smag end det den får som mad) og så skifte godbidder samtidig med jeg skifter fodermærke... Lyder det som en skidt ide? smiley

• #7   17. jul 2011 *Jeg tror altså bare jeg køber noget kattemad i en anden version end det den kommer til at spise normalt, og så bruge det som godbidder (så det har en enden duft og smag end det den får som mad) og så skifte godbidder samtidig med jeg skifter fodermærke... Lyder det som en skidt ide? smiley *

Jeg jeg ikke se noget forkert i.

Min kat får nu meget blandet mad. Basismaden er altid det samme - Royal Canin Kitten (med øje for hans vægt!), og når han bliver 12 måneder skifter jeg over til at blande Royal Canin Sterilised og Royal Canin Indoor Long Hair.
    Ved siden af giver jeg meget forskelligt vådmad.
    Jeg har bl.a. givet:
    Tun en gang om ugen.
    Torskerogn blandet med vand eller A38.
    Alm Aldi Dåsemad "Lux" med 80 % rent kød
    Makrel i Tomat
    En gang om ugen også en rå pasteuriseret (staves??) æggeblomme - har fået fortalt af en opdrætter at det giver god pels og fordøjelse.

• #8   17. jul 2011 Heidi...

Jeg tror bare jeg holder mig til kattegrus uden duft af noget som helst, så er jeg nok sikker smiley
    Det var mest hvis i andre havde SUPER gode erfaringer med det, så i bare aldrig ville bruge andet... smiley

Godbidderne tror jeg at jeg gør som skrevet lige op over smiley Bruger noget almindelig mad, som har en anden smag end det den får serveret... Så er jeg nok sikker.
    Og dog... kunne nu nok godt finde på at købe en godbid box i ny og næ... Jeg ville bare ikke gøre det, hvis det var virkelig skidt for dyrene. Jeg tager nemlig også engang i mellem godbidder med til min mor's kat (selvom han er et bæst og ikk rigtigt fortjener dem hehe) men man vil jo ikke skade de kære små.

og jeg kunne ALDRIG finde på at lyse en kat i øjnene med en laserpointer... mennesker kan blive blinde af det, så en kat kan med garanti også tage skade af det.
    Men tror måske bare jeg helt lader være med at bruge sådan en igen.

Og jeg blev også lige enig med mig selv om, at hvis en dyrlæge neutralisere ned i den alder, så er det jo nok ok smiley Jeg skal nok bare lige lære at tænke lidt længere end jeg nogengange gør smiley
    Men når man bliver overfuset på den måde, så kan man nu godt gå hen og blive i tvivl.
    Men selvfølgelig er det ok når dyrlægerne gør det så mange steder.

Tak for svaret smiley

• #9   17. jul 2011 Thilde L...
    De råd tager jeg lige og skriver mig bag øret.
    Havde ikk lige overvejet, at jeg selvfølgelig kan bruge tun osv. som godbidder.
    Den kat jeg har mest med at gøre det sidste lange stykke tid, er min mor's... og den kat er simpelthen så sær, så det er næsten ikk en kat! Jeg er nok lidt ude af træning på at tænke i kattebaner smiley

• #10   17. jul 2011 Bare pas på med ikke at give for tit tun - har jeg hørt! Pga tungmetaller. Ved ikke om det er ligeså slemt i dåsetun som i rå tun til .eks. sushi som gravide skal passe på med. :o)
    Derudover kan man også give lidt leverpostej.

• #11   17. jul 2011 Kathrine ..
    Vil også spørge opdrætter hvad de foreslår... Den lille skal jo hav det godt.
    Men hvis man kunne bruge andet, som var ligeså godt og samtidig billigt, så ville det jo ikk være så skidt smiley

Thilde L...
    Njaa.. jeg har også hørt noget med de der tungmetaller... men det skulle jo være som guf, så derfor ikk noget der skete så tit... Så er det jo pludselig ikk guf mere smiley *GG*

• #12   17. jul 2011 Prøv evt. med det i fakta men lad være med at købe det brune ..der er parfume i og det stinker af pommerns til min kat reagere helt vildt på det, men det hvide er super godt lad være med at hælde gruset i hvis en af kattene er i nærheden da det støver en del og de kan godt få lidt nysen af det... og evt. gør kattebakken lidt våd altså kun lige så der er lidt fugt på og så hæl gruset ned så støver det ikke så meget....jeg køber aldrig det dyre designer grus har prøvet det og ved ikke hvorfor men det ville han sku ikke bruge heh.

• #14   17. jul 2011 Thilde - der er ikke ret mange tungmetaller i dåsetun.
    Gravide må heller ikke spise tunbøf pga tungmetallerne, men må gerne spise dåsetun smiley

• #15   17. jul 2011 *Kato* - Okay så var jeg ikke helt på afveje. Og jeg tror Hector bliver glad når jeg fortæller ham det ;D

• #16   17. jul 2011 Med hensyn til neutralisering, så er der godtnok mange meninger om det. Mine er også blevet kastreret ved 6-7 mdr. alderen.
    Specielt hvis en hankat er kryptorkid, så kan stenen jo nå at falde på plads - naturligt hvis man venter mere end 12 uger.
    Jeg har nu hørt at de bare skal kastreres før de bliver kønsmodne.

Kattegrus:
    Jeg brugte også det billige i mange år og der er sikkert mange der er tilfredse med det.

Whiskas:
    Tjahh ville ikke bruge det som basisfoder, men jeg giver da 4. stk. temptations hver aften for at lokke dem "i seng".
    Tror ikke det skader når det er godbidder.

Skiftede til Extreme Classic uden duft, det kan jeg nemlig ikke forestille mig er sundt for katten. Jeg synes også at Extreme støver mindre end det billige.

• #17   17. jul 2011 Ved ikke lige hvad der skete med min cursor, håber at du kan få samling på teksten:-)

• #18   18. jul 2011 Tak for alle jeres svar smiley

Jeg har skrevet alle bud og gode råd bag ørene, og jeg tror simpelthen jeg må prøve mig frem når jeg får den lille ny smiley

Godbidderne overvejer jeg sq nok lige en ekstra gang. Jeg ved ikke helt.. på den ene side tænker jeg "Det er jo kun engang i mellem, så det sker der nok ikk noget ved" på den anden side har jeg det lidt underligt med at give kattene noget, som jeg har hørt er noget skidt. Jeg ved ikke... det bliver nok både og. smiley

Og vedrørende neutraliseringen, når jeg nu har læst jeres svar, så har jeg jo sådan set hørt om de forskellige "regler" for neutralisering. Har også hørt det "bare" kræver 2 kilo på katten... og helt ærligt, så må jeg jo nok også indrømme overfor mig selv, at en dyrlæge jo nok ikk ville gøre noget, hvis det var skidt for katten...

Engang i mellem skal jeg jo bare bruge hovedet, inden jeg tager for meget på vej smiley

• #19   18. jul 2011 altså smiley

Før det blev "moderne" at opdrætte andet end Persere og Siam, var Whiskas det eneste rigtige at fodre med. I mine unge dage arbejdede jeg i en dyrehandel og da var Whiskas det mærke der var opdrætternes foretrukne.
    RC var på vej, men kun til hunde og da blev det betragtet som et "supermarked-foder"

Selvfølgelig kan nogen katte da trives på Whiskas....der findes katte der kun får Brugsens det bedste...........sådan er det da.
    Det er mere spørgsmålet om vi vil give så mange penge for det og om VI synes vi vil give vores katte det.
    Whiskat indeholder, som alle andre produkter i Danmark, lige netop det loven foreskriver det skal indeholde, længere er den da ikke.
    Jeg for min del, synes ikke om Whiskas, men jeg kan sagtens finde på at give mine katte en lørdags-snack i form af en dåse vådfoder fra Whiskas......børn får jo også slikposer smiley
    Men nej, jeg fodrer ikke med det.

Ja de der lacertingester er ifølge en dyreadfærdspsykolog jeg kender, det argeste skidt. Det er SYND for katten at den ikke kan afslutte sin jagt med et reelt bytte.

Neutralisering sker her i huset, når mine killinger vejer 1 kilo og det gør de mellem 10 og 11 uger.

Kommentér på:
Generelle Do's og Don't!?

Annonce