{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.354 visninger | Oprettet:

Hjælp lige en kattemor :) {{forumTopicSubject}}

Hej alle. Jeg er ny herinde, så bær lige over med mig. Jeg har et spørgsmål jeg lige håber i kan hjælpe mig med smiley
Jeg håber at i kan hjælpe mig med jeres syn på det her.

Jeg har en super dejlig hankat. Jeg fik Hannibal i maj 2010, så han er ca 1½ år gammel, han blev kastreret i november.
Jeg havde fra starten af sagt, at Hannibal skulle være indekat, da jeg ikke synes det er hensigtsmæssigt at have katte rendende frit rundt.
Også fordi jeg bor i centrum, hvor der er mange biler, knallerter, hunde, samt naboens katte som Hannibal absolut ikke bryder sig om. De er nemlig rigtig dumme, så kunne man slås lidt med dem, ville det være super! - hvilket jeg jo ikke er enig i smiley

I starten gik det fint med at være indekat. Vi er ofte hjemme hos mine forældre der har to katte, og som har en løbegård til dem, som Hannibal elsker at være i. Han kan fint sammen med mine forældres katte.

Nu er der så sket det, at Hannibal er stukket af ud et par gange herhjemme og har været ude et par timer. Det synes herren jo er rigtig dejligt, og det vil han gerne blive ved med, hvis han kunne.
Han står ofte og mjaver hjerteskærende ved døren for at komme ud.

Jeg tænkte, at jeg så ville prøve at vænne ham til at gå i snor og sele. Det har jeg gjort et par gange, det fungerer nogenlunde, bortset fra at Hannibal, der egentlig er en utrolig kærlig og sød kat, kan blive rigtig ubehagelig.
Hvis man løfter ham op, f.eks for at tage ham ind eller lign. så knurrer og hvæser han, samt at han nogle gange laver ”udfald”. Det synes jeg jo selvfølgelig ikke er skide rart og gør ikke ligefrem vores gåture hyggelige. Det er meget ulig hans normale måde, at være på.
Når man ikke lige har fat i ham er han faktisk ok, at have med ude.. han fanger fluer og får snuset til en masse dejlige ting.. Så måske handler det bare om tilvænning og træning?

Nu er jeg kommet dertil, at jeg synes jeg har følgende muligheder:

Enten tager vi en ”kold tyrker”, hvor Hannibal ikke kommer ud, hverken i snor eller andet i stedet bliver der leget en masse, og jeg ser på at få lavet et lidt mere spændende miljø indendørs herhjemme.

Eller vi øver mere i at gå i snor, kombineret med en masse leg indenfor. Gode råd modtages gerne til hvordan man lige gør det med katte og gåture.

Eller plage min udlejer om tilladelse til evt. at få tilladelse til en kat mere. Lige nu må jeg kun have 1 kat.

Absolut sidste udvej er, at jeg eventuelt finder et andet hjem til ham, hvor han har mulighed for at komme ud i det omfang han ønsker. Jeg er jo rigtig glad for ham, så dette er absolut sidste udvej.

Det virker til, at han ellers trives herhjemme. Han er en rigtig hyggefis og elsker at lege og putte. Jeg tænker om han måske falder lidt mere til ro når han bliver ældre.

Håber i kan komme med lidt in put.. Jeg vil jo gerne have, at han har det så godt som muligt..

Hilsen Mijanne smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp lige en kattemor :)
  • #1   20. jul 2011 Velkommen til navne-søster smiley

    Hmm hvis Hannibal var min kat ville jeg nok tage en "kold tyrker" og måske plage udlejeren om en kat mere smiley


  • #2   20. jul 2011 En kat der er så glad for at komme ud, synes jeg det er synd at holde inde. Og sele er nok ikke sagen for ham.
    Er det muligt at han kunne flytte til dine forældre?... Det lyder til han trives godt der.


  • #3   20. jul 2011 Jeg tror mine forældre har nok i deres to..

    Lige nu er jeg der, hvor vi prøver med selen og ser hvordan det går. Vi er jo først startet, så lidt træning kræver det nok. Hvis ikke det fungerer må jeg se på andre muligheder..

    Andre forslag modtages fortsat gerne.. smiley


  • #4   20. jul 2011 Problemet er helt klart at du har ladet ham komme ud hos dine forældre.. Ude er der spændende og nye dufte osv. Nu ved jeg ikke hvor tit han er med ude hos dine forældre ?? Jeg har det lidt sådan, enten ude kat eller inde kat, så må man gøre op med sig selv. Det er lidt synd at det kun er nogen gange det kan lade sig gøre.. Så jeg vil helt klart råde dig til, ikke at tage ham med hjem til dine forældre.. Og nu da "skaden" er sket... så tag en kold tyrker, mens tid er og håb på at det går over igen, efter et stykke tid. Håber du finder en god løsning som tilgodeser jer begge smiley

  • #5   20. jul 2011 Biler, knallerter og sidst, men ikke mindst hunde - Nej, jeg ville ikke gå tur med ham i sele. Hvis I møder en løsgående hund, vil Hannibal føle sig prisgivet og sikkert også gå i panik, selvom hunden MÅSKE bare vil snuse til ham. Tænk selv videre, hvis hunden ikke kan fordrage katte.

    Han er i forvejen utryg ved at være i sele, hvilken han viser, når du vil løfte ham op.

    Det vil muligvis hjælpe, hvis han får en katteven. Han er jo i forvejen glad for dine forældres katte.

    Man kan altid være bagklog, men du har begået den fejl at lade ham smage friheden, og den kan det være meget svært at tage fra en kat igen.

    Det optimale for ham ville være, hvis dine forældre ville have ham boende. Sig evt. til dem, at hvis der så skulle ske noget med en af deres katte, ville der stadig være to gode venner smiley





  • Majbritt I
    Majbritt I Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Katte: 2 Svar: 37
    #8   20. jul 2011 Til trådstarter:
    Hmm kunne egentlig godt tænke mig hvis du uddybede lidt mere hvordan han er på jeres gå ture? Du skriver, som jeg læser det, at han egentligt har det fint og hygger sig når i er ude, bare du ikke tager ham op.

    Hvor lang tid er i ude? Måske han brokker sig over at skulle ind igen, da i jo lige havde det så sjovt? Og så viser det på en meget voldsom måde...

    Han er din kat så du må bedst kunne bedømme om han virker generet af selen og ikke får, hvordan skal man sige det, det samme ud af at gå tur med dig som hvis han løb selv i dine forældres løbegård. Hvis du bedømmer at han ikke gør, så er sele turer nok ikke noget for jer:o)

    Det tager sin tid, at vende katten til, at i kun går på bestemte tider på dagen, jeg fandt selv ud af, at det er det der virker bedst ved os. Der er ingen hylende katte ved døren, for de kender godt klokken efterhånden:o)
    Dog skal det siges, at hvis du vælger at gå tur med ham, så er det noget du skal afsætte tid til hver dag! Mine bliver meget skuffet når tiden løber fra mig og jeg ikke når deres tur. Det går for en enkel dag, men jeg skal ikke forsøge med to i træk:o)



  • #9   20. jul 2011 Jamen egentlig går gåturene fint.. han går rigtig fint i selen og virker ikke generet andet end hvis snoren lige kommer i vejen.. jeg bruger en flexiline, så det er ikke fordi jeg ikke render i røven på ham.

    Vi går på det samme tidspunkt samme aften.. og sjovt nok, når han ser selen og jeg kalder på ham, hopper han selv op på skødet for at få selen på, hvorefter vi går hen til døren og ud smiley

    Det eneste han ikke får lov til når vi er ude, er at rende ind i de andres haver og lign. både fordi jeg så ikke kan få ham retur igen plus fordi jeg ikke gerne vil have naboerne på nakken.. smiley

    Tak for svarene forresten.. smiley


  • Majbritt I
    Majbritt I Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Katte: 2 Svar: 37
    #10   21. jul 2011 Jamen så lyder det da som om han nyder jeres ture rigtig meget:o)

    Syntes du skulle prøve at give det en chance:o) Ville da være skønt hvis i kunne få det til at virke frem for du evt. skulle af med ham...

    Vi krydser fingrer for jer:o)


  • #11   21. jul 2011 Jeg tror ikke på at gåturene er nok for din kat, jeg tror at han vil blive ved med at forsøge at stikke af.

    Der er ingen tvivl om at hans behov for at komme ud, er kommet af og blevet forstærket af, at du har ladet ham komme ud hjemme hos dine forældre.



Kommentér på:
Hjælp lige en kattemor :)

Annonce