1.396 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 20 Svar

Irettesættelse af snotforkælet kat Irettesættelse af snotforkælet kat

Jeg fik her for 14 dage siden en 2½ år gammel kastrat (en af mine egne killinger fra 2009)..

Og GUD hvor er han "spoleret" - simpelthen SNOT HAMRENDE forkælet...
Han har hele vejen igennem fået sin vilje, og lapper ud efter en, når det passer ham...
Hvis han sidder på håndvasken når man har været på toilettet skælder han ud og bider en i hånden, så snart man nærmer sig vandhanen...
Når man så vil tørre hænder, skælder han endnu engang ud og sætter klørene i armen på en...
Jeg har prøvet at irettesætte ham med et meget bestemt NEJ eller HM!
Jeg har også prøvet at tage ham i nakken mens jeg retter på ham, men det blev han bare endnu mere gal over, så det er jeg gået fra igen...

Men jeg har rettet på ham fra dag 1, men ser ingen fremskridt.
Er det slet ikke muligt at pille hans "forkælethed" af ham?
Eller skal jeg bare være tålmodig og fortsætte som hidtil?

Gode råd modtages med kyshånd!!!

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rådgivning støbning gulv 205 kr.
  • Rengøring af hel lejlighed 900 kr.
  • Ophæng af ting 400 kr.
  • Løse skabslåger 830 kr.
  • 3 Ikea køkken overskabe 350 kr.
  • Installation af vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Irettesættelse af snotforkælet kat
  • #1   29. jul 2011 Min hankat udviste en lignende adfærd og fik afvide af min dyrelæge at hvergang han gjorde mine til at bide eller bruge kløerne mod en skulle man lave en "høj lyd", og så sende ham væk indtil han igen kunne være der uden at angribe. det har hjulpet på min

• #2   29. jul 2011 Det kunne jo være katten ikke var forkælet - men utilfreds med den ændring dens liv har taget.

Man opdrager ikke en voksen kat ved at tage den i nakkeskinder - man "dunker" præcist i panden med en finger - og siger ikke noget

• #3   29. jul 2011 Interessant...
    Det kunne være det skulle prøves af..

Hvor lang tid gik der før du så resultat???

• #4   29. jul 2011 Lis - Ja, jeg tænkte nok at man ikke kunne bruge den med nakken...
    Men han har jo også været sådan hos tidligere ejer! Så det er ikke kun flytningen der er skyld i det...

Hjælper det virkelig at dunke dem i panden med en finger?

• #5   29. jul 2011 jeg fik en spoleret kat på 3 år.... han bed, var pisse fornærmet konstant, ville ikke kæles af en, og kunne generelt bare være ganske ondskabsfuld, f.eks når man redte ham og han elskede det, jeg kunne se han nød det men når han fik chancen så bed han mig hvor han kunne komme til... jeg tog så kammen og lige tappede ham i panden lige efter han havde bidt mig ( ikke hårdt).
    Han lærte så småt at opføre sig pænt når han fremover blev redt, men først efter 1-1½ år begyndte han at holde af mig og erkende mig...
    Det var en lang hård kamp, men i dag har jordens skønneste krammebamse der aldrig kunne finde på at bide mig..

Havde jeg vist hvad jeg ved i dag, ville jeg nok ikke have brugt kammen men en finger som Lis foreslår, da det kan gøre katten bange for kammen og så er det ikke til at få den redt.. Skete heldigvis ikke i dette tilfælde smiley

• #6   29. jul 2011 Jamen kan man så ikke også gøre dem bange for hånden, tænker jeg? smiley

• #7   29. jul 2011 Jeg kunne se resultater efter knapt 2 uger

• #8   29. jul 2011 Tror nu de fleste katte forbinder hånden med at blive kælet..
    mens det at blive redt med en kam ikke altid lige falde i alle kattes smag...

• #9   29. jul 2011 Nå okay, jeg må jo bare prøve...

• #10   30. jul 2011 Stakkels misforståede kat smiley Hvor har du dog den ide fra, at det skulle være pga. forkælelse han har den adfærd? Han er med garanti stresset og utryg, og måske har han smerter også...

Går ud fra at det er samme kat, du omtaler i disse to tråde:

http://www.kattegalleri.dk/for_messageDetail.aspx?MSG_ID=90725

http://www.kattegalleri.dk/for_messageDetail.aspx?MSG_ID=90658

Klart at han langer ud og bider. Det ville jeg sgi også gøre, hvis jeg var blevet "**rettet på fra dag 1**.

• #11   30. jul 2011 Tinka - Nu har jeg jo snakket med tidligere ejer om hans adfærd...
    Og det der med at bide og lange ud efter folk har han hele tiden gjort, også hos hende...
    Klart noget af det har skyldtes stress og forvirring...
    Men det er det altså ikke mere...
    Han er blevet ført sammen med resten af flokken, og de har det godt alle 4...

Men han er bare en uopdragen rod!

• #12   30. jul 2011 Har lige skimmet de tråde Tinka linker til...
    Og det vil kræve rigtig meget fra dig af for at vinde hans tillid....

Jeg var også ved at opgive min "brugte" kat, var kun fordi min daværende kæreste ikke kunne lide ham at jeg insisterede på at beholde ham efter de første måneder (jeg ved det godt, jeg er et rart menneske *g*)

Men jeg fortryder ikke al den tid der gik med at vinde hans tillid, og jeg måtte virkelig kæmpe, 1½ år er lang tid at have en kat der ikke kan lide en.

Men hold op hvor jeg i dag nyder god gavn af min tålmodighed, jeg har et langt stærkere bånd med Gizmo end jeg har med de andre katte, netop fordi jeg har måtte kæmpe for det...

Så med god tålmodighed, en lille smule kærlig opdragelse, mere tålmodighed og en helvedes masse kærlighed... Så er jeg sikker på du nok skal få det til at lykkedes.... Det er det værd.

• #14   30. jul 2011 Skulle være underligt om det er smerter, så skal han have haft smerter de sidste 2 år?!

Og det er lidt svært at forudse hvornår han reagerer, for han kan komme hen og vil noget så gerne kæle, han nyder det virkelig.. Og i næste splitsekund sidder han i flæsket på en...

Jeg har prøvet mig frem om der var noget bestemt sted på kroppen der var ubehageligt at blive rørt..
    Men det er altid forskelligt...

Jeg tror bare jeg må væbne mig med tålmodighed, have gufferne klar når han opfører sig pænt, og prøve at ignorere ham når han bliver sippe...

• #16   30. jul 2011 Jeg har bestilt en Feliway, venter bare på at den kommer smiley

• #18   30. jul 2011 Jeg starter med at se om ikke Feliway'en virker..
    Ellers vil jeg overveje Felifriend'en smiley

Men jo, jeg er da også sikker på at det nok skal lykkes - at det bare er et spørgsmål om tid og tålmodighed smiley

• #19   30. jul 2011 Jeg tror nu ikke katte er så intilligente at man kan kalde dem forkælede, men nærmere misforstået, han vil noget med det han gør..

• #20   30. jul 2011 Hvad adfærden skyldes kan jeg selvfølgelig ikke vide, men forkælelse skyldes det altså ikke. Af hensyn til katten og din relation til den, er det vigtigt at du slipper den tossede ide.
    Jeg er enig med Fyn ** Hvis han føler hans grænser overskrides for tit, så vil han jo være mere tilbøjelige til at "overreagere" for at undgå at blive sat i sådan en situation**

Jeg har engang boet sammen med en ”kortluntet” kat. Han kom som tilløber ca 1 år gammel, så hvad der var sket ham før vides ej. Jeg opfattede bare hans personlighed som kolerisk - der er jo forskel på kattes, såvel som menneskers grundtemperament. Han var meget aktiv, og trivedes bedst ude, hvor han brugte tiden til at jage og atter jage. Ingen tvivl om, at han ALDRIG kunne have trivedes som indekat!
    Han blev respekteret som han nu engang var - (dog fik han skæld ud, når han var for grov ved de andre katte). Engang imellem ville han godt kæles med, men man skulle holde godt øje med hans signaler, for når han fik nok, kunne han finde på at lange ud. Min daværende kæreste (det var hans kat) legede desværre for vildt med ham - gav ham lov til at tage fat om sin hånd eller arm, og bide og sparke :-/. Ved ikke om noget lignende er sket hos din kats tidligere ejer...

Har har været ene- og indekat?

Prøv at læse her om legeaggression.
    (link fjernet)

Lotte **for han kan komme hen og vil noget så gerne kæle, han nyder det virkelig.. Og i næste splitsekund sidder han i flæsket på en...**

Kunne lyde som kæleaggression, men smerter bør selvfølgelig udelukkes. Kan også være at han pludselig bliver usikker på om du kan finde på "noget" og derfor siger voldsomt fra.

Googling på kæleaggression gav ikke nget, men googl evt selv på "petting biting syndrome". Jeg fandt bl.a. dette på engelsk (som jeg godt nok ikke gad tygge mig igennem) :
    http://www.messybeast.com/nervous.htm

Jeg tænker også, at din kat måske ikke egner sig til at være indekat, men har behov for at komme ud og jage.

• #21   30. jul 2011 Hold da op, Tinka, det var noget af en smøre...

Men det kunne godt tyde på at det er legeaggression jeg har med at gøre..
    Han har været enekat, og indekat i de 2½ år hun har haft ham...
    Og efter at have spurgt hende ad, er jeg fundet frem til at hun netop har brugt hænderne meget til at lege med ham...
    Så jeg må bare i gang med legetøj og godbidder, prøve at ignorere ham og gå væk, hvis han begynder på noget. Og ellers håbe på at selskabet fra de 3 andre katte kan hjælpe med til at gøre ham "normal".

For derudover er han en rigtig dejlig dreng, der gerne vil kæle (på hans præmisser selvfølgelig).. Han vender bare desværre ofte rimelig hurtigt, og så har vi balladen..
    Men andre gange kan vi også ligge og kæle i 20 minutter, hvorefter han helt roligt og afslappet rejser sig og går..

• #22   31. jul 2011 Det lader til at nogle katte kan lære at "styre sig", selvom de har fået lov at lege med hænder, mens andre tager lidt for godt ved lære af det, og bliver nogle bisser. Men ja, problemet kan sagtens have sin rod i legeaggression ... som vel har rod i kedsomhed, understimulering eller frustration.

Lotte **Men andre gange kan vi også ligge og kæle i 20 minutter, hvorefter han helt roligt og afslappet rejser sig og går..**

Dyyygtig mis smiley

Lotte **Så jeg må bare i gang med legetøj og godbidder, prøve at ignorere ham og gå væk, hvis han begynder på noget**

Jeg synes det lyder meget! mere opbyggeligt end nakketag og den slags overgreb, der kun gør ondt værre.

Det kommer nok til at tage tid at opbygge tillidsforhold til en kat, man har straffet. Men jeg tror, det nok skal lykkes med dine nye og bedre "metoder" smiley
    Ellers findes der jo adfærdskonsulenter, der måske kan give vejledning til både det ene og det andet, og hjælpe processen på vej.

Nå, jeg må hellere undgå at lave endnu en smøre smiley Held og lykke.

• #23   31. jul 2011 Tak..

Jeg er opsat på at få det til at lykkes - og så skal det nok også komme..
    Det er bare et spørgsmål om tid og tålmodighed smiley

Kommentér på:
Irettesættelse af snotforkælet kat

Annonce