{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.665 visninger | Oprettet:

Overvejer stærkt at få kat... hjælp :| {{forumTopicSubject}}

Jeg flyttede hjemmefra i starten af dette år. Jeg har hund og degu hjemme hos mine forældre. Jeg bor alene i min lejlighed og savner en pelset ven eller to at hygge med. Jeg har altid elsket katte og har, føler jeg selv, et særligt bånd til dyr...men min søster har været allergisk overfor katte og er derfor grunden til at vi aldrig har haft kat mens jeg har været i verden.
Nu går jeg som sagt og drømmer om katteligt selskab.. Jeg har jo bare ikke prøvet at have kat før... så jeg læser og ser på alt om katte... hvilket jeg så også har gjort siden tidernes morgen af ren interesse for dyr generelt. Jeg spekulerer på om det skal være hun eller han, og jeg tænker meget på at det skal være to af slagsen, så det ikke bliver ensomt for den ene kat.... men jeg har ikke snakket med mine forældre eller min søster(som i øvrigt alligevel bor laaangt væk)...og jeg ved ikke hvad de vil sige...trods at jeg er 23, har jeg altid lyttet meget til hva de gamle sagde... Jeg ved ikke hvor jeg skal begynde. Jeg fortsætter med at tænke over det hele ... :3 Hvad gjorde DU da du overvejede at have kat første gang?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Overvejer stærkt at få kat... hjælp :|
  • #1   15. aug 2011 Hvis du synes du har tid, lyst og råd til at holde kat. Så er det din beslutning og din alene. Du er 23 år gammel og dermed voksen, så dine forældre burde altså ikke have meget at sige i den sag.

  • #2   15. aug 2011 Hvis tiden og pengene er til det, siger jeg go for it.. smiley du vil ikke fortryde det, hvis du køber en kat, de bringer så meget sjov og hygge ind i ens hverdag.. Min første kat var en huskat der var ude, og den døde ikke ret gammel da den blev kørt ned.. nu har jeg to katte sammen med min mand og det har vi ikke et sekund fortrudt.. smiley de er indekatte da jeg ikke ville miste flere dyr til trafik og sådan. Derfor valgt vi race kat som passer ind i en lejlighed som indekatte.
    Det er vigtigt at sætte sig ind i de forskellige racer og finde lige den personlighed der passer på de betingelser som man kan tilbyde en kat..
    Nu det med allergi, jeg fik først kat da jeg flyttede hjemmefra da min søstre er allergisk, hvilket min mands svigerinde også er... Så man skal gøre hvad man selv føler for.. smiley


  • #3   15. aug 2011 Det er selvfølgeligt kedeligt at din søster har allergi, men det ville nu ikke afholde mig fra at anskaffe en kat eller 2. Jeg kender flere der er allergiske og de tager noget medicin inden de kommer her.
    Jeg vil anbefale dig 2 samme kuld, men undersøg først om du må have kat/katte hvor du bor.
    Hvid du vil have en bestemt race, så er det vigtigt at du sætter dig ind i hvilket temperament racen generelt har og især om der er arvelige sygdomme i racen. Der kan være lige så stor forskel på katteracer som på hunderacer. Køber du en blanding aner du ikke hvad du får og slet ikke hvis det er blandinger af racer der har genetiske arvelige sygdomme. Vil du have en ægte, så køb med stamtavle, for at være sikker på at du får det du gerne vil have og forældredyr evt er testet fri af kendte sygdomme og osse er egnet til at avle på.
    Ellers vil jeg varmt anbefale dig kattens værn, der sidder rigtigt mange små killinger og ungdyr og venter på et hjem. Fordelen ved dette er de er vaccineret og neutraliseret og dyrlægetjekket og koster ikke alverden.


  • #6   15. aug 2011 Mht. søsters allergi, hvad er det så ved katten hun ikke kan tåle? Er det skæl, spyt osv. eller er det "kun" plesen? Var jeg i din situation og min søster "kun" var allergisk over for pelsen så ville jeg prøve at finde en race hun kunne tåle, hvis muligt. Men jeg har også et tæt forhold til min søster. *s*

  • #7   15. aug 2011 Vi havde som helt små børn katte, men så skiftede vi over til at have hund som vi havde lige indtil sidste jul, der var jeg godt nok flyttet hjemmefra men hotson boede mest hjemme ved mig. Så da vi måtte sige farvel til ham, viste jeg at jeg ville have et kæledyr, jeg overvejede hund og kat, og eftersom jeg bor på 2sal måtte min schæferhunde drøm vente, og så besluttede jeg at 2katte ville være perfekt, og havde læst og om de forskellige racer og fundet den/de racer jeg synes passede ind hjemme ved mig. smiley så to norske skovkatte blev det, og en lille hellig birma på vej.

    Så du skal helt klart se om der er plads i din økonomi til det, og tiden og huske det er de næste mange år du binder dig. Synes heller ikke du skal droppe iden bare fordi dine forældre siger nej, men derfor kan du stadig godt høre hvad de har af råd.
    Og synes klart to+ katte er bredere end 1 kat, de har så meget glæde af hinanden, og det er bare så hyggeligt når de putter sammen og vasker hinanden smiley


  • #9   15. aug 2011 Du er startet rigtigt godt ud smiley Læs endelig ALT hvad du kan komme i nærheden af, det giver et meget bedre udgangspunkt.. Jeg havde læst en del, men det meste af min viden kom efter anskaffelsen af vores første kat.. Jeg tror det ville have været bedre at være 100 % forberedt, og ikke kun 75...
    Du skal selvfølgelig have lov til at have kat i din lejlighed... Hvis ikke der er, kan du snakke med din vicevært om det er muligt at få lavet en speciel aftale for dig.. husk at få den på skrift, så ingen kan komme og kræve de skal væk...
    Overvej om du vil have en racekat, med stamtavle.. Hvis du er faldet for en bestemt race, så vil jeg klart anbefale dig, at få to katte fra en opdrætter.. Så ved du, at du får den race du vil have, med de kvaliteter, som du faldt for smiley Pengene er givet godt ud, for det kommer til at koste det samme hvis du køber en blanding uden vaccinationer, sterilisation osv. Eller om du bare gerne vil have en kat, uden så mange krav.. så anbefaler jeg klart at du besøger et internat, www.dyrenesbeskyttelse.dk eller www.hittekilling.dk
    Her har killingerne været ved dyrelæge, er blevet steriliseret osv. samt at du redder dem fra en trist tilværelse smiley
    Hvis økonomien så også er der.. så er det bare at kaste dig ud i det.. men pas på! man bliver fuldstændig solgt til de små pelsklumper, og man kan slet ikke undvære dem igen smiley smil.


  • #10   15. aug 2011 lige en ps: vælg to killinger, de har så meget glæde af hinanden... og du kan tage væk fra dem nogle timer uden dårlig samvittighed... om det er han eller hun er ligegyldigt når de bliver steriliserede, men har hørt at en af hvert køn kan være godt. personligt har vi to hunner, det fungerer også fint smiley

  • #11   15. aug 2011 Taaak for jeres svar! Jeg tænker skam også MEGET over alt det her...Jeg gør aldrig noget forhastet. Jeg håber at kunne få mine forældres støtte... og også mht. det økonomiske hvis det bliver mere end jeg kan klare... Hum...jeg prøver stadig at tage mig sammen til at snakke med de gamle om det... Det er godt at høre jeres erfaringer. Jeg tænker nemlig også meget på at få to søskende i stedet for bare en.


  • #12   15. aug 2011 Jeg tror godt man må have dyr, bare de ikke larmer eller generer de andre beboere. Min nabo har en overbo, som har en kat smiley

  • #13   15. aug 2011 Vi har haft vores (min kæreste og jeg) i godt 2½ måned nu.
    Da vi fandt ud af at vi ville have kat, var det egentlig fordi min kæreste er rigtig rigtig stort kattemenneske og jeg er bare dyremenneske (om det så er slanger eller heste elsker jeg dem og kan se det søde og individuelle i dem). Det var i Januar 2011 og vi havde boet sammen i godt 3 måneder. De andre beboere i huset har hunde osv, så der blev vi glade for at finde ud af at udlejer var MEGET large omkring det at have husdyr. Så begyndte jeg at kigge på DBA.dk og til start var det bare alm huskat eller blandingskat osv, men efterhånden som jeg kiggede faldt jeg jo mere og mere for 1 race (sind, udseende, aktivitetsnivau, lejlighedsegnet osv.) nemlig Norsk skovkat, og min kæreste har før haft sådan én. Min kærestes kusine (en rigtig god veninde også) som er reg. opdrætter af NFO skrev til os at de forventede killinger til Februar.
    Så ventede vi og vi ventede og vi ventede..... ENDELIG blev de født! Og vi ventede, og ENDELIG kunne de se køn, og farve og vi reserverede så straks vores Hector!
    Men vi var ikke i tvivl om at vi både have overskud, plads og råd til at have dyr selvom vi begge er på SU, prioriterer vi et kæledyr langt højere end fx. at gå i byen hver weekend og drikke vores penge op.
    Nu overvejer vi endda nr. 2 her til efter jul :o)

    Men i grund-trin det vi gjorde var:
    - Føle om man har tid nok til dyret. Er man nok hjemme eller har man studie og arbejde om aftenen vil det sgu nok være synd bare at anskaffe sig 1, og den bliver nok ikke en kælepot.
    - Tjekke, må man have dyr der hvor jeg bor! Og overveje om man er villig til at gå en laaang boligsøgning igennem til evt. næste sted man skal bo (hvis man flytter pga studie ell. arbejde osv.) for at få lov til at holde husdyr.
    - Lave en økonomisk plan. Vi vil gerne betale i dyre domme for ordentlig kvalitetsmad (anbefalet af dyrlæger osv.) og ordentlig grus, så man ikke bakser med det hver dag. Og se om det rent faktisk kan lade sig gøre.
    - Tage hensyn til at det vil være smart at have kattekonto, hvor man hver måned overfører penge til ufoudset dyrlæge (har lige selv haft GODT nytte af den!)
    - Når nu det er lejlighed så også se på om der er muligheder til at give ordenlige klatre og spurte muligheder.
    - Også godt at være helt klar til kat i hjemmet dvs. at allerede have købt, bakke, grus, mad, skåle, klatretårn osv.

    Og er du i tvivl om noget er alle herinde jo mere end vilde efter at dele erfaringer og hjælpe dem, der spørger og tager imod svar og konstruktiv kritik :o)
    Held og lykke med det.


  • #14   15. aug 2011 ved at lægge et fast beløb til siden om måneden har man til uforudsete regninger mm.

  • #15   15. aug 2011 Først og fremmest vil jeg gerne sige, jeg synes du virker rigtig dejligt moden i forhold til din alder!! Den måde at tænke over tingene på som du gør nu her, i en alder af kun 23, det var noget jeg først begyndte at lære sådan i dybderne da jeg var oppe imod de 25 - 26.

    Hvad angår om du bør og skulle anskaffe dig en kat. Ja, din modenhed er der i al fald intet i vejen med, det kan jeg da se!! Din lyst og kærlighed til katte ej heller! smiley

    Første gang jeg overvejede at få mig en kat, var da jeg var 7 år gammel og forelskede mig i naboens kat Pelle. Katten HADEDE sin ejer som var han pesten i egen person, men MIG, jeg kunne alt med den kat! smiley Det var så ikke helt lige MIN overvejerlse at få den kat, det var nu nærmere mit plageri overfor mine forældre om jeg ikke godt MÅTTE få den lille søde missekat derinde fra! Det måtte jeg så godt, for naboen ville jo ikke selv have den.

    Seriøst, første gang jeg overvejede det, var da jeg fik Batman i mine arme. Et par unger der kom med ham klokken lidt over midnat og spurgte om den var min. De havde rendt gaderne tomme for at finde killingens hjem, men uden held. Jeg var der 23 år og boede på kollegie. Min overvejelser dengang, lød på Vil jeg betale de mange dyrlægeregninger det koster at få ham på banen igen? (Han var blevet ramt af en bil) Og ville jeg opfostre ham og have ham som min de næste 20 år. JA det ville jeg egentlig godt, og så blev han min.

    Hvis og når du anskaffer dig en kat, så indenda, skal du gøre dig selv klar omkring et par timer.Hvor mange timer i løbet af dagen er du hjemme? Hvor mange timer om dagen vil du give din kat din fulde opmærksomhed, kærlighed, stimulation, opgaver, leg etc. Du skal også gøre dig klar, at hvis du vælger at få en indekat, er det meget vigtigt at den får den leg og daglige kontakt og stimulation den har brug for, hvis den ikke skal til at få dårlige vaner som FX rive i tapet og flænser sofaer og lænestole op og sådan noget. (Gjorde mine i en periode, men det var nu også kun min egen skyld lige hvad det angår.)´

    I mit hoved, ud fra hvordan du beskriver tingene, og også hvordan du beskriver dig selv som menneske imellem linierne, så ja! Du kan godt have en kat! smiley Det kan du sagtens! smiley


  • #17   15. aug 2011 Karen A: Åhr tusind tak. Det blev jeg meget glad for at høre :3 Jeg ER ganske moden af min alder... jeg er mere moden end MANGE, som er ældre end jeg selv.
    Hvor er jeg glad for alle jeres svar og gode råd! Jeg får hjælp af mine forældre til det med at anskaffe madvarer. Jeg studerer ikke og har ikke arbejde. Jeg får kontanthjælp pga. stress og angst og har derfor meget tid i hverdagene... en dag vil jeg selvfølgelig arbejde eller studere, men det ville ALDRIG komme til at gå ud over dyrene... det ville kun gøre det dejligere at være hjemme.

    Det er en meget god ide med den katte-konto... det ville ikke være et problem.

    Jeg er ret vild med disse racer: Abyssinier, Norsk skovkat, Maine Coon, Korat, Chartreux, bombay, bengal, ocicat, egyptian mau, russian blue, savannah, Somali og generelt sorte eller leopardplettede katte :3

    Min mor har også altid elsket katte...så mon ikke HUN i det mindste vil kunne acceptere det :3


  • #19   15. aug 2011 Husk også lige at studere racen du beslutter dig for rigtig grundigt for de er meget forskellige de katte du har nævnt der. :o) Fx er en bengal meget høj i aktivitetskrav, hvor en Norsk skovkat sagtens kan være en lejligheds inde-kat. Det er ikke optimalt med en bengal kun inden for.
    Derudover er savannah vist ikke lovligt at have i danmark, men flotte er de skam. Kan jo kun anbefale en Norsk skovkat, men er også selv ret vild med abbysinnier - men det må blive en dag jeg har en katte voliere eller indhegnet have at få så aktive katte smiley


  • #20   15. aug 2011 Thilde: Savannahcat er lovlig at holde i DK hvis den har under en vis procentdel serval i sig (medmindre regler er blevet lavet om inden for de sidste par år.)

  • #21   15. aug 2011 Anne Julie - Okay meeeente nok der var noget med generation osv, men vidste bare at Servalen var forbudt. :o)

  • #22   16. aug 2011 Åh ja jeg studerer skam racen inden jeg er sikker... jeg nævnte bare nogle favoritter ^__^ Men ja Norsk Skovkat er en af de racer jeg synes bedst om... jeg har også mødt to af slagsen for nogle år siden, og holdt af deres selskab når de kom forbi (en eks-kæreste havde kat hos forældrene) Men ellers er blandingskatte også klart interessante da de både kan have flere kvaliteter fra andre racer OG være knapt så dyre som rene racekatte.

  • #23   16. aug 2011 Ja bestemt, men desværre kan man jo aldrig vide hvilke egenskaber fra de forsk. racer den får - kan jo være sygdomme der ligger til for racen smiley Men skal bestemt ikke være racekatte snob smiley Men held og lykke med at blive klar og få en nuser - lyder som om du har bestemt dig for at få en ^^

  • #24   16. aug 2011 Du kan også lege lidt inde på den her side og se hvad de kommer frem med. Jeg synes den er meget sjov at være på. Det jeg mest af alt godt kan lide ved denne side, er ikke så meget testen som jeg synes er sjov, men mere deres racebeskrivelser som jeg synes er ganske udmærkede.

    http://animal.discovery.com/breedselector/catselectorindex.do

    Personligt ender jeg altid med at få at vide de bedste for mig er Ragdoll og Maine Coon som dem med højest procentdel til hvad passer til mig. Så jeg er begyndt at studere racen ragdoll lidt, sådan bare af nysgerrigheds skyld. smiley


  • #25   16. aug 2011 Karen A: Åhr en fin test ^__^ Af mine højeste scorer fik jeg også Maine Coon...en af dem i hvert fald. Jeg har kigget noget på katterier osv... De fleste racer jeg kan lide bliver kun opdrættet udenfor jylland ._. Øv!

  • #26   16. aug 2011 Puha! Nu kommer jeg til at sige noget som de andre også har sagt, for det er godtnok en lang tråd!
    Tænk på at katten kan blive 15 år.
    Tænk på økonomi
    Boligsituation
    Pasningsordninger (kan evt. komme i pension hvis det kniber)
    Jeg fik min første "egen" kat 4 mdr. efter jeg flyttede hjemmefra for jeg har altid haft kat "derhjemme".
    Jeg vil anbefale dig at besøge et internat, en huskat kan sagtens have en god psyke og personlighed, og så er du sikker på at den er testet for sygdomme og neutraliseret.
    Go for it!


  • #27   16. aug 2011 Jeg synes godt man kan være racekattesnob, der er bare nogle andre garantier end ved blandingsavl..

Kommentér på:
Overvejer stærkt at få kat... hjælp :|

Annonce