{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.453 visninger | Oprettet:

tania h
tania h
Tilmeldt:
3. jun 2011
Følger: 1 Emner: 25 Svar: 99

Øjenfarve {{forumTopicSubject}}

Min kat skal ha killinger og hun er gul øjet og faren er blå øjet kan det ske at der komme nogle blå øjet killinger ud af det?
Jeg ved alle killinger er født med blå øjne og at de først skifter omkring 13 ugers alderen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Øjenfarve
  • #1   27. aug 2011 De skifter i hvert fald øjenfarve NOGET før 13 ugers alderen.

  • #2   27. aug 2011 Min killing er 13-14 uger nu.. Og hans øjne er brun/gul i det inderste af øjet (lige ved pupillen), men blå i det yderste..
    Vil han så blive ved med at have den farve?


  • tania h
    tania h Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 25 Svar: 99
    #3   27. aug 2011 Tilde: ja det er der jo så delte meninger om og på nettet læste jeg bare at de senest i 13 ugers alderen har deres blivende øjenfarve...
    Der var nu heller ikke det der var spørgsmålet(-; men om nogle af killingerne kunne arve den blå øjenfarve fra faren når morens er gule?


  • #4   27. aug 2011 jeg ved ikke om farverne gør det samme som ved mennesker...men jeg ved at du har dominante gener og ressecive gener og ved mennesker har du 3 gener fra hver forældre der styrer din øjenfarve det vil sige 6 i alt, (så vidt jeg husker fra biologi timen) så øjenfarve er meget kompliceret og også derfor at din øjenfarve ændre sig igennem dit liv, hvis du studerer det meget nøje vil farven gradvist ændre sig....men hvorom alt er så er den blå farve ved mennesker res. et vil sige at du skal arve farven fra begge dine forældre for at få blå øjne. da hvis du arver den brune øjenfarve fx så vil du få brune øjne, dermed ikke ment at du så ikke kan give den blå øjenfarve videre til dine børn hvis din partner så også bærer rundt på et res. gen for blå øjne. meget langt jeg ved det godt men vil bare sige jeg aner ikke om det følger samme mønster ved katte, hvis det gør så er sandsynligheden for at killingerne får blivende blå øjne meget lille..;)

  • #5   27. aug 2011 Ja okay SENEST 13 uger - det fremgik ikke af den første besked. Og det kan der vel ikke være delte meninger om - det kommer vel an på hvad der er fysisk muligt...
    Anyways.. ville også sige at "chancen" er ret lille - går man ud fra det er alm "ikke-kun-blåøjede" racer.


  • tania h
    tania h Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 25 Svar: 99
    #6   27. aug 2011 Judith: mange tak for Info(-; regner ikke med nogle blåøjet så (-;

    Tilde: nogle skriver 8-10 uger nogle siger 10-12 uger og har læst om nogle hvis katte var 16-17 uger inden de havde deres blivende øjenfarve så jo der må jo være delte meninger om det... Men det er nu også ligemeget for mig om det er som 8 eller 12 uger...


Kommentér på:
Øjenfarve

Annonce