Haleløs Munchkin-manxkilling {{forumTopicSubject}}
Før kattefolket hvæsser klingerne og det fyger med angreb, så lad mig fastslå med syvtommersøm:
HUN ER EN SPONTAN MUTATION nu 8 uger gammel.
Tilsyneladende frisk og sund, dog med den adfærdsændring, som de korte ben giver, hvilket ikke ser ud til at spolere hendes humør. Hun er intelligent som sine 2 stumpy søskende og leger, spiser, drikker. tisser og laver stort i kattebakken, ligesom de gør.
Trods hendes haleløshed er fukdkommen har jeg intet unormalt konstateret.
Jeg har opdrættet Manx i 38 år. og alle har hidtil haft normal benlængde. Tillige vsr jeg temmelig skker på, at mine Manx var en ren korthårslinie (Europas eneste) idet jeg ikke har mødt langhårsgenet i de sidste 15 år. Mystik er der også omkring hendes røde pletter idet den røde farve er bundet til x-kromosomet, og hendes far bærer ikke rødt.
Inden jeg får forslag om kvarterets hankat, vil jeg imødegå dette og ikke afvise at der er sket en ekstra parring en uges tid senere, fordi hun ved fødslen syntes midre udviklet end de 2 andre i kuldet.
Hun har ret lang silkepels, er hvid med få røde (eller cremefarvede) pletter og er
ALDELES UIMODSTÅELIG
når hun "skater" hen over stuegulvet.
Sig til, hvis I har lyst til at følge hendes udvikling.
jun 2006
Følger: 71 Følgere: 71 Katte: 10 Emner: 147 Svar: 6.307
Og interessant mutation.. Har du fået hende tjekket ved dyrlæge?
Du kunne da overveje at sende DNA på mor, far, hende og søskende til UC Davis og forklare historien? Kan være de også synes det er en interessant mutation.
Er du dog sikker på at det kun er korte ben, og ikke også dværgvækst, eller?
jul 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Katte: 3 Emner: 7 Svar: 37
Har du billeder herinde af hende?
Jeg kender til en kat hvis killing fik en meget kortbenet killing, men synes det ligner den generelt er lille. Men med kraftige ben og hoved.
Du må meger gerne opdatere hvis der er nyt
sep 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Katte: 3 Emner: 1 Svar: 15
Tråden handler om naturens egne genmutationer, som er baggrund for en hel del af de katteracer, som findes i dag.
I denne tråd kan ikke indsættes billeder, og der må ikke henvises til annoncer.
Killingens mor er min avlshun Kunigunde, der har født flere kuld helt i overenstemmelse med forventet resultat. Hun er afbilledet
på min side.
Jeg er hånet fordi jeg arbejder med en race med lethalgen, men da Munchkin også synes at have lethalgen og dominant arvegang, ser jeg gener fra 2 racer med lethalgen, og det er vist ret enestående.
En DNA-test ville være interessant, ellers er hun fra min side alene dedikeret til et godt katteliv, hvis naturen tillader det.
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.947
Men det med det røde, der tro jeg altså, at det er en han med rødt. da den røde skal være til stede hos begge, går at give rødt..
nov 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 3 Emner: 7 Svar: 216
jul 2007
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Jeg kan i hvert fald ikke blive forarget over noget der ikke er lavet tilsigtet.
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
jan 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Katte: 4 Emner: 20 Svar: 216
Hvilket letalgen skulle det være?
sep 2007
sep 2007
sep 2007
Det fungerer således, at hvis et æg i livmoderen, der bærer det dominante gen, befrugtes med med en sædcelle, der også bærer det
dominante gen, så udstødes/absorberes det befrugtede æg.
Men ved enhver genmutation kan forekomme kobling til uheldge egenskaber, og disse bør udelukkes fra opdræt.
Det Manxgen, som jeg arbejder med, stammer fra en hunkat af ukendt afstamning født i 1972. Efter en del udparringer med blandede resultater, gik jeg, for over 30 år siden, over til udelukkende at arbejde med dette gen, dvs alle mine Manx i dag bærer genet fra en eneste kat. Da genet er dominant er det let at undgå indavl.
Kommenter gerne sagligt, men skån mig venligst for plapren.
Også et par link til Munchkin til folk.der ved mere om dem end jeg_
www.Pfsstcats og www,Munchkin.com begge fundet på www.About.com(cat) tillige TICA, hvor de har certificatstatus.
Manx i dag
sep 2007
sep 2007
1. Vi er fuldstændig enige om den kønsbundne arvegang af den røde farve.
Naturligvis så jeg helst, at faderen var såkaldt "Ukendt".
2. Min formodning er, at killingen her det samme gen, som hos hunde har været brugt til at udvkle gravhunden og andre kortbenede racer. Altså ikke dværgvækst.
3. Manx har alt for tit været misbrugt af forskere for at udforske Spina Bifida (Rygmarvsbrok), alene for at hjælpe mennesker.
Kunne det tænkes at A C Davis havde samme interesse, dvs forsøgsdyr???
STORT NEJ-TAK til dette fra min side.
4. Om billeder: Min tanke er at oprette hende under Mine Katte, hun tilhører jo mig, og dér kan jeg tilføje billeder kontinuerligt.
Linkteknikken er jeg ikke fortrolig med.
Hav venligst tålmodidhed til sidst på ugen.
Hun er rigtig kommet i legealderen nu, men hun kan ikke nå op til sine højbenede søskende, men gå-på mod mangler hun ikke.
sep 2007
Med dine injurierende indlæg om min moral, og omtaler som "Misfosteret" og "Kræet" overtræder du dette forums regler.
Min anbefaling er at du forlader denne tråd frivilligt og sletter dine indlæg her.
sep 2007
Killingen er 8 uger gammel, og ingen kan forudsige nogetsomhelst.
Du stiller idelig spørgsmål, som du selv besvarer, og har derved
domineret en tråd, der kunne have været saglig og oplysende men er endt i SPAM, og derfor slutter jeg her. Farvel.
Seriøst interesserede kan lægge en besked på min hjemmeside, der er oplyst i min profil, så fortsætter vi derfra.
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Sikke da et "svar" der bliver givet på dette simple og oplagte spørgsmål.
Ejjjj :S
jul 2007
jul 2007
Haleløs Munchkin-manxkilling