994 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Medicinering, piller Medicinering, piller

Vores tre katte har over længere tid haft diarré fra tid til anden, og vores dyrlæge har nu bestemt sig for at de skal have to antibiotikapiller, to gange dagl. hver, i ti dage.

Til at starte med gik det fint med bare at give dem pillerne i halsen, så blev det nødvendigt med en lille klat leverpostej til at få det ned, men nu vil de ikke tage pillerne, lige gyldigt hvad vi gør, eller kommer dem i.

Det skal siges at jeg er uddannet dyrepasser indenfor zoodyr, ikke er bange for at tage godt fat i mine katte, og godt ved hvordan man håndterer et dyr under medicinering. Det er nu bare nået et punkt med to af dem, hvor de hellere vil kaste op end æde pillerne, og man med et vildt dyr ville vælge en anden behandlingsmetode. Derfor rækker min erfaring som dyrepasser ikke længere herfra. smiley

Hvad gør vi? Kattene skal i behandling 7 dage endnu!

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Smid et ikea skab ud som er fuldt afmonteret og står på gadeplan 400 kr.
  • Havearbejde 900 kr.
  • Hækkeklipning 1.200 kr.
  • Opsætning af gardinstang 500 kr.
  • Male to værelser + lofter 2.750 kr.
  • Samle IKEA møbler 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Medicinering, piller
  • #1   25. sep 2011 Jeg bruger samme metode som Heidi med stængerne

• #2   25. sep 2011 Vi har prøvet med noget der minder om Vital Kraft, men kattene lugter med det samme pillerne og nægter at røre dem, eller æder lige så finde udenom pillerne. De vender sågar stangen om hvis pillen ligger øverst og de ikke umiddelbart kan komme uden om den. smiley

• #3   25. sep 2011 Det har vi desværre også prøvet, både med leverpostej og vådfoder..

• #4   25. sep 2011 Hvis ikke katten selv vil spise pillen, shjult i mad eller godbidder.
    Så propper jeg pillen ned i halsen på katten, og serverer noget lækkert bagefter.

• #5   25. sep 2011 I begyndelsen, indtil katten lærer det, kan det være en god ide at have en hjælper til at holde kattens forben, så man ikke bliver kradset. Nogle synes, det er lettest at pakke katten ind i et håndklæde eller tæppe.
    Tag med et fast tag om kattens hoved med den ikke-dominante hånd (for de flestes vedkommende venstre hånd) Hånden skal være placeret ovenpå hovedet, med tommelfinger og de øvrige fingre placeret på hver sin side af kæben. Katten skal mærke, at hovedet er fikseret, men den må ikke føle sig fuldstændig overrumplet.
    Når hovedet er fikseret, løftes næsen, så den peger op i loftet. Derved åbnes munden.
    Placer tabletten imellem den anden hånds tommelfinger og pegefinger, og brug derefter de øvrige fingre til at presse underkæben ned.
    Når munden er vidt åben, placeres tabletten bagest på tungen. Man kan også bruge en pilleindgiver, som dels beskytter fingrene, dels fylder mindre i munden, så katten ikke får brækfornemmelser.
    Luk kattens mund og gnub dens næse stille og roligt. Dette får katten til at slikke sig på næsen og derefter synke.
    Jo hurtigere du bliver til det, jo mere samarbejdsvillig bliver katten.
    Katte kan lære en rutine, hvor de umiddelbat efter belønnes med en godbid.

• #6   25. sep 2011 Det er "bare" et godt tag og så ned i halsen med pillen, luk munden på katten og stryg den over struben, så synker den til sidst. Vær opmærksom på at nogle katte er meget dygtige til at gemme dem i munden og spytte dem ud ved førstkomne lejlighed.

• #7   25. sep 2011 et godt råd.. rul pillerne godt ind i smør, og lig dem på køl..
    Man skal dog være hurtig når man skal give dem, da det ellers smelter gen.. Men den glider letter ned..

• #8   26. sep 2011 Og husk at rose og give en belønning, efter pillerne er kommet ned.

Man kan købe nogle 'pill-pockets' til at komme pillerne i, som skulle være gode tll medicin med dårlig smag; jeg har ingen erfaring med dem og tror ikke de kan købes i DK, så hvis du evt kunne bruge disse skal du finde en der har dem, så du ikke skal vente på at få dem leveret.
    Men til en evt anden gang var det måske smart at have sådan nogen...

• #9   26. sep 2011 Hvad er det du skal give? Nogle piller smager betydeligt dårligere end andre, og det kan jo have betydning for, hvad der skal gøres.

Men hvis det ikke er pga. dårlig smag, så er det jo om at sætte katten på skødet, så den har ryggen vendt mod din ene side/arm, således at du kan klemme sammen om den med armen ind mod din side. Og så har man i det store hele armene fri til at åbne munden med den ene og stikke pillen langt ned i halsen med den anden. Og det gøres hurtigt og effektivt, så der ingen diskussion er. Er katten meget sprælsk, må holderen evt. koncentrere sig om katten (samme metode), og så en anden give pillen. Men det er vigtigt, at man har god kontrol over kattekroppen og ikke kommer ud i at holde for yderligt, for så bliver man nødt til at slippe. Jeg ville ikke begynde på alt muligt med at prøve at gemme pillerne i mad. Ned i gabet og så færdig slut. Så kan de få noget lækkert bagefter.

Hvis det er Ronaxan skal du skylle efter med vand eller de skal spise vådfoder øjeblikkeligt efter, for ellers ætser det i halsen.

Og er det Flagyl, så smager det så absurd dårligt, at du nok skal ud i noget med enten at bruge pill pockets eller i det mindste gelantinekapsler. Det dur ikke med leverpostej eller lign., fordi det hele så bare kommer til at smage absurd dårligt. Pillen skal decideret indkapsles.

• #11   26. sep 2011 Tak for de mange svar!

Som sagt har jeg helt styr på håndtering af dyr under medicinering eftersom jeg har en 4 år lang uddannelse som dyrepasser for vilde dyr i zoo. Men tak for de mange udførlige forklaringer.

Jeg kørte ned og fik en pilletang i dag, og nu går pillegivningen glat igen. smiley

• #12   27. sep 2011 Jeg personligt kan ikke fordrage den pilletang.
    Endvidere er jeg bange for at "ridse" katten i halsen med den.

Så hellere en lillefinger ned i halsen på katten, efter pillen er dumpet ned bagerst på dens tunge.

Men jeg ved, en del er glade for pilletangen - så min frygt "for pilletangen" er muligvis ubegrundet.

• #13   27. sep 2011 DK Krammedyret * - Jeg kan godt følge din tankegang, men dyrlægen forsikrede mig om at jeg, med mine dyreerfarne hænder, ikke kunne skade kattene med den.
    Og i øvrigt er det fuldstændig umuligt at give pillerne med fingrene hos især min halvandet år gamle kastrat, som går fuldstændig i baglås så snart han ser pillepakken. Jeg fik nær knust en finger i gabet på ham sidst jeg forsøgte med de bare fingre..
    Med pilletangen kan jeg gøre det hurtigt og præcist, spare mig selv for skader, og vigtigst, katten for unødvendig stress på grund af mange forsøg.

• #14   27. sep 2011 Må jeg anbefale Pill Pocets? Langt de fleste vil slå ihjel for at få dem - også med pille i:-)

Desværre er de ikke i Danmark
    http://www.revivalanimal.com/Pill-Pockets.html

• #15   27. sep 2011 De hedder Pill Pockets:-)

• #16   28. sep 2011 Ja, jeg kan nok ikke nå at få dem hjem til denne behandling, men det er klart noget jeg vil overveje i fremtiden.. smiley

Kommentér på:
Medicinering, piller

Annonce