{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.384 visninger | Oprettet:

Udgiter på to killinger {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder lige her og prøver at at udregne hvad det nogenlunde har kostet at anskaffe to killinger på nuværende tidspunkt.

Foder inkl. mælkeerstatninger og skånekost: 1800 kr

Dyrlæge inkl Giardiatest, ormekure og sundhedstjek, 1 vaccination x 2: 3180 kr

Transportkasse: 500 kr

Legetøj: 200 kr

Kradsetræ: 1800 kr

Foderbeholdere: 2 x 4L: 200 kr

udstyrskasse: 200 kr.

Opbevaringskasse til grus: 119 kr.

Kattegrus: 130 kr

kattebakke: 150 kr

IALT: 8129 kr

Vi har haft dem i 6 uger og vi er ikke gået på kompromi med kvaliteten af noget af det:

Foderet er HILLS hele vejen igennem
kradsetræet er Kattens no 1 Sears
navnet på gruset kan jeg ikke huske, men det koster 130 kr i MaxiZoo.


Deres mavser havde lidt "startproblemer" hjemme hos os. de fik lidt tynd mave af foderskiftet. men det koster altså få dem undersøgt og rettet op på de små mavser og tarme. Skånekosten kan man selvfølgelig vælge selv at lave. Så var den del nok blevet en anelse billigere.

Kradsetræet kan osse købes billigere (ikke lige denne model). Men der ryger nok 1300 kr af den regning, sådan ca.

I uge 43 skal de igen igennem et sundhedstjek. I den forbindelse skal de begge to kastareres (hankatte), øremærkes og registreres i Katteregistret. Pris alt inkl. ca. 1800 kr. dette er ikke medregnet ovenstående regnskab. dette koster 1100 kr ved en killing i Næstved

Alt-ialt: 9929 kr

Killingerne var gratis

Ved en killing bliver udgifterne til meget af det mindre. men man skal nok ikke regne med en halvering

Stof til eftertanke for de helt unge der ønsker at købe bare en killing.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Udgiter på to killinger
  • #1   30. sep 2011 Tjahh... det kan man sige:-)
    Har godtnok aldrig regnet det efter, man får jo helt koldsved!
    Regnede for sjov skyld ud hvad jeg brugte i 2008 på 2 syge dyr der fik specialkost:
    Lige omkring 40.000 på et år!
    Man skal godtnok ikke tænke på hvad det koster at have dyr!


  • #2   30. sep 2011 og så er der nogen der mener man tjener penge på at opdrætte

    puha... kan ikke lide de regnstykker..


  • #3   30. sep 2011 Jeg er stoppet med at regne sammen, for så tror jeg da nok jeg burde indlægges ;o) Det er også derfor jeg bliver vred, når nogen mener at jeg som opdrætter tager ågerpris for en killing og tjener en formue. Uha nej, det er rent underskud. Men en skøn hobby.

  • #4   30. sep 2011 hehe. god tråd. Men mon dog dem der bare lige får en kat gider ofre de penge? Jeg tvivler. Det gad svigerinden hvertfald ikke nu betaler jeg foder til den kats killinger smiley

  • #5   30. sep 2011 Marianne og andre opdrættere. I er velkomne til at kopiere indlægget og vise det til mulige købere.

    mange vll mene at det er spild af penge at investere i dyrt kattefoder og grus bla. men her i huset mener vi begge, at godt foder kan medvirke til at holde dyrlægeregningerne nede. Prisen på bare et enkelt dyrlægebesøg løber meget nemt op i 6-700 kr for en lille undersøgelse.

    kattegruset hos os er i den dyre ende, da det klumper meget mere kompakt, og der bruges mindre grus til hver enkelt tissetår og prut. Så det tager meget længere tid at "aflive" en 15 kg kvalle-valle kattegrus. Vi anvendte noget billigt noget i en uge. Posen kostede 30 kr og vi brugte 4 kg på en uge. Vi ville have brugt 15 kg på godt en måned med det billige.

    Godt foder sparer osse på gruset.

    det er måske blot noget langt fra alle nye katte-ejere tager med i betragtningerne ved anskaffelse af en kat - selv en staldkat.



  • #7   30. sep 2011 Vi valgte kattetræ ud fra størrelsen på vores bolig, det faktum at 3 misser skal bruge det og at de enklte dele kan udskiftes såfremt de bliver kradset i sønder.

    mange af de kattetræer jeg har set andre her på stedet købe er væsenligt billigere. Men hos os ville de (dem jeg har set) fylde ALT for meget i bredde og dybde.

    Skal da lige tjekke Bonnie og se hvad de har.


  • #9   30. sep 2011 Jo det er rigtigt, det er ikke gratis at have kat og så kan de blive op til 15 år gammel. Det er noget unge mennesker skulle overveje inden de anskaffer sig en lille killing. Men selv med en god foder, som Royal Canin, har jeg regnet ud at mine 2 MainCoon har spist for 10 kr. dagligt. Det vil jeg gerne ofre, trods alt. Bakke og Kradsetræ, legetøj osv. er jo engangs udgifter. Hos en god dyrlæge kan man får søskenderabat (ved 2 eller flere katte), som hjælper også en del.

  • #10   30. sep 2011 Transportkassen er en af de bløde. Den er stor nok til at kunne rumme begge killinger når de er voksne.

  • #12   30. sep 2011 Amanda, selvfølig skal alle mennesker gøre det. Men har desværre oplevet, at mange unge mennesker som lige er flyttet hjemmefra, syntes, en kat er ikke så krævende, som en hundevalp. Og man får killinger jo også smidt killinger i hoved alle steder. Desværre

  • #13   1. okt 2011 Ja helt enig med Lotte - det ville sikkert være noget billigere at købe to racekatte m. tavle og neutralisering m. diverse vacciner og tests incl i købsprisen.

    Rent økonomisk føler jeg ikke at vi har købt katten i sækken. Går ikke på kompromis med maden, gruset, dyrlægekonto osv. Derudover har der jo så også lige været prisen på kræet (<3) og et par dyrlægebesøg derefter pga. giardia.
    Tror det tog os, 3-4 måneder af samle sammen af kradsetræer, skidehus, grusskovl, foderspand, legetøj, transportkasse, senge, kamme/børster, sele/line osv, fordi vi købte meget af det brugt.

    Vi er selv unge, vi var selv "lige" flyttet hjemmefra, og ja der er da mange unge der ikke tænker sig om, men der er godt nok også mange "ældre", der ikke har sat sig ind i tingene fra start af. Og jeg synes altså stadig ikke det er mere krævende at have kat end hund - det har vel ikke noget med alder at gøre, men tidligere erfaring.


  • #14   1. okt 2011 Jeg tror ikke det handler om erfaring eller alder, jeg mener det handler om hvor godt man har sat sig ind i tingene i forvejen. Altså om de basale behov og om hvad det reelt vil sige at have en kat.

  • #15   1. okt 2011 **det ville sikkert være noget billigere at købe to racekatte m. tavle og neutralisering m. diverse vacciner og tests incl i købsprisen. **

    Kradsetræer, transportkasser, bakker, grus osv. bliver vel ikke billigere af at kattene har tavle :S



  • #17   1. okt 2011 Den pointe jeg uddrager af Lenas indlæg er, at man skal tænke sig om og overveje sin økonomiske formåen, inden anskaffelse af kat - selv om kattene koster gratis skal man regne med at kunne afse omkring 10.000 kr ”til start”ved anskaffelse af to stk. kat.
    Regnestykket her viser 9929 kr for to stk killinger inklusive diverse udstyr og tilbehør. Og det er da muligt at prisen ville blive den samme for to stk tavlekillinger med diverse udstyr og tilbehør (næppe billigere). Jeg kan ikke se relevansen i at bringe de tavlekillinger på bane, for de er vel ikke bedre killinger end fx trådstarters killinger (?) .

    ... og så kan jeg da lige tilføje, at anskaffelse af to killinger, inklusive udstyr, kan gøres billigere, hvis man adopterer katte fra internat. Men alligevel altid en god ide at have minimum 10.000 på kontoen. Sygdom og ulykker kan ske for andre end naboens katte.


  • #18   1. okt 2011 Marianne N - Ja det var viden jeg mente, og ikke erfaring..

    Og Tinka N - Det er da heller ikke det, jeg påstår. Er fuldstændig ligeglad med om der er tavle eller ej - men det er jo oftest reg. opdrættere, der klarer neutralisering, vaccination, tests osv. inden salg.
    Netop som Lotte sagde - de penge kunne da have været givet bedre ud. Opdræt tjener man ikke på - og de (nu kigger jeg kun på Norske skovkatte) killinger, jeg kigger på til salg koster fra 2800-4500 inkl neutralisering. Det er billigere end hvad vi har gjort, da han ikke var kastreret ved købet smiley


  • #19   2. okt 2011
    Lotte: "Nææh, men godt 3000 til dyrlæge lige efter købet. Det havde de været sparet for ved køb af racekat (om ikke andet fordi opdrætter ville have skullet betale det meste af det) og dertil kommer så nu neutralisering, hvilket også ville have været gjort fra en seriøs opdrætters side inden de flyttede..."

    Vi var kun blevet sparet for nogle dyrlægebesøg. Men så skulle vi have lagt ca prisen på en enkelt racekat oveni (hvis vi skulle have to racekatte). Dvs at beløbet så ville ligge på godt 14000 kr istedet for 9929. hvis prisen per racekat ligger på 4000 kr. Det er set ud fra at killingerne overdrages til køber 12 uger gamle. Ved 17 uger ryger alle dyrlægeregninger og lidt foder af. Men det vil stadig være dyrere med racekatte - ihvertfald i den første tid. Tiden må vise hvad der senere kommer.

    Vi ville iøvrigt ikke have diskuteret prisen med en opdrætter. Opdrætter har jo ofret en del penge på kattene og de penge skal hjem igen.

    Formålet med indlægget er ganske rigtigt at man skal tænke sig om inden man anskaffer en kat - både mht. plejen og mht økonomien. Gratis killinger er slet ikke gratis når det kommer til stykket, og hvis man ikke aner en dut pasning og pleje, så skal man nok regne med nogle flere regninger.



  • #20   2. okt 2011 Thilde **de penge kunne da have været givet bedre ud.**

    Hvordan bedre?
    Forudsat at man er ligeglad med besværet med selv at skulle bringe killingerne til dyrlægen for at få dem neutraliseret, mærket osv,(hvilket man må være, når man vælger dén løsning), og man køber to killinger, der i startudgift koster 9929 kr alt inklusive, så kan jeg ikke se, hvordan det kan gøre nogen forskel, om killingerne er med eller uden tavle.... medmindre altså killingerne med tavle skulle være bedre.

    Om så vi tog eksemplet med de kun 2800 kr pr killing = 5600 kr, så bliver det stadig heller ikke billigere, idet Lenas dyrlægeudgifter beløber sig til 4980. (+ vel et par hundrede til skånekost)

    I sidste ende så handler det (forhåbentlig) ikke om et par tusinde til eller fra. Man anskaffer sig de katte man gør, fordi det er netop dem man af den ene eller anden grund vil ha ... OG (hvilket må være trådens morale) har råd til at sørge for både nu og de næste 15-20 år.





  • #21   2. okt 2011 Hov (ikke at det ændrer noget) men ret skal være ret. Der var også udgift til mælkeerstatning.

  • #22   2. okt 2011 Jeg synes faktisk at regnestykket er en god ide at sætte op. Det kunne måske få nogen til at tænke sig om INDEN de drøner ud og henter en kattekilling.
    Man kan selvfølgelig få kradsetræer i alle priser osv og man kan selvfølgelig også lade være med at tage killingen til dyrlægen.
    Men det kunne være sjovt at se et regnskab for en killings første år, hvis man er ansvarlig katte-ejer. Det vil sige med tilbehør, mad (god kvalitet) og grus og hvad der ellers kommer til. Indkøbsprisen på killingen er et engangsbeløb og ikke interessant i denne sammenhæng. Har man købt/fået en killing med hele pakken, så er det jo bare at skrive et stort 0 ud for dyrlæge.
    Hvorfor er prisen på katten ikke relevant ? det er den ikke fordi jeg går ud fra at man anskaffer sig DEN kat, man gerne vil have og ikke "nøjes" med en anden.


  • #23   2. okt 2011 Tinka D - jeg synes du er meget opsat på de der tavlekatte om de er 'bedre' eller ej.
    Nej nej men så må du jo få din ret.. Gider ikke sidde og regne efter på sådan en søndag eftermiddag. Men jeg kan da ikke forstå hvor du får dine ca. 5000,- oveni en killing, der allerede er 'ordnet' fra opdrætter af.
    Men du har jo sikkert ret så....



  • #24   2. okt 2011 Marianne: "Jeg synes faktisk at regnestykket er en god ide at sætte op. Det kunne måske få nogen til at tænke sig om INDEN de drøner ud og henter en kattekilling."

    NETOP DET er pointen. Og som før skrevet så kan I kopiere det og lægge det i hænderne på håbefulde købere mv. Og dem hvor det er nødvendigt uanset om det er en potential jkøber eller ej.

    "Gratis kat" er skam slet ikke gratis når det kommer til stykket.

    jeg samler faktisk vores udgifter på killingerne sammen i en mappe. Den bliver ikke så sjov at gennemgå når vi har haft dem i et år.


  • #25   2. okt 2011 Nej Lene, jeg er for længst holdt op med at lave regnskab, jeg var klar til at indlægge mig selv, sidst jeg gjorde. ;o) På den anden side, så er det jo en kæmpe glæde at have kat/katte i sit liv.

    Men jeg venter spændt på jeres regnskab.


  • #26   3. okt 2011 Thilde ** jeg synes du er meget opsat på de der tavlekatte om de er 'bedre' eller ej.
    Nej nej men så må du jo få din ret.. Gider ikke sidde og regne efter på sådan en søndag eftermiddag. Men jeg kan da ikke forstå hvor du får dine ca. 5000,- oveni en killing, der allerede er 'ordnet' fra opdrætter af.
    Men du har jo sikkert ret så.... **

    Jeg har da ikke skrevet noget om 5000 oveni en killing, der er ordnet :S. Hvor ser du dog det? Og jeg er ikke ”opsat” på de der tavlekatte - forstår bare ikke hvorfor pengene skulle være givet bedre ud på dem, hvis ikke det er fordi, man mener, de er bedre end ikke-tavlekillinger. Men hvis ingen vil forklare mig, hvilke andre grunde der kan være, tja, så må jeg vel have ret.


  • #28   3. okt 2011 Tinka D

    Der:

    "Om så vi tog eksemplet med de kun 2800 kr pr killing = 5600 kr, så bliver det stadig heller ikke billigere, idet Lenas dyrlægeudgifter beløber sig til 4980. (+ vel et par hundrede til skånekost)"

    Ja jeg synes allerede jeg har sagt hvorfor jeg synes det ville være nemmere, men fred være med det så.


  • #29   3. okt 2011 Lena L smiley Mangler en synes godt om knap

    Jeg tror, vi havde ejet Buddy (omplacerings-collie) i 3 måneder, da vi rundede de 15.000 kr. i anskaffelsespris, køb af udstyr, og lignende.


  • #30   3. okt 2011 Tinka

    Som udgangspunkt er alle katte jo dejlige smiley

    Og jeg synes faktisk, huskatten er en rigtig flot kat smiley

    Men mht. temperamentet synes jeg, det er svært at vide, hvordan killingerne ender med at blive. Der er flere i vores familie- og vennekreds, der har huskatte. Som killinger har de alle været meget kælne og kontaktsøgende og virket rimelig nervefaste. Når de så bliver ældre, er der nogle af dem, der går hen og bliver mere reserverede og forsigtige.

    Hvis man tager en huskat hjem, så er det vel mere en selv, der skal tilpasse sig alt efter om katten ender med at blive rolig/livlig, nervefast/forsigtig etc.?

    Jeg synes ikke, tavlekillinger er "bedre" i den forstand, men det er jo rart, hvis man kan være nogenlunde sikker på, at katten kommer til at passe godt ind i familien. Altså at kemien eller hvad man skal sige er helt rigtig.



  • #31   3. okt 2011 Thilde - Hvordan du får det til, at jeg lægger 5000 oveni en ordnet killing forstår jeg ikke.
    Lotte nævnte at det sikkert ville have været billigere med tavlekillinger (om de kostede 4000 pr stk). Det erklærer du dig enig i. (Det ville så have været 8000).
    Jeg tager så dit eksempel med den laveste pris for en ordnet tavlekilling. Her er tale om to killinger: 2 x 2800 kr = 5600 kr.
    Lenas to killinger var gratis, men har kostet knapt 5000 kr. i dyrlægeregninger. Altså ville det ikke være billigere at købe tavlekillinger end anskaffe gratis huskillinger man selv får ordnet.
    (og så kan jeg vist ikke forklare mig bedre).

    Sarah **Men mht. temperamentet synes jeg, det er svært at vide, hvordan killingerne ender med at blive. Der er flere i vores familie- og vennekreds, der har huskatte. Som killinger har de alle været meget kælne og kontaktsøgende og virket rimelig nervefaste. Når de så bliver ældre, er der nogle af dem, der går hen og bliver mere reserverede og forsigtige.
    ...

    Jeg synes ikke, tavlekillinger er "bedre" i den forstand, men det er jo rart, hvis man kan være nogenlunde sikker på, at katten kommer til at passe godt ind i familien. Altså at kemien eller hvad man skal sige er helt rigtig.**

    Tak :-). Det var da en forklaring på, hvorfor man kan synes tavlekillinger er bedre. Eller vi kan sige - for at skyde min tolkning om de bedre killinger i sænk - at man kan synes, at <b>det</b> er bedre at give penge ud på tavlekillinger.


    Sarah **Hvis man tager en huskat hjem, så er det vel mere en selv, der skal tilpasse sig alt efter om katten ender med at blive rolig/livlig, nervefast/forsigtig etc.?**

    Ja, det kan man godt sige, og det er vigtigt at have med i sine overvejelser inden anskaffelse af kat.
    Jeg tror ikke, jeg selv ville turde at anskaffe mig killinger, medmindre jeg boede så landligt, at de kunne løbe frit <i>hvis</i> det nu skulle vise sig nødvendigt for deres trivsel senere.

    I stedet for at gå efter tavlekillinger, så kan man gå efter voksne huskatte (eller tavlekatte), hvis personlighed let kan vurderes - og allerbedst hvis man også kender til deres hidtidige forhold.
    Prisen for en (ordnet) voksen kat er typisk lavere end killing - eller gratis (jeg har aldrig betalt en krone for en kat). For mig er prisen nu slet ikke afgørende, men nu var det jo startudgifterne til kat det handlede om.


  • #32   3. okt 2011 Ja jamen du må meget undskylde at jeg misforstod dit indlæg rent sprogligt! Skal det være det, der skiller os ad..

    Tror jeg mente, da jeg gav Lotte ret, at dyrlægeregningen ville blive formindsket (kan man håbe) ved at købe en, der er ordnet fra start af.
    Almindelig hovedregning set kan jeg da sagtens se at det ville være dyrere at købe to racekatte OVENI den kæmpe dyrlægeregning og al tilbehøret.. Er jo ikke helt blank.

    Og kan ikke være andet end enig med Sarah R omkring temperament og at man har en lille anelse om hvilken slags kat man går ind til. Om man vil ofre flere penge på det, er en individuel sag jo.


  • #33   3. okt 2011 **... kan jeg da sagtens se at det ville være dyrere at købe to racekatte OVENI den kæmpe dyrlægeregning ...**

    OVENI :?. Hehe, der er jo ingen dyrlægeregning, når kattene er ordnet smiley


  • #34   3. okt 2011 Nej det var sådan jeg tænkte, men kan godt se jeg læste dit forkert ;P

  • #35   3. okt 2011 SÅ er dét (vistnok) på plads ;-D

  • #36   4. okt 2011 "OVENI :?. Hehe, der er jo ingen dyrlægeregning, når kattene er ordnet smiley "

    Du har overset en lille detalje: Dyrlægeregningerne gælder for to killinger af den "gratis " slags.

    det er rigtig nok at dyrlægeregningerne næsten eller helt kunne fjernes.

    MEN, HVIS nu jeg anskaffede mig to tavlekatte til 4000 kr STYKKET. Så er det jo klart at prisen på den ene tavlekat skal lægges OVENI de 9929 kr.

    Altså:

    2 "gratis" killinger = 0 kr.

    Dyrlægeregninger kommer så istedet for: 4280 kr alt ialt

    regnstykket på to tavlekatte:

    2 katte: 2 x 4000 kr = 8000 kr

    Dyrlægeregning = 0 kr (lad os bare sige det)

    9929 - 4280 = 5649 kr

    5649 + 8000 kr = 13649 kr


  • #37   4. okt 2011 regnstykket på 2800 kr per killing

    2 killinger = 5600

    Dyrlæge: 0 kr godt og vel

    5649 + 5600 = 11249 kr


  • #38   4. okt 2011 :S NEJ NEJ og for pokker da!. Jeg har sgutte overset nogen detalje. Det er jo de ordnede tavlekillinger, som Thilde talte om, der ikke kommer nogen dyrlægeregning oveni .


    **2 "gratis" killinger = 0 kr.

    Dyrlægeregninger kommer så istedet for: 4280 kr alt ialt**

    Ja netop, og det er dét beløb jeg kalder for knap 5000 for dine to stk gratis killinger, (for der var også noget modermælkserstatning mm.)



  • #39   4. okt 2011 Jeg synes da t det er godt at der er én der har lavet sådan et regnestykke og sikke da en debat det har ført med sig:-)
    Jeg synes bare at det er lidt svært at regne på, for ingen katte er éns og ja, så koster en kastration med det hele måske 1600, men hvad nu hvis katten var kryptorkid og den oveni det afstøder trådene?
    Det er altså lidt svært at sige:
    Her er en startpakke, 4500 kr. tak og så går man glad hjem med en killing der har alt tilbehør derhjemme - og kort efter spiser den en lille tingest så den må åbnes. Det kan både en racekat og en huskat finde på:-).
    Der skal altså beregnes uforudsete udgifter oveni, så det ER ikke billigt at få kat!


  • #41   5. okt 2011 Jamen, vi kan da prøve at lave en beregning over "discount"-variationen også smiley

    Priser fra Harald Nyborg

    Kattebakke m kant 44,95 kr
    Katteske 18 kr
    Kradsetræ med hule 129 kr (evt. kan man vel tage en solid træstamme og fastgøre den?)
    foderskål 29,95 kr
    vaskbar hundepude 40x60 cm 49,95 kr.
    evt. kattedør 49 kr
    transportbur 149

    og som Susan nævner, kan man jo lave noget legetøj (f.eks. drillepind) selv.


  • #42   5. okt 2011 Susan **Jeg forstår ikke at de kommende killinge køber du hentyder til skal købe for samme mængde som du.**

    Det har Lena jo ikke skrevet! Regnestykket er jo blot et konkret eksempel fra det virkelige liv.

    Denne tråd må da snart omdøbes til Den Store Misforståelsestråd :S


  • #44   5. okt 2011 Susan, du skal osse tænke på at vi har 3 katte, hvoraf de to er kilinger og den 3. er en mis på 10 år.

    Så for at vi ikke skal rende og købe ting så som foder hele tiden samt bedre at kunne holde foderet til hende på 10 år og killingernes tørfoder adskilt (Hills fodersække er meget ens). og der ud over spare på pladsen til foderet, så er det rart med de foderbeholdere. De får foder som er tilpasset deres alder.

    Vi har prøvet de med billigt kattegrus. For HULAN da hvor var det hurtigt brugt. - selv da vi kun havde 1 kat. Så vil jeg vove at påstå det dyre grus er billigere på sigt. Vi har iøvrigt lige købt 15 kg for 80 kr. Tænk på hvor længe det holder.

    kattetræet kan gøres billigere. det kan osse gøres dyrere. Vi kunne sagtens have anskaffet et til 500 kr som mange så gør herinde. men hvis vi oose ville have plads til møbler i stuen .....(Sarah)En træstamme? billigt, men næppe noget de fleste vil bruge inde i huset.

    Foderskålen kan man vel tage fra gemmerne i et køkkenskab.Ligeså vandskålen.
    (hunde)puden fulgte med vores transportkasse.

    det skulle være en med plads til ihvert fald 2 voksne misser. i kraft af mit bi-erhverv er jeg klar over hvilke kræfter der er i sving, hvis man er uheldig ude på vejen. derfor blev det en blød en af slagsen i mellemstørrelsen.

    Grejkassen kan være god hvis man har en langhårskat som vi har. det kræver lidt pelspleje. også kan vi have vådfoderet i bunden af den istedet for at det fylder i papkasser. Vi køber til bunke ad gangen, så vi ikke skal rende hele tiden.


  • #45   5. okt 2011 Hm tjo, det var en pludselig indskydelse smiley

    Jeg syntes sådan en simpel galoppæl(er det det rigtige navn?) var meget smart og pladsbesparende... Det der sisal er nu ikke særlig kønt og så tænkte jeg at det måske var ok med en birkestamme i stedet *GG*.

    Mange af de der klatremiljøer er nu engang ikke særlig kønne alligevel smiley


  • #47   5. okt 2011 Hyldestamme skal det være - birk er katten ikke så vild med

  • #49   5. okt 2011 Ah ok:-) men det er da rart at vide hvad type træ man skal gå efter smiley

    Men det er da et billigt alternativ, man kan jo bare skifte stammen, hvis den bliver for medtaget. smiley


  • #50   5. okt 2011 Selv om jeg er meget tilhænger af at sparre hvor jeg kan, så er der alligevel ting der kan købes alt for billigt, så det bliver dyrere i længden. Grus er den ene ting jeg ikke vil sparre på. Før jeg fik opdræt og flere katte, brugte jeg det billige klumpende fra Rema, aldi, brugsen osv. Det var simpelthen for dyrt i længden og så stinker det det især når man har fertile katte. Samtidig bliver det også meget hurtigt mudret, når drengene kommer med en ordenlig tissetår. Selv om jeg har 6 katte, lugter det ikke af kat her i huset.
    Noget andet der er for dyrt at købe billigt er foder. Af flere årsager, mængden de indtager og ikke mindst mængden og stanken af det der kommer ud.
    Det tredie jeg heller ikke vil sparre på er kradsetræ. De såkaldt billige, holder ikke ret lang tid og de bliver meget hurtigt grimme at se på. Stof og reb er af meget dårlig kvalitet plus det vigtigste, stammerne er for tynde og ustabile til store katte.


  • #51   5. okt 2011 En anden måde at spare lidt på, kan være at købe brugt. smiley

  • #52   5. okt 2011 Marianne

    Generelt enig. Nogen gange kan det ikke svare sig at købe det billigste.

    Men mht foder så mener jeg at have set flere anbefale LUX fra Aldi?


  • #53   5. okt 2011 Nu er det at en kat har en stamtavle, altså ikke nogen forsikring for, at den ikke kan blive syg og have behov for et dyrlægebesøg umiddelbart efter at være flyttet hjemmefra. Det er heller ikke alle stamtavlekatte som automatisk kommer med neutralisering og alle vaccinationer - så synes det er forkert at sige at det ville være billigere hvis kattene havde været med stamtavle. ALLE katte koster penge at anskaffe og holde, uanset om det er huskatte, blandinger eller racekatte smiley

    Men synes det er en god pointe med denne tråd, at "gratis" killinger altså ikke er så gratis når det kommer til stykket.


  • #55   6. okt 2011 Lotte

    Ok, jeg havde fået indtryk af at råt/vådt var det primære og tørfoderet kun skulle være der, så katten havde muligheden.

    Tak for svar smiley


  • #56   6. okt 2011 "En anden måde at spare lidt på, kan være at købe brugt. smiley
    "

    Helt enig her!


  • #57   6. okt 2011 Jeg har talt med vores naboer, som osse har tre katte: to store killinger og en ung voksen hunkat. jeg spurgte ind til deres udgifter på kattegruset:

    50 kr for 5 kg per uge = 200 kr om måneden. killingerne der er 5 uger ældre end vores. Foderet er det samme.

    Så jeg vil da ikke kalde vores kattegrus for dyrt - snarere tværtimod.


    hvis man har en kat feks. så er foderbeholdere overflødige efter min mening.


  • #58   6. okt 2011 Nu vi er i sparehjørnet smiley

    Så kan man købe en killing/ungkat på over 6 måneder for 550 kr hos Kattens Værn. Der for denne ganske beskedne pris er blevet tilset af dyrlæge, neutraliseret, øremærket og vaccineret.

    Som Tinka skrev, så kan man også få en kat evt. med noget udstyr forærende fra private.

    Men det kommer så igen an på, hvad man ønsker af en kat og hvor man lige falder over den kat, som man ønsker sig smiley


  • #59   6. okt 2011 "Men det kommer så igen an på, hvad man ønsker af en kat og hvor man lige falder over den kat, som man ønsker sig smiley
    "


    jeg tror bare man skal passe lidt mere på, da de nok ofte har nogle bitre erfaringer i omgangen med mennesker. Men det er helt sikkert en mulighed.


  • #60   6. okt 2011 Ja måske, men det kan du risikere ved alle omplaceringer. Min hund blev købt fra opdrætter, desværre "glemte" hun at nævne en hel masse ting omkring ham...

Kommentér på:
Udgiter på to killinger

Annonce