2.712 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
12 Svar
At gå tud med en indekat i snor ? At gå tud med en indekat i snor ?
Vil du anbefale det ?
Jeg har altid sagt at det er bedre at lade være, så længe katten ikke ved bedre er det bedst, og lettest for alle.
Men vi har en kat som før vi fik ham, nåede at leve lidt hvor han kunne gå ud i haven med kattelem.
Han sidder meget i vinduerne, og er meget interesseret i livet udenfor. Ville det gøre alt værre at tage den med ned i det gode vejr ??
Ved ikke om jeg tør. Men veninde mener at hendes gamle fik stress fordi hun begyndte at tage den ud..
0 synes godt om
aug 2008
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 6 Emner: 24 Svar: 105
aug 2008
Hvis nogen kan fortælle om deres erfaringer, efter at have stået i min situation, hører jeg gerne fra Jer!
jun 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 41 Svar: 831
Nu er jeg selv ejer af to indekatte og kunne aldrig finde på at lade mine katte løbe ude, men der kommer også ret mange biler hvor jeg bor
Men jeg synes da du skal prøve og se hvordan katten reagere på at komme ud i sele?
Er det ikke et forsøg værd?
Mine katte kan dog også godt lide at kigge ud af vinduerne og se med, men de virker ikke interesserede i at komme ud ..
Når vi går ud af døren, er i haven osv, står de ikke og hyler for at komme med ..
aug 2008
okt 2004
Følger: 31 Følgere: 23 Katte: 15 Emner: 65 Svar: 352
Nogle katte kan sikkert stresse op over det, men min gør ikke.
apr 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 4 Emner: 9 Svar: 16
Hvis du tager ham ud en gang er jeg med garanti sikker på at han hopper op i vinduet eller går hen til døren og meget gerne vil ud. Han nøjes nok ikke bare med at sidde der, men han vil også begynde at skrige for at komme ud.
Kan læse at du bor på 2. sal og så har han ikke mulighed for at gå ud og ind som det passer ham. Så vil jeg slet ikke gøre det, det vil også være bedst for katten at du holder ham inde hvis han ikke har denne mulighed. For tro mig når de først har været ude 1 gang vil de meget gerne igen.
Du skriver at du har en kat mere og masser af kvm då kan jeg ikke se problemet i at han bliver inde. Han har en lege kammerat og rilig plads at lege på. Du kunne måske prøve at købe et gulv til loft kradsetræ hvis du ikke har et. Katte kan godt lide at sidde i højde og følge med i hvad der sker.
Hvis han bare sidder i vinduet uden at gøre noget er det nok bare fordi han er nysgerrig.
Jeg har købt min kat af en ældre dame der boede i lejlighed og hun gjorde det samme med at putte ham i en sele. Der gik et par dage så måtte hun flytte ham ud i sit kolonihavehus og desværre gå af med ham. (Fordi hun ikke kunne holde ham inde)
Håber du kunne bruge mit svar til noget.
nov 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 19 Svar: 84
Jeg har en 4 års indekat, jeg går hver sommer, tur med min kat i snor, hun går bare og hygger sig i gården og vil helst hilse på alle!
hun elsker at komme ud i solen. Har aldrig oplevet at hun er blevet stresset eller anderledes af den grund.
Tror måske også det kommer an på katten og de udendørs omgivelser. Så jeg synes helt sikkert at du skal prøve det af
nov 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 19 Svar: 84
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Men nogle katte, er så meget vanedyr, at de vil kræve at komme ud hver dag og helst omkring samme tidspunkt. Så du skal gøre op med dig selv om din kat er til det ene eller andet og om du evt selv har lyst til at gå tur hver dag.
sep 2008
Følger: 1 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 12 Svar: 859
Nå, men nu står du med en kat, der har været lidt ude, om som du nu bor med på 2. sal. Jeg ville helt sikkert ikke tage den ud i sele. Du skriver, at den sidder meget i vinduerne. Men vader den frem og tilbage? Virker urolig? Svær at lokke væk derfra? Hvis nej, så risikerer du bare, at det begynder. Lige nu har katten ikke et territorie udenfor hos dig, og det afhjælper noget af trangen for den til at komme ud. Hvis du begynder at tage den ud, risikerer du, at det er irreversibelt; at den vil blive frustreret og hele tiden plage dig for at komme ud.
Hvis den bare sidder og kigger - altså, mine katte nyder da også at sidde og kigge ud, selvom de ikke har noget behov for at komme ud (og det tør jeg godt sige, at de ikke har på denne årstid, for jeg bor i stueetagen med en lille katteindhegnet have, så de har rent faktisk muligheden).
En anden ting er, at katte bliver utroligt hæmmede af at få sele på, så det kan alligevel slet ikke sammenlignes med den måde, den kom ud på før.
Jeg ville hellere prøve at aktivere katten. Lade den arbejde for maden i aktivitetslegetøj, evt. begynde at klikkertræne. Og hvis du når frem til, at du synes det er synd at holde den i lejlighed, så ville jeg hellere finde det rette hjem for den end at begynde med sele.
nov 2008
Følger: 16 Følgere: 14 Katte: 2 Emner: 18 Svar: 261
De virker ihverflad glade for det, og hopper glædeligt i tasken når vi skal på tur.
maj 2010
Følger: 1 Katte: 2 Svar: 37
I starten var det mest for Olivers skyld da han som bette havde så meget krudt i røven at han bare ikke kunne falde til ro, nu er det så ham der springer turen over hvis vejret efter herrens mening ikke er godt nok;o)
Smutter derimod er ligesom en hund, han ved hvornår vi plejer at gå tur og så står han klar så snart vi ligger op til at tage selen frem. Der ekststere næsten ikke dårligt vejr i hans øjne, dog er han ikke alt for glad for kraftig blæst:o)
For Oliver og Smutters vedkommende kommer det også meget an på hvornår vi går, Oliver vil konsekvent kun med når mørket er faldet på og der er forholdvis stille i området. Smutter er total ligeglad og kan tages med på aller tider af døgnet.
Som du kan høre er der stor forskel på de to herre, så som mange andre skriver kommer det an på kattens væsen og der er det kun dig der kan afgøre hvad der er bedst for jer:o)
Dog vil jeg råde dig til at tage dit boligområde med i din beslutning, her tænker jer; går der mange hunde? er disse evt. løse? er der stier hvor jeg vil kunne afværge et evt møde med en hund ved at gå en anden vej o.s.v. For bor du lige mit i hundelufternes "motervej" kan det blive svært at gå med en kat, da de fleste katte ikke syntes en hylende, trækkende hund er specielt hyggelig at gå forbi, og de fleste hundeejere kan ikke se hvorfor de skal tage hensyn til en der går med en kat. Ihvertfald for mit eget vedkommende har jeg mødt en del uforstående hundeejere der syntes jeg var total idiot, at jeg kunne finde på at gå med mine katte. I disse hundeejeres øjne er det synd for katten og de var ikke åbne for min forklaring om, at jeg syntes vi bor for tæt på en stor ve til jeg vil lade mine kæledyr gå løsj. Jeg har bare fået kommentaren; herre gud det jo bare en kat!
At gå tud med en indekat i snor ?