Taurin og L-lysine Taurin og L-lysine
Nu læser jeg jo flittigt med i de emner der bliver postet herinde - man kan altid lære noget nyt, hvilket jeg også meget gerne vil nu.
Smokey bliver fodret med Royal Canin (okay lige nu er det en blanding af 3-4 forskellige slags - som han i øvrigt ELSKER - fordi min veninde lige havde været forbi hendes klinik og havde fået et hav af prøver med til mig), men normalt er det ren RC han får. Jeg har så læst at de SKAL have Taurin og for nyligt også noget der hedder L-lysin. Jeg gik straks min ingrediensliste på RC igennem men kunne ikke finde ordet Taurin nogen som helst steder. Det er pt. Royal Canin Kitten 36 han får.
Er det mig der er blind eller indehlde det ikke Taurin?
jun 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 41 Svar: 831
jun 2011
(link fjernet)
jul 2008
Følger: 28 Følgere: 25 Katte: 4 Emner: 31 Svar: 484
Sammensætning:
Tørret fjerkrækød, ris, vegetabilsk proteinisolat*, animalsk fedt, majs, majsgluten, hydrolyseret animalsk protein, vegetabilske fibre, L-lysin, roetrævler, mineraler, fiskeolie, gær, sojaolie, æggepulver, natriumfosfat, frugto-oligosakkarider (FOS), hydrolysat af gær (mannan-oligosakkaridkilde), taurin, DL-methionin, morgenfrueekstrakt (luteinkilde), L-carnitin.
* L.I.P: Udvalgt, let fordøjeligt protein med høj biologisk værdi.
jun 2011
(link fjernet)
Der står lidt om fodringen af katte og der bliver netop set skeptisk på om mennesket har handlet forkert ved at putte ekstra taurin osv i foder
Ret spændende læsning!
maj 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Katte: 10 Emner: 44 Svar: 504
maj 2007
Følger: 17 Følgere: 16 Katte: 10 Emner: 44 Svar: 504
jun 2011
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.013
L-lysin, hmmm det må ikke overdosseres idet der skal være balance mellem det og Argenine. Høj dosis og langvaring brug af L-lysin reducerer Argenine. L-lysin menes at have en gunstig virkning i forbindelse med forebyggelse mod Herpes - den dosis der er i RCs foder er alt for lille til at forebygge noget som helst.
Iøvrigt er der meget delte mening om L-lysin kan forebygge Herpes.
jun 2011
Hvad vil du så anbefale
nov 2008
nov 2008
Jeg ved RC brugte det som salgsparameter at de proppede L-lysin i foderet - det var der da en masse brugere der hoppede på ...
nov 2008
Jeg er stadig af den overbevisning det er salgsgejl
sep 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Katte: 3 Emner: 32 Svar: 409
Det er alt sammen utrolig spændende læsning sm virkelig har gjort mig klogere.
Min opsummering er som følger:
- Taurin er livsvigtigt for katten og SKAL derfor forefindes i foderet
- L-lysine er - medmindre katten lider af herpes - "spild af plads" i foderet og ikke andet end et slagstrick
- Råt kød kan kattene i princippet ikke få nok af (dog vidste jeg godt at jo mere du tilbereder kød jo mere mister kødet - man er vel slagter hehe...)
Maria Cecilie:
Jeg må vist have lidt af midlertidighed blindhed, for det står da godt nok klart og tydeligt. Kune være jeg skulle pudse mine briller og så rent faktisk bruge dem hehe...
Tusind tak for link!
Susan:
Tusind tak for en masse informative links - sådan nogle kan altid bruges!
okt 2005
Følger: 36 Følgere: 34 Katte: 5 Emner: 146 Svar: 3.220
Er katten først smittet med Herpes, ligger det latent i katten hele dens liv, og kan bryde ud i sygdom ( det er gerne noget der stresser katten, som hjemskift - dyrlæge anden kat i huset ol. )
L-Lysin kan forhindre/mindske udbrudet.
Men ja - man skal op på doser der hedder 250- 500 mg dagligt, og det er der ikke i foderet.
nov 2008
Det er vi ikke helt enige om
Man mener netop at L-lysin går ind og optager den" plads" hvor Herpes Virus sætter sig - på den måde kan det være forebyggende. Netop fordi det nedbryder Arginie - og så har Herpes virus vanskelige betingelser.
Kunne forestille mig gavlig effekt indtil f.eks. killinger er vaccineret
The take-home message: L-Lysine can be helpful in controlling outbreaks of feline herpesvirus
(link fjernet)
Har efterfølgende været til et par foredrag og hørt Dr. Maggs udtale sig mindre begejstret om L-Lysins effekt.
sep 2008
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 34 Svar: 682
*Du vil aldrig se en vildkat
jagte en rulle mariekiks, der løber tværs over sletterne i Afrika
eller for den sags skyld indtage inddampet mus med majs i
gluten souffle.*
Ha ha, godt beskrevet og ganske rigtigt. Der kan vist ikke være meget tvivl om at det absolut bedste forder for katte, må være 100% råfodring.. Eller hvad?
sep 2008
okt 2005
Det er egentligt lidt spændende.
Du siger at katten helt kunne undgå herpes, selv om den blev udsat for smitte uvaccineret ?
Selv har jeg kun oplevet lysin hjælpe min dengang herpeskat, ved at gøre udbrud mildere, netop fordi det satte sig på herpes plads. Men hun var også rigtigt grimt angrebet - og kronisk i udbrud, uden lysintilskud
nov 2008
okt 2005
For der findes jo mange med katter der udskiller herpesvirus.
sep 2008
Taurin og L-lysine