{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.429 visninger | Oprettet:

Sundhedseftersyn - NU jeg forvirret {{forumTopicSubject}}

Vores Hector var lige til sundhedstjek og alt var fint heldigvis (også den lille knude på hans hals, var meningen den skulle være der)
Men vi kom til at snakke om foder..
Og jeg fortalte om Applaws og kødindholdet og alt det med at han var kastrat og gerne skulle mættes hurtigt uden for meget fyld så han har en fin vægt, og dyrlægen sagde "naah der er jeg ikke enig med dig". Han sagde en masse om hvor meget protein og fedt en kat skal have som var optimalt, og at man på denne måde som jeg beskrev kunne give katten FOR mange proteiner, og han har en patient lige nu der kæmper med dette.
Han sagde så at Hills, Specific, og Vetpro og Iams kunne være gode som alternativ til RC, som ikke funger så godt for Hector.

Så lige nu sidder jeg og læser indhold på hills, iams, specific og vetpro og er blevet endnu mere forvirret. Vil jo ikke give protein overdosis!
Hvad er jeres tanker omkring dyrlægens besked?

Derudover fik vi at vide, at for at holde giardia udbrud nede til februar når vi får den lille nye killing og det kan give stress hos Hector og udbryde giardia igen - at vi bare skulle give en forebyggende kur af panacur og også kunne give det til den lille killing. Nogen erfaringer med 'forebygning' med panacur? (mikstur)

Puha det blev langt, men vil bare give det bedste af det bedste til ham og den kommende nye jo smiley

Tak på forhånd


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sundhedseftersyn - NU jeg forvirret
  • #1   8. nov 2011 Jeg er rigtig gode erfaringer med Hills Science plan. Det er super godt foder:-) Jeg skiftede egentlig kun over til Royal Canin, fordi at Hills er så skide dyrt og så fordi at Royal canin, har foder specielt til Maine Coon-katte. Men dengang købte jeg det også hos danske dyrehandlere til 699 kr. for en stor pose Hills og når man har 3 katte, så spiser de sig hurtigt igennem en stor pose. Nu køber jeg altid foder på zooplus.co.uk:-)

  • #2   8. nov 2011 mine tanker omkring dyrlægen er at han er et uvidende fjols. Så kan det vist ikke siges kortere og mere præcist. Det er rent ud sagt noget vrøvl han/hun siger.

  • #3   8. nov 2011 Uanset hvad vil jeg også helst købe over nettet, da det ofte er langt billigere end hos selve dyrlægen.
    Men det der Vetpro er bare bombarderet med majs og korn og jeg ved ikke hvad.. Royal Canin giver ham bare en del bommelom (kornene måske?) og ja Hills har jeg intet at sige noget om. Men nu sidder og jeg og overvejer Arion lidt. Jeg er ikke faldet i fælden om at der skal specialfoder til diverse racer og latterlige ting som skeløjede katte og platfodede katte.


  • #4   8. nov 2011 Marianne - Åh gud.. er bare snart ved at løbe tør for dyrlæger at afprøve her i byen *GG*.
    Er det noget vrøvl at man kan overdosere med protein?

    Uanset hvad dyrlægen siger har jeg en rimelig god fornemmelse af så at prøve Arion. Det er der vist også en del herinde der har gode erfaringer med samt at prisen er fin til et par studerende som os.


  • #5   8. nov 2011 ja det er noget vrøvl, med det foder man kan købe. Var jeg dig, ville jeg bruge Applaws, men Arion er også ok foder.

  • #6   8. nov 2011 hva foder angår kan jeg ikke hjælpe...

    men jeg giver p.t panacur pet pasta og det for de tynd mave af....

    har før haft gode erfaringer med Flagyl som gives mod bla gardia


  • #7   8. nov 2011 Kunne være en ide at bestille et par prøveposer fra diverse og se hvad Hector faktisk bedst kan lide. Og med diverse mener jeg selvfølgelig mærker som jeg har en god fornemmelse med (applaws, arion, porta, orijien og MÅSKE hills).

    Marianne - du har ikke nogen mening om det med panacuren? At man kan give det forebyggende op til stressen, og også til killingen? Han sagde at det ikke var giftigt overhovedet og man derfor kunne bruge det på den måde.


  • #8   8. nov 2011 Thomas og Marlene - vi har haft brugt Panacur mikstur (ikke pasta) da han først fik giardia og det gik det væk af :o)

  • #10   8. nov 2011 Thilde> Lige med hensyn til Royal Canins' spcielfoder til f.eks. Maine Coon er nu ikke noget fis. Grunden til at mine får det, er at de andre typer foder er for små og at Toulouse derfor sluger det for hurtigt, uden at tygge det. Hvilket så resulterer i at han kaster alt foderet op igen efter ca. 5 min. Så det er nu ikke helt så latterligt, som du skriver:-) Og jeg er ikke faldet i en fælde, men det er bare det eneste han ikke brækker op, hver gang han har spist.

  • #11   8. nov 2011 Skrev heller ikke at Maine Coon foderet var latterligt - så længe det er pga. størrelsen på tabletterne kan jeg godt forstå det smiley Men indholdsmæssigt.. den får man mig ikke med på.
    Hector har ikke problemer med at han sluger maden, men tygger den fint smiley


  • #12   8. nov 2011 Hmm, okay. Jeg syntes nu ikke at det er noget fis. Men sådan er vi jo så forskellige:o)


  • #13   8. nov 2011 Jeg er helt enig med de andre; en kat er et rovdyr, dens naturlige kost er kød som er næsten rent protein.
    *Lotte - det hedder omnivor når de er blandingsædere smiley


  • #14   8. nov 2011 Anja J - Hvad var fis? Bliver forvirret når du skriver det som om jeg har skrevet noget var fis.. Der skal jo ikke specielle briller til at se at der reelt set ikke er den store forskel i indholdet på fx maine coon foderet og alt deres andet. Det er jo ikke fordi der er tilsat mirakelmiddel.
    Specialmad til kastrater fx er penge lige ned i lokummet efter min mening, men ja.. vi kan jo alle have vores mening, og jeg har dannet min efter at have set reelle eksempler og gode saglige argumenter for kattekyndige herinde igennem nogle måneder nu smiley

    Anyways.. Syntes også det med protein overdosis var noget uuunderligt noget, så godt jeg forhørte mig hos jer!


  • #15   8. nov 2011 Jaaaeh................ jeg har faktisk hørt noget lign. om Applaws.
    Hos dyrhandleren havde de faktisk hørt at det aligevel ikke var så godt som først antaget. De talte om diarré.
    Jeg er nu glad for at mine 2 tosser får RC. Jeg har dårlige er faringer med VetPro, begge mine fik diarré.


  • #16   8. nov 2011 Thilde> jeg skriver ikke at du har skrevet at det er noget fis. Men du skriver at du syntes at det er latterligt og jeg skriver egentlig bare at det syntes jeg ikke at det er. Der er forskel på de forskellige typer RC foder. Der er f.eks. i den der hedder Indoor 27 nogle fibre i der løsner hårboller, som katte ude i naturen selv klarer ved at spise græs. Og der er et eller andet i (ved ikke hvad det hedder) der gør indekattes afføring mindre, mere fast og mindre lugtende. Som du selv skriver, så er der ikke den STORE forskel på foderet, men der dog forskel:o) Så i mine øjne er det ikke latterligt at de har så mange forskellige typer:o)

  • #17   8. nov 2011 Thilde.. Det er en stor jungle med alt det foder og alle de meninger der er--

    Jeg synes nu du giver din dreng et godt foder, og hvis du synes han har det godt på det, jaså synes jeg du skal blive ved det.

    smiler og det skriver jeg, som foder med Hill's og andre ting..

    så længe du foder med et godt oder, kan jeg ikke se hvorfor du skal skifte..



  • #18   8. nov 2011 Hanne - Tak for din indlæg smiley men står netop i den situation at jeg skal til at skifte over til voksen foder snart og royal canin, som han får nu giver ham lidt for meget afføring synes jeg. Derfor er jeg på 'bar' bund smiley
    Nu er han nemlig ikke tilhænger af råt kød eller vådmad, så vil gerne have et relativt højt kødindhold i foderet smiley er ikke korn forskrækket som sådan.


  • #19   8. nov 2011 smler.. jamen den der Hills vet essent eller hvordan det nu staves er et godt foder.. mine trives hvert fald på det.

  • #20   8. nov 2011 Enig med Lotte. Du kan ikke give en kat for meget protein fra kød, da den er obligat kødæder. Så dyrlægen er galt på den. Prøv at spørge ham, hvad katten lever af i naturen, og hvor ofte den går på jagt i kornmarken - efter andet end mus smiley

  • #21   8. nov 2011 Pivnu - hehe samme tanker havde jeg. Heldigvis har dyrlægen jo kun "rådet" mig til noget, men det er jo mig selv der tager beslutningen smiley
    Tror jeg vil bestille nogle prøveposer hjem af applaws, arion, porta og orijien. Så får Hector selv lov at bestemme. ;-P
    Skal have besluttet mig inden februar så jeg både kan bestille noget voksen og killinge foder hjem til de små.


  • #22   8. nov 2011 Synes nu jeg har brugt hele aftenen på at sammenligne foder: indhold, pris, om det kunne være til både voksne og killinger OG SÅ VIDERE.. Og synes at jo mere jeg læser om det synes jeg faktisk at Orijien lyder super godt! Kødindhold, kornfrit, posernes størrelse, pris, pillernes størrelse, holder til både killing og voksen..
    Så det vil jeg bestille når det er tid smiley Har bare en helt lettet følelse nu heheh.. Så nu skal jeg glo på vådfoder.. Fordi jeg kan og fordi jeg keder mig ;P


  • #23   8. nov 2011 Husk at få en prøve på det først, så du kan se om han kan lide det:o)

  • #24   8. nov 2011 Selvf smiley Og krydser fingre for at både han og Chloé kan. Dog bliver det Hector der er dommeren i den sag.

  • #25   9. nov 2011 En dyrlæge er på ingen måde uddannet indenfor foder, men de tjener styrtende på at sælge deres kornfyldte produkter med meget lidt kød i til rigtig mange penge.

    En kat kan ikke få proteinforgiftning. Det kan en hund heller ikke. Det er en gammel skrøne, der desværre lever i bedste velgående.

    Når vi snakker foder så lyt aldrig til dem, der tjener penge på at sælge tingene. De siger ofte en masse salgsgas, der ikke passer. En fra Olivers prøvede i weekenden at bilde mig ind at fremover så skal al kød i hunde og kattemad betegnes som kød- og biprodukter, hvis det ikke er hele dyret, der er brugt. Sjovt nok så er der ikke vedtaget en lov om dette, ej heller er der diskussion om noget i den stil.

    En kat skal have kød. Det bedste er klart at give den det på den naturlige måde i rå stil, men ellers er det at finde et foder som har et højt indhold af kød, uden korn, uden biprodukter, gerne med skaldyr, olie og så videre.

    Lotte: En hund er såmænd også carnivor, som katten. Men selvom de begge er dette så er der stor forskel på deres opbygning. Katten er såkaldt obligat carnivor.



  • #28   9. nov 2011 Jamen jeg er heller ikke korn forskrækket Lotte smiley Det er skam ikke derfor jeg synes Orijien lyder tiltalende.

    Natasja - Ja det er jo business business og business smiley Men havde bare ALDRIG hørt om protein overdosis så derfor ville jeg lige høre mig ad herinde (godt jeg gjorde det) Hans ord var: "Der er lavet mange beregninger på hvad der er det ideelle indtag af protein, kulhydrater, fedt osv til katte. Og foder såsom RC, Hills og Specific , og så vores eget Vetpro holder sig inden for den ramme".. Og hele tiden tænkte jeg bare "ja ja whatever.. det kan godt være, men derfor synes jeg stadig ikke at de slår de mere kødholdige foder"
    Jeg spurgte også min mor og hun sagde at hun havde hørt om det og at det var fordi at koncentrationen af kød var højere i de små kompakte tørkost piller, end i selve kødet - til det, sagde jeg jo bare at det lød som noget bavl og at foderet selvfølgelig ikke var blevet godkendt på markedet hvis det var decideret farligt med overdosis efter et år og jeg ved ikke hvad. smiley

    Maria - Og Applaws har også en masse - 80 % kød i. Orijien har ifølge dem selv 75%. smiley


  • #29   9. nov 2011 Hvis man ser hvad løverne på savannen spiser, så ryger der mange gazeller ned og de spiser kun vegatabilsk "foder". Og de spiser stort set dgaen lang, så der må alligevel være godt fyldt op i mavesækken, når de bliver ædt af en løve eller andet stort kattedyr. Så generalt, så tror jeg at alle de "kendte" mærker (Royal Canin, Hill's, Applaws osv.) er gode fodermærker, som dækker katten godt ind med det de har brug for. Så køber man kvalitetsfoder, så føler jeg mig i hvert fald rimelig sikker på at mine små hårbolde, får hvad de har brug for. Nu har jeg så forsøgt mig med et nyt mærke, som jeg slet ikke kender, så det er jeg lidt spændt på:o)

  • #30   10. nov 2011 Lige et spørgsmål..
    Er 400 gram mad nok (pr'øvepose) til at man kan nå at skifte over langsomt og se hvordan pels og afføring/mave reagere?


  • #31   10. nov 2011 nej og slet ikke med pelsen

  • #33   10. nov 2011 Så de 2,5 kg man kan få Orijen i ville egentlig være meget passende som en prøve. Det vil jeg skrive på Hectors julegave ønskeliste så ;D

  • #34   10. nov 2011 Hvad mener du med at holde Giardia udbrud nede - har dine katte Giardia?

    Brug ikke flydende Panacur - du får det ikke i katten mere end een gang.
    Pillerne er nemmere at få i dem - enten ned i halsen, på foderet eller opløst i vand og givet med engangssprøjte

    Foder - det ved dyrlægerne ikke meget om - andet de gerne vil sælge hvad de har på hylderne


  • #35   11. nov 2011 Jeg er kommet til at tænke på at jeg aldrig er blevet forsøgt påduttet specialfoder af nogle af mine dyrlæger. Sikkert fordi de ved at de ikke kan binde mig noget på ærmet. Jeg kunne godt mistænke nogle dyrlæger for at prakke uvidende katte-ejere alt muligt foder på, nettop fordi de tjener på det. Man kan sige at det så også er kedeligt at nogle fodermærker også forvirrer på området, ved at lave 30 forskellige slags varianter, ud over dem de også laver i andre farvet poser til dyrlægerne.

  • #36   11. nov 2011 Lis - Ja Hector har haft giardia og er udbrudt igen efter et besøg af hans bror. Lavede også en tråd om det, hvori du skrev og gav råd.
    Flydende panacur har vi ikke noget problem med at få i ham.

    Og ja er sådan set rimelig fast besluttet på at det nye foder bliver Orijen, så længe de kan lide det.


  • #37   11. nov 2011 Og Lis, jeg mener at hvid Hector er en følsom lille én der får Giardia udbrud hver gang han bliver det mindste stresset så vil jeg gøre alt for at holde det nede omkring den tid hvor en ny killing flytter ind, fordi det sikkert vil stresse ham.

  • #38   11. nov 2011 Købe en damprenser - han bliver sikkert reinficeret via bakke og omgivelser.

    Det er muligt at komme af med ...


  • #39   11. nov 2011 Ved Dyrlæge Stig Feldballe holdt foredrag om Giardia forrige onsdag - ellers er det med i det her foredrag

    Onsdag d. 18. januar 2012 kl. 19:00
    Mave-/tarmlidelser
    V/ Stig Feldballe, Dyreklinikken Skovlunde-Herlev
    Kender du det, når katten har dårlig mave? Er det bare forbigående eller noget mere alvorligt? Hvad kan årsagen være - og kan du selv gøre noget ved problemet.
    Vi kommer ind på de mest hyppige mave-/tarmlidelser, bakterielle infektioner mv.

    Valby Kulturhus
    Valgårdsvej 4-8
    2500 Valby




  • #40   11. nov 2011 Lis, jeg har brugt damprenser til at gøre rent med når han nu har haft Giardia.

    Som sagt kommer det sikkert fra hans bror, da han var på besøg, så indtil han er testet skal de ikke ses. Og der kan gå lang tid for hans dyrlæger vil ikke teste mod det.


Kommentér på:
Sundhedseftersyn - NU jeg forvirret

Annonce