{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.734 visninger | Oprettet:

Fair behandling ? {{forumTopicSubject}}

Hej til alle "katte eksperter" endnu en gang !
OBS: Lang forklaring forude ! smiley


Jeg havde for ikke så lang tid siden, nogle spørgsmål omkring foder osv, da min ene kat havde fået sig en omgang urinvejsproblemer.

Denne gang vil jeg spørge om noget andet !.

Efter over 3 uger med behandling af katten, og 4 dyrlæge besøg, er hun endnu ikke kommet sig.

Forløbet har set således ud:

1. Dyrelæge besøg:
Katten (Missy) får konstateret blærebetændelse, jeg får noget medicin + smertestillende med hjem.
Pris: 1.200,-

Efter 3 dage med behandling bliver hun symptomfri, men kun 1 dag efter jeg stopper med smertestillende (hun skulle ha' det i 5 dage), kommer symptomerne langsomt igen..

2. Dyrlæge besøg:
Missy får fortsat konstateret blærebetændelse, bliver ligeledes sendt hjem med mere smertestillende.
Men resultatet bliver det samme, 1-2 dage efter jeg stopper med smertestillende, kommer symptomerne igen.
Pris: 400,-

3. Dyrlæge besøg:
Missy får fortsat konstateret blærebetændelse, hjem endnu engang med blærebetændelse, samtidigt bliver jeg henvist til en dyreklinik på Frederiksberg.
Pris: 400,-

4. Tur til klinikken på Frederiksberg:
Her bliver jeg mødt af nogle vældigt søde mennesker, som pænt fortæller mig hvad de mener, priser for undersøgelser osv.

Missy får taget en omgang ultralyd - Alt ser fint ud.
Missy får taget røntgen af urinveje/blære/nyre - Alt ser fint ud.
Missy får taget endnu en urinprøve - Alt ser fint ud (med undtagelse af blodet)
Missy får taget blodprøver, som jeg så får svar på imorgen (fredag).

I tilfælde af at blodprøverne er normale, mener dyrlægen så bare at min kat har fået "Stress"..
Selvom at jeg ikke liiiiiige kan se hvordan hun lige pludselig skulle få så meget stress..
Pris: 3.500,'

Samlet pris på 3 uger med diverse undersøgelser: 5.500,-

OBS: Det kan lige nævnes at INGEN af dyrlægerne kan forklare hvorfor hun spiser/drikker/leget/sover normalt, da dette ikke er normalt med en syg kat..

Spørgsmålet lyder:
Kan jeg tillade mig at klage til dyrlæge klagenævnet ?
Kan jeg tillade mig at kræve pengene retur ?
Hvorfor valgte de ikke som det første, at prøve en anden type antibiotika/medicin ?

Håber i har lyst til at dele jeres meninger/erfaringer smiley

M.v.h Morten


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fair behandling ?
  • #2   10. nov 2011 Ved første besøg fik jeg smertestillende til 5 dage, samt medicin til 20 dage.

    Grunden til at jeg kun fik smertestillende til 5 dage, er fordi katte normalt bliver fri for blod i urinen efter 5 dage.

    Hun har været på medicin kuren hele vejen igennem, uden at skippe en eneste pille.


  • #3   10. nov 2011 Hold da k*** det var dyr omgang blærebetændelse! Om du kan tillade dig at klage...-Ja! Om du får noget ud af det..-Tvivler på det, men det da et forsøg værd. Det du kan klage over, set ude fra mit synspunkt, er at den dyrlæge du først henvender dig til, efter tredje gang bare igen konstaterer blærebetændelse og sender problemet videre, fordi at de åbentbart ikke selv kan finde ud af hvad katten fejler. Det vil sige at dine tre besøg hos den pågældende dyrlæge, har været "spildte" og at du/katten ikke har fået noget ud af det. Tog de urinprøver af katten hos den første dyrlæge, eller mærkede de bare på katten, for at konstatere blærebetændelse?

  • #4   10. nov 2011 De tog urinprøve ved alle besøgende.

    Ved besøg nr.2 sendte de endda også en "dyrkning" afsted, men alle prøverne viste sig at være "normale" tilfælde af blærebetændelse.


  • #5   10. nov 2011 Grunden til at min lokale dyrlæge sendte mig videre, er fordi hun mente en scanning/ultralyd kunne forklare hvad der skete.
    Og at de ikke selv havde det udstyr tilgængeligt (de ville være nødt til at kontakte en dyrlæge som kunne levere udstyret).


  • #7   10. nov 2011 Lotte:

    Første dyrlæge besøg var for ca 3 uger siden.
    Der fik hun antibiotika nok til 20 dage, da dyrlægen sagde det var en MEGET slem blærebetændelse. ( det jeg fik udleveret hedder Noroclav Vet)

    Så ved 2+3 besøg fik jeg kun ekstra smertestillende, og der er gået ca 1 uge imellem hvert besøg smiley


  • #8   10. nov 2011 Hmm.. Så burde du helt klart klage. Hvis du kun er blevet sendt hjem med smertestillende ved 2. og 3. besøg. Smertestillende er jo kun at trække pinen ud og kurrerer jo ikke katten. Så ja, du skal afgjort klage over dem.

  • #9   10. nov 2011 Anja J:

    De 3 besøg ligner sådan set hinanden meget godt.

    Dyrlægen mærker på katten og siger at blæren er helt tom (Hun tisser så snart hun bare kan mærke den mindste smule urin i blæren)

    Hun beholder katten i nogle timer, for at kunne tage en urinprøve.
    Ved afhentning får jeg noget smertestillende med hjem.

    Det mærkelige er bare at det er det smertestillende som fjerner alle symptomer (Midlertidigt)..


  • #10   10. nov 2011 Morten> Det er mere det at du bliver sendt hjem uden antibiotika ved 2. og 3. besøg. Det undrer mig. For det hjælper jo kun katten midlertidigt og derfor virker hun symptomfri. Fordi at hun enedelig kan tisse uden at det gør ondt. Men den betændelse som forårsager smerten skal jo fjernes og nogle gange skal man behandle flere gange. Min Tess fik blærebetændelse efter hun fødte og fik kun en kur, som kurerede hende. Men jeg var også så heldig at jeg opdage at noget var galt kl.10.00 om formiddagen og kl.10.30 stod jeg hos dyrlægen. Så hun kom i behandling med det sammen jeg fandt ud af at hun var syg:-)

  • #11   10. nov 2011 Anja J:

    Jeg fik jo masser af antibiotika med hjem ved første besøg (nok til 20 dage)

    Jeg mener så bare at når jeg henvender mig 3 gang, og det endnu ikke virker, så bør det være tid til at prøve en anden form.

    Det er trods alt heller ikke alt antibiotika vi mennesker reagerer på smiley

    Jeg opdagede problemet en søndag aften inden jeg gik i seng, og kl.09 morgenen efter var hun hos dyrlægen.
    Opdagede det dog kun fordi jeg ved et tilfælde så at der var blod i hendes urin, da man intet kan mærke på hendes adfærd.


  • #12   10. nov 2011 skal ikke gøre mig klog på dette område, men bare lige for at vide om jeg læser rigtig. du har fået antibiotika til 20 dage ?? og de 3 besøg er inden for de 20 dage ? for hvis, skal du vel ikke ha antibiotika de sidste 2 lagebeøsg hvor du kun fik smertestillende, hvis du stadi havde fra den 20 dages kur ??

  • #13   10. nov 2011 smiley ok du svarede lige på mit spørgsmål mens jeg skrev det

  • #15   10. nov 2011 Lotte:
    Så du mener at 5.500 for en "blærebetændelse" er helt ok?
    Jeg har jo netop rettet henvendelse flere gange, fordi jeg var bekymret.

    Hvorfor afprøvede min lokale dyrlæge ikke en anden form for antibiotika, fremfor at få mig ruineret på en anden klinik?

    I værste fald så får jeg jo at vide imorgen at katten bare har stress, fordi de ikke kan finde ud af noget konkret...


  • #17   10. nov 2011 Nej det Gjorde jeg dog ikke.
    Det er første gang min kat er syg - så jeg stolede da blindt på at det hun nu engang foreslog var det rette.

    Selv min bror som har haft katte i over 20 år, er forarget over meget jeg skulle af med for "ingenting" smiley

    Jeg synes bare at så mange penge, for ingenting er at tage mig ved næsen..

    viser prøverne derimod at der er noget galt, jamen så har jeg tvært imod bare været "uheldig" mht i hvilken rækkefølge prøverne er taget...
    Hvis du kan følge mig?


  • #19   10. nov 2011 hvis urinen er sendt til dyrkning så får man også afvide hvilke bakterier der er og hvilke piller der hjælper. Jeg kan godt forstå det er dyrt, men synes da din dyrlæge har handlet korrekt.

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #21   10. nov 2011 Jeg giver mine katte Tranebærs tabletter for at forebygge at de ikke skal få blærebetændelse, de gør urinen sur, Jeg giver dem en halv tranebærs tab 2 gang om ugen.
    Så ville det ikke være en god ide at give Missy efter hun er blevet behandlet hos dyrlægen, en halv tranebær hver dag i en uges tid og så efter en uge et par gange om ugen som forebyggende. smiley Jeg køber dem i matas de hedder Gran Berry en rød pakke med 60 tabletter i.

    Her kan du læse lidt hvad tranebær gør:

    Flere af indholdsstofferne i tranebær har vist en effekt ved behandling af urinvejsinfektioner. Virkningsmekanismen er ikke afklaret, men kliniske undersøgelser har bekræftet effekten. Indholdet af bl.a. fruktose og et uidentificeret polymer har en lammende virkning på bakteriernes evne til at klæbe sig fast på slimhinderne i urinvejene. Særlig kolibakterier, de bakterier der oftest giver urinvejsinfektioner, bliver hæmmet. Det kan derfor anvendes både til forebyggelse og behandling af urinvejsinfektioner. Tranebær er også anvendt til forebyggelse af nyresten, da det ser ud til at tranebær reducerer ioniseret calcium i urinen med indtil 50%.




  • #22   10. nov 2011 Tranebærtabletter kan fås mange normale butikker ja smiley endda superbrugsen. Og de bruges også til blærebetændelse hos mennesker - og samme med tranebærsaft.
    Man kan som Janne skriver, give forebyggende med tabletter, men der er også foder, som har tranebær ekstrakt i, netop også som forebyggende. Kan komme i tanker om Orijen foder smiley

    Men til sagen.. Tja det er da ærgeligt at komme af med så mange penge på en relativ lille lidelse som blærebetændelse i forhold til operation. Jeg har sørme også kommet af med en masse gysser.. Og der nægtede vores dyrlæge endda at teste for det, jeg foreslog, og som rent faktisk var det, der var galt! Men synes måske ikke der er belæg nok (i din sag) til at køre en klagesag.

    .o0 Jeg kunne nok godt have haft klaget over at han nægtede at teste mod det, der faktisk var galt og prakke mig alt muligt ubrugeligt dyre midler på. Tror jeg havde hovedet fuld af at han bare skulle blive rask, at jeg ikke tænkte på det smiley 0o.


  • #23   10. nov 2011 Morten P> Jeg troede at du var hor dyrlægen 2. og 3. gang EFTER at du havde brugt antibiotika-kuren op. En antibiotika-kur skal altid tages helt færdig, for at den skal virke. Jeg havde ikke lige forstået at det var imens du var igang med den kur, du tog derned 2. og 3. gang, sorry.

    Hmm... Nej, så kan du nok ikke stille så meget op. De skal jo have penge for det arbejde de har udført:-/ Der er desværre aldrig nogen garanti for at de finder ud af hvilken sygdom et dyr har og om det bliver behandlet korrekt. Men der må være en anden form for antibiotika, som måske er mere effektivt.


  • #24   10. nov 2011 Det bedste antibiotika til urinvejene er Marbocyl

    Er er podet og fundet bakterier?

    Stressrelaterede urinvjeproblmer ses.


  • #25   11. nov 2011 Lotte: Jeg ved selvfølgelig godt at der skal betales nogle penge for undersøgelser mm, ellers ville ingen virksomhed kunne løbe rundt.
    Men synes ærlig talt bare at jeg har betalt sååå mange penge, for "ingenting", altså ingenting fordi de ikke kunne stille en præcis diagnose.


    Daine: Jeg har udelukkende henvendt mig hos dyrlægen, da jeg ved første besøg fik denne besked "Din kat har en meget slem blærebetændelse, derfor skal den have antibiotika i 20 dage, og smertestillende i 5 dage, hvis der FORTSAT er blod i urinen EFTER de 5 dage, er det vigtigt du kontakter os igen"..

    Janne: Jeg vil tage et kig på sådanne tabletter imorgen smiley
    svaret på blodprøverne var som ventet nemlig at alt er normalt, så hun anbefalede at jeg prøvede at skaffe et par kattebakker mere, og så afprøve "Feliway"..

    Anja J: Det du siger, virker nu ganske rigtigt, men hvis antibiotika kuren skulle færdiggøres før man kunne se resultater, hvorfor var det så vigtigt at jeg kontaktede dyrlægen efter 5 dage :)?.

    Hvis jeg nu skal sidde og være lidt bagklog (når man sidder med et sygt dyr, vil man jo næsten ofre alt)
    Så vil jeg da ærligt mene at dyrlægen sagtens kunne ha' givet mig noget smertestillende med hjem og sagt "Prøv evt. med nogle tranebærstabletter, Prøv evt med et par kattebakker mere osv osv osv "

    Især efter at antibiotika kuren jo ikke virkede. smiley


  • #26   11. nov 2011 Morten,

    du svarer ikke ppm om der er podet - er der ikke det er det hele gætteri.

    Det er de færreste urinvejsproblemer der er forårsaget af bakterier


  • #27   11. nov 2011 Lis: Beklager jeg ikke lige fik svaret dig ! smiley

    Der er taget urinprøve som er blevet sendt ind & Dyrket.

    I ingen af prøverne blev der fundet bakterier, Disse prøvesvar havde dyrlægen også inden hun foreslog scanning af katten mm.
    (Håber at dette besvarer dit spørgsmål)


  • #28   11. nov 2011 Det der gives antibiotika for er bakterier - det virker ikke på andet - derfor mit spørgsmål

  • #29   11. nov 2011 Så virker det da også en anelse mærkeligt at give katten antibiotika :)?

  • #30   12. nov 2011 Morten> *Anja J: Det du siger, virker nu ganske rigtigt, men hvis antibiotika kuren skulle færdiggøres før man kunne se resultater, hvorfor var det så vigtigt at jeg kontaktede dyrlægen efter 5 dage :)?.*

    Fordi at du så skulle have mere smertestillende:o)



  • #31   12. nov 2011 JO - har hun blærebetændelse, så skyldes det bakterier - og ikke andet!!
    Man ser altid efter hvilken effekt penicillinkuren har haft efter nogle dage - for er der ikke sket en lille bedring, så tyder det på antibiotikaen ikke virker.
    Så burde dyrlægen faktisk tage noget andet penicillin og prøve med det. Dyrlægen har selv bedt om, at se katten efter 5 dage, hvis der ingen bedring er. Det er totalt uansvarligt, at sende katten hjem igen, på samme penicillin som ikke virker!! Lige som vi mennesker, så er det aldrig godt, hvis man kritikløst bare æder nogle piller.....

    Dyrkningen af urinen BURDE have vist noget - den burde have været positiv for bakterier. Det er undrer mig faktisk rigtig meget. En test mod blærebetændelse er egentlig bare en test for, om der er blod i urinen (det er der altid ved blærebetændelse).
    Så det er fint nok at sende urinen til dyrkning 2. gang.

    der kommer mere....


  • #32   12. nov 2011 Efter de sidste prøver ved det andet dyrehospital, sidder jeg lidt og tænker på, om katten selv påfører sig skader på det yderste af urinrøret, ved for overdreven vask dernede.
    For du skriver det med de smertestillende - at symptomerne kommer igen, når du holder med dem.
    Derfor var det også vigtigt at få undersøgt urinveje osv.
    Det er lige det eneste jeg kan komme frem til - altså katten vasker sig simpelthen for meget, og på den måde laver små rifter.

    For blærebetændelse er det ikke - det har dyrkningen vist.
    Så hun småbløder altså af en anden årsag.
    Sidder og tænker på, om de scannede hele hendes urinrør oppe fra blæren, for at se om røret måske er for kort, deformt osv.

    Men jo.... jeg ville da nok lige kontakte dyrlægen og sige, at den 3 konsultation burde de give dig uden beregning, da de ikke har kunne hjælpe, og bare sender dig videre.
    De har jo slev sagt de mere eller mindre giver op, så den 3 konsultation burde du få uden beregning.
    Så kan du jo altid gøre dem opmærksom på, at du har undret dig meget over, at de ikke gav en anden penicillinkur, når nu den hun fik ikke hjalp. Den kunne du jo have givet hende i flere år, uden der skete noget ved det


  • #33   12. nov 2011 Maiken: Har forhørt mig hos dyrlægen om hvorfor hun ikke prøvede en anden form for antibiotika, og det gjorde hun ikke fordi hun mener det kunne skade katten mere end det ville gavne hende.
    De scannede det hele, blære,urinrør,nyrer mm.


  • #34   12. nov 2011 Igen -. den mest effektive antibiotika til bløddele (og det er blæren) er Marbocyl

  • #35   13. nov 2011 Maiken: Tror desværre ikke at hun selv påfører sig sine "symptomer" da hun også render og små tisser over det hele (når hun ikke er på smertestillende).

    Det virker mest af alt som om at så snart hun kan presse et par dråber ud, så skal det bare ud (De mange gange hun var til lægen, var blæren helt tom fordi hun konstant presser hver en dråbe ud)


    Men nu prøver jeg at behandle det "Stress" som dyrlægen jo er kommet frem til, med blandt andet at bruge flere kattebakker, "Feliway" osv.
    Virker dette ikke, snakkede dyrlægen noget om at man på recept kan få noget "Afslappende" til hendes blære, så hun ikke føler det er nødvendigt at presse hver en dråbe ud hele tiden...


  • #36   13. nov 2011 Sikke en omgang.. Jeg ville nok gå til en helt 3 dyrlæge, og bede om en anden slags antibiotika. Hvis man nogensinde selv har prøvet at have blærebetændelse, så ved man også, at man ikke kan leve med det i mere end et par dage, og da slet ikke indtil katten evt. er holdt op med at stresse (tænk hvis der går en uge med at behandle or det, og det ikke hjælper).
    Katte er rigtig gode til at skjule smerter. Nu ved jeg ikke, om det føles ens på katte og mennesker, men de gange jeg har haft blærebetændelse, er jeg også løbet på toilettet mindst 20 gange om dagen (man får sådan et håb om lindring), og det gør bare SÅ ondt hele tiden, og bliver kun værre, når man tisser. Jeg ville aldrig byde min kat at gå med den slags blæreproblemer uden at være smertebehandlet. Så mens i prøver at bringe hendes stress ned, var det måske en god idé med noget smertestillende:)


  • #37   13. nov 2011 Morten:
    For lige at kommentere på prisen, så er 400 kr. altså billigt for en konsultation med behandling.
    Når der først skal tages prøver osv. så løber det op.
    Jeg synes ikke at du skal klage hvis det er den samlede pris du vil klage over.
    Jeg synes faktisk det er flot at dyrlægen har henvist videre, for så siger han jo indirekte: Jeg kan ikke finde ud af hvad der er galt.


  • #38   13. nov 2011 Maiken:

    Hendes symptomer minder meget om det du beskriver smiley
    Jeg lyver ikke hvis jeg siger hun "pisser" MINDST 10 gange i timen når hun ikke er smerte behandlet.
    Hun er lige nu på smertestillende, det mener lægen dog at jeg skal stoppe med, for at kunne få en ide om feliway+flere kattebakker har en effekt.
    Men imorgen prøver jeg lige at få fat på Dr.dyr en gang mere, for at høre ang noget andet antibiotika..

    Og bare for at opdatere, så er den samlede regning nu på 6.700,- smiley


  • #39   13. nov 2011 Morten:

    Kan du ikke få en tlf. konsultation? Det plejer de da ikke at tage penge for.


  • #40   13. nov 2011 Marianne: Jeg har også taget fejl/fejl informeret omkring de 400,- smiley

    Jeg betalte 400,- for besøg nr.2+3 og fik at vide at der nok kom en "smule" oveni som skulle betales.

    De 800kr for 2 besøg, blev så forvandlet til 2000,-


  • #41   13. nov 2011 Er regningerne ikke uspesificerede?
    Prøv lige at tænke på hvor meget det koster når du går til lægen, det mærker du bare ikke. Det er dyrt at have syge dyr:-(


  • #42   13. nov 2011 Marianne: Jo det tror jeg da, mht imorgen havde jeg nu også bare i tankerne at ringe til hende og forhøre mig smiley

    De andre gange har hun dog ville se på katten.

    I mit hoved synes jeg bare ikke det er fair, at dr.dyr ved 2+3 besøg laver nøjagtigt den samme "undersøgelse" af katten som blev lavet ved 1.besøg, som i øvrigt tog under 1 min, og så kræver penge for det.
    Hun kunne i princippet bare ha' fortalt mig i telefonen hvad der var galt smiley
    Men jeg er nok bare ude på et sidespor smiley



  • #43   13. nov 2011 Marianne: Jeg er helt indforstået med at det kan være dyrt, det kan jeg 100% forholde mig til.
    Men når min kat kommer med symptomer på noget så simpelt som blærebetændelse, så bør dr.dyr da afprøve en anden form for antibiotika, fremfor at sende mig videre?

    Men må da indrømme jeg nok bare er en af de "uheldige", vil skyde på at der er MANGE katte ejere som aldrig oplever deres katte syge smiley

    Min storebror's kat havde for et par år siden noget infektion i nyrerne, hvilket blodprøver/urinprøver bekræftede, hans kat skulle altså prøve 3 forskellige typer antibiotika, før de fandt frem til det der virkede (Han blev ikke sendt videre til diverse scanninger mm).

    P.S vi bruger samme dyrlæge smiley


  • #44   13. nov 2011 Er det et dyrehospital med flere dyrlæger du bruger?
    I så fald ville jeg bevidst spørge efter en anden, men så skal du jo til en ny konsultation.
    Personligt ville jeg føle mig mere tryg hvis min kat blev sendt til en scanning hvis der var tvivlspørgsmål.
    Hvis det i virkeligheden "bare" er stress, så prøv lige Zylkéne. Det kan dæmpe lidt på sagen. Derimod hvis det er en tvangshandling (hypersoignering), så bliver det et noget sejere træk.

    Og ja, du har været uheldig, men mange af os herinde har haft syge dyr og det koster knaster! I 2008 brugte jeg samlet set ca. 39.000 på 2 katte. Det siger lidt om priserne ikke?


  • #45   13. nov 2011 Marianne:

    De første 3 besøg var hos en af de lokale dyrlæger, som så sendte mig til hospitalet for smådyr, i Frederiksberg smiley

    39,000 lyder godt nok også af meget ;(
    Går ud fra det var på racekatte ikk ?


  • #46   13. nov 2011 Åh ja - så forstår jeg hvorfor det er løbet op ....

  • #47   13. nov 2011 Hvad dælen har racekatte med dyrlægepriserne at gøre?

  • #48   13. nov 2011 Thilde: Priserne har nu intet at gøre med racekatte, men for at bruge 39.000,- så antog jeg at det var racekatte.

    Kender i hvert fald ingen som ville bruge 39.000,- på et par huskatte smiley


  • #49   13. nov 2011 Det er i min optik da en latterlig måde at gøre forskel på racekatte og huskatte.
    Ens kat er ens kat, og hvis man ikke elsker den/holder af den for dens personlighed og vil gøre alt for den (med nødvendige dyrlægeregninger) burde man slet ikke påtage sig ansvaret at have en kat. Sikke en forfærdelig tilgang, hvis man vil lade sin åbenbart ligegyldige huskat dø pga. komplikationer, men ens whatever-racekat til 5000,- vil man gerne ofre hele pengepungen på...

    Ps. Marianne P har huskatte.


  • #50   13. nov 2011 Hvad er det for en omgang pladder ?
    JEG gjorde ikke forskel på racekatte/huskatte, jeg fortalte udelukkende om hvad JEG kender til.

    For mit vedkommende vil jeg da sige at hvis en af mine HUSKATTE, skulle blive alvorligt skadet etc og skulle ofre et 2 cifret tusindbeløb på en operation, ville jeg da nok foretrække at trække stikket ud, jeg ELSKER mine katte, men ville helt sikkert også kunne elske andre katte end lige dem jeg har..

    Hvis jeg derimod havde F.eks 2 RACEKATTE/opdræt til 15.000,-/stk, så ville jeg nok strække mig en ANELSE længere økonomisk for at beholde dem.

    At du ikke kan følge den tankegang, er mere din hovedpine end min smiley


  • #51   13. nov 2011 Morten> Jeg forstod godt hvad du mente og jeg forstår godt din tankegang. Man skal også tage hensyn til kattens alder, hvis man ofrer måske 20.000 kr. på den, hvis den f.eks. havde kræft eller anden sygdom, som muligvis ikke kunne kurreres. I nogle tilfælde er det måske også bedre for katten at få fred end at skulle igennem en masse dyre behandlinger som så måske alligevel ikke helbreder den. Desuden har jeg ikke så meget luft i min økonomi til at betale så mange penge til en dyrlæge. Her hentyder jeg til Marianne P, som brugte 39.000 på to katte.

  • #52   13. nov 2011 Anja J: Lige præcis.
    Man skal også handle efter ens egen økonomiske situation.

    Folk med "mindre" penge mellem hænderne, er nok mere tilbøjelige til at sige stop tidligt.


  • #53   13. nov 2011 Jeg sagde skam ikke at du ville handle sådan - så læs det lige ordentligt en anden gang, tak.
    Men at du tænker tanken, var det jeg undrede mig over - at du tror folk handler på den måde.

    Så roooooolig nu..


  • #54   13. nov 2011 Morten - det er ikke sådan jeg mener hun selv påfører sig symptomerne. Men siden det kommer igen, lige så snart du stopper med det smertestillende, har det intet med blørebetændelse at gøre.

    Hun kan også have en rift i urinrøret - helt yderst.
    En alm. test for blærebetændelse afslører kun blodet i urinen - en dyrkning fastslår om der virkelig er tale om en bakteriel infektion, som en blærebetændelse rent faktisk er.

    Det er klart hun har det bedre på det smertestillende - for så mærker hun ikke det sår, rift eller hvilken form for skade hun har på urinrøret.
    Men hun har helt klart et problem - og jeg tror altså på det er en rift, sår eller anden skade der er problemet.

    Hun tisser nok hele tiden, fordi hun har følelsen af at hun skal - fordi den smerte hun har, kommer til udtryk som tissetrang.
    Hun vasker sig garanteret også rigtig meget ved urinrørets udgang.
    Prøv at stoppe den overdrevne vask med en krave - for at se om hun vasker sig for meget, så den rift eller hvad det er, ikke får lov at heles.
    Hun vil - helt naturligt - vaske sig meget mere dernede, netop fordi hun føler sig generet, har smerter osv...

    Så - jeg ville få en dyrlæge til at kigge på selve urinrørets udgang.
    Evt. give hende smertestillende nogle flere dage, så hun ikke vasker sig så meget dernede - og evt. krave for at se om det rent faktisk er en skade...

    Vend gerne tilbage smiley


  • #55   13. nov 2011 Maiken: Jeg vender lige tilbage når jeg har fået snakket lidt mere med Dyrlægen smiley

  • #56   13. nov 2011 Det kan have noget med blærens elasticitet at gøre - ved du om de har haft katten i narkose, tømt blæren, pustet luft i den - taget et røntgenbillede for at se hvor tyk og hvor fleksibel blærevæggen er?

  • #57   13. nov 2011 Nårh ja... tænke jeg egentlig heller ikke på.
    Det er utrolig vigtigt, hvordan denne undersøgelse af blære osv. er foretaget.


  • #58   13. nov 2011 Lis: De har ikke haft katten i narkose o.lign.

    De har taget røntgen hvor de sagde at blærevæggen var lidt tykkere end normalt, men de mente ikke der skulle gøres noget ved det, da det ville gå i sig selv.


  • #59   13. nov 2011 Ja.... det ville jeg nu ikke mene gik i sig selv, når katten har haft problemer så længe....

    Et eller andet er der galt, når hun kun har det bedre på smertestillende.


  • #60   13. nov 2011 Maiken: Det mener jeg netop også, men dyrlægen mener jo bare at hun lige pludselig har fået "stress"

  • #61   13. nov 2011 Stress er det ikke - det er helt sikkert. For hun ville bare blive mere stresset af det smertestillende, fordi hun ville føle hun ikke har kontrol og føler sig lidt "dopet".

    Så en ny dyrlæge, forklar forløbet, og så fortæl hvad du har af mistanker om hvad der er galt, og hvad du gerne vil have kigget lidt nærmere på.

    For - en kat der bare har stress, har ikke blod i urinen!!


  • #62   13. nov 2011 Jeg har med egne øjne set hvad stress kan gøre - så muligheden den er der ...

  • #63   13. nov 2011 Lis: Jeg tager en snak med dyrlægen imorgen, hører hende om muligheden for at afprøve marbocyl smiley

    Dyrlægen som undersøgte missy i frederiksberg, mener ellers at jeg bør droppe det smertestillende i en periode, for at se om hendes ideer til behandle hendes stress hjælper.


  • #64   13. nov 2011 ja.... det er jo kun dig som ejer der kan vurdere det. Altså om du vil afprøve det uden smertestillende.

    Du kunne samtidig prøve en skærm, hvis hun starter på at bløde igen


  • #65   13. nov 2011 Morten:
    Jeg er lige nødt til at sætte tingene på plads!
    Jeg har huskatte og havde også2 i 2008. Selvom det var huskatte, der havde været ganske gratis fordi ingen andre gad at have dem, så betød de meget for mig!
    I de 39000 er indregnet Diagnosticering af 2 katte, dyrlægebesøg mindst 1 gang om måneden sommetider med begge, indlæggelser og diætbehandling oveni.
    JEG trak ikke stikket ud før at jeg fik at vide at den ene var alvorligt syg - mere end hans astma!
    JEG har valgt at bruge penge på mine katte og det er MIN prioritering!!
    Det er det værsste vås i mine ører at man nødvendigvis skal prioritere anderledes hvis det handler om en racekat! Hver kat, sin personlighed.
    Jeg går langt for mine katte, men ikke længere end til der hvor min dyrlæge tøver med at behandle fordi det ikke er etisk rigtigt!
    Jeg prøvede blot at sætte dine dyrlægeregninger i perspektiv - jeg hører ikke til de højtlønnede.


  • #66   13. nov 2011 Forresten: TAK THILDE:-)

  • #67   13. nov 2011 så vil jeg sige, at jeg ikke er den eneste herinde, der har fået opfattelsen af, at alle katte der ikke har en fin stambog og er raceren, ikke er så meget værd...

  • #68   13. nov 2011 Det ser ikke ud til at være et emne TS vil komme yderligere ind på.

    Men Maiken - om det er sådan du synes tonen generelt er herinde, burde jo ikke ændrer på ens personlige synspunkt og holdning - det er jo et individuelt spørgsmål.


  • #69   13. nov 2011 nej, det ved jeg godt - at det ikke ændrer tonen osv.

    Og ja, jeg mener da også at alle skal have lov at sige deres mening - MEN hvis man nu lige husker, at nogle godt kan blive sårede af de der "racerene" kommentarer - så burde man vel have omtanke nok, til at nedtone det en anelse??

    En kat er trods alt en kat, med eller uden stamtavler, gode karakterer og hvad ved jeg??


  • #70   13. nov 2011 Jamen så er vi vist på samme side :o)

  • #71   13. nov 2011 dejligt at finde en "lidelsesfælle" :o)

  • #72   13. nov 2011 Thilde: *Det ser ikke ud til at være et emne TS vil komme yderligere ind på.*

    Giv ham en chance. Man kan jo ikke være online døgnet rundt:-)


  • #73   13. nov 2011 Anja - TS har allerede haft tilbagemeldt på en besked omhandlende det emne, som beskrev hans mening om den sag så jeg forventer ingen videre uddybning i den "diskussion" skam. Desuden står han som online, så hvornår han er og ikke er ved computeren kan ingen her vide, og det er sådan set også ubetydeligt, så¨tryk nu ikke på aftrækkeren for hurtigt ^^

  • #74   13. nov 2011 Thilde> *tryk nu ikke på aftrækkeren for hurtigt ^^*

    Lige over;o)

    Han har ikke svaret på nogle andre indlæg efter Marianne P's. Så han kan jo sagtens svare på det endnu. Men syntes nu også at han har ytret sin mening om den sag rimelig klart i sit indlæg kl. 15:45:40



  • #75   13. nov 2011 Rolig nu.. Nu skal tråden vist ikke drejes mere til at handle om andet end TS's kats dyrlægeforløb.
    Racesnobberi kan der oprettes en ny tråd om, hvis behovet er for det.


  • #76   13. nov 2011 WHAT???
    Det var vist ikke mig der drejede tråden i den retning:-D

    Men enig i at vi bør holde os til emnet:-)


  • #77   13. nov 2011 Det har jeg da heller ikke sagt Anja! Men jeg håber da ikke det er ulovligt at få lidt ro på gedemarkedet, uanset hvem der var der drejede tråden på dette emne og uanset grund.

  • #78   13. nov 2011 Marianne: Hvad du gør og hvad du bruger dine penge på er jo 100% op til dig.
    Jeg kan både forstå de folk som vælger at bruge hver en krone på deres dyr, men samtidigt forstår jeg også de folk som føler sig nødsaget til på et tidligt stadie at sige "Stop"

    Jeg forsøger ikke at argumentere for det ene eller det andet, jeg synes skam det er ganske fint hvis du føler for at bruge så mange penge på dine katte, racekatte eller ej smiley


    Thilde:
    Man kan sagtens stå som "online" uden at være til stede, dvs. at pc'en er tændt, men at man ikke er foran den smiley


  • #79   13. nov 2011 Man skal 100% vide hvornår man skal trække stikket smiley Især hvis det til sidst bare gør ondt værre med stress af katten og hård narkose og operationer gang på gang.
    Og som skrevet lige før, så havde det ingen hentydning til at du ikke svarede, men at tråden var ved at dreje sig i en underlig retning fra spørgsmålet, og at jeg sagtens kunne forstå hvis du ikke så nogen grund til at besvare indlæggene. -))


  • #80   13. nov 2011 Thilde> Nej, det har du ikke. Og siger jo netop at jeg er enig. Og nu gider jeg ikke at blive ved med dette ordkløveri:o)

    Morten> Håber virkelig at du finder en løsning til din lille dyre mis og at hun snart bliver rask igen:-) Krydser fingre for jer.


  • #81   13. nov 2011 Thilde: Ja selvfølgelig skal man vide hvornår det er rigtigt at trække stikket, men dette valg er 100% individuelt.
    Så det kan hverken jeg,du,Anja J eller nogen som helst andre, sige hvornår er rigtigt og forkert.

    Som tidligere nævnt under dette emne, så har jeg jo selv postet utrolig mange tusinde kroner i min HUSKAT, penge som ikke på nuværende tidspunkt var budgetteret med..
    og ærlig talt så er pengepungen snart så tom, så jeg ved "Fortsat sygdom", skal overveje hvad jeg så vil gøre.


  • #82   13. nov 2011 Anja J: Mange tak ! smiley Vi håber begge 2 på det bedste!

  • #84   13. nov 2011 Lotte....

    Nu bliver jeg godt nok træt da....... helt ind til benet.

    Jeg har nu aldrig købt en racekat. Ikke så meget fordi jeg er snobbet omkring det. Mere fordi jeg syns det er mange penge, og fordi der er så mange andre katte der kunne bruge et godt hjem, selv om de ikke er racerene.

    Men altså - både venner, familie og hvad ved jeg har racerene katte... så jeg er bestemt ikke imod deeres ejere, eller at de måske er lidt mere obs på om kattene nu er det ejeren siger...
    MEN der hvor min kæde hopper af, er når nogle tillader sig at synes min kat er mindre værd, og ikke velkommen fordi jeg tilfældigvis lægger den ind under den kategori jeg nu syns han hører til.
    Ok, jeg flytter den da gerne hvis det betyder så meget - bliver bare både ked af det og sur, når andre katte der heller ikke er racerene, gerne må stå i samme kategori....

    Så er vi derovre, hvor nogle katte er gode nok, og andre ikke er. En anden bruger har også en blanding - men det er ok, at være i en racekategori??? Hvis det var sådan at alle blev behandlet ens, og man ikke blev mødt af et helt koppel totalt hysteriske brugere, der himler op lige så snart man kommer ind..... ja så ville jeg måske heller ikke fare sådan frem.

    Lige den sidste der med pengene og dyrlæge,,,,,, den kan altså umuligt være til mig, for det har jeg intet udtalt mig om.... sssåååeeeemm hvorfor jeg lige er kommet med der, fatter jeg ikk en meter af

    Derfor


  • #85   13. nov 2011 Maiken> Hvad havde du da sat din kat ind under? Altså hvliken race??

  • #86   13. nov 2011 Norsk skovkat - for hans mor er en ægte skovkat, med en meget imponerende stamtavle og præmieret....

  • #87   13. nov 2011 Nu er det engang sådan der er kun en ting der kan bevise en kats racerenhed - stamtavlen.

    Hvor højt præmieret morkatten er - hvad har det med sagen at gøre .- altså andet en snobberi - for undskykd mig det et det altså ...

    Og hånden på hjertet - vil man have en skovkat, så køb en hvor det kan bevises.

    Prisen tja, du kunne med garanti have fået en voksen neutraliseret fuldt vaccineret og mærket med stamtavle til samme pris som blandingen.

    Du har gjort et valg - lev dog med det og vær glad for det du har - men at opdgradere katten, det er dælme snoppet om noget er.





  • #88   13. nov 2011 aaahmmmm - jeg vidste ikke man uddelte gratis katte racekatte nogle steder??

    For min Bean var lige så gratis som den luft jeg indånder....

    Jeg opgraderede ikke ham fordi jeg er snoppet - jeg syns bare han er en norsk skovkat... Og dem uden stamtale, som er ægte, hvad med dem????

    Men jeg er SÅ træt af den her diskussion - jeg er sg ikke snobbet, for så havde jeg kaldt Mathilda en British Shorthair, og Molly for en .... ah kan sg ikk huske hvad det var hun er en blanding af....

    Jeg bliver bare ked af det, når man bliver overfladet af et helt koppel fra "racekomiteen", så man føler ens kat ikke er noget værd


  • #89   13. nov 2011 Jo man uddeler stort set gratis racekatte - voksne - de koster mindre end det der puttet i dem hos dyrlægen.

    Ja du syntes han er er Norsk Skovkat - men det kan andre ligesom ikke bruge til noget - og i bund og grund er det også falsk varebetegnelse når det ikke kan dokumenteres.

    Du er nærtagende - ingen har sagt din kat ikke er noget værd - den kan være dit et og alt. Men i racesammenhæng der er den intet værd.

    Så sætter jeg et andet ord på for snobbet . nærtagende.


  • #90   13. nov 2011 jeg gider ikk diskutere det her mere - og det hører ikke hjemme i denne tråd!!

    Men ja jeg er da nok nærtagende - blev da ked af så mange afvisninger, og kommentarer..... der var da bare en der kunne gøre opmærksom på det.....
    Jeg følte det da lidt stødende, at så mange nægtede ham adgang... fordi han stod i en forkert kategori....


  • #91   13. nov 2011 Maiken> Hvis du ikke ved hvem faren til ham er, så ved du reelt ikke om han er Norsk Skovkat og derfor skal han ind under ,,Blanding af racer''. Det står i reglerne:-)

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #92   14. nov 2011 <b>Vil I venligst holde jer til trådens emne og få kammertonen tilbage igen. Tak.</b>

  • #93   14. nov 2011 sorry.... slettede det sidste indlæg.

    Min grænse blev bare overskredet i sådan en grad, at jeg tabte besindelsen.
    Håber alligevel de råd jeg gav til ejeren af dette indlæg i forum kan bruges


  • #94   14. nov 2011 Jeg kan bruge alle de råd som er i denne tråd og mere til smiley

    Så mange tak herfra !


  • #95   14. nov 2011 Okay - det er jeg rigtig, rigtig glad for.

    Jeg er ked af det hele "druknede" lidt i fnidder og ueningheder. Håber ikke det skræmmer dig væk herfra smiley


  • #96   21. nov 2011 Hej igen.

    Lige for at komme med en tilbagemelding.

    Dyrlægen anbefalede mig at investere penge i en "Feliway" samt en kattebakke mere.

    Og nu har katten gået uden symptomer i 10 dage (ej heller på smertestillende)
    Katten får derudover RC Urinary foder.

    Så om det er det ene eller andet om har hjulpet skal jeg ikke kunne sige, er dog stadigvæk skeptisk ! smiley


Kommentér på:
Fair behandling ?

Annonce