{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Skal du ha' kat?
  • #2   11. nov 2011 Godt link!
    Forleden så jeg et opslag hos min dyrlæge (invitation fra en klub) hvor der stod: "Før du køber hund" - hvilket fik mig til at sige til ham, at sådan nogle kurser burde også laves for kommende katteejere!

Godt at EkstraBladet igen tager bladet fra munden....!

• #3   12. nov 2011 Lotte> Enig! Blev helt irriteret da jeg læste at foderet skulle være helt uden korn?!?

Men ellers et godt link, som alle der overvejer at anskaffe sig en kat eller andet kæledyr burde læse:o)

• #4   12. nov 2011 Rigtig god artikel! Lad os da håbe at folk læser den inden de anskaffer sig en kat.

En kat har på ingen måde brug for korn. Det eneste grund til at det er i foder er fordi at det er meget billigere end ordentlige ingredienser såsom kød-.

• #5   12. nov 2011 Natasja> De får jo korn i naturen, fra de dyr de spiser. Så de tager bestemt ikke skade af at der er korn i deres foder. Selvfølgelig skal det ikke udgøre den største procent-del, men de kan sagtens tåle korn:-)

• #7   12. nov 2011 *Lotte / DK Musplheim Skovkatte til salg * - seriøst, det er et link som er skide godt til folk der overvejer at anskaffe sig kat.
    Og desuden så tror jeg at EB har liiiiidt flere dagelige læsere end kattepote. dk ..
    så lad være med at slå ned på et godt initiativ!

• #8   12. nov 2011 Ja,detankergjorde jeg da vi anskaffede 2 katteselvom vi havde hunde,fik senere kat nr3.
    Rejser aldrig,derernæsten altiden hjemmeellerserdemaxalenei 5timer.
    kanse deharglædeaf hinandenogden ene erhelttossetmed hunden

og javedatmine katte harmindst 10 år endnu og jeg vilnyde demlige sålænge.
    Hundenlevervelkun 4-5 årendnuhun er snart 7ogkattene er6 og3år

• #10   12. nov 2011 Anja: En kat er obligat carnivor. De har intet behov for korn, grønsager eller andet fyldstof.

De er 100% kødædere.

Den eneste grund til det er at finde i tørfoder er at det er en meget billig energikilde.

• #12   13. nov 2011 Natasja> Ja, det er et fint ord. Gider ikke at gentage mig selv, men er enig i det Lotte skriver.

Alle kattedyr i naturen får både korn og grøntsager i deres kost, da de byttedyr en kat eller løve for den sags skyld, æder alle lever af korn og græs/grøntsager.

• #13   13. nov 2011 En kat kan IKKE udnytte grønt, så i princippet er det ligemeget om den spiser maven eller ej. Det er som sagt ren fyld uden vigtig næring.

• #14   13. nov 2011 Natasja> Der har vi så forskellige meninger. Og har du nogen dokumentation for den påstand? Katte kan lige så vel som alle andre dyr og mennesker, optage de vitaminer og fibre som er i forskellige grøntsager. Så hvis en kat spiser grove grøntsager, så arbjeder dens mave med at fordøje det, ligesom hos mennesker.

• #15   13. nov 2011 http://en.wikipedia.org/wiki/Carnivore

http://lmgtfy.com/?q=kat+obligat+carnivor

En kat kan ikke udnytte de vitaminer, der er i grønsager. Det kan hunde såmænd heller ikke optimalt, derfor bruger de fleste barf folk at koge og blende grønsagerne for at spalte det ned, så hunden kan optage bare lidt.

• #16   13. nov 2011 Natasja> *Definition:
    An obligate carnivore is an animal that by its genetic makeup must eat the tissue of other animals in order to thrive. Obligate carnivores may eat other foods, such as vegetables, grains, or fruit, but they must eat meat as the main source of their nutrients.*

Her står lige netop at deres hovedindtag er bestående af kød, men at de også spiser grønsager, kornprodukter eller frugt:-)

• #17   13. nov 2011 Overst til dansk fra wikipedia:

Den kost for en hypercarnivore består af mere end 70% kød, nemlig en mesocarnivore 50-70%, og at en hypocarnivore mindre end 30%, mens resten består af ikke-animalske fødevarer, som kan omfatte svampe, frugter, og andet plantemateriale.

Det er det du har linket til:o)

• #18   13. nov 2011 Anja: Læs hvad jeg skriver. De kan spise andet end kød, men de har ikke behov for andre ernæringskilder end kød.

I naturen render katte ikke rundt på kornmarken for at spise korn. De render rundt for at spise mus, hvor de ofte efterlader tarme og mavesæk.

En kat lever bedst af en kost bestående af 100% kød. Det er det de er skabt til.

• #19   13. nov 2011 "Obligate or true carnivores depend solely on the nutrients found in animal flesh for their survival. While they may consume small amounts of plant material, they lack the physiology required for the efficient digestion of vegetable matter and, in fact, some carnivorous mammals eat vegetation specifically as an emetic. The domestic cat is a prime example of an obligate carnivore, as are all of the other felids. The ability to produce synthetic forms of nutrients such as taurine in the lab has allowed feed manufacturers to formulate foods for carnivores (zoo animals and pets) with varying amounts of plant material."

• #20   13. nov 2011 Natasja> Der står ingen steder at de IKKE har brug for vegetabilsk foder.Prøv at oversætte det til dansk på eks. Google, hvis det er nemmere at læse. Det jeg har oversat længere oppe, er det du selv har linket til. Dine argumenter holder altså ikke, da der ikke står noget om at de ikke kan optage vitaminer og mineraler fra vegetabilsk føde. Og nej, er godt klar over at de ikke render og jagter korn på markerne. Det er der vist heller ingen der har påstået. MEN de spiser altså korn i naturen, via de byttedyr de fanger.

Nu er tråden vist drejet ud på et sidespor og folk der vil læse om ernæring, kan jo læse hvad der står her og på de links du har lagt ud og se hvad obligate carnivor betyder. Det står fint og tydeligt:o)

• #21   13. nov 2011 *Obligate or true carnivores depend solely on the nutrients found in animal flesh for their survival. While they may consume small amounts of plant material, they lack the physiology required for the efficient digestion of vegetable matter and, in fact, some carnivorous mammals eat vegetation specifically as an emetic. The domestic cat is a prime example of an obligate carnivore, as are all of the other felids. The ability to produce synthetic forms of nutrients such as taurine in the lab has allowed feed manufacturers to formulate foods for carnivores (zoo animals and pets) with varying amounts of plant material*

Oversat direkt til danke fra Google-oversæt:

*Forpligter eller sand kødædere udelukkende afhængig af næringsstofferne i dyrekød for deres overlevelse. Mens de kan forbruge mindre mængder af plantemateriale, de mangler fysiologi nødvendige for en effektiv fordøjelsen af vegetabilsk materiale, og i virkeligheden, spise nogle kødædende pattedyr vegetation specifikt som et brækmiddel. Den indenlandske kat er et glimrende eksempel på en obligat kødædende dyr, ligesom alle de andre dyr af kattefamilien. Evnen til at producere syntetiske former af næringsstoffer, såsom taurin i laboratoriet har gjort det muligt foderfabrikanter at formulere fødevarer til kødædende (dyr i zoologiske haver og kæledyr) med varierende mængder af plantemateriale*

• #22   13. nov 2011 danke=dansk... He he. Er eller god til den danske sprog:-P

• #23   13. nov 2011 Hehe Google translate og wikipedia.. Så bliver det da ikke bedre! Haha. Det er vist det man kalder indvandre-dansk..

• #24   14. nov 2011 Er altså ked af at sige det, men Wikipedia kan ikke bruges som troværdig kilde smiley

• #25   14. nov 2011 Anja: He he, forstår det ikke står lige i det link, så står det såmænd andre steder-.

Prøv selv at google emnet lidt..

• #26   14. nov 2011 Natasja> Jeg har skam googlet det mange gange før. Og jeg er ikke i tvivl om at katte godt kan optage de vitaminer der er i vegetabilsk foder. Så jeg ved at de kan fordøje det:-)

Kommentér på:
Skal du ha' kat?

Annonce