Smertestillende til neut. kat? Smertestillende til neut. kat?
Hej.
Jeg sad lige og læste et indlæg der handlede om neutralisering af en hunkat og der var flere der var helt i chok over at hun ikke havde fået smertestillende med hjem. Jeg har fået sterilliseret flere hunkatte og har aldrig fået ekstra smertestillende med hjem:-/ Jeg fik den 8. december neutraliseret begge mine hunkatte på Inges kattehjem i Glostrup. Det viste sig at Tess havde en masse cyster på livmoderen og de fjernede derfor hele livmoderen og hun fik omkring 10 sting. Ziva, som der ikke var nogle problemer med fik 4 sting. Ingen af dem skulle have ekstra smertestillende med hjem og dagen efter var der intet at mærke på dem og jeg er ret overbevist om at ingen af dem havde ondt. Jeg fik for ca. 3 år siden sterilliseret min gamle hunkat, som havde meget kraftig livmoderbetændelse og hun fik derfor også fjernet hele livmoderen. Heller ikke hun, fik ekstra smertestillende med hjem. Og det var hos "min egen" dyrlæge.
Jeg undrer mig egentlig over at nogle giver deres katte smertestillende til deres katte i op til 5 dage efter de er blevet neutraliseret og andre ingenting giver! Jeg må indrømme at jeg syntes at det lyder lidt vildt at give smertestillende til en kat i helt op til 5 dage efter operationen! Altså på Inges Kattehjem i Glostrup, neutraliserer de ekstremt mange katte om året og må derfor også have en god portion erfaring indenfor lige netop dette. Altså en hankat bliver jo ikke engang syet efter den er blevet kastreret! Så det undrer mig meget at der er så forskellige meninger.
Har i fået ekstra smertestillende med hjem til jeres neutraliserede katte?
Vil i øvrigt lige rose Inges Kattehjem, som på trods af den noget større operation af Tess, ikke tog en krone mere end den aftalte pris på 1010 kr. Min egen dyrlæge skulle have 2100 kr. for at operere min gamle hunkat, der fik samme operation og hun fortalte mig dengang at det var meget billigt, for sådan en operation og at det normalt ville have kostet noget mere end 2100kr. Dét er altså noget af en besparelse:-)
sep 2008
Følger: 4 Følgere: 4 Katte: 3 Emner: 34 Svar: 682
Hov.. Sikke noget sludder:-) Der har lige sneget sig et ekstra "katte" ind i teksten:-)
jul 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Katte: 4 Emner: 22 Svar: 124
sep 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 16 Svar: 425
Men en kat skal dælme have smertestillende efter en fjernelse af livmoderen. Alt andet er dyremishandling. Jeg har en enkelt gang været ude for at en mindre kompetent dyrlæge glemte det smertestillende og tro mig, den kat havde det bestemt ikke godt!!
Se blandt andet her og ellers så ring til din lokale dyrlæge. Han vil sikkert gerne fortælle hvilket depot præparat han bruger.
(link fjernet)
dec 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 3 Svar: 38
Simba var frisk 2 timer efter han kom med hjem. han var lidt omtåget, men energi niveauet var højt og han skulle bare lege.
Mille var lidt mere mærket af det, netop fordi hun havde fået lidt mere smertestillende hos dyrelægen, så hun lå og sov nogle timer, og var generelt træt. Men nej, vi har ikke fået ekstra smertestillende med hjem, og hun er i dag, (og i går for den sags skyld) bestemt ikke mærket af smerter eller andet...
De er lige nu i gang med at se hvor mange ulykker de kan lave før jeg blander mig...
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 42 Svar: 2.770
Vi får Chloé når hun er 'ordnet', så der er jeg ikke herre over det, men synes det er noget af det mest naturlige i verden at de selvfølgelig får smertestillende efter en operation (da nok især hunkatte) - dog ingen anelse om 5 dage er for meget eller whatever..
apr 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 14 Svar: 110
jan 2011
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 7 Emner: 17 Svar: 415
Men til hans søster Malou fik jeg til 5dage
Og da jeg fik ordnet O'Malley som manglede den ene sten, så de måtte åbne han op i lysken og finde den, der fik jeg også til 5dage.
aug 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 1 Emner: 2 Svar: 863
De har begge haft det fint, bortset fra, at de var omtågede den første dag.
Havde de ikke haft det fint, havde jeg ringet jeg ringet til dyrlægen..
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 5 Emner: 73 Svar: 342
Med hensyn til prisen syntes jeg 2100 er dyrt hos den ene klinik her omkring koster det 1780 og hos dem jeg kommer hos er det 1300 kr og det er inkl øremærkning
jan 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 47 Svar: 552
jan 2011
Følger: 10 Følgere: 9 Katte: 7 Emner: 17 Svar: 415
Tror altså ikke der er nogen dyrlæger der sender en ny opereret kat eller andet dyr hjem uden smertestillende i den ene eller anden form.
Men skal ikke gøre mig klog på emnet.
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
"I forbindelse med en operation er det en fordel at starte med smertebehandlingen, inden smerten opstår, f.eks. med lokalbedøvelse. Kroppen opfatter smerte og reagerer på den, selvom man er bedøvet. Når man vågner op, kan man "huske" smerten, og der skal mere til at dæmpe den. <b>De fleste operationer vil erfaringsmæssigt være forbundet med smerte i nogle dage. Der er derfor ingen grund til først at vurdere, om dyret har smerter, men i stedet sørge for, at det ikke føler smerte.</b>
<b>Udover smertestillende medicin</b> prøver dyrlægen (og veterinærsygeplejerskerne) at lindre smerterne ved at give dyrene kærlig pleje og omsorg, dvs. varme, trygge omgivelser, et tørt underlag og beroligende snak."
Læs hele artikler her:
(link fjernet)
Hvis dyret IKKE smertebehandles, vil kroppen prøve på selv at gøre det ved at frigive nogle stoffer (endorphiner), som virker smertedæmpende, MEN disse stoffer bevirker samtidig langsommere heling.
Mine nyoperede katte (og hunde) har altid fået smertestillende medicin med hjem til 5 dage (flydende Metacam). Den smertestillende indsprøjtning, dyrlægen har givet ifm. narkosen, virker kun et døgn.
apr 2011
sep 2008
Jeg tror ikke at nogle af mine har haft ondt efterfølgende. Ved godt at det er meget svært at se smerte på en kat, men mine to opførte sig fuldstændig som de plejer, dagen efter. De ville sågar hoppe rundt på deres klatremiljøer, men dem lagde jeg så ned, fordi at jeg var bange for at såret ville springe op, når de hoppede ned derfra igen.
Der er jo også meget forskel på hvad de forskellige dyrlæger bruger af smertestillende og jeg tror absolut ikke at min egen dyrlæge ville give mig min kat hjem, uden at være sikker på at den var smertedækket. Jeg kender ikke Inges kattehjem eller deres dyrlæger, men da jeg var inde og hente mine katte igen, var der mindst 15 katte der alle var blevet neutraliseret og øremærket og tror ikke at de ville kunne operere så mange katte uden at vide noget om efterfølgende smertebehandling.
sep 2008
Nu er det ikke fordi at det skal gå op i penge og besparelser, men hvis jeg skulle have haft dem opereret hos min egen dyrlæge, så ville jeg ikke have haft råd til at få dem begge opereret og jeg havde fuld tillid til Inges kattehjem og begge misserne har det fint og man kan ikke se ar på nogle af dem.
sep 2008
apr 2011
sep 2008
apr 2011
Og der er stor forskel på dyr og mennesker, men vi kan alle opleve smerte og uanset hvad ville jeg aldrig lade mit dyr gå helt nyopereret uden ekstra smertedækning. Basta
maj 2007
Så jo, man kan GODT sammenligne!
Artiklen, jeg henviser til, er altså også skrevet af en dyrlæge.
Min egen meget kattekyndige dyrlæge har for øvrigt holdt foredrag for dyrlæger om smertebehandling af dyr samt vigtigheden deraf.
sep 2008
Mega> Så du mener at en kat er lige så lang tid om at komme sig efter at have fået fjernet hele livmoderen som et mennesker er??
Jeg har fuld tillid til min egen dyrlæge og tror at hun er lige så oplyst som din dyrlæge:-) Jeg stoler på at min dyrlæge, er sikker på at min kat ikke bliver sendt hjem med smerter.
maj 2007
Hvad angår smerter, ja!
Her er den store forskel bare, at JEG i modsætning til katten kan tillade mig at give udtryk for, at jeg har ondt uden at være bange for, at min familie vil udstøde eller jagte mig.
Og jo, jeg havde ondt i fem dage efter, jeg havde fået fjernet min livmoder.
PS: Men du skulle prøve at læse, hvad jeg skriver!
sep 2008
Hvad er det præcis jeg ikke læser???
maj 2007
Det er dagene <b>derefter</b> (når indsprøjtningen ikke længere virker), den har smerter.
Og hvad du åbenbart IKKE læste - eller vil tro på - er hvad bl.a. Netdyredoktor skriver: Gentager lige:
<b>De fleste operationer vil erfaringsmæssigt være forbundet med smerte i nogle dage</b>. Der er derfor ingen grund til først at vurdere, om dyret har smerter, men i stedet sørge for, at det ikke føler smerte.
Og så hopper jeg ellers ud af tråden!
sep 2008
Hvorfor skulle den dyrlæge i øvrigt være dygtigere end andre dyrlæger?
sep 2008
dec 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 3 Svar: 38
sep 2008
aug 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 1 Emner: 2 Svar: 863
Hunkatten blev ovenikøbet steriliseret hos den nu så forkætrede Per Godtfredsen - hun var i fin form
Muligt at katte har høj smertetærskel, men tro mig - de er osse glimrende i stand til at sige til:
Jeg har haft en kat med smerter siddende i armen: " SÅ gør dog noget - NU !!!"
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Og ja, man bør spørge dyrlægen om det smertestillende, for sin kat skyld.
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.013
Hanner, smertebehandlet på klinikken
Hunner, smertebehandlet på klinikken og med hjem til fire dage - det er sjældent jeg giver fire dage - for det meste tre. Der smertebehandles hjemme dagen efter operationen
Dyr der er smertebehandlet og ikke ondt er mindre interesseret i ders sår og kommer sig hurtigere.
Den klinik jeg bruger har i tidligere (og i mange år) taget sig af KVs katte - alle - også klinikpersonalet er undervist i smeretebhandling.
maj 2007
Eneste smertestillende middel med langtidsvirkning til katte er som bekendt guldakupunktur, som benyttes ved led- og knogleproblemer, (men medicinsk behandling af katte behøver jeg just ikke fortælle <b>dig</b> om).
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Katte: 5 Emner: 73 Svar: 342
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.013
Men sidemodellen er nemmere for dyrlægen - og giver ikke et mindre ar
sep 2008
Jeg tror ikke at der kan være så mange dyrlæger, som det jo lader til, der sender neutraliserede katte hjem med smerter:-)
sep 2008
Men Natasja linker til en klinik længere oppe og de skriver sådan:
*Dyrlægen har, inden din kat går hjem, givet hende smertestillende medicin som depot indsprøjtning, så du ikke behøver give tabletter derhjemme.*
Så der må jo findes sådan et middel:-)
sep 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 16 Svar: 425
Derudover så er morfinplaster også mere og mere brugt til især hunde. Det skulle give en bedre smertelindring dog er jeg ikke selv videre begejstret for resultatet.
Smertestillende til neut. kat?