{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.651 visninger | Oprettet:

Smertestillende til neut. kat? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg sad lige og læste et indlæg der handlede om neutralisering af en hunkat og der var flere der var helt i chok over at hun ikke havde fået smertestillende med hjem. Jeg har fået sterilliseret flere hunkatte og har aldrig fået ekstra smertestillende med hjem:-/ Jeg fik den 8. december neutraliseret begge mine hunkatte på Inges kattehjem i Glostrup. Det viste sig at Tess havde en masse cyster på livmoderen og de fjernede derfor hele livmoderen og hun fik omkring 10 sting. Ziva, som der ikke var nogle problemer med fik 4 sting. Ingen af dem skulle have ekstra smertestillende med hjem og dagen efter var der intet at mærke på dem og jeg er ret overbevist om at ingen af dem havde ondt. Jeg fik for ca. 3 år siden sterilliseret min gamle hunkat, som havde meget kraftig livmoderbetændelse og hun fik derfor også fjernet hele livmoderen. Heller ikke hun, fik ekstra smertestillende med hjem. Og det var hos "min egen" dyrlæge.
Jeg undrer mig egentlig over at nogle giver deres katte smertestillende til deres katte i op til 5 dage efter de er blevet neutraliseret og andre ingenting giver! Jeg må indrømme at jeg syntes at det lyder lidt vildt at give smertestillende til en kat i helt op til 5 dage efter operationen! Altså på Inges Kattehjem i Glostrup, neutraliserer de ekstremt mange katte om året og må derfor også have en god portion erfaring indenfor lige netop dette. Altså en hankat bliver jo ikke engang syet efter den er blevet kastreret! Så det undrer mig meget at der er så forskellige meninger.

Har i fået ekstra smertestillende med hjem til jeres neutraliserede katte?

Vil i øvrigt lige rose Inges Kattehjem, som på trods af den noget større operation af Tess, ikke tog en krone mere end den aftalte pris på 1010 kr. Min egen dyrlæge skulle have 2100 kr. for at operere min gamle hunkat, der fik samme operation og hun fortalte mig dengang at det var meget billigt, for sådan en operation og at det normalt ville have kostet noget mere end 2100kr. Dét er altså noget af en besparelse:-)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Smertestillende til neut. kat?
  • #1   4. jan 2012 *Jeg undrer mig egentlig over at nogle giver deres katte smertestillende til deres katte i op til 5 dage*

    Hov.. Sikke noget sludder:-) Der har lige sneget sig et ekstra "katte" ind i teksten:-)


  • #2   4. jan 2012 Synes også det er meget med de 5 dage - mine 3 har heller aldrig fået smertestillende med hjem, og der har intet problem med dem været - et halvt døgn også kunne de nogenlunde hoppe rundt som de plejede igen. og 1 døgn efter nakosen var de som intet var sket overhovedet smiley

  • #3   4. jan 2012 Dyrlægen giver smertestillende som depotmedicin. Derfor får folk ikke selv med hjem.

    Men en kat skal dælme have smertestillende efter en fjernelse af livmoderen. Alt andet er dyremishandling. Jeg har en enkelt gang været ude for at en mindre kompetent dyrlæge glemte det smertestillende og tro mig, den kat havde det bestemt ikke godt!!

    Se blandt andet her og ellers så ring til din lokale dyrlæge. Han vil sikkert gerne fortælle hvilket depot præparat han bruger.
    (link fjernet)


  • #4   4. jan 2012 I mandags havde vi vores to oppe til dyrelægen for at blive neutraliseret.
    Simba var frisk 2 timer efter han kom med hjem. han var lidt omtåget, men energi niveauet var højt og han skulle bare lege. smiley
    Mille var lidt mere mærket af det, netop fordi hun havde fået lidt mere smertestillende hos dyrelægen, så hun lå og sov nogle timer, og var generelt træt. Men nej, vi har ikke fået ekstra smertestillende med hjem, og hun er i dag, (og i går for den sags skyld) bestemt ikke mærket af smerter eller andet...
    De er lige nu i gang med at se hvor mange ulykker de kan lave før jeg blander mig... smiley


  • #6   4. jan 2012 Da Hector blev kastreret fik vi 2-3 piller med hjem og angivet tidspunkt til hvornår han skulle have smertestillende - det undrede jeg mig overhovedet ikke over. Ville nok nærmere have undret mig hvis vi ingenting fik.

    Vi får Chloé når hun er 'ordnet', så der er jeg ikke herre over det, men synes det er noget af det mest naturlige i verden at de selvfølgelig får smertestillende efter en operation (da nok især hunkatte) - dog ingen anelse om 5 dage er for meget eller whatever..


  • #7   4. jan 2012 Jeg fik neutraliseret 2 hunkatte sidste år, og fik smertestillende med hjem (5 dage, metacam vidst nok)

  • #8   4. jan 2012 Til min store dreng balou fik jeg ikke noget
    Men til hans søster Malou fik jeg til 5dage

    Og da jeg fik ordnet O'Malley som manglede den ene sten, så de måtte åbne han op i lysken og finde den, der fik jeg også til 5dage.


  • #10   4. jan 2012 Mine katte har ikke fået ekstra smertestillende ved henholdsvis sterialistion og kastration.
    De har begge haft det fint, bortset fra, at de var omtågede den første dag.
    Havde de ikke haft det fint, havde jeg ringet jeg ringet til dyrlægen..


  • #11   4. jan 2012 Nu har jeg selv fået fjernet livmoderen og jeg ville sgu nødigt have undværet smertestillende, kan jeg hilse at sige også selv om jeg forholdt mig helt roligt. Selvfølgelig skal en hunkat have smertestillende efter så stort et indgreb. Det kan gives som depot eller som tabletter. Og det bør man saftsusme spørge dyrlægen om og forlange at den får.

  • #12   4. jan 2012 Da Nielsen og Per blev kastereret fik jeg piller med til en eller 2 dage smiley da Laura blev neutraliseret fik jeg til 5 dage, er så heldig så dyrlægen er mine forældres nabo og derfor har jeg fået lov til at være med begge gange og må sige det er jo en noget større operation en hunkat får end en hankat, derfor får de smertestillende med hjem, der bliver jo både skåret i hud og muskler, tænk hvor ondt du ville have, katte er gode til at skjule de har ondt, desværre så selvom de virker friske er det ikke sikkert de er det smiley
    Med hensyn til prisen syntes jeg 2100 er dyrt hos den ene klinik her omkring koster det 1780 og hos dem jeg kommer hos er det 1300 kr og det er inkl øremærkning smiley


  • #13   4. jan 2012 Min kat blev neutraliseret inde på lanbohøjskolen (hedder det ikke LIFE nu eller sådan noget?) for et par måneder siden. Hun fik smertestillende med hjem til 4 dage. Og je går lidt ud fra, at det sted må være state of the art, når det er dem der uddanner alle dyrlægerne, og udfører en hel del forskning. Desuden siger min loggik mig, at man ikke bare kan skære nogn op, operere dem og så sy dem sammen igen uden at smertelindre. Katte er ikke dyr der begynder at jamre over smerte før det virkelig gør ondt. Men derfor kan de godt have ondt alligevel.

  • #14   4. jan 2012 Kunne det tænkes at jer hvis katte ikke har fået smertestillende piller medhjem har fået det der depot smærtestillende? Unde i viste det?

    Tror altså ikke der er nogen dyrlæger der sender en ny opereret kat eller andet dyr hjem uden smertestillende i den ene eller anden form. smiley
    Men skal ikke gøre mig klog på emnet.


  • #15   4. jan 2012 Fra Netdyredoktor: (Jeg har fremhævet i teksten)

    "I forbindelse med en operation er det en fordel at starte med smertebehandlingen, inden smerten opstår, f.eks. med lokalbedøvelse. Kroppen opfatter smerte og reagerer på den, selvom man er bedøvet. Når man vågner op, kan man "huske" smerten, og der skal mere til at dæmpe den. <b>De fleste operationer vil erfaringsmæssigt være forbundet med smerte i nogle dage. Der er derfor ingen grund til først at vurdere, om dyret har smerter, men i stedet sørge for, at det ikke føler smerte.</b>

    <b>Udover smertestillende medicin</b> prøver dyrlægen (og veterinærsygeplejerskerne) at lindre smerterne ved at give dyrene kærlig pleje og omsorg, dvs. varme, trygge omgivelser, et tørt underlag og beroligende snak."
    Læs hele artikler her:
    (link fjernet)

    Hvis dyret IKKE smertebehandles, vil kroppen prøve på selv at gøre det ved at frigive nogle stoffer (endorphiner), som virker smertedæmpende, MEN disse stoffer bevirker samtidig langsommere heling.

    Mine nyoperede katte (og hunde) har altid fået smertestillende medicin med hjem til 5 dage (flydende Metacam). Den smertestillende indsprøjtning, dyrlægen har givet ifm. narkosen, virker kun et døgn.








  • #16   4. jan 2012 Ja jeg ville nødigt heller undvære min smertestillende efter at have fået fjernet blindtarmen. smiley

  • #17   4. jan 2012 Camilla M> Jo selvfølgelig har de fået depot-smertestillende fra dyrlægen. Men det jeg spurgte om, var også om man fik noget ekstra med hjem, efter operationen:-)

    Jeg tror ikke at nogle af mine har haft ondt efterfølgende. Ved godt at det er meget svært at se smerte på en kat, men mine to opførte sig fuldstændig som de plejer, dagen efter. De ville sågar hoppe rundt på deres klatremiljøer, men dem lagde jeg så ned, fordi at jeg var bange for at såret ville springe op, når de hoppede ned derfra igen.

    Der er jo også meget forskel på hvad de forskellige dyrlæger bruger af smertestillende og jeg tror absolut ikke at min egen dyrlæge ville give mig min kat hjem, uden at være sikker på at den var smertedækket. Jeg kender ikke Inges kattehjem eller deres dyrlæger, men da jeg var inde og hente mine katte igen, var der mindst 15 katte der alle var blevet neutraliseret og øremærket og tror ikke at de ville kunne operere så mange katte uden at vide noget om efterfølgende smertebehandling.


  • #18   4. jan 2012 Caroline S> De 2100 kr. er for at fjerne hele livmoderen. Normalt tager hun 1698 kr. for at sterillisere en hunkat og så skal man betale 250 kr. oveni for en øretattoo. Så prisen ender på 1948 kr. hos min egen dyrlæge. Hos Inges kattehjem gav jeg 1010 kr. pr. kat. Så det er 938 kr. jeg sparede pr. kat:-) Nu ville jeg faktisk helst have undgået den øretattoo. da bagge misserne er indekatte og altid vil være det, men jeg kunne ikke fravælge det hos Inges kattehjem og efter al overskudsfarven er væk, så er det heller ikke så tydeligt, som jeg havde frygtet:-)

    Nu er det ikke fordi at det skal gå op i penge og besparelser, men hvis jeg skulle have haft dem opereret hos min egen dyrlæge, så ville jeg ikke have haft råd til at få dem begge opereret og jeg havde fuld tillid til Inges kattehjem og begge misserne har det fint og man kan ikke se ar på nogle af dem.


  • #19   4. jan 2012 Thilde L> Man kan ikke sammenligne mennesker og dyr. Altså mht. operationer. Dyr kommer meget hurtigere ovenpå end mennesker. Min farmor fik fjernet hele livmoderen sidste år og hun havde ondt i en uge efter og kunne ikke rigtig noget, uden at få hjælp til det. Men en kat der får fjernet livmoderen, kan springe rundt og lege dagen efter. Så der er stor forskel på dyr og mennesker:-)

  • #20   4. jan 2012 Anja - Du behøver skam ikke påpege at der er forskel på dyr og mennesker. Det er vidst ret almindeligt kendt *gg* Det var som et supplement til Mariannes oplevelse.

  • #21   4. jan 2012 Thilde> Jamen Marianne sammenligner jo også sig selv med kattene??? Så jo, der bliver jo sammenlignet:-)

  • #22   4. jan 2012 Hvornår har jeg skrevet at der IKKE sammenlignes? Det var ment i såkaldt sjov, hvis du kender det.. Ergo ":P" smileyen.
    Og der er stor forskel på dyr og mennesker, men vi kan alle opleve smerte og uanset hvad ville jeg aldrig lade mit dyr gå helt nyopereret uden ekstra smertedækning. Basta


  • #23   4. jan 2012 Anja, Det kan lyde barsk, men man bruger netop katte til forskning af hjernens aktiviteter og reaktioner, fordi de er lig med menneskets.
    Så jo, man kan GODT sammenligne!

    Artiklen, jeg henviser til, er altså også skrevet af en dyrlæge.

    Min egen meget kattekyndige dyrlæge har for øvrigt holdt foredrag for dyrlæger om smertebehandling af dyr samt vigtigheden deraf.


  • #24   4. jan 2012 Thilde> Det har du ikke skrevet, men jeg påpeger bare at katte kommer sig bedre end mennesker:-) Vi behøver ikke at skulle ud i ordkløveri, så lad os bare lade den ligge her:-)

    Mega> Så du mener at en kat er lige så lang tid om at komme sig efter at have fået fjernet hele livmoderen som et mennesker er??
    Jeg har fuld tillid til min egen dyrlæge og tror at hun er lige så oplyst som din dyrlæge:-) Jeg stoler på at min dyrlæge, er sikker på at min kat ikke bliver sendt hjem med smerter.


  • #25   4. jan 2012 "Mega> Så du mener at en kat er lige så lang tid om at komme sig efter at have fået fjernet hele livmoderen som et mennesker er??"

    Hvad angår smerter, ja!

    Her er den store forskel bare, at JEG i modsætning til katten kan tillade mig at give udtryk for, at jeg har ondt uden at være bange for, at min familie vil udstøde eller jagte mig.

    Og jo, jeg havde ondt i fem dage efter, jeg havde fået fjernet min livmoder.

    PS: Men du skulle prøve at læse, hvad jeg skriver!



  • #26   4. jan 2012 Mega> Okay. Jeg er så af en anden tro.

    Hvad er det præcis jeg ikke læser???


  • #27   4. jan 2012 Nej Anja, jeg tror IKKE, din dyrlæge sender din kat hjem med smerter, da (som jeg skrev) den smertestillende indsprøjtning, dyrlægen har givet ifm. narkosen, virker et døgn.
    Det er dagene <b>derefter</b> (når indsprøjtningen ikke længere virker), den har smerter.

    Og hvad du åbenbart IKKE læste - eller vil tro på - er hvad bl.a. Netdyredoktor skriver: Gentager lige:
    <b>De fleste operationer vil erfaringsmæssigt være forbundet med smerte i nogle dage</b>. Der er derfor ingen grund til først at vurdere, om dyret har smerter, men i stedet sørge for, at det ikke føler smerte.

    Og så hopper jeg ellers ud af tråden!





  • #28   4. jan 2012 Mega> Der står ikke at det er dagene derefter, men det er nu også ligegyldigt. Der findes jo ikke kun ét smertestillende middel til katte, så at sige/skrive at det kun holder i et døgn, er i mine øjne lidt langt ude.

    Hvorfor skulle den dyrlæge i øvrigt være dygtigere end andre dyrlæger?



  • #29   4. jan 2012 Tilgiv mig at jeg ikke tror på alt hvad jeg læser, men det ændres altså ikke lige sådan, fordi at du linker til det:-/

  • #30   4. jan 2012 Der er netop stor forskel på de forskellige typer bedøvelse, og på de forskellige typer smertestillende, hvorfor nogle katte ikke vil få ekstra smertestillende med hjem, men i stedet har fået en hel del "i depot".


  • #31   4. jan 2012 Rikke H> Præcis:-)

  • #32   4. jan 2012 Jeg er i hvertfald 100% sikker på, at mine katte var enten smertefri eller smertedækkede dagen efter op....
    Hunkatten blev ovenikøbet steriliseret hos den nu så forkætrede Per Godtfredsen - hun var i fin form smiley
    Muligt at katte har høj smertetærskel, men tro mig - de er osse glimrende i stand til at sige til:
    Jeg har haft en kat med smerter siddende i armen: " SÅ gør dog noget - NU !!!"


  • #33   4. jan 2012 ja selvfølgelig sammenligner jeg smerte med smerte. Katte føler smerter, det er bevist. Og da de ikke kan fortælle at de har ondt og at de samtidig hurtigst muligt vil virke "normale" og hoppe rundt på alting som de plejer er der også en logik i. Katte og andre dyr viser ikke smerter, da det er "farligt" for dem i naturen. Dermed ligger det i deres instinkter. Så at en kat fiser "fornøjet" rundt en eller 2 dage efter, siger intet om at den har ondt eller ej.
    Og ja, man bør spørge dyrlægen om det smertestillende, for sin kat skyld.


  • #34   4. jan 2012 Så vil jeg gerne have at vide HVAD for et depot smerstestillende det er der snakkes om - jeg kender det ikke.

    Hanner, smertebehandlet på klinikken

    Hunner, smertebehandlet på klinikken og med hjem til fire dage - det er sjældent jeg giver fire dage - for det meste tre. Der smertebehandles hjemme dagen efter operationen

    Dyr der er smertebehandlet og ikke ondt er mindre interesseret i ders sår og kommer sig hurtigere.

    Den klinik jeg bruger har i tidligere (og i mange år) taget sig af KVs katte - alle - også klinikpersonalet er undervist i smeretebhandling.


  • #35   4. jan 2012 Du kan lige så godt give op Lis smiley

    Eneste smertestillende middel med langtidsvirkning til katte er som bekendt guldakupunktur, som benyttes ved led- og knogleproblemer, (men medicinsk behandling af katte behøver jeg just ikke fortælle <b>dig</b> om).


  • #36   4. jan 2012 Jeg mener faktisk at der hvis min hun blev neutraliseret fjerner de hele livemoderen, men er ikke sikker... men hun har bare den bedste teknik at gøre det på, hvor hun går ind fra siden så hun laver et mindre ar, og sprætter ikke de store mavemuskler op... det helede super hurtigt smiley

  • #37   4. jan 2012 Den mindste smerte er ved at udføre indgrebet i bugen - man skærer i linea alba - ikke i nogen mavemuskler

    Men sidemodellen er nemmere for dyrlægen - og giver ikke et mindre ar


  • #38   5. jan 2012 Tja, kan se at det er meget forskel på hvordan de forskellige dyrlæger gør.
    Jeg tror ikke at der kan være så mange dyrlæger, som det jo lader til, der sender neutraliserede katte hjem med smerter:-)



  • #39   5. jan 2012 Lis> Jeg ved ikke hvad det er for noget medicin mine fik. Har smidt brochuren, hvor det stod i ud:-/

    Men Natasja linker til en klinik længere oppe og de skriver sådan:

    *Dyrlægen har, inden din kat går hjem, givet hende smertestillende medicin som depot indsprøjtning, så du ikke behøver give tabletter derhjemme.*

    Så der må jo findes sådan et middel:-)



  • #40   6. jan 2012 Arh fis, nu fik jeg ikke spurgt dyrlægen af. Men jeg skal da med glæde skrive en mail, så I kan få navnet på det produkt han bruger.

    Derudover så er morfinplaster også mere og mere brugt til især hunde. Det skulle give en bedre smertelindring dog er jeg ikke selv videre begejstret for resultatet.


Kommentér på:
Smertestillende til neut. kat?

Annonce