2.220 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Veo
Veo
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 8

Hvor mange penge bruger I på foder? Hvor mange penge bruger I på foder?

Hello smiley

Jeg går og leger med tanken om at adoptere et par katte, men vil gerne have styr på økonomien før jeg gør alvor ud af det.
Hvor mange penge bruger i ca. på foder pr. kat om måneden?

Det jeg har kigget på ville blive 500-600 kr for to katte, men det er måske ret normalt?
Synes det lyder lidt af meget smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning (højt græs) og fjerne ukrudt imellem fliser 1.200 kr.
  • Opsætning af savsmuldstapet og male ca 300 m2 205 kr.
  • Køkkenskabe og skabe til mødelokaler 1.800 kr.
  • Samling af havemøbler 300 kr.
  • Kør fliser/sten på genbrugspladsen 500 kr.
  • Slå græs 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvor mange penge bruger I på foder?
  • #1   22. jan 2012 Jeg må sige helt ærligt det ved jeg faktisk ikke men omkring 2500 kr til 3000 kr. på tørfoder, dertil kommer våd foder, katte grus mm.
    Og ja jeg har da også nogle stykker skovtrolde, du kan jo gå ind og se dem herinde.

Lene og høgerstedet skovkatte

• #3   22. jan 2012 Jeg bruger ca 400 om måneden på mad og det er til 3 katte smiley køber de store 10 kilo sække hos dyrlægen de holder ca 2 mdr og så køber jeg vådkost oveni og det er bare hvad der er på tilbud dog ikke whiskas smiley kattegrus bruger jeg nok 60 kr om måneden køber de billige klumpede i Kvickly og det er godt smiley og så smider jeg 150-200 kr ind på en konto hver månede til uforudsete udgifter smiley

• #4   22. jan 2012 en 12 kg sæk holder ca 5 måneder her og koster 500 kr, så 100 kr om måneden til en kat smiley

• #5   22. jan 2012 På 3 katte bruger jeg ca. 1500 kr om mån, inkl. sygeforsikring og årligt vac og sundhedseftersyn

• Veo
    Veo Tilmeldt:
    nov 2011

#7   22. jan 2012 Okay, kan se det svinger meget smiley
    Foder er jo bestemt ikke et sted, hvor jeg vil gå på kompromis. Men synes alligevel det er noget dyrt, jeg bruger 300 på foder pr. hest, og de spiser alligevel en del mere xD

• Veo
    Veo Tilmeldt:
    nov 2011

#10   22. jan 2012 Mine heste får selvfølgelig det bedste af det bedste foder, og det er jeg også interesseret i at kattene så skulle have.

Derfor er det, jeg har kigget på, tydeligvis også i den dyre ende. Men da jeg aldrig har sat mig ind i priserne på kattemad, ville jeg lige hører, hvad andre ca. bruger om måneden. smiley

• #12   22. jan 2012 Min han får Hill's Vet Essentials fra dyrlægen. Jeg giver 579 kr. for 10 kg, og den regner jeg med hlder små 3 måneder. Udover det får han en smule Iams HairBall blandet i sit foder. Der giver jeg 239 kr. for 3 kg, og det er noget der blandes i, så det er ikke noget han lever af, men får som supplement hver 2-3 dag, så det regner jeg med holder omkring lige så lang tid som hans dagligdagsfoder, så alt ialt bruger jeg ca. 270 kr. om måneden med én kat i huset.

• #13   22. jan 2012 Jeg køber 90 kg ind af gangen til ca 2500 kr. Det holder godt 4 måneder.

Det er ca 69 kr pr kat pr måned.

Så kommer der lidt små penge til råt kød og vådfoder.

Det kan ikke betale sig at købe ind i DK. Det er klart zooplus der er billigst.

• #14   22. jan 2012 eg vil sige at 10 kg royal canin, Hills eller lignende kan holde godt 3-4 mdr pr kat, alt efter hvor meget den enkelte kat spiser. Giver du dåsemad et par gange om dagen, kan den holde længere. 10 kg koster i runde tal 600 kr, men fåes ofte på tilbud. Af dåsemad kan du sagtens bruge LUX fra Aldi, der koster ca 5 kr pr dåse. Jeg giver mine en stor spsk 2 gange daglig og som regel mere. Så kan du lave regnestykket selv.
    Det såkaldte billige supermarked-foder, Whiskas osv skal man holde sig fra. Det er for det første ikke sundt for kattene og meget dyre i kg-pris end nogen af kvalitetsmærkerne.
    Jeg vil også anbefale dig at købe en god grus, det er langt billigere i brug end fx extreme classic eller golden grey for at give nogle navne (ca 140 kr for 15 kg, men på tilbud billigere). Det er fristenede at købe "billige" produkter, men det er bare ikke billigt i længde. Jeg har for sjov skyld lige brugt den klumoende fra Fakta og hold da op. 3 poser på godt en uge til en kat, det var næste 90 kr. Jeg bruger ikke engang en pose kvalitetsgrus på en måned pr kat. Plus det også kunne lugtes og det støver noget mere.
    Dyrlægeregningen er det godt at have en opsparring, hvor du fx sætter 100 ind pr kat pr måned. Ellers lave en forsikring, fx Agria.
    Husk at når du køber kradsetræer osv, at få noget i god kvalitet, det kan sagtens betale sig at give et par hundrede mere. Lad være med at købe noget med for meget tangel på, det skal være sådan at kattene har mulighed for at strække sig ud og kunne kravle uden at være forstyrret af for mange huler og andet skrammel, der somme tider kan forefindes, mest til at glæde menneskeøjne med og så man tror man får en masse for pengene. Ofte er det meget tynde rør, tyndt plys og tyndt reb der bruges og det holder ikke længe.

• #15   22. jan 2012 Hvad angår grus så kan jeg klart anbefale det fra Kvickly det er næsten så godt som det der koster meget smiley jeg bruger ca 2 poser om måneden og det koster så 60 kr ca smiley mine katte bruger det med velbehag og det hæmmer lugten smiley der er ikke nogen af mine veninder som syntes der lugter af kat/kattebakke eller jo lige hvis de har skidt især berta for hun er ikke så god til at dække det til smiley

• Veo
    Veo Tilmeldt:
    nov 2011

#16   22. jan 2012 Mange tak for alle jeres svar, det er helt klart brugbart smiley

Marianne. Ja jeg havde tænkt at tegne en forskring på dem. Og jeg har allerede en godt fyldt "dyrlæge-opsparing", som alle burde have, når de har dyr smiley

Havde ikke overvejet, at der var så stor forskel på pris og kvalitet af kattegrus, det må jeg også lige få kigget noget mere på. Tak for hjælpen smiley

• #17   22. jan 2012 Så lidt smiley held og lykke med det smiley glæder mic til at se hvilken katte du får smiley

• #18   22. jan 2012 Til Yatzy brugte jeg vel omkring 350 kr på foder pr. mdr. Og ca. 90 kr på grus. Vi bruger Premiere Sensitive fra Zooplus, som skulle være det samme som Extreme classic - bare billigere. Lige nu prøver vi også noget af særligt til langhåede katte. Men ingen af dem er hoppet i kattebakken med den variant endnu.
    Nu har vi så lige fået Bimse nr. 2, så foderbudgettet stiger nok lidt. Men vådfoder kan jo købes i større portioner, når man har to. Jeg har bestilt vådfoder fra Bozita til dem. Det lyder til at være godt, og koster mindre end Porta 21, Cosma osv.

• #19   22. jan 2012 Tja...ved snart ikke. Har aldrig lavet det store regnestykke. Men jeg vil tro omkring 100-150 kr. per kat pr. måned. Jeg køber 10 kg. foder for 300 kr. på zooplus og med 2 katte holder en pose ca. 3 måneder.
    Dertil kommer lidt vådfoder men der er ikke mere end 1 kr. eller 2 per kat pr. dag. Grus bruger nok omkring 1 pose per måned, nogle gange holder den lidt længere.
    Så alt i alt 100 kr. for tørfoder, 60 kr. til vådfoder, 150 til grus = ca. 150 pr. kat.
    Dyrlægeregninger vil jeg egentlig ikke tage med i beregningen. De får vaccination ca. hvert andet år (indekatte). Jeg har dog haft ét år som blev temmelig dyrt i forholdet til beregnet fordi den ene kat skulle have fjernet hendes tænder. Men så er det jo godt at have en opsparing til diverse uforudsete udgifter.

• #21   23. jan 2012 Har 2 katte og køber 10 kgs sæk hos dyrlægen. Den koster 569 og holder omkring 3 mdr... Så får de også noget vådkost og godbidder.... Og lidt tun og rejer. Bruger nok rundt regnet 400 kr i snit. Køber så heller ikke kattegrus...

Men har fundet et sted på nettet, hvor jeg vil købe foder næste gang. De har noget tørkost, der skulle være rigtigt godt, selvom det ikke er så dyrt. 12 kg for under 400. Købte det også hos dyrlæge i Hobro, da jeg boede på de kanter.

Over 500 kr kan leveres fragtfirt....

http://shop.petworld.dk/products/aktuelle-tilbud--nyheder-3.1%20fodera.aspx

• #22   23. jan 2012 Veo:
    Mine er forsikret hos dyrekassen Danmark..
    1037 årligt.. Selvrisiko 608. Årlig forsikringssum 25.303
    Falck kæledyrdtransport 240 kr årligt for begge katte...

• Veo
    Veo Tilmeldt:
    nov 2011

#23   23. jan 2012 Hvor mange af jer andre, har jeres katte forsikret?
    Kan det betale sig?

Nu kan man jo selvfølgelig aldrig vide. Men hvad er de største dyrlægeregning man kan komme ud for som katteejer?

Jeg har på den hårde måde lært gennem med mine heste, at de skal forsikres, efter jeg lille dyrlægeregning på 24.000 kr, men kan man komme op i de beløb med katte? smiley

• #25   23. jan 2012 I forhold til forsikring kan man sige, at den er god at have, hvis man skulle få brug for den meget hurtigt. Jeg har altid haft en opsparing og har kun haft brug for den 1 gang i løbet af ca 30 år. Der er jo selvfølgelig et tidspunkt, hvor opsparingen bliver så stor at man kan bruge noget af den til fx et nyt kradsemiljø eller lign. hvorimod forsikringsindbetalingerne jo er "væk" hvis man ikke får brug for at udnytte den. Det gør man forhåbentligt ikke. Så jeg tror det handler om, hvad der er mest rigtigt for en selv at gøre. Det er bare vigtigt at man har en af delene efter min mening.

• #26   23. jan 2012 Min ene kat brækkede benet, inden han blev forsikret. Det kostede over 10.000, så jeg synes godt, det kan betale sig.... Det er jo mange penge at punge ud, hvis uheldet pludseligt er ude... Kattene kan jo også gå hen og blive syge.
    Min ene kat har lige haft problemer hvor han haltede på det ene forben. Var bange fro det var brækket, men det var en forstrukket sene. På vej til dyrlæge var jeg glad for, han nu var forsikret - Det kunne jo ligeså godt have kostet røngten osv....
    Det der gør mig tryg nu er, at ligegyldigt hvad det koster, så får jeg ikke en kæmpe regning. Banken har ikke været så glad for de regninger, jeg fik i forbindelse med operation.....

• #27   23. jan 2012 forsikring af kat:
    Jeg tror det kommer helt an på hvor mange katte man har, har man en kat er ideen god nok med forsikring, men har man som jeg har 15 stk. så ville der være enormt hva man betalte i forsikring.

Lene og høgerstedet skovkatte

• #28   23. jan 2012 Jeg har mange katte og jeg har endnu ikke prøvet at få en kat opereret hvor en eventuel forsikring ville have dækket. Så det ville kun være en eventuel diagnose, der ville komme en smule penge tilbage på.

Her ville det være direkte spild af penge.

• #29   24. jan 2012 Hvis man ved, at man på ingen måde ville have mulighed for at betale 10.000 kr for en dyrlægeregning, men godt kan afse x hundrede kroner pr kvartal til forsikring, så mener jeg at forsikring er en rigtig god ide. (Og forhåbentlig kan det ikke betale sig at have en).

Jeg har ikke sygeforsikret mine katte - men sørger for, at der altid er penge nok på kontoen til at økonomien kan klare det hvis nu...

Jeg har også altid tænkt, at hvis en kat skulle få brug for akut dyrlægehjælp, der overstiger 25.000 kr, så ville katten nok være i så sørgelig forfatning, at aflivning ville være det nådigste og eneste rigtige. MEN siden min veninde så fik en regning på 10.500 kr smiley for ét døgns indlæggelse af kat med vejrtrækningsbesvær (ikke operation eller noget), har jeg da så småt overvejet om jeg alligevel burde sygeforsikre mine katte.

• #30   24. jan 2012 Shit, det var da noget af en regning din veninde har fået!

Det burde dælme ikke kunne lade sig gøre medmindre dyret er blevet opereret.

• #31   24. jan 2012 Jeg vil ALTID anbefale man forsikrer. jeg kan fortælle at en ejer til en birma fik en regning på 12-15000 pga katten skulle opereres for hårbolle på en søndag.

Et andet tilfælde have en kat fået en forgiftning, det kostede 8600 kr at få den lagt i drop, så nyrerne kunne skylles igennem.

• #32   24. jan 2012 Nu hvor mine er begyndt at løbe ude, er det meget vigtigt for mig, at de er forsikrede.
    Da jeg boede med min x-mand, havde vi løbegård, så der tænkte jeg, de ikke var udsat for så mange farer.
    Med 2 katte slipper jeg jo med rundt regnet 200 pr. måned, og de penge synes jeg, er godt givet ud.
    Nu er min økonomi heller ikke sådan, at jeg står med de penge. Vil mene det måske også kommer lidt an på ens økonomi, om man forsikrer.

• Veo
    Veo Tilmeldt:
    nov 2011

#33   24. jan 2012 Okay jeg tror også det ender med, at de skal forsikres. Tak for jeres input smiley

• #34   24. jan 2012 Natasja **Shit, det var da noget af en regning din veninde har fået!

Det burde dælme ikke kunne lade sig gøre medmindre dyret er blevet opereret.**

Jeg troede også først, der måtte være fejl i den regning, (så vidt jeg husker var det nemlig ikke weekend). Veninden læste den udspecificerede regning op for mig, og den dyrlæge gav godt nok ikke ved dørene! Kan ikke huske alt det, der var ført på den regning af miljø- og hygiejnetillæg, medicin og materialer. Der var også noget med at katten blev tilset (det forventer jeg da hører med til en indlæggelse på dyrehospital).
    Tror dog det er de allerfærreste dyrlæger, der er SÅ nøjeregnende.

Og Veo, hvis du vælger at forsikre kattene, så tjek de forskellige forsikringsselskaber - der er vist stor forskel på hvad de dækker. (søg evt i forum - der har før været tråde om emnet).

Kommentér på:
Hvor mange penge bruger I på foder?

Annonce