Kriterier til valg af kat? :-) Kriterier til valg af kat? :-)
Jo, jeg er lidt nysgerrig.
Hvad har været jeres kriterier for at finde den rigtige kat?
Jeg har prøvet at afklare mine, kan godt være det stadig er en foreløbig liste, for man lærer jo hele tiden noget og jeg har ikke haft kat før
Mine kriterier ser indtil videre sådan ud:
- skal kunne trives som indekat
- nervefast, ikke sådan bange for noget
- godmodig
- have noget selvtillid og personlighed
- legesyg også i en høj alder
- overkommelig pelspleje (hyggebørstning)
- skal være en sund race
- helst være lidt elegant (som i ikke klodset/kluntet som voksen)
- intelligent - sjov/spændende at bo med
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.012
Utrolig intelligent
Elsker at være centrum, også hos gæster
til tider irriterende kælen og så er den
fantastisk mimik og kropssprog, og
SMUK, SMUK, SMUK, SMUK, MEGA SMUK
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 21 Katte: 2 Emner: 42 Svar: 2.770
Det jeg lige kan komme i tanker om som jeg ønsker mig i en kat generelt er:
- Den skal kunne klare at man nusser lidt hårdhændet (nuldre, ule, klappe og ikke kun prinsesse-ae) - dvs. lidt en stor robust race
- Skal selvfølgelig i vores øjne være udholdelig at glo på
- En rigtig bamse at nusse med og kan begrave hænderne i pels- dvs. langhåret
- Den skal ikke være en stum kat - jeg ææææææælsker katte der snakker og svare og kalder på en.
- Legesyg i høj alder og kunne klare det godt med andre dyr - også hunde og krybdyr.
- Have masser af individuel personlighed og god til at udtrykke ansigtsudtryk. (smil, nysgerrig, legesyg, trist, træt)
- Må gerne kræve lidt arbejde med pels, da jeg synes at udstillinger er noget af det sjoveste og i MIN udstillingsoptik passer Pelspleje (bad, produkter, børstning osv) sammen med at præsentere sin kat. Ville føle mig underlig "nøgen" hvis jeg skulle fremvise en korthårs kat som kun har fået en gang med et stykke ruskind over pelsen
- Skal være nervefast for vi slæber kattene rundt i landet og måske til udlandet pga. udstilling.
Ja..
apr 2011
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Men hvis jeg stod og manglede kat i dag, ville jeg have følgende kriterier:
Inde- (eller indhegnings)vant.
Sød, kælen og korthåret.
Ikke hvid.
jan 2011
Følger: 6 Følgere: 9 Katte: 4 Emner: 11 Svar: 331
Den er faktisk en af dem, jeg overvejer umiddelbart passer godt *GG*
de andre er
Norsk Skovkat og Tyrkisk Angora og måske kun måske Europé/huskat
Huskattekilllinger er bare så svære at forudse sindet på
jan 2011
Hvorfor ikke hvid?
Og forøvrigt tak for at beskrive hvor paranoid livet med en indekat kan være i en anden tråd
jan 2011
og" hvor paranoidt livet med en indekat kan være"
Ej, jeg opgiver... Der er vist lidt for mange slåfejl der *GG*
nov 2008
okt 2007
Følger: 16 Følgere: 15 Katte: 3 Emner: 135 Svar: 1.762
Ifht kriterier har jeg haft følgende (har lige købt en lille birma-dreng)
- Et rigtig nussehoved, jeg elsker at putte med katten og ligge tæt.
- Legesyg, da særligt min kæreste nyder at lege og vores store kat ikke er så meget til det.
- Langhåret - jeg ved ikke hvorfor, jeg synes bare de er skønnest.
- Robust både af krop og sind
- Bamsekat - men ikke british shorthair, da det ikke er så længe jeg mistede sådan en.
- ikke for mange racespecifikke problemer
- med stamtavle (vil gerne vide hvad der ligger i generne)
dec 2006
Fordi hvid ser helt forkert ud til katte, synes jeg.
Derudover har jeg en diffus fornemmelse af, at jeg måske kan få problemer med at tåle hvid pels.
Sarah R
**Og forøvrigt tak for at beskrive hvor paranoid livet med en indekat kan være i en anden tråd
Nu er jeg nysgerrig - hvilken tråd?
aug 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 1 Emner: 2 Svar: 863
De er sunde og raske og robuste - ingen indavl...
Jeg har haft stor fornøjelse af mine huskatte:
Aldrig syge,og så syns jeg da, det er spændende, hvordan de udvikler sig personlighedsmæssigt.
Jeg har aldrig oplevet, at en kat som blev behandlet godt ikke blev helt vidunderlig og med helt sin egen fascinerende personlighed.
Nu har du ikke haft kat før, men ellers ville jeg ikke være bange for at anbefale en internatskat.
Men da disse godt kan ha oplevet grimme ting i deres tidligere liv, kan de godt kræve mere tålmodighed og kattekundsskaber af den nye ejer: Så hvis det skal være internatskat, skal det nok være en bittelile killing.
Men uanset hvilken kat, du vælger er det et stort ansvar og et arbejde, som man skal elske. At ha kat er ikke kun hyggestunder;
Skal man ha en ordentlig kat ud af det kræver det tid og omhu.
Katte er MEGET krævende
dec 2006
jan 2011
Det var en af de utrolig mange tråde omkring inde eller udekatte.
Jeg kan ikke lige huske navnet på den, og har åbenbart ikke abonneret på den
Der var en bruger, der skrev at det var en fordel for mennesket at have indekat. og at have udekat var en fordel for katten.
Du syntes ikke, det var så entydigt...
Mine børn er 3 år og 5 år. De kan godt forstå en besked som luk døren, men et par smarte, nysgerrige katte kunne løbe om hjørner med dem og det kunne ende fatalt for katten.
Jeg har reddet en killing væk nede på Kvickly's parkeringsplads mellem bakkende biler og travle indkøbsvogne... Den var skræmt men ville gerne op på arm og stemme dørklokker til vi fandt ejermanden.
jun 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 41 Svar: 831
Jeg har selv to birmaer og jeg går mest i sort ..
IKKE god combi
jan 2011
Jeg vil helt sikkert gerne se nærmere på dine abyer
jun 2008
Følger: 25 Følgere: 14 Katte: 10 Emner: 122 Svar: 478
Han har altid været indekat, men er for nylig kommet ud da jeg er flyttet på en gård, men han har altid trives som indekat
En Europé er i den grad legesyg i en høj alder! Pio bliver snart 4 år, men det stopper ham ikke i at race huset rundt og flippe helt ud over en hårelastik, han driller også de to andre katte som er 3 år yngre end ham, så ham er der fuldknald på også han meget social og en rigtig klog kat, hvis han ser hvor jeg ligger hans elskede hårelastik så prøver han ihærdigt alle metoder for at få fat i den
Han er også meget elegant, han har ikke rigtig smadret noget i det år jeg har haft ham, også er racen dejlig sund. Og selvtillid og personlighed har Pio MASSER af
En gang Europé altid Europé!
Mine kriterier er nogenlunde de samme som dine
dec 2006
Og hvor ER det dejligt, at du hjalp den lille mis ved Kvickly!
Maria Cecilie - Tøjet havde jeg slet ikke tænkt på. Du må til at gå i hvidt
(jeg har sorte katte - og synes at sofaer SKAL være hvide :S.)
jun 2011
Følger: 5 Følgere: 5 Katte: 2 Emner: 41 Svar: 831
gæster får en med når de går! hahahah
jan 2011
"Katte er MEGET krævende :-)"
Mere end en hund?
jan 2011
Jamen, det er jo rigtigt og det hører til en vis grad med til livet med en indekat
Hvis mine katte kom ud ville jeg tænke på den 4 sporede vej, hvor der må køres 60 km/t, på p-pladsen nede ved Kvickly, og på jernbanen hvor en uforvarende kat kunne blive kørt ned
Hvis hunden skulle smutte ud, så kommer han jo stormende, når jeg kalder. En kat - hm not so much... - ville helst ikke risikere det i hvert fald
jan 2011
De har valgt, den skal være udekat, så jeg håber, den i det mindste har lært at p-pladsen ikke er sjov at færdes på
aug 2008
Efter jeg havde skrevet, så jeg, at du havde hund og ikke var så ung endda
Men så ringede min tlf, og jeg fik ikke kommenteret...
Der er så mange unge, der skriver, at de aldrig har haft kat før, og desværre osse mange, der tror, at det er nemmere at ha kat end hund. Ikke kun unge - og mange unge gør rigtig meget for deres katte....
Men ungdommen er jo en mere ustabil tid.
Herligt ustabil !!
apr 2011
Gerne hvidt på selve katten, men ikke fuldfarvet.
Men selvom Hector "kun" har omkring 40 % hvid på sig er ALLE min sorte bukser og kun i brug hvis jeg orker at fjerne hårene først
aug 2008
nov 2008
apr 2011
feb 2010
Følger: 27 Følgere: 28 Katte: 9 Emner: 15 Svar: 5.562
Jeg synes det er en god tråd, for jeg ser en tendens til at nogle vælger katterace efter pelslængde, farve og øjenfarve og ikke om det rent faktisk er en race, der passer til en selv. Der er ingen tvivl om der går mode i racer, hvilket jeg finder dumt på mange plan. Man ender måske med en kat der slet ikke passer ind i den hverdag man har. Det er heller ikke alle racer der passer lige godt til at være alene osv. Der kommer alt for mange adfærdsproblemer og fejltolkninger ud af at vælge på den måde. Eller hvis man vælger en race, fordi man kender nogen der har en sådan. Det er ikke sikkert den er racetypisk og så kan man ende med en helt anden type kat end man regnede med.
Jeg valgte min race fordi: Det er en oprindelige race, altså den har ikke ændret sig meget pga menneskers mere eller mindre kreative fantasier (legen Gud). Den er gennem sund og har ingen arvelig sygdom. Selv om den er semilanghåret, er pelsplejen minemal, det du kalder hyggebørstning.
Racen er intelligent, snakkende, selvstændig, lærnem, stædig og har en hukommelse som en elefant, hvilket vil sige at den også kan bære nag, hvis nogen har været grim ved den. den kender dens værd og det glemmer man ikke sådan lige. Den har en fantastisk evne til at klare forhindringer som lukkede døre og lignende, jo de kan regne den ud. At den så oveni også har lidt krudt i halen, en anelse mere end fx MCO, giver det som jeg synes en kat skal have, for at jeg synes om at bo med den.
feb 2010
nov 2008
Det er som sådan heller ikke det er interessant - mere hvordan opdrætterne håndterer det
feb 2010
Men du har helt ret i at det er mere interessant hvordan opdrættere håndterer det. Problemet er oftest at de racer der findes de mere livstruende sygdomme er der også en overflod af opdrættere og alle er bestemt ikke lige seriøse.
nov 2008
turkish van + hereditary
nov 2008
Hører det alt for ofte i de små racer - selv dokumentation er det lige før hårdnakket betvivles.
Men klart er man forholdsvis ny og er racen lille - så ser/hører man ikke så meget
feb 2010
apr 2011
Kan i hvert fald sige at hvis jeg en dag når vi er flyttet i noget større og kan lave indhegnet have, kan finde en orientaler, som har et temperament som vores Hector, nupper jeg den
nov 2008
kig her - og brug iøvrigt linken
http://sydney.edu.au/vetscience/lida/cats/search/breed/46/Turkish%20Van
dec 2006
Og her var lige endnu et eksempel, der passer på min "fordom" overfor hvide katte. Jeg tror ganske enkelt ikke, at det har været Vorherres mening, at katte skulle være hvide.
aug 2008
Men se lige Pjevsens mor Cadi von Frankenthal:
Utrolig smuk, ikke mindst på grund af farverne... hendes røde farve er en dyb mættet farve, og så er hun odd eyed.
Det gir hende et helt specieli udtryk. Hun er osse mor og mormor til at hav af skønne katte...
jan 2011
Tænkte den nok krævede en mere erfaren ejer, når den er så bestemt.
Den lyder næsten en smule skræmmende
jan 2011
Jeg synes, det er vigtigt at katten passer - også til det stadie af livet man lige er i...
Jeg kendte en, der havde en Russian Blue. Skøn skøn race som på sin egen stilfærdige måde kryber ind under huden på en
feb 2010
Men som du skriver anser jeg det for meget vigtigt at man finder en race ud fra temperament/pelspleje og ikke ud fra evt øjenfarve eller andres valg (moderacer). Det ender simpelthen meget ofte galt.
aug 2008
Da jeg fik at vide, at Vanen sku opdrages som en hund, syns jeg det lød som noget pjat, men det er faktisk rigtigt, at den er utrolig nem at opdrage. Har den én gang fået et "nej" glemmer den det aldrig....
Jeg synes dog, at Marianne glemte at nævne, at den er en fantastisk børnekat. Den er meget robust psykisk og lader sig ikke gå på af urolige børn. Når den ikke gider mere, går den simpelthen sin vej.
Pjevsen er i hvertfald meget populær blandt småbørnene i området..
Det med at Vaner skulle være arrige, kan jeg slet ikke genkende - tværtimod har de Vaner, jeg har oplevet været meget godmodige, psykisk robuste - og viljestærke..
feb 2010
apr 2011
aug 2008
Begge er store robuste naturkatte - begge møgforkælede missekatte.....
Og alle katte blir jo skønne, når de har det godt...
Jeg ved faktisk slet ikke hvilken race jeg helst ville ha', så derfor nok en lille bastardmisser.
Men Hector er nu osse en superlækker mis. Var lige inde og kigge på udstillingsbillederne. Han har det sjoveste udtryk i hovedet. Man kan tydelig se, at alt er nyt og spændende for ham: "Hva´nu det for noget det her - alle piller ved mig, og jeg sidder i bur " :0
apr 2011
Haha ja et ikke helt afslappet fjæs
aug 2008
jan 2011
Der er jo også nogle racer, som jeg har valgt fra, da jeg tror de snakker for meget til min smag
aug 2008
Meget underholdende...
Der er selvfølgelig forskel på racerne, men jeg syns nu, at katte med et tæt forhold til ejerne altid snakker. I modsætning til halvilde eller vilde katte,som højst hyler.....på mad..
jan 2011
Jeg tænkte mere på f.eks. siameser-lignende racer, der eftersigende snakker meget højt og meget ofte
aug 2008
Faktisk er det ikke så forskelligt med hunde og katte - bortset fra, at katte kræver at ha deres eget liv.
Jeg plejer nu at sige, at katte kan man ikke få til at gøre noget, men få den til at lade være at gøre noget.
Og så er det ikke engang rigtigt, for ældre katte KAN man faktisk få til at gøre noget: Pjevsen ved da godt, at tager jeg håndklædet frem, når han kommer våd og beskidt hjem, så kan han ligeså godt komme hen og blive rullet ind og tørret.
Tænker lige, at Collier jo er hyrdehunde, så vel derfor de ikke gøer. De skal først og fremmest holde flokken sammen, og det gøres vel ikke ved at gi hals, men ved at dirigere med smålyde..
I modsætning til jagthunde.
jan 2011
Min er bare ikke typisk med det
(link fjernet)
aug 2008
Det er da rigtig nok, at hyrdehunde kan gø - min venindes Schæfere kan i hvertfald. Det var et show med hendes forrige hund, når vi skulle hjem, for hunden måtte ikke opdage, at vi var "på vej ud at gå tur". Så gøede han så vi var ved at blive vanvittige...
RIGTIG dårlig vane !
jul 2011
Følger: 1 Katte: 2 Emner: 9 Svar: 59
og må sige hun lever op til alle racens kendetegn på nær et, hun elsker mildest talt alle folk og er ikke genert, men hun er knyttet meget til mig og det er dejligt
elsker NFO'er
apr 2011
Kan NFO'er i din verden generte og ikke kan lide alle folk? :S
apr 2011
jul 2011
apr 2011
*...Skovkatten knytter sig i reglen stærkt til en person, som den følger i tykt og tyndt. Den er ikke uvenlig og uinteresseret over for resten af familien, så længe den i stille stunder, når der er problemer, sygdom eller fødsel, kan få lov at være sammen med sit foretrukne familiemedlem...* - Norsk skovkattering
Nå men det skal vi ikke "skændes om" ;P For er enig med dig i at NFO er fantastiske væsner.
jul 2011
Vores gamle NFO Ofelia som er hjemme ved min mor og far smed alt pelsen på bagkroppen da min mor var alvorlig syg, vi tog hende til dyrlægen som intet kunne finde på hende, men spurgte om der var sket ændringer i familien, og ja det var der jo. Ofelia gik ned med depression så hun smed pelsen fordi min mor var syg
Det mærkelige er at de tegn viser Malou bare overhovedet ikke, hun var hos min søster, mor og far på ferie et par dage uden mig, fordi jeg havde eksamen, og selvom jeg ikke var der var hun fuldstændig ligeglad. Hun snakker med alt og alle siger mine forældre (hun er påtrængende) og ved egentlig ikke om den adfærd skal bekymre eller glæde mig
apr 2011
(Det passer egentlig meget da det ser ud til allerede at vores hunmisser har valgt min kæreste som ynglingsperson, og Hector har valgt mig)
jul 2011
foresten, hvor dine katte bare kønne er helt skudt i Hectors mandeløjne
apr 2011
Ih tusind tak. Ja lige netop hans øjne sagde dommeren til hans første udstilling var "Perfection"
Din Malou har også meget orange mørke øjne ligesom min Chloe - og eeelsker bare røde missere. Ihha
Kriterier til valg af kat? :-)