{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.254 visninger | Oprettet:

Sår og hårtab på ørerne {{forumTopicSubject}}

Opdagede nogle sår på min kats ører idag. Lagde også mærke til at der mangler hår omkring sårene, samt der lissom er lidt skæl på ørerne. Det er på begge ører, så virker lidt underligt hvis det skulle være sår fra en slåskamp med en anden kat. Desuden er hun stort set aldrig ude, kun max en time ad gangen og det er måske en gang hver 14. dag...

Nogle ideer til hvad det kan skyldes?

http://www.kattegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=15780


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sår og hårtab på ørerne
  • #1   21. feb 2012 Har heller ikke set hende klø sig på ørerne, så tror ikke det er noget der klør og irriterer...

  • #2   21. feb 2012 Tror du skal smutte en tur til dyrlægen og får hende lyst da det kan være ringorm, eller noget andet kræver dyrlæge hjælp..

    dog tror jeg ikke det er ringorm.. min ene pige har haft noget der minder om det din har, hun havde leget med en af de andre og den havde bidt i hendes øre., så der vår kommet en masse små bylder, så hun skulle have pencilin,


  • #3   21. feb 2012 Det virker bare underligt at det er på begge ører.... Hunden kan godt finde på at nappe hende lidt i ørerne engang imellem, men ikke hårdt og kun fordi de leger, hun har aldrig sagt noget til det, men har heller aldrig set at ørerne havde sår og manglede pels før... Så tvivler på det kan være pga hunden...

    Vi har snakket om at tage til dyrlægen, men ville lige høre herinde om der var nogle der havde en ide til hvad det kunne være...


  • #4   21. feb 2012 For mig ligner det allergi. Min kat har det samme bare inde i øret, og på den måde sårene er ligner det.
    Men jeg ville også få en dyrelæge til at kigge på det hvis det ikke går væk om en uges tid.
    Min dyrelæge sagde dog ikke til mig det var allergi før jeg selv bragte det på banen som en mulighed, og fik råd herinde fra.
    Har du skiftet foder, grus, er din kat for nyligt blevet neutraliseret eller er der sket ændringer ?


  • #5   21. feb 2012 Sophia: det er netop derfor jeg ville have folks mening/erfaring herinde først, så jeg har noget at sige til dyrlægen så de ikke bare tester løs i blinde, eller kommer med en dum diagnose som slåskamp fx hvis det er allergi eller noget andet...

    Har samme problem med hunden, de mener han har foderallergi, og vi har prøvet alt muligt, men hver gang jeg kommer med et problem som fx øjenbetændelse eller voldsom kløe vil de ikke gøre noget ved det, men siger at det NOK BARE er foderallergi... Ja det er jeg sgu da godt klar over, men måske der ligger andet i det...

    Jeg ser lige tiden an et par dage og ser om det forsvinder ellers tager vi til dyrlæge med hende...

    Nej vi har vist ikke skiftet grus (da jeg er gravid er det kæresten der skifter kattebakke og også ham der køber grus, når der mangler så ved faktisk ikke om vi har skiftet mærke, men kan lige spørge ham i morgen når han er hjemme)...

    Hun har været neutraliseret siden killing og er 7 til sommer så det er ikke det, men vi flyttede i oktober og hun har været noget nervøs.. Ikke indenfor men udenfor... Som sagt hun er max ude en time ad gangen og det er måske kun en gang hver 14. dag eller en gang om måneden vi kan få hende ud, ellers vil hun ind igen med det samme, hun virker meget nervøs udenfor, så hun er inde stort set hele tiden...
    Kan det være stress pga flytningen? Og det er jo snart et halvt år siden, så er det ikke lidt sent der kommer problemer??


  • #6   21. feb 2012 jeg kan også godt lide at fører mig herinde først, jo mindre det er noget akut !
    Det er så irriterende når dyrelæger bare konkludere hvad de mener og ikke vil se anderledes på det. Har du prøvet at købe noget helt neutralt foder til din hun, hvor proteinerne er spaltet så langt ned at hunde ikke optager dem ? Hvis allergien stopper ved du at det er foderallergi, hvis ikke er det helt sikkert noget andet. Måske Hill laver noget til hunde, de laver i hvert fald noget til katte der hedder Z/D.

    Når et lille sidespor (men vigtigt sidespor).

    Med hensyn til din kat, så kan det sagtens være flytningen. Jeg skal ikke sidde og lyde klog og konstatere at det er allergi og pga. af flytning, men eftersom jeg er en hønemor, gik der ikke lang tid, fra jeg havde en anelse om det var allergi til jeg fik min Bella til specialdyrelæge. (blandt andet derfor jeg ved en del om det efterhånden). Dyrelægen sagde at allergi kan bryde ud når som helt i prinssippet, og at stres efter operation og flytning og andre ændringer, kan være en væsentlig kilde til allergiens start. Så selvom der er gået et halvt år, kan det sagtens være det vil jeg mene. Har du ikke lagt mærk til båre nogle små sår ved hage, eller andre steder i hovedet ? Vi lagde heller ikke mærke til det i starten, da troede vi bare det var knopper eller noget lignende, altså ikke noget speciel. Men så blev det værre og værre syntes vi, så jeg tog til dyrelæge og fik hjælp af søde mennesker herinde til at finde frem til det var allergi.

    Men prøv at se det an, og se om det udvikler sig til mere og prøv at holde øje med om hun klør sig og vær opmærksom. Det er ikke altid man lige ligger mærke til det, og nogle gange kan du også ville skjule det for os ejere.

    Du skal væe velkommen til at skrive til mig, for at få råd osv. hvis du har brug for det smiley


  • #7   21. feb 2012 Lige først mht hunden, så er vi på BARF lige pt.. Det har virket før, så det prøver vi igen i en periode, men hvis det ikke virker så prøver vi allergi foder fra dyrlægen.. Vi er nået til et punkt nu hvor vi jo selv må tage affære og prøve os frem nu hvor dyrlægen ikke rigtig gider gøre noget videre ved problemet...
    Så vi giver ham det foder en måneds tid endnu og er der ingen ændring prøver vi med dyrlægens allergifoder og er der ingen ændring dér heller må de igang med nogle prøver for andre allergier og hudlidelser...

    Vi har ikke lagt mærke til andre sår eller noget ved katten.. Har først set det med ørerne nu, og hun har som sagt heller ikke kløet sig mere end normalt...

    Men hundens allergi eller hudlidelse eller hvad det nu viser sig at være er også blevet værre siden vi flyttede så måske det kan være noget støv eller lignende.. Det er et helt nybygget hus så der er/har nok været en del støv her, som vi ikke lige umiddelbart kan se.. Ved ikke om det måske kan have gjort udslaget...

    Men ja ser lige tiden an nogle dage, evt ugen ud og bliver det værre eller fortsætter smutter vi lige en tur til dyrlægen...


  • #8   21. feb 2012 Prøv lige at se, om der sidder sår både ind- og udvendigt samme sted på øret. Gør der det, er det højst sandsynligt hundebid.
    Hunde bider jo både med over- og undertænderne.


  • #9   21. feb 2012 Der sidder intet indvendigt... Det er kun udvendigt og virker nærmest som rifter synes jeg...

  • #10   21. feb 2012 Ved ikke om det kan være støvet, men mente mere at din ka kan være blevet stresset og derved udviklet allergien. Det kan sagtens være noget i jeres nye hus, ellers kan de være Lie fra husstvmider til fodrrallergi , det er desværre en kæmpe jungel at begive sig ud i. Men ved du næsten allerede da din hun lider af allergi smiley


  • #11   21. feb 2012 Jeps det ved jeg hehe....

    Og skal da lige passe at begge dyr pludselig har allergi!!!

    Men jeg vil holde øje med det, og fortsætter det så må vi snakke med dyrlægen og få undersøgt om det er allergi eller noget andet.... Og så må vi jo prøve at undersøge hvad man evt kan gøre ved stressen... (hvis altså det er stress)...


  • #12   22. feb 2012 Ligner MEGET det min hankat havde da han havde ørermider. Det startede også med små sår, men han kløede heller ikke rigtig, som det udviklede sig, begyndte det dog at klø mere og mere, så vi tog selvfølgelig til dyrlægen, som konstaterede øremider. Husk på at det ikke er alle katte der klør når de har øremider.
    Jeg tog nemlig også min hunkat med, og hun havde hverken kløe eller sår, og hun havde næsten flere øremider end hankatten smiley


  • #13   22. feb 2012 Okay, øremider havde jeg slet ikke overvejet.... Vi skal have bestilt tid til klipning af hundens klør i næste uge, så bestiller jeg lige tid til katten samtidig og får det tjekket... Går jo ikke hun render rundt med mider, eksem, allergi eller noget uden at vi gør noget ved det...

Kommentér på:
Sår og hårtab på ørerne

Annonce