1.184 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 26 Svar

Jagten på de rigtige killinger! Jagten på de rigtige killinger!

Hej piger og drenge,

Håber at I lige gider bruge et par minutter på mig og mine spørgsmål smiley

Min kæreste og jeg er muligvis på jagt efter killinger her til foråret, og har derfor købt en kæmpe kattebog, med alverdens katteracer. Vi har siddet og bladret den igennem og er faldet for 3 katte, som lever op til vores forventninger mht. temperament og behov for plads.

Det vil blive lejlighedskatte, derfor også indendørs, muligvis mulighed for at komme i sele ind imellem. Og en form for løbegård i form af en lukket terasse, hvor vi vil lave noget "have", men mon ikke der kan være plads til et par katte? smiley
Kælne katte, som er meget sociale er at foretrække. Samt glad for andre husdyr, da de skal dele lejlighed med vores dejlige Landseer"hvalp" på snart 2 år, som er vant til kat fra helt baby. Da vi i en periode skal bo hver for sig min kæreste og jeg, pga arbejde og uddannselse, vil hunden ikke komme til at være i lejligheden hele tiden, da han kommer til at bo ved min kæreste.

Til at opfylde ovenstående behov kiggede vi på en Hellig Birma, Ragdoll og Burmeser.
Da det vil være indendørskatte ville vi anskaffe os to, så de har hinanden, når hunden ikke er der.

Hvad er jeres erfaringer med ovenstående racer - godt som skidt modtages gerne.
Og ville en blandingskat være lige så fin til vores behov? Tænker måske og få en racekat og så en blanding?
Hvornår begynder "killingesæsonen" rigtig? Altså hvornår kan vi forvente og kunne få killinger, på nogenlunde samme dag? (Vi tænker og hente dem samtidig, så de har hinanden fra dag 1)

Tak for jeres tid, håber på gode brugbare svar! smiley

Play video
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ophæng af ikea skabe/reol 500 kr.
  • Vand / Vaskemaskine 990 kr.
  • Maling af diverse 3.000 kr.
  • Rosenbed 2.000 kr.
  • Afløb rens i køkkenet. 1.000 kr.
  • Montering af brusearmatur og bruserstang 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jagten på de rigtige killinger!
  • #1   8. mar 2012 Jeg ville købe to killinger, én hellig birma (har selv sådan en killing og han er noget så dejlig) og en killing fra et internat. Ellers to kuldsøskende, men det er ingen garanti for at de vil elske hinanden på sigt, at de er vokset op sammen.

Birma er en skøn race..de er nysgerrige og legesyge, men også meget kærlige, kælne og snaksagelige. Vores han elsker at kysse på næsen, så slikker han løs og spinder fornøjet. han mener desuden det bedste sovested er på min mave.
    Han er samtdig en rigtig lille bandit smiley

British shorthair er nu også super dejlige, har i overvejet sådan en? De er rolige og kærlige, har masser af personlighed og en lidt klodset humor.

• #2   8. mar 2012 skal det være birma, så synes jeg i skal kigge her Miadiva.dk
    Det er den opdrætter vi har vores dreng fra. Hunn skal have killinger henover sommeren mener jeg.

• #3   8. mar 2012 Vi har faktisk talt lidt om en British Shorthair, og er helt vild med deres klodsede væsen. Men jeg er den type, som elsker og bære rundt på min kat. Den skal helst sidde på skulderen hehe. Og en Brite er ikke så glad for højder læste jeg. Så den vil nok ikke synes det er så sjovt, at jeg slæber rundt på den x)

Jeg vil også gerne have en Hellig Birma, har jeg ville i mange år, synes den er SÅ smuk. Men min kæreste er ikke heeeelt med på ideen.

• #4   8. mar 2012 Jeg tror alle katte kan bo inde men kun dejligt med lidt løbegård. De skal bare være vant til det fra helt små. Jeg har ikke selv de overnævnte racer men synes at gave hørt godt om dem. Mener ragdoll er nogle slaskebamser der gerne vil bære osv måske det var noget.

• #5   8. mar 2012 Jeanette - heg har selv to birmaer og kan kun tale for racen smiley
    De er simpelthen så hengivne, er overalt hvor vi er og de er de mest kælne katte jeg nogensinde har mødt.

Bagsiden af medajlen (for nogen, ikke for mig) ved racen er at de kan snakke rigtig meget .. Men det er ikke alle smiley

• #6   8. mar 2012 Maria: Hehe, snakker tit med min svigermors kat, så for mig er det ikke et problem smiley

• #7   8. mar 2012 Vores brite er bestemt ikke bange for højder smiley

• #8   8. mar 2012 Hvad med en Maine Coon? Er den for stor til en lejlighed? Skulle også være en yderst lækker kat..

• #9   8. mar 2012 Når nu du begynder at komme ind på andre racer vil jeg da ikke kunne dy mig fra at anbefale en Norsk skovkat smiley Også riigtig god som lejlighedskat hvis den får højdemuligheder, og dejlig snakkesalige er de (generelt). Lækker og prægtig pels, der ikke kræver det store pleje.
    Et potentielt minus for dig (ku det lyde som) er at de ikke er kendt for at ville ligge i skød hele tiden, men mere ved siden af. Det er dog meget forskelligt - vores den ene vil hele tiden sidde på skulder, skød, hals, og den anden vil allerhøjest ligge i ske, og ved siden af en.

• #10   8. mar 2012 Tror som sådan heller ikke at vi har et facit til hvilken race, den skal bare kunne være i lejlighed, da jeg ikke vil have den ud. smiley

• #11   8. mar 2012 De rigtige killinger finder man ikke i en kattebog - højest interessen for et par racer.

Du må ud og kigge hos de forskellige opdrættere. Mabge lukker ikke killinger ud i løbegård heller, netop for de måske skal være 100% indekatte når de er solgt

• #13   8. mar 2012 Lotte: Jeg har haft en indekat for mange herrens år siden, som kom ud i sele når vi syntes at vejret var til det. Det havde han været fra killing og havde ingen problemer med at finde ud af at være ude nogle gange og inde andre.

• #14   8. mar 2012 "Jeg har haft en indekat for mange herrens år siden, som kom ud i sele når vi syntes at vejret var til det. Det havde han været fra killing og havde ingen problemer med at finde ud af at være ude nogle gange og inde andre. "

Du misforstår det - ingen problem for katten. Men det kan blive det for dig fordi katten får smag for det og vil gøre alt for at smutte ud.

Mit råd: Lad være

• #15   8. mar 2012 Jeg vil anbefale som Lis , i skal ud og besøg opdrætter med de forskellige race og se dem på hjemme bane . Og på den måde selv finder ud af hvilken race som vil passe bedst til jer og jeres hverdag :-))

Vi kan alle her anbefale de racer vi selv har eller kender, men vi kan jo ikke svare på hvad der ville passe bedst til jer . Der må i selv lave lidt forarbejde og besøge opdrætter af de race i synes måske ville passe til jer .

• #16   8. mar 2012 Er klar over at I ikke kan fortælle os, hvilken kat der passer til vores hverdag smiley Men Vil gerne høre nogle erfaringer om kattene inden vi farer land og rige rundt, for at se på katte, som alligevel ikke interesserer os, ud fra udtalelser fra andre kattemennesker.
    Derfor jeg skriver at gode såvel som negative erfaringer er velkomne - så vi har noget og vurdere ud fra.

Vi har allerede valgt racer fra ud fra generelle racebeskrivelser, og udvælger herefter nogle få som vi vil kigge nærmere på. Ellers kunne vi jo besøge alle katteracerne, for de er vel alle dejlige på hver deres måde.

• #17   8. mar 2012 "Er klar over at I ikke kan fortælle os, hvilken kat der passer til vores hverdag ;)"

Nu er det sådan at vi hver især syntes bedst om DET valg vi selv har gjort - i mine øjne har du ikke brug for at jeg kommer med MIT bud på verdens dejligste akt - andre kommer med deres bud. Det er DIG der skal have kat, forhåbentlig for mange, mange år. Så let popoen - ikke for min skyld, men for din egen og kattens.

Du kunne jo starte med at gå på udstilling - det er jo heller ikke nok at finde KATTEN - det skak jo også gerne være fra en opdtrætter du føler du går i spænd med.

Held og lykke

• #18   8. mar 2012 Jeg er ihvertfald glad for mine Bimser som lejlighedskatte med adgang til lukket altan.
    De har noget krudt i røven. Bruger nogle timer dagligt på at jage hinanden, lege med os, og lave ulykker. Men så er de ellers også meget rolige, kælne og sociale. Jeg føler, jeg har truffet et rigtig godt valg omkring den race. Jeg kunne også sagtens forestille mig, at jeg engang skal have mig et par Ragdolls, når pladsen er til 4 katte:p

Men vi er jo allesammen vilde med hver vores, så jeg synes, du skal tage ud og møde de racer, i er interesserede i. Og bestemmer i jer for to af samme race, så er det jo immervæk lettere at købe dem samme sted.
    Kig på sider som killingelisten.dk, Birma.dk (hvis i skal have en Bimse) osv. Der sætter folk deres killinger til salg.

• #19   8. mar 2012 Jeg kan stadigvæk , kun anbefale at i tager jer den tid at køre rundt og besøge forskellige opdrætter, for at lære racene at kende .

Jeg kan se du er fra fyn.
    Her den 31 marts- 1 april er der vild med dyr messe i Fredericia hvor jyrak også afholde katte udstilling . der ville i have mulighed for at se de racer i har kigget på og snakke med opdrætter af de forskellige racer.

• #20   8. mar 2012 Helt klart enig med Lis i at du burde smutte på en katteudstilling. Du møder opdrættere, kan se de forskellige racer og som regel også få lov at hilse på kattene. Så kan du lave aftale med de opdrættere du kan lide, om at komme og se dem i eget hjem.

• #21   8. mar 2012 Som de andre siger en katteudstilling vil der være bedst mulighed for at komme og se og for den sags skyld også rører og snakke med folk der ved noget om racen smiley

Jeg har aldrig haft birma, ragdoll eller burmeser. Men jeg har en DEJLIG Europé dreng på 4 år, jeg har aldrig nogensinde haft sådan en dejlig kat, mange Europé ejere siger også en gang Europé, altid Europé. Han har også været 100% indekat og det fungerede helt fint, han er utrolig klog ved ikke om det ligger til racen smiley

• #22   8. mar 2012 Som mange af de andre skriver, som kommer det jo helt an på hvad I er til. Nu har jeg ragdolls og kan tale om den.
    De er kluntede, uelegante, kærlige, hundeagtige og ikke speciel kloge. Tunge at bære på, da de slapper fuldstændig af, når man løfter dem op. De er naive og godtroende, og elsker kontakt. Hvis man gerne vil have en livlig kat, så er det ikke en ragdoll. Vil man gerne have en rolig, tilbagelænet kat, som følger en i tykt og tyndt, småpludre med én, gerne lege, men ligner en tosse, når den leger. Så er det en ragdoll.

• #23   8. mar 2012 I er velkomne til at komme og se en hyggelig birma-familie i Århus.
    Jeg har 3 voksne og killinger lige pt smiley

• #24   8. mar 2012 Det et helt klart en god ide at enten tage på udstilling hvor de kan se alle de racer du har interesse i, og snakke med forskellige opdrætter, de plejer gerne at have nogle visitkort ved burene, så kan du jo lige snuppe et ved dem du har snakket med og følger du havde god kemi med, så har i en ide om hvad det er for nogle Katte i har læst og set billeder af og i har en håndfuld opdrætter som i kan kontakte når i har besluttet hvilken race der passer jer.
    Og som nævnt i andet indlæg er der vild med dyr messe i Fredericia d.31/03-01/04
    Hvor der i forbindelse med messen også bliver holdt udstilling.

Jeg har en hellig birma, og det er helt sikkert ikke den sidste jeg skal have. smiley
    Skal nok bare lige i hus før jeg anskaffer kat nr. 4. smiley
    Da jeg fik mine første to katte valgte jeg et søskende par, det var os min mening at skulle have en blanding og en race men fornuften forsvandt da jeg forelskede mig i to i kuldet så det ente med to norske skovkatte uden stamtavle.
    Jeg har ikke fortrudt jeg valgte et søskende par, de er bare så glade ved hinanden og kender hinandens grænser.
    Jeg drømte stadig om den smukke hellig birma så da Jeg fandt ud af at min opdrætter ventede sig killinger, kontaktede jeg hende og så måtte jeg jo bare vente til O'malley blev født, og puha nu drømmer jeg om en blå tappy masket helig birma pige.

Så min anbefaling ville være et søskende par - og vil da sige udfra de kriterier du har skrevet ville et par hellig birmaer passe fint ind. smiley men prøv udstilling og se de forskellige racer i har i tankerne. smiley

• #25   8. mar 2012 Vil som det første sige at alle katte kan være inde katte bare de er vand til det fra små da de ellers er svære at holde inde vis de først har fået smag for det

Kan godt nok ikk fortælle om de nævnte racer men kan kun anbefale Maine Coon de er de dejligst nusse hovder selvf kan alle racer være sky vis de ikk bliver sosjaliseret nok men general er Maine Coon en meget opmærksomheds krævne kat der elsker at snakke og putte og skal nok gøre sig opmærksom vis de vil nået

Men bagsiden af medaljen dog syns jeg det er sødt og sjovt men de leger med vand og kan desværre svine en del så man skal vende dig til at ha en klud under skålen og ha en tung skål da de ellers vælter den + de er klosset eller de gør det nærmer med vilje da de vælter og skuper ting på gulvet så det er ikk der man skal have de flotte glas dimser på hylderne og især vis der er nået der ikk passer dem

• #26   8. mar 2012 Har i øvrig os killinger pt så du kan da bare kik forbi mit album men er ikk derfor jeg anbefaler dem har i øvrig os mine inde døres og har os haft Maine Coon i lejlighed og vis de bliver vand til det elsker de os at blive løftet på

• #27   16. mar 2012 Nu når du bare vil høre lidt om vores erfaringer med racerne, så vil jeg fortælle lidt om den hellige birma smiley

Vores lille hellige birma, er en social og snakkende killing, som elsker at være sammen med os.
    Birmaen vil helst have selskab, så hvis man ikke er maget hjemme ville jeg også købe 2, som du selv foreslår. Vores killing er med i alt vi fortager os fra at lave mad og ligge tøj sammen til at spille computer og føre tit en lille samtale med os mens vi foretager disse handlinger. Hun ordner også tit vores hår, hvor vi lige bliver vasket og redt med poterne smiley

Vi valget også racen fordi den knytter sig til sine mennesker og ikke så meget til hvor den bor, så vi kan have vores Lille V med forskellige steder hen. Da vi har famille på fyn, som vi tit besøger. Det syndes Lille V hvis bare er hyggeligt, så er der flere mennesker hun kan få opmærksomhed fra.

Hun er også glad for min 2 små niecer på 2 måneder og 5 år. Caroline på 5, spiller hun boldt og leger med. og Camille er så hyggelig at sove sammen med smiley

Jeg syndes også hun lære hurtigt, vi har kun en regl om hun ikke må gå på køkkenbordet. Det lærte hun hurtigt ved man bare tog hende ned og sagde et kort og bestemt nej.

Men det er hvad jeg har oplevet. Racen har jo en standart temperament, men alle katte er forskellige... så tag ud og mød dem, så finder I sikker en/to lige for jer.

hel og lykke smiley

Kommentér på:
Jagten på de rigtige killinger!

Annonce