{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.451 visninger | Oprettet:

Alle mulige problemer med min kattemis :( {{forumTopicSubject}}

Jeg har et meget stort problem (synes jeg selv i hvert fald :)) ;
Min store hankilling på 10 mdr. som vejer 6,5 kg. er sulten konstant ! Han kan spise 24/7 hvis det stod til ham. Vi giver ham Royal Canin til indendørs langhårede katte, han må få 85 g om dagen, det deler vi så op så han får halvdelen om morgen, og halvdelen om aften, men han går bare og piver hele tiden, og nu har han lært og åbne vores dør indtil soveværelset, så står han kl 5-6 om morgen og virkelig skriger op i vores hoveder, så vi må stå op for at give ham mad, hvad skal jeg gøre?
Og så et andet problem; Vi har en maine coon, og det siges jo at de trives bedst med en artsfælle og at de keder sig alene, vil det være bedst og finde en ny kat eller er det "ligemeget"? - Jeg har spurgt om det herinde før, men jeg får en klump i halsen når jeg tænker på vi skal have en kat mere, for jeg føler lidt jeg er vores nuværende kat "utro", er det underligt?
Og så til mit sidste problem; Han er begyndt at tisse på vores ting, han er neutraliseret, er der en grund til han tisser andre steder end sin kattebakke? - Det er ikke fordi han gør det hele tiden, for det meste er det i bakken ( som bliver rengjort mindst én gang om dagen ) men det er bare lidt træls, ulækkert, uhygiejnisk?

Håber der er nogen af jer som har nogle gode råd/idéer/hjælp?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Alle mulige problemer med min kattemis :(
  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #1   7. apr 2012 Hej Lone

    En kat på kun 10 md skal have et godt kvalitets killinge tørfoder og vådfoder til de er 1 år. Jeg kan godt forstå at han er sådan og er begyndt at tisse, han er jo frustreret, din kat er jo dælme så sulten.

    En kat "alle katte" skal have deres tørfoder stående hele døgnet, da en kat går og små spiser og har slet ikke godt af at få så lidt mad som du giver din kat, det er deres mave/tarm system slet ikke bygget til. Så et godt råd, lad ham få sit tørfoder stående hele døgnet.

    I starten vil han nok overspise, fordi han ikke ved hvornår der kommer mere mad, men det vil stille og rolig fortage sig, så han begynder at spise normalt, som alle katte der har deres tørfoder stående 24/7. Det kan gå hen og blive så slemt at din kat får adfærdproblemer af det. Så lad maden står fremme og giv ham 1-2 gange om dagen vådfoder også, det er godt for nyrene også, så de får mere væske. smiley


  • #2   7. apr 2012 En ungkat og katte i det hele taget SKAL have mad stående hele døgnet. derudover, så er de angivende mængder på poserne alt for små og en normal kat vil spise en del mere, især når han er så ung. Det eneste du risikerer at få ud af det, er en kat med spiseforstyrelser på sigt.
    Så fyld skålen og lad katten have tørfoder stående hele tiden og supler så med vådmad et par gange dagligt.


  • #3   7. apr 2012 Enig med Janne


  • #4   7. apr 2012 I forhold til hans tisseri, så kan det være pga maden, men også pga små ting der måske har ændret sig i jeres hverdag. Hav 2 bakker, den ene gerne UDEN overdækning. Fjern klumper dagligt, gerne flere gange. Det kan også være gruset han er blevet utilfreds med.

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #5   7. apr 2012 Der er sååå mange minusser ved det du gør, han får ikke dækket sine vitaminer og miniraler behov og taurin heller ikke, som er såå vigtig for katte, det får han heller ikke dække ind. Han nyrer og lever kan tage skade af ikke at få tørfoder 24/7, bla.fordi de drikker ikke nok vand og mad på samme måde som katte der har mad stående, plus adfærdproblemer mm..

  • #6   7. apr 2012 Min teenager på 14 spiser også døgnet rundt og er vokset mig over hovdet, men det er meget normalt med den alder smiley Når de er fuldt udvokset begynder de at spise mindre og husk at det skal have godt og sundt kost så de ikke bliver fede.

  • #7   7. apr 2012 Nu gider jeg ikke kommentere det med hensyn til foderet ret meget, da jeg ikke ved så meget om det endnu. Men ja, jeg ville nok også begynde og give ham foder hele tiden. Og hvis det nu skulle ske, at han ikke kan styre det, hvis du prøver til over en længere periode, kan du måske fodre ham flere gange om dagen, end du gør nu?
    Altså fx. en om morgenen, når I står op, når du kommer hjem fra arbejde, til aftenstid, og inden I går i seng? Det giver jo 4 måltider og det må da unægteligt være bedre end to smiley

    Men med hensyn til om du skal have en kat mere - så ja selvfølgelig da. dobbelt så mange katte - dobbelt så stor glæde smiley Tror han ville blive glad for selskab.


  • #9   8. apr 2012 Er HELT enig i samtlige indlæg, så gem vægten langt væk og glem alt om dosering.

    Føjer lige til, at nogle alenekatte spiser af ren og skær kedsomhed og på mange punkter er det faktisk nemmere med to i stedet for kun én kat, og ud over de mange sjove oplevelser, du vil få med to, så kan du også være væk hjemmefra med god samvittighed, for så har de hinanden at hygge sig og lege med.

    Så du behøver ikke føle skyld over for din kat ved at give den en ven - tværtimod.
    Jeg ville så anskaffe en jævnaldrende af samme køn.


  • #10   8. apr 2012 Som de andre siger: Glem alt om doseringsvejledninger.
    En stor killing kan altså sagtens spise voksenfoder - Elvis voksede op på Diabetic.
    Men når du lader ham selv styre det, så tror jeg at alle - måske- stressrejaterede tisseproblemer vil aftage.
    Så kan jeg kun anbefale 2 katte og når den ikke er ældre kan den sikkert mestre en killing hvis det er det du ønsker.
    Du vil se den blomstre op.


  • #12   8. apr 2012 Tak for jeres indlæg alle sammen smiley - Jeg er blevet meget klogere, angående alder, så har vi først nu fundet ud af at han var 10 mdr., fordi vi fik brev fra katteregistret om at han var registreret. Og det med mad, så troede jeg på at producenterne af kattemad vidste hvad de snakkede om. Vi har fået ham fra et kattehjem, og jeg tror desværre han er blevet mishandlet af sin forrige ejer, og måske ikke har fået mad nok dengang. Vi har aldrig haft problemer med katte og deres mad før nemlig, det var derfor vi blev frustrerede over at han kan være så sulten hele tiden, men jeg vil selvfølgelig kun det bedste for min kat smiley

  • #14   8. apr 2012 Okay, synes bare det er forkert af dem smiley

  • #15   8. apr 2012 Tænk også på, at mange dyrlæger under deres studie kun er "undervist" af foderproducenterne.
    De slår også op i en tabel for at se, hvad en kat i en vis alder skal veje og have af foder, i stedet for at se på den enkelte kat.
    Nogle er små og spinkle, mens andre er store med en kraftig knoglebygning, lige som nogle katte er længe om at udvikle sig (bl.a. Maine Coon) og andre ikke.


  • #16   8. apr 2012 Jeg er helt enig med Mega og Lotte har helt ret, det virker billigere, desto flere "portioner" der er i en pose.

  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #18   8. apr 2012 Hej , ,

    Du får da ikke spor hug. smiley
    For det er rigtig hvad du skriver, der er tilfælde hvor det kan være nødvendigt for kattens helbredelse eller det kan være en sygdom. men det blev ikke beskrevet af TS, så går ud fra at der ikke er derfor. smiley


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #20   8. apr 2012 Det håber jeg så ikke du får mere bøvl af, ved at sige dine meninger og erfaringer. For det må og skal vi alle da have lov til. smiley

  • #21   8. apr 2012 Synes ikke der er nogen der får hug, fordi de har nogle andre erfaringer. Der vil altid være undtagelser, men generelt er det bedste at lade kattene have foderet stående hele dagen, når de har et normalt spisemønster. Men det jeg så måske kan sætte lidt spørgsmålstegn ved, er at hvis man "kun" snakker ud fra en kat, så giver det ikke et billede af hvad der evt er korrekt, men kun hvad der virker, for nettop den specifikke kat. Jeg har også en enkelt kat, der falder udenfor normen, den giver bestemt ikke et billede af, hvad der er "rigtigt" for alle de andre katte jeg har haft gennem livet og hvad ny forskning viser. Katte er jo lige så forskellige som vi mennesker.

  • #22   9. apr 2012 Jeg kan godt se hvad du mener, jeg føler det også selv engang imellem smiley
    - Men vi har fundet en legekammeret til ham, han er dog indtil videre ikke særlig imponeret over hende, og jeg har givet dem vådkost, men det gider de ikke have, så er der nogen, der har et råd til hvad jeg ellers kan give dem?


  • #23   9. apr 2012 Da jeg sidste år fik Smokey hjem gik jeg også flittigt igang med killinge-foder og en vægtså han fik den anbefalede mængde mad. Resultat: En meget sulten, og jævnt irriterende og temmelig påtrængende kat der konstant tiggede og gerne vækkede mig flere gange om natten fordi han var sulten.

    Så fik jeg nogle gode råd. Jeg stillede mad frem så han altid havde og det gjorde faktisk forskellen. Jeåler aldrigop til ham, jeg hælde bare op. Man lære med tiden sådan cirka hvad de spiser på et døgn, og er der hældt for lidt op ja så hælder jeg bare noget mere op.
    Nyt resultat: En kat der der ikke tigger.

    Udover det så kan degodtspise voksen-foder. Min han øg over på voksenfoder da han blev kastreret i november sidste år. Det toggodt nk noget tid før jeg andt frem ti hvdhan gider spise g hvad hans mave kunne holde til, men siden da har han altså spist Hill's Vet Essentials Young Adult (det var det eneste om han ville spise og som mavsen kunne tåle)
    Som tilskud får han så græs-tabletter (han vil hellere lege med græsset end rent faktisk at spise det - og han elsker sine tabletter), dental-bites til tandhygiejne. og så Iams Hairball - igen til mavsen. Og skal han have lidt "fredags-slik" så får han cultura som bare er det bedste han ved hehe...


  • #24   9. apr 2012 Kan der gå lang tid inden kattene bliver gode venner når man har fundet en legekammerat til den kat man allerede havde i forvejen? - For han er godt nok slet ikke tilfreds, han hvæser og knurrer og så slår han ud efter hende når hun kommer lige lidt for tæt på ham. Nogen gode råd?

  • #25   9. apr 2012 Der kan gå meeeget lang tid. Tålmodighed er en dyd!
    Min forældre har én der nu har levet på "tålt ophold" i 8 år, dvs. hun eraccepteret, men ikke én man gider at ligge hos.
    Du skal selvfølgelig gribe ind hvis de går rigtigt amok på hinanden.
    Hvis de ikke er til vådkost, så må du bare bøje dig, her er det også kun "sovsen" der er slikket af.
    Brug et ordentligt mærke - det gør du jo allerede og giv dem så meget som de kan have - tjek nogler gange dgl. om der er mad tilgængeligt. Sæt vand andre steder end ved madskålen, så er der også en pæn chance for at de får væske. Foretrækker de vandhanen eller toilettet, ja så er det bare sådan dine kattte er:)


  • #26   9. apr 2012 Ja, der kan gå lang tid og det kan endda ske at de aldrig bliver gode venner. Men det vil hjælpe på det hvis den ny også er neutraliseret.

  • #27   10. apr 2012 Jeg har købt noget pålæg til dem, det går lige smiley - De har mad hele tiden smiley Der er ikke så meget knurren idag, og de har været henne og snuse til hinanden, og den nye kat er neutraliseret ;D


  • #29   11. apr 2012 Ja, min første kat kan godt lide kyllinge pålæg og tun, så det synes jeg bare han skal have lov til at få, og det skader ham jo ikke smiley

  • #31   12. apr 2012 Lone:
    Husk at det i så fald skal være som godbid, ellers skader det.


  • #32   12. apr 2012 vær meget opmærksom på at der er et meget højt saltindhold i menneskemad, som bestemt ikke er godt for kattenes nyrer. Det var meget bedre hvis du kogte noget kylling selv, skar det i tern og opbevarer det i en lukket bøtte i køleskabet.

  • #33   12. apr 2012 Jeg har altid givet mine katte pålæg, og selvfølgelig er det ikke som et måltid, men som en godbid. Det har der ALDRIG været problemer med.

  • #34   12. apr 2012 Det er jo meget heldigt. Det håber jeg så heller ikke der gør for din kats skyld.
    Der var også engang, hvor man troede jorden var flad, men det fandt man også ud af at den ikke var.


  • #35   12. apr 2012 Igen den mentalitet med at man spørger om hjælp, får svar som man ikke kan lide og går i defensiven i stedet for at tage til sig... Forstår ikke ideen med at spørge så?

  • #38   13. apr 2012 Ej men altså? Jeg synes bare det er lidt træls at man ikke skrive sin mening uden at få hug for det, vi er jo alle katteejere på forskellige måder. Og jeg synes det er ærgeligt at man skal være bange for at sige sin mening, og være bange for at man bliver beskyldt for at være dyremishandler, for sådan føles det bor mange af jer skriver til folks tråd. Det kan godt være at nogen af jer har flere års erfaring med katte end mig, men ligemeget hvad så ønsker vi jo hver især det bedste for vores katte. I siger i ikke kan lide min tone og at i ikke gider bruge tid på den her tråd, men ved i hvad? Jeg har absolut ikke tvunget nogen af jer til at læse min tråd, og da slet ikke til at svare den. Så jeg synes det ville være en rigtig god idé at vi alle hver især lige læser vores svar igennem inden vi sender, og tænker over sproget og tonen, så vi alle kan ytre vores mening frit, og at vi alle stadig syntes at kattegalleriet er en dejlig hjemmeside hvor vi kan hente inspiration og ideer til at blive endnu bedre katteejere, hvis ikke for vores egen skyld, så for vores katte !

  • #41   13. apr 2012 Lotte
    Jeg har aldrig spurgt om man må give sine katte pålæg, det er jo sådan set ikke mit problem at du ikke har læst tråden ordentlig smiley


  • #42   13. apr 2012 Lone Lea.....
    Godtnok er der en smiley meeen hvis du læser dit sidste indlæg igennem, så virker det ( i hvert fald på mig) ret aggressivt.
    Nej, du spørger ikke om du må give pålæg, men når du nu nævner at du har købt pålæg til dem, så må du også forvente nogle reaktioner.
    I denne tråd er der ingen der insinuerer at du er dyremishandler!!


  • #43   13. apr 2012 Altså, jeg har virkelig prøvet og beherske mig her, for jeg gider ikke diskutere herinde, jeg vil gerne at man kan spørge om noget og få et svar med en ordentlig tone. Og det er også helt iorden at man får reaktioner på noget, der egentlig ikke er et spørgsmål, helt fint med mig, men jeg synes vi skal yde hinanden respekt herinde og svare i en ordentlig tone. Det kan jo ikke passe at man skal gå og være irriteret over nogle svar man har fået, selvfølgelig kan man blive misforstået over en tråd, vi kan jo ikke se hinanden og forstå hinandens non-verbale kommunikation, da vi ikke er i samme rum. Men til mit eget forsvar, så syntes jeg ærlig talt at jeg var høflig indtil at der var nogen, som brugte en meget træls tone overfor mig, jeg er da kun et menneske, og selvfølgelig går jeg da i defensiv når min 'tryghed' står på spil, med det mener jeg at jeg synes det er ubehageligt og få de kommentarer smidt i hovedet, det må i da vel også kunne forstå?

  • #45   13. apr 2012 Jesper, jeg synes også det er det jeg har prøvet på at sige, igen, man bliver nemt misforstået når man ikke er i samme rum smiley - jeg er bare ked af at folk bruger sådan en tone overfør mig, for det synes jeg ikke jeg gjorde til at starte med smiley

  • #46   13. apr 2012 Mine katte får nu også af og til pålæg, f.eks. leverpostej, roastbeef i skiver, kødpølse, karrysalet og meget andet, og lige som jeg har overlevet at spise det, har de også smiley

    Men som med så meget andet: ALT MED MÅDE!



  • #47   13. apr 2012 Ja, tak ! Endelig en der forstår hvad jeg mener, nu føler jeg mig ikke længere som komplet idiot, tak ;D

  • #49   13. apr 2012 Det folk bare ikke kan skelne imellem er hjælp og angreb... De stiller et spørgsmål hvor det virker som om man kun vil tales efter munden, sker dette ikke går man i defensiven og beskylder andre for at se ned på en.. Jeg har da også givet mine katte noget menneskemad meget få gange, men så længe det hører sjældenhederne til sker der jo intet. Men ja man vil sin kat det bedste men så er man også nødt til at tænke på dens sundhed, den er jo ikke selv i stand til at træffe det valg

  • #51   14. apr 2012 Nemlig! Og ikke brokke sig over rådet som man jo kanstarte med at prøve... Så vil du snart se en glad kat der ikke miaver fordi dens mave rumler...

  • #52   14. apr 2012 Jesper: Jeg spurgte ikke om man måtte give pålæg, og de svar jeg har fået på de spørgsmål jeg rent faktisk har stillet, har jeg også taget til mig:)
    Lotte: Det har jeg også, der blev sagt at der skulle være mad i skålen hele tiden, det er der nu, så han går ikke og er sulten hele tiden. Jeg synes du skal læse mine svar igennem inden du kommer med beskyldninger om at jeg ikke lytter til de svar jeg får til mine spørgsmål. Jeg er ærlig talt ved at være lidt træt af at du bliver ved med at komme med beskyldninger som der ikke er hold i, min besked er ikke ment som at jeg er sur, overhovedet ikke, jeg er bare træt af at du bliver ved, læs mine svar, det vil hjælpe dig meget smiley


  • #54   14. apr 2012 Lone Lea:
    Hvis du (som jeg forståe) har været herinde før, ja så må du jo også vide at ikke alle mennesker udtykker sig lige pædagogisk.
    Du er selv på vej i offensiven over for Lotte, på trods af at hendes tone i denne tråd ret tilbagelænet. Vær lidt mere "hårdhudet":).
    Sort'er i hvad du kan bruge og tænk "ja - og.." til det du ikke kan bruge.
    Man skal da ikke gå og "skumme" over et indlæg på nettet - det er livet da for kort til.


Kommentér på:
Alle mulige problemer med min kattemis :(

Annonce