11.812 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Tinka
Tinka
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943

Nem kattesikker indhegning? Nem kattesikker indhegning?

Hvis nu man sætter havehegn/delfinhegn helt tæt på hækken og graver det lidt ned i jorden, burde det vel ikke være nødvendigt at lave knæk øverst hegnet… og det behøver vel heller ikke være særlig højt?
Det jeg tænker er, at når hækken vokser op og bliver tæt, kan kattene vel ikke komme til at klatre i hæk og hegn (i hvert fald ikke hvis de er store og tykke).

Så er der de der lange, tynde, grønne metalpæle.
De vil vel være udmærkede til at holde hegnet, hvis man bruger træstolper i hjørnerne….

Og så er der stolpespyd. Kan de holde hegnet og er de til at få op af jorden igen, når de først er banket i?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nem kattesikker indhegning?
  • #1   10. apr 2012 Jo, det er stadig nødvendigt.

En kat kan klatre i alt.

Omkring 1,8 høj og så knæk på. Det andet dur ikke.

• #3   10. apr 2012 vil sige min den store, på 5,5 kg (nfo) han kan altså klare at komme op på køleskabet i et hop og der er altså 1,70 meter op smiley så ville ikke have stor tiltro til sådan et lille hegn, skulle være i stand til at holde ham inde smiley eller hæk for den sags skyld, så har han jo bare noget at klatre i smiley

• #4   11. apr 2012 Jeg ved heller ikke om det dur, men tror måske det gør - til mine tykke tunge katte altså. Dels er de så store, at de ikke kan være mellem grenene, og dels er de for tunge til at grenene ville kunne holde til deres vægt.
    Hvis hækken er høj nok til, at de ikke bare kan hoppe over, og der er fx 145 cm hegn langt inde i den, så <b>tror</b> jeg, at det kan holde dem inde.
    Men jeg er da i tvivl, så håber at nogen har erfaringer med denne løsning
    .... og med stolpespyd... og med de der grønne metalpæle....

• #5   11. apr 2012 Mine katte ville forcere et sådan hegn, de springer op på reolen og den er 160 cm høj

• #7   11. apr 2012 Jeg er helt sikker på at i hvert fald 2 af mine ville komme over/igennem.

Chili er en værre klatre-nisse og springer højt, jeg tror også hun ville komme ud, hvis der 'bare' var knæk øverst og ikke fuldt tag (som vi har på løbegården).
    smiley
    Pia, Charley, Chili & Chayton

• #8   11. apr 2012 Og Pjevsen ville forcere den forhindring i ét spring...

Misserkatten 13 år ville nok ha lidt besvær med at komme op på hegnet - måske være nødt til at hæve sig op. Men når hun først var nået til hækken.....

• #9   11. apr 2012 Jer med katte der kan hoppe meget højt - bruger I så overdækket løbegård?

Mange grundejerforeninger har begrænsninger for hvor højt man må bygge et hegn. De fleste har et max på 1,80 m og nogle endda mindre end det.

• #10   11. apr 2012 Sarah R skrev
    "Jer med katte der kan hoppe meget højt - bruger I så overdækket løbegård?

Mange grundejerforeninger har begrænsninger for hvor højt man må bygge et hegn. De fleste har et max på 1,80 m og nogle endda mindre end det."

Vores løbegård er overdækket.
    Max på 1,80 m er i skel (og normalt kun 'gældende', hvis man ikke indbyrdes kan blive enige om andet/højere).

• #11   11. apr 2012 Jeg har kun almindelig hønsehegn i min have tæt på hækken uden knæk og strøm og hækken er vel ca. 1.60.
    Mine katte har aldrig prøvet på at komme ud eller hoppe over det. Så det kan godt lade sig gøre.

• #12   11. apr 2012 Mine er udekatte, så det er netop baseret på erfaring med, hvordan de forcerer stakittet ind til naboen, hopper op på haveskure (hov det haveskur er da mindst 2m højt !) m.m...

JEG ville være nødt til at overdække...

Men det kommer da helt an på racen - og på katten..
    Måske en racekat af de mere fredsommelige ville holde sig indenbords..

• #13   11. apr 2012 Jeg er klar over, at nok så højt hegn uden knæk eller strøm ikke vil være nok til at holde små, adrætte katte inde. Det ville den indhegning jeg har nu (190 cm, med ca 30 cm knæk i toppen med noget dallervorn hønsenet) nok heller ikke kunne. Men den har holdt mine to fedemisser inde i 5 år.
    Bjarne kan - ligesom Lones Ludwig - ikke klatre :-S, men han kan hoppe - dog trods alt ikke over en 180 høj hæk. Og jeg stiller aldrig havemøbler eller lign. tæt på hækken.
    Bruno har klatret i hegnet, men hvis der var en masse grene, der var groet igennem hegnet, så tror jeg ikke han ville kunne komme til det.

Jeg ville da have det bedst med totalsikker og robust indhegning, men da det er lejebolig, skal det helst være så diskret som muligt. Og måske bliver det midlertidig indhegning, så det vil være rart at slippe for unødige udgifter til håndværkere.
    Jeg har også tænkt på noget med flytbare elementer, der kan sættes på stolper og tages af....

Jeg har kigget alle fotoalbums med løbegårde og indhegninger igennem, og kunne ikke se en eneste, der havde brugt stolpespyd. Ej heller de der tynde, grønne metalpæle.
    Er der nogen her der har brugt det?

Skriv gerne om jeres - gode som dårlige - erfaringer med indhegning.

• #15   11. apr 2012 Ja, kan godt være de grønne metalpinde bliver for vakkelvorne. Måske det ville være ok som hver anden pæl, men det vil jo se dumt ud.

Hmmm kan også være jeg bliver nødt til at lave knæk, for nu tænker jeg på havelågen ... Den vil Bruno nok kunne klatre over - og Bjarne vil kunne løbe op ad den smiley

(Gid jeg havde nerver til at lade dem løbe frit).

• #16   11. apr 2012 Ja, helt forskelligt fra kat til kat... smiley

Jeg tror da heller ikke,Tinka, at du løber den store risiko med dine.
    Det er jo mest yngre katte, der eksperimenter med nye ting, så hvis du har ku holde dem inde indtil nu...

Og så ville jeg nu ikke netop kalde Pjevsen en "lille adræt kat" smiley
    Han er en muskelkat !!

• #18   12. apr 2012 "Jer med katte der kan hoppe meget højt - bruger I så overdækket løbegård?"

ja vi har en 3x 3 meter udbygning fra vores ene terrassedør som er en voliere, med jerngitter på alle sider og tag smiley min den ældste er en der elsker at udforske, så hvis jeg gjorde som blev foreslået her i tråden, ville han nok blive indenfor den første uge....da man jo lige skal overveje hvordan og hvorledes tingene skal foregå men så tror jeg heller ikke det ville holde ham inde meget længere smiley
    faktisk så er alle haver, her i Belgien, hegnet ind fra starten af smiley samtlige har et grønt hegn i skellet som der så kan være sat hæk rundt om eller der står frit...det er ca 1,50m højt men det er bare ikke godt nok til de to drenge jeg har...det tog Ches ca en måned før end han var oppe på køleskabet (1,70m) men der skulle han jo også først udforske resten af huset så jeg ville tro måske en uge at et sådant hegn ville holde ham inde smiley

• #19   12. apr 2012 Lone - nej, jeg er ikke flyttet (endnu), men regner med at flytte inden for det næste års tid. Og måske bliver jeg nødt til at flytte i noget midlertidigt et par år, hvis jeg vil have chance for at få den type bolig + have, jeg ønsker (boligforeningsregler, suk!).
    Kan godt nok ikke overskue alt det hegnen ind :-/. Derfor nogenlunde let løsning søges.

Jeg er ikke i tvivl om, at Bjarne ville juble af lykke over fritløberliv, men om så jeg boede langt ude på landet, ville jeg næppe turde lade ham løbe frit :-S. Og han har ellers fortalt mig, at han godt kan finde ud af det, og ikke løber væk. Bare mig der er pylret + der jo er folk der flejner over fritløbende katte :-S.

Og Judith - vi vil se billeder af belgiske haver! smiley

• #21   12. apr 2012 Ludwig er sød og dygtig smiley
    Dengang jeg havde glemt at lukke døren til soveværelset med åbnet vindue, var kattene selvfølgelig gået ud på taget. Ikke den store succes for Bruno, der stod og græd på taget, fordi tagvinduet vippede, når han trådte på det. Men Bjarne var sgu hoppet ned :-O. Han rendte bare rundt ude foran huset og havde det herligt. Og så var det han fortalte mig, at jeg da selv kunne se, at han kunne finde ud af at løbe frit, og aldrig kunne finde på at løbe væk..... Men suk og ak, mine nerver :-/.

• #22   12. apr 2012 http://www.kattegalleri.dk/alb_vis.aspx?albumid=15994 her er lidt billeder af haven...de er dog taget sidste år det fleste af dem smiley dog dem med kattene på er fra jan. i år smiley de andre dyr er naboens ikke vores smiley

• #23   12. apr 2012 http://www.kattegalleri.dk/vid_vis.aspx?VideoID=9370 og her en video fra haven fra sidste måned af smiley og ja der kan I så høre hvorfor mine katte ikke skal gå fri...bagved vores hus ligger der en motortrafik vej der bliver flittigt benyttet smiley

• #24   12. apr 2012 Wow en dejlig have! (men en skam med den vej - sikke da en larm).
    Er det der hegn godt nok standard i Belgien? ´Hvis det ikke er højt nok, så er der ikke meget ved det ift. kattesikker indhegning, men hvis det var 1,80 så var det "bare" at sætte strøm i toppen.

• #25   12. apr 2012 ja det er standard smiley så er der nemlig ingen tvivl om hvor grunden går til smiley men det er kun ca 1,5 meter højt så ikke høj nok smiley og forsiden af huset er der heller ikke hegn ved så det er kun på tre sider der er hegn smiley

• #26   12. apr 2012 Ja, man er altid en smule i alarmberedskab, når man har udekat:

I forgårs syns jeg Pjevs havde været lidt længe væk,og da han så endelig kom ind ad lemmen skete det med et lidt mystisk skrig - syns jeg, men tænkte, at jeg nok var lidt hys.....det var jeg nu ikke, for da han kom ind til mig, var han blodig på den ene side af hoved og hals og var blevet bidt i øret smiley

Den modbydelige fremmede hankat igen !!
    Den har huseret i over et år nu, og i begyndelsen blev Pjevsen altid bidt bagi, så halsen og nu ansigtet.. ;))

Har nu talt med genboen og aftalt, at vi må finde ud af noget mere om, hvor den kommer fra Øv...

Et sidespring fra hegnsnakken smiley

• #27   12. apr 2012 Judith **ja det er standard smiley så er der nemlig ingen tvivl om hvor grunden går til ;)**

Aha, belgierne er måske meget territorielle smiley

Anne W - Sidespring skal der også være palds til smiley

• #28   12. apr 2012 Hov ikke palds men plads. Og god bedring til Pjevsen. Håber I finder ejeren til den bidske hankat.

• #29   12. apr 2012 hehe jeg ved det ikke men grundprisen hernede er meget høj smiley der er jo ikke så meget plads, da der skal bo lige så mange mennesker ca. bare her i flanderen som i hele dk smiley

• #30   12. apr 2012 Det er heldigvis kun øret, så behøver ikke være så bange for bylder... Han har det fint smiley

Men den møgkat har godtnok kostet mange dyrlægebesøg i løbet af det sidste år: bylder og sprungne bylder..

Det er værre med genboens Charly, som er gammel og osse svag efter en kræftbehandling og ikke kan klare "modbydeligheden"... smiley

Nu må noget ske !!

• #32   13. apr 2012 Lone, jeg drøøønede ind, og op ad trappen i en allerhelvedes fart, og fik min lille, forgrædte Bruno ind gennem det dumme vippevindue. Og så drøøønede jeg ellers ud igen for at lede efter Bjarne, der jo så heldigvis var lige i nærheden... og som blev så forundret og skuffet over, at jeg bar ham ind smiley

PS: Bruno har åbenbart glemt, hvor væmmeligt der var ude på taget, for han har været halvvejs på vej derud igen et par gange :-S

• #34   17. apr 2012 Pyha, godt der ikke skete noget!
    Jeg var også meget, meget lettet over, at der ikke var sket noget med Bjarne. Det giver nogle ordentlige bump når han hopper ned fra kradsetræet, så synes nok, der er langt ned fra 1. sal for den store, tunge kat. Men han må være gjort af et godt og stærkt stof smiley

Kommentér på:
Nem kattesikker indhegning?

Annonce