Nem kattesikker indhegning? Nem kattesikker indhegning?
Hvis nu man sætter havehegn/delfinhegn helt tæt på hækken og graver det lidt ned i jorden, burde det vel ikke være nødvendigt at lave knæk øverst hegnet… og det behøver vel heller ikke være særlig højt?
Det jeg tænker er, at når hækken vokser op og bliver tæt, kan kattene vel ikke komme til at klatre i hæk og hegn (i hvert fald ikke hvis de er store og tykke).
Så er der de der lange, tynde, grønne metalpæle.
De vil vel være udmærkede til at holde hegnet, hvis man bruger træstolper i hjørnerne….
Og så er der stolpespyd. Kan de holde hegnet og er de til at få op af jorden igen, når de først er banket i?
sep 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Emner: 16 Svar: 425
En kat kan klatre i alt.
Omkring 1,8 høj og så knæk på. Det andet dur ikke.
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 29 Svar: 909
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Hvis hækken er høj nok til, at de ikke bare kan hoppe over, og der er fx 145 cm hegn langt inde i den, så <b>tror</b> jeg, at det kan holde dem inde.
Men jeg er da i tvivl, så håber at nogen har erfaringer med denne løsning
.... og med stolpespyd... og med de der grønne metalpæle....
dec 2007
Følger: 2 Følgere: 5 Katte: 4 Emner: 35 Svar: 532
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
Chili er en værre klatre-nisse og springer højt, jeg tror også hun ville komme ud, hvis der 'bare' var knæk øverst og ikke fuldt tag (som vi har på løbegården).
Pia, Charley, Chili & Chayton
aug 2008
Følger: 13 Følgere: 12 Katte: 1 Emner: 2 Svar: 863
Misserkatten 13 år ville nok ha lidt besvær med at komme op på hegnet - måske være nødt til at hæve sig op. Men når hun først var nået til hækken.....
jan 2011
Følger: 6 Følgere: 9 Katte: 4 Emner: 11 Svar: 331
Mange grundejerforeninger har begrænsninger for hvor højt man må bygge et hegn. De fleste har et max på 1,80 m og nogle endda mindre end det.
apr 2009
Følger: 22 Følgere: 21 Katte: 3 Emner: 11 Svar: 926
"Jer med katte der kan hoppe meget højt - bruger I så overdækket løbegård?
Mange grundejerforeninger har begrænsninger for hvor højt man må bygge et hegn. De fleste har et max på 1,80 m og nogle endda mindre end det."
Vores løbegård er overdækket.
Max på 1,80 m er i skel (og normalt kun 'gældende', hvis man ikke indbyrdes kan blive enige om andet/højere).
jun 2010
Følger: 14 Følgere: 24 Katte: 4 Svar: 61
Mine katte har aldrig prøvet på at komme ud eller hoppe over det. Så det kan godt lade sig gøre.
aug 2008
JEG ville være nødt til at overdække...
Men det kommer da helt an på racen - og på katten..
Måske en racekat af de mere fredsommelige ville holde sig indenbords..
dec 2006
Bjarne kan - ligesom Lones Ludwig - ikke klatre :-S, men han kan hoppe - dog trods alt ikke over en 180 høj hæk. Og jeg stiller aldrig havemøbler eller lign. tæt på hækken.
Bruno har klatret i hegnet, men hvis der var en masse grene, der var groet igennem hegnet, så tror jeg ikke han ville kunne komme til det.
Jeg ville da have det bedst med totalsikker og robust indhegning, men da det er lejebolig, skal det helst være så diskret som muligt. Og måske bliver det midlertidig indhegning, så det vil være rart at slippe for unødige udgifter til håndværkere.
Jeg har også tænkt på noget med flytbare elementer, der kan sættes på stolper og tages af....
Jeg har kigget alle fotoalbums med løbegårde og indhegninger igennem, og kunne ikke se en eneste, der havde brugt stolpespyd. Ej heller de der tynde, grønne metalpæle.
Er der nogen her der har brugt det?
Skriv gerne om jeres - gode som dårlige - erfaringer med indhegning.
dec 2006
Hmmm kan også være jeg bliver nødt til at lave knæk, for nu tænker jeg på havelågen ... Den vil Bruno nok kunne klatre over - og Bjarne vil kunne løbe op ad den
(Gid jeg havde nerver til at lade dem løbe frit).
aug 2008
Jeg tror da heller ikke,Tinka, at du løber den store risiko med dine.
Det er jo mest yngre katte, der eksperimenter med nye ting, så hvis du har ku holde dem inde indtil nu...
Og så ville jeg nu ikke netop kalde Pjevsen en "lille adræt kat"
Han er en muskelkat !!
jun 2011
ja vi har en 3x 3 meter udbygning fra vores ene terrassedør som er en voliere, med jerngitter på alle sider og tag
faktisk så er alle haver, her i Belgien, hegnet ind fra starten af
dec 2006
Kan godt nok ikke overskue alt det hegnen ind :-/. Derfor nogenlunde let løsning søges.
Jeg er ikke i tvivl om, at Bjarne ville juble af lykke over fritløberliv, men om så jeg boede langt ude på landet, ville jeg næppe turde lade ham løbe frit :-S. Og han har ellers fortalt mig, at han godt kan finde ud af det, og ikke løber væk. Bare mig der er pylret + der jo er folk der flejner over fritløbende katte :-S.
Og Judith - vi vil se billeder af belgiske haver!
dec 2006
Dengang jeg havde glemt at lukke døren til soveværelset med åbnet vindue, var kattene selvfølgelig gået ud på taget. Ikke den store succes for Bruno, der stod og græd på taget, fordi tagvinduet vippede, når han trådte på det. Men Bjarne var sgu hoppet ned :-O. Han rendte bare rundt ude foran huset og havde det herligt. Og så var det han fortalte mig, at jeg da selv kunne se, at han kunne finde ud af at løbe frit, og aldrig kunne finde på at løbe væk..... Men suk og ak, mine nerver :-/.
jun 2011
jun 2011
dec 2006
Er det der hegn godt nok standard i Belgien? ´Hvis det ikke er højt nok, så er der ikke meget ved det ift. kattesikker indhegning, men hvis det var 1,80 så var det "bare" at sætte strøm i toppen.
jun 2011
aug 2008
I forgårs syns jeg Pjevs havde været lidt længe væk,og da han så endelig kom ind ad lemmen skete det med et lidt mystisk skrig - syns jeg, men tænkte, at jeg nok var lidt hys.....det var jeg nu ikke, for da han kom ind til mig, var han blodig på den ene side af hoved og hals og var blevet bidt i øret
Den modbydelige fremmede hankat igen !!
Den har huseret i over et år nu, og i begyndelsen blev Pjevsen altid bidt bagi, så halsen og nu ansigtet.. ;))
Har nu talt med genboen og aftalt, at vi må finde ud af noget mere om, hvor den kommer fra Øv...
Et sidespring fra hegnsnakken
dec 2006
Aha, belgierne er måske meget territorielle
Anne W - Sidespring skal der også være palds til
dec 2006
jun 2011
aug 2008
Men den møgkat har godtnok kostet mange dyrlægebesøg i løbet af det sidste år: bylder og sprungne bylder..
Det er værre med genboens Charly, som er gammel og osse svag efter en kræftbehandling og ikke kan klare "modbydeligheden"...
Nu må noget ske !!
dec 2006
PS: Bruno har åbenbart glemt, hvor væmmeligt der var ude på taget, for han har været halvvejs på vej derud igen et par gange :-S
dec 2006
Jeg var også meget, meget lettet over, at der ikke var sket noget med Bjarne. Det giver nogle ordentlige bump når han hopper ned fra kradsetræet, så synes nok, der er langt ned fra 1. sal for den store, tunge kat. Men han må være gjort af et godt og stærkt stof
Nem kattesikker indhegning?