Råd søges vedr. spisning Råd søges vedr. spisning
Jeg har to katte. De får altid tørfoder, og oftest har de hele tiden foder. De får dog først nyt, når det andet er spist. Problemet er, at nu er den ene begyndt at spise foderet, men spytter halvdelen ud, tager noget nyt og gør nøjagtigt det samme. Rundt om deres madskål ligger en bunke af gennemgnaskede rester som de så ikke gider spise. Jeg synes det er lidt synd for den anden kat, som spiser ordentligt, at han skal spise den andens rester. For hvis jeg bliver ved med at fylde op med mad, spiser de jo kun det. Og synes ærlig talt maden er for dyr til bare at smide ud. Nu har de ikke fået noget at spise siden i går aftes. De nægter simpelthen at spise, før jeg hælder nyt op. Ved ikke hvad jeg skal gøre. Tænker jo, at hvis de er sultne nok spiser de vel det der lægger ved siden af madskålen?
Håber I forstår hvad det er jeg skriver. Det blev en lidt lang forklaring
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 9 Katte: 2 Emner: 24 Svar: 429
hvorfor skal de først spise op???
mine katte får hældt nyt op inden skålen er tom, de gider ikke når der ikke er så meget i skålen;)
nov 2011
Følger: 5 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 36 Svar: 353
Du må helst ikke gøre det på den anden måde, selvom det er træls risikere du at de bliver syge/meget frustrerede af at de ikke kan spise!!
dec 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 42 Svar: 113
dec 2009
aug 2006
Følger: 40 Følgere: 37 Katte: 14 Emner: 14 Svar: 1.395
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.012
Her spises rimelig i bund af skålen - det der er tilbage kasseres, skålen vaskes af og nyt foder i.
Nogen er større spredere end andre - men der klarer støvsugeren nemt:-)
dec 2009
maj 2010
Følger: 2 Følgere: 5 Svar: 5
Nogle gange mangler der de vigtige vitaminer og mineraler. De kan f.eks. få hud/pelsproblemer med det forkerte foder. Racekatte f.eks. har andre gener i sig der gør at de kun kan tåle specielt tørfoder lavet til den race, mens overvægtige skal have til steriliserede katte (hvis de er det) da de tager på og kan få nyresten, og noget mad kan også give andre sygdomme, det er derfor kvalitetsfoder koster mere, da det er meningen det skal have bedre kvalitet. Køber man dog en stor pose på 10-12 kg, holder det i ca. 3 mdr. med to katte. Måske mere. Almindelige huskatte kan oftest både tåle tør og blød foder, mens mine to racekatte får tørfodder MEN forkæles en sjælden gang med blødfodder eller en dåse tun, hvilket gør deres dag SÅ meget bedre! ;)) Mine katte har også spyttet maden ud før, og det var ved det billige fodder - dem med farvestoffer i. Det skal jeg ikke købe igen - de bliver også tynde af det selvom de spiser nok - de ser ikke sunde ud - så det er bare tilbage til det lidt dyrere nu! Kender godt det med at man ikke vil lade maden gå til spilde, men så må du jo købe de nye slags tørfoder, og blande det med det gamle - på den måde kan de ikke undgå at komme til at tage noget af det gamle med i sin mundfuld. Og så husk lige at hvis maden har været fremme i mange dage, SKAL det smide ud - det står der også udenpå nogle af poserne, da der kommer bakterier i som gør dem syge, samt smådyr, og maden indtøres. Blander man det op med vand, skal det ikke ligge ude i mere end to dage da det også bliver bakteriefyldt inden for kort tid.
Prøv noget nyt - det vil de blive glade for!
dec 2009
maj 2010
dec 2009
Synes ikke det virker til at han ikke kan li' det, for med det samme han har spyttet det ud tager han noget nyt i munden igen.
Har lidt på fornemmelsen, at det er fordi min kæreste begyndte at kaste et stk foder af gangen til dem, og så løb de efter det og fangede det. Efter han begyndte på det har problemet været der.
maj 2010
MVH.
maj 2010
dec 2009
Tak for rådene i hvert fald :=
maj 2010
Så lidt da. Måske andre har nogle andre gode/bedre råd...
Råd søges vedr. spisning