699 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Råd søges vedr. spisning Råd søges vedr. spisning

Jeg har to katte. De får altid tørfoder, og oftest har de hele tiden foder. De får dog først nyt, når det andet er spist. Problemet er, at nu er den ene begyndt at spise foderet, men spytter halvdelen ud, tager noget nyt og gør nøjagtigt det samme. Rundt om deres madskål ligger en bunke af gennemgnaskede rester som de så ikke gider spise. Jeg synes det er lidt synd for den anden kat, som spiser ordentligt, at han skal spise den andens rester. For hvis jeg bliver ved med at fylde op med mad, spiser de jo kun det. Og synes ærlig talt maden er for dyr til bare at smide ud. Nu har de ikke fået noget at spise siden i går aftes. De nægter simpelthen at spise, før jeg hælder nyt op. Ved ikke hvad jeg skal gøre. Tænker jo, at hvis de er sultne nok spiser de vel det der lægger ved siden af madskålen?

Håber I forstår hvad det er jeg skriver. Det blev en lidt lang forklaring smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.
  • Vandrør og afløb 730 kr.
  • Hjælp til nedrivning af skorsten 205 kr.
  • Flytning af strømstik 1.890 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Råd søges vedr. spisning
  • #1   20. apr 2012 forstår ikke rigtigt problematikken???
    hvorfor skal de først spise op???
    mine katte får hældt nyt op inden skålen er tom, de gider ikke når der ikke er så meget i skålen;)

• #2   20. apr 2012 kan godt se problematikken i at du har en masse halve kiks liggende rundt op men ellers saml dem op og smid dem op i skålen, ellers rør dem op med varmt vand engang imellem så elsker vores katte at spise det også får de extra væske smiley

Du må helst ikke gøre det på den anden måde, selvom det er træls risikere du at de bliver syge/meget frustrerede af at de ikke kan spise!!

• #3   20. apr 2012 Ja Anders, det er nemlig træls med alt det der ligger spildt ved siden af. Har prøvet at smide det op i madskålen igen, men de gider stadig ikke at spise det. Må prøve det med det varme vand smiley

• #4   21. apr 2012 Har kigget på dem, og de ser fine ud. Men han kan også sagtens spise almindelige store godbidder, så tror ikke det er derfor.

• #5   21. apr 2012 Er du sikker på at foderet stadig er frisk ? Får de ikke vådfoder m.m udover det tørre ?

• #6   21. apr 2012 Foder der er fyldt med mindre stykker fordi det har været i munden er fyld med bakterier.

Her spises rimelig i bund af skålen - det der er tilbage kasseres, skålen vaskes af og nyt foder i.

Nogen er større spredere end andre - men der klarer støvsugeren nemt:-)

• #7   22. apr 2012 Det er ca. halvdelen han spytter ud igen hver gang, så synes det er meget jeg skal smide ud hvis det er. Og den anden kan jo sagtens spise det. Når jeg bløder det op i varmt vand vil de gerne have det. Tak for råd Anders

• Tinna S
    Tinna S Tilmeldt:
    maj 2010

Følger: 2 Følgere: 5 Svar: 5
    #8   22. apr 2012 Det er nok fordi det ikke er det rigtige fodder de så får!
    Nogle gange mangler der de vigtige vitaminer og mineraler. De kan f.eks. få hud/pelsproblemer med det forkerte foder. Racekatte f.eks. har andre gener i sig der gør at de kun kan tåle specielt tørfoder lavet til den race, mens overvægtige skal have til steriliserede katte (hvis de er det) da de tager på og kan få nyresten, og noget mad kan også give andre sygdomme, det er derfor kvalitetsfoder koster mere, da det er meningen det skal have bedre kvalitet. Køber man dog en stor pose på 10-12 kg, holder det i ca. 3 mdr. med to katte. Måske mere. Almindelige huskatte kan oftest både tåle tør og blød foder, mens mine to racekatte får tørfodder MEN forkæles en sjælden gang med blødfodder eller en dåse tun, hvilket gør deres dag SÅ meget bedre! ;)) Mine katte har også spyttet maden ud før, og det var ved det billige fodder - dem med farvestoffer i. Det skal jeg ikke købe igen - de bliver også tynde af det selvom de spiser nok - de ser ikke sunde ud - så det er bare tilbage til det lidt dyrere nu! Kender godt det med at man ikke vil lade maden gå til spilde, men så må du jo købe de nye slags tørfoder, og blande det med det gamle - på den måde kan de ikke undgå at komme til at tage noget af det gamle med i sin mundfuld. Og så husk lige at hvis maden har været fremme i mange dage, SKAL det smide ud - det står der også udenpå nogle af poserne, da der kommer bakterier i som gør dem syge, samt smådyr, og maden indtøres. Blander man det op med vand, skal det ikke ligge ude i mere end to dage da det også bliver bakteriefyldt inden for kort tid.
    Prøv noget nyt - det vil de blive glade for!

• #9   22. apr 2012 Maden er bestemt ikke for gammel og ikke billigt foder. De har fået dette foder i et år nu. De får mad dagligt. Foderet de får er højst fremme i et par timer før det bliver spist. Det gælder også når jeg blander det med vand.

• Tinna S
    Tinna S Tilmeldt:
    maj 2010

#10   22. apr 2012 Jaja, men dyr foder kan sagtens også være dårligt for dem, det er jo lige det med at finde det rigtige. De er nok bare trætte af det... Især hvis de har fanget en madrest der er faldet ned fra bordet eller noget i den stil, og fået smag for det smiley Jeg tror bare ikke det er en super god ide at blive ved med at købe det samme mad hvis interessen så ikke er der? Det kan jo også godt være at katten er syg,og skal til lægen.. Ellers tror jeg vist ikke jeg har flere råd herfra i hvert fald smiley

• #11   22. apr 2012 Altså vi har prøvet at give dem mange andre ting at spise, men de vil simpelthen ikke have det. Det gælder både vådfoder, kylling osv osv. De rører ikke vores mad. Det får de ikke lov til, men de viser bestemt heller ikke interesse for det smiley
    Synes ikke det virker til at han ikke kan li' det, for med det samme han har spyttet det ud tager han noget nyt i munden igen.

Har lidt på fornemmelsen, at det er fordi min kæreste begyndte at kaste et stk foder af gangen til dem, og så løb de efter det og fangede det. Efter han begyndte på det har problemet været der.

• Tinna S
    Tinna S Tilmeldt:
    maj 2010

#12   22. apr 2012 Jo lige en sidste ting: det ser ud til at dine katte er alm. huskatte? De kan jo oftest godt tåle vådfoder uden at få tynd mave, som en racekat jo oftest vil få. Så det er måske en idé at prøve det en gang imellem, nu når de alligevel kan lide fodderet i vand? Det smager i hvert fald super godt ud fra hvad jeg har observeret.
    MVH.

• Tinna S
    Tinna S Tilmeldt:
    maj 2010

#13   22. apr 2012 AHH! okay, ja havde en kat engang der kun spiste mad når man kastede det faktisk..... Det er en vanekat kan jeg fornemme... hmm... så kunne i måske købe de der sjove bolde med huller i - det vil motivere til at lege og spise samtidigt...

• #14   22. apr 2012 Tinna, tror måske også bare det er fordi han synes det er kedeligt at spise maden fra skålen? De får godt nok al deres foder i et aktivitetsboard, men det er nok sjovere for ham at få det kastet. Vil prøve det med bolden. Kan være det hjælper smiley
    Tak for rådene i hvert fald :=

• Tinna S
    Tinna S Tilmeldt:
    maj 2010

#15   22. apr 2012 Okay smiley Ja så kan man da i hvert fald ikke sige at I ikke har prøvet! Helt og lykke med det i hvert fald.
    Så lidt da. Måske andre har nogle andre gode/bedre råd...

Kommentér på:
Råd søges vedr. spisning

Annonce