{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
14.897 visninger | Oprettet:

Kan ræve tage voksne katte? {{forumTopicSubject}}

Hej alle,

Mine to misser, som altid har været indekatte, er nu begyndt at komme lidt ud, da vi er flyttet i hus på landet. Indtil videre er de kun ude nogle timer om aftenen, når vi er hjemme. Og blir lukket ind når vi går i seng.
Men nu har vi fået en kattelem, som de skal lære at bruge, så de også kan komme ud om dagen, når vi er på arbejde. Men er det en dårlig idé? At de er ude, når vi ikke er hjemme. Hvis der nu sku ske noget...

Jeg tænker også på hvad vi gør om natten. Om vi skal låse lemmen der. Men vores hankat er helt umulig om natten/morgenen - Hver nat larmer han afsindigt meget fra kl. 4-5 stykker til vi står op, så det ville måske hjælpe, hvis de kunne gå ud der... Jeg er bare ret sikker på at vi har ræve i området, da vores affaldsposer er blevet slæbt langt ned i haven om natten, og jeg tænker på om en ræv kan tage en kat eller i hvert fald skade den meget. Så jeg har det umiddelbart ikke så godt med at de skal være ude om natten. Også fordi de har levet et beskyttet liv inde i så mange år, så de ved måske ikke hvad de skal passe på eller hvordan de skal forsvare sig.

Hvad gør i med Jeres udekatte..??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan ræve tage voksne katte?
  • #2   27. apr 2012 Du har ret... Jeg er generelt nok også lidt for pylret med dem. Må se om natte-hyleriet stopper, når han begynder at kunne bruge lemmen om dagen, og hvis ikke må jeg overveje, om de skal ud om natten også, selvom jeg tror det vil gå lige så meget ud over min nattesøvn at ligge og bekymre mig om alle de slemme ting der kan ske dem ude i mørket...

  • #4   27. apr 2012 Jeg havde også katte-voliere tidligere, som fungerede ok, og vi har en meget stort indhegning nu, hvor der har gået høns, men der gider de altså ikke gå inde... Det prøvede vi i et par uger... Men vores have er over 5000 m2, så det blir svært/meget dyrt med hegn rundt om den... smiley Men ellers ville jeg helt sikkert gøre det...

  • Julie A
    Julie A Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 3
    #5   27. apr 2012 VI bor på landet, og det sker at ræve tager en kat om natten eller om aften. Det lyder frygteligt, og det for virkelig hårene til at stritte.

    Det er typisk i perioden efter maj-juni når ræve mor kommer frem fra hulen for at skaffe med til afkommet, at hun kan finde på at tage katte.

    Længere henne på året tager ræven primært rådyr kid, så en ræv kan godt tage en kat.

    MVH
    Julie



  • #8   27. apr 2012 Og jeg fortsætter: hvordan ved I, at det ikke er et katteslagsmål, der er gang i, når det "lyder frygteligt" ?

    Katte skriger jo helt frygteligt... Jeg er nogle gange styrtet ud af sengen og udenfor, når det lyder alt for voldsomt; blir simpethen så nervøs for om de slår hinanden ihjel :0)
    Men som regel er alt roligt igen, når jeg når derud..


  • #10   28. apr 2012 Ræve tager kun voksne katte, hvis de er svært tilskadekomne eller meget gamle og svækkede.
    Man har ganske vist set en ræv slæbe af sted med en død kat, men den var død i forvejen (trafikdræbt).

    Der er mange andre farer ved det frie liv, jeg ville frygte mere.


  • #11   28. apr 2012 Jeg ville være mere nervøs for trafikken end for ræve. De fleste uheld hvor katte bliver ramt af biler, sker på den tid af døgnet din hankat begynder at larme. Så jeg ville afgjort holde dem inde om natten.

  • #12   28. apr 2012 Næeh, en skøn nyhed, Katja smiley Tillykke med huset! Det glæder mig så meget - ikke mindst for Frederik. *jubelsmiley" smiley

    I kunne måske nok lave en indhegning, så kattene selv kan gå derud om natten, og når I ikke er hjemme. Og så have endnu en kattelem i indhegningen med adgang til det fri, som kun er åben i dagtimerne, mens I er hjemme. Dog kan det blive svært at styre, for når først kvikke katte har fået smag for at komme ud i Store Verden, så lader de nok bare være med at komme hjem til sengetid, hvis det passer dem at være ude om natten … eller sidder og bræger kl alt-for-tidligt i indhegningen for at komme helt ud.
    Men - især hvis I bor nær marker - kan en (lille) indhegning/voliere i forbindelse med huset godt være nyttig. Da jeg boede på landet og havde fritløbende katte, var mejetærskeren min største skræk - og jøsses for en larm og ballade en af kattene kunne lave, når de blev holdt inde pga. den mejetærsker.

    (Og ih, hvor jeg godt gider se billeder af kattene ude i deres nye have ;-))


  • #13   29. apr 2012 Tak for alle Jeres svar. Jeg tænker selvfølgelig også på trafik osv om natten, selvom det ikke er en meget trafikkeret vej vi bor i nærheden af. Og også andre rovdyr end ræv... Uuhhh - jeg er altså en lidt pylret misse-mor. Det er svært at lukke sine katte ud, når de har levet et beskyttet inde-liv i såmange år... Indtil videre må de blive inde om natten og så må vi se, om ikke Frederik kan løbe sig så træt der, at vi kan få vores nattesøvn.

    Hej søde Tinka, 1000 tak. Jeg er også rigtig glad for at de endelig har fået mulighed for at komme rigtigt ud - de elsker det. Indtil videre har ingen af dem været væk i mere end et par timer, men det kan selvfølgelig godt være at de får mere smag for det senere. Kattelemmen ignorer de indtil videre - det er lettere at mjave ved døren til man forbarmer sig og lukker dem ud, men de må trænes/lokkes lidt til det kommer... Håber I har det rigtig godt. Hils dine dejlige misser. Og jeg skal nok snart smide nogle fotos på af de to små på tur.. smiley


  • #14   29. apr 2012 Blir virkelig trist når jeg hører om Jeres historier om forsvundne katte - om de så er taget af en ræv eller ej... Frygteligt... Er rigtig ked af det på Jeres vegne, dem der har mistet en kat. Også derfor jeg helst vil holde mine inde - men kan jo godt se, at de elsker at komme ud, så må sætte min bekymring lidt i anden række...

  • #15   8. maj 2012 Hej søde Katja
    Drengene takker for hilsnen smiley - de har det fint, og er glade for deres lille have. (men en større ville da være fantastisk).

    Katja **Og jeg skal nok snart smide nogle fotos på af de to små på tur..**

    Jaaaaa! smiley Hvornår er det snart? smiley


  • #16   8. maj 2012 jo ræve kan godt tage katte hvis de får held til det.hej fra ulla l.

  • #18   8. maj 2012 Jeg har osse svært ved at se kombinationen ræv-kat....
    De har jo slet ikke fælles interesserer; hvorfor skulle en ræv gå efter en kat - eller omvendt ?

    Måske killinger ?


  • #21   8. maj 2012 Fandt da ikke rigtig noge, om ræve og katte, men andre interessante ting smiley

  • #23   8. maj 2012 Ligesom, når man skal smide gamle aviser du smiley


  • #24   10. maj 2012 jeg har det fra en breveduemand der har set det det er en vi kender rigtige godt

  • #26   10. maj 2012 det er ikke 3håndsviden det er 1håndsviden

  • #27   10. maj 2012 Jeg har (personligt;-) set en lille spinkel aby-'pige' jage en voksen ræv væk.
    Tager katte så ræve ...?

    Spøg til side, jeg kender også en (dyrlæge), som da de væltede en garage fandt en ræve-grav nedenunder, den var 'fyldt' med katte-skeletter. Hun mente så også det var trafik-dræbte (eller på anden måde skadede/svækkede) katte den havde taget.


  • #30   10. maj 2012 ja det kan der være noget om men det er rigtige at han så ræven hos naboen skød den

  • #32   10. maj 2012 nej det kan ikke betale sig at blive ved med at skrive om det jeg kan kun skrive og sige det jeg har fået at vide

  • #34   11. maj 2012 Jeg tror ikke ræve tager raske voksne katte.
    Vores kat har haft kattelem i alle sine 16 år, og kan gå ud når det passer hende.
    Jeg har en gang set hende jage en ræv væk fra haven. der er rævegrav kun 20 meter fra vores have, men vi har aldrig haft problemer med dem.
    Hvis hund eller kat er ude, så kommer ræven ikke ind i haven, her hos os


  • Anette L
    Anette L Tilmeldt:
    jul 2017

    Følger: 1 Svar: 1
    #35   10. jul 2017 Har lige set min hankat være oppe at slås med en ræv. Ræven stak først af da jeg kom min kat til undsætning. Min kat slap heldigvis uden skader denne gang.

  • #37   8. aug 2019 Jeg ved godt det er mange år siden denne snak kørte men så lige opslaget. Jo en ræv kan godt tage en kat. Vi boede i Brøndbyvester for nogle år siden, vores nabo havde katte og vi havde by ræv som gik i haverne morgen og aften. En tidlig morgen så jeg ræven snuppe en af naboens katte, en sund og rask han kat på et par år. Katten blev rusket rundt og bidt voldsomt i hovedet, hvor efter ræven forsvandt med katten. Så jo ræve dræber katte

  • Rune A
    Rune A Tilmeldt:
    nov 2022

    Følger: 1 Svar: 1
    #38   17. nov 2022 Det skulle være meget sjældent, at det sker, at ræve spiser katte. Jeg søgte lidt på det og fandt denne side https://danskdyrepension.dk/spiser-raeve-katte


Kommentér på:
Kan ræve tage voksne katte?

Annonce