{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.550 visninger | Oprettet:

Hvad fejler han? - HJÆLP {{forumTopicSubject}}

Lavede forleden en tråd hvor jeg fortalte at vores nye killing på nu 13 uger, har fedtet og lidt strittende pels og så nyser han. Men stadig ingen løbende næse og øjne - Dog en del søvn?
Han fik en ormekur da vi fik ham hjem i lørdags og er ligesom vores anden kat også inde kat.

Han spiser (RC babycat blandet med RC Kitten + Lux vådfoder) og drikker stadig normalt.

MEN:
Her til aften får Mingus så et hoste anfald - Det var tør hoste, og lød lidt som en gås? Vi tager til dyrlægen med ham i morgen, men er der nogen der har erfaringer med hvad det kan betyde og hvor alvorligt det er? Han temperatur er 39,0, så det da lige inde for normalen?

Synes squ vi er uheldige med syge katte smiley

Pga af vi kun har haft en uge har vi ikke kunne nå at lave en forsikring på ham, og vi mangler stadig at få hans stamtavle med nogen af de oplysninger vi skal bruge til at lave forsikringen. Er det noget man kan kræve opdrætter for noget hvis der noget med ham eller hvordan er reglerne efter kun at ha' haft ham en uge? Hun har den der "Skjulte fejl-forsikring" i Agria i 3 år på ham.

HJÆÆLP!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad fejler han? - HJÆLP
  • #1   19. maj 2012 Da vi fik Tyson hjem nøs og hostede han. Det viste sig havde lungebetændelse, hvilket gik over efter en omgang antibiotika.

    For at kunne tegne en forsikring skal i opgive enten hans chip nr eller tatto.
    I skal ved forsikringsstart højest sandsynlig krydse af at han er rask på nuværende tidspunkt. Fra i har tegnet forsikringen går der fra 20-30 dage inden de dækker ham.

    Jeg kan ikke få adgang til Agrias katteforsikringer lige nu, så kan ikke se hvad den 'skjulte fejl' forsikring skal dække.


  • #3   19. maj 2012 Det er jo umuligt at bevise han har haft evt virus med hjemmefra - mange af dem har inkubationstid på 2-5 dage, så med lidt uheld kan han være smittet med noget hjemme hos jer selv. Hvornår fik han vaccine - ? Nogen katte kan få et lille udbrud af virus 8-10 dage efter vaccine. Men tag den lille mand til dr. dyr uanset og få ham tjekket.

  • #4   19. maj 2012 Vi har fået tid hos dyrlægen her 12:30.

    Cathrine B - Vi har godt overvejet om det kan være lungebetændelse, men har de så ikke feber? Hans temperatur i går aftens var som sagt 39,0.

    Lotte - Du har misforstået, eller fik heller ikke skrevet det. Vi har fået kontrakt på ham da vi købte ham. Men da vi kom fortalte hun at der var noget kludder med papirerne så hun ville sende det til os.. Nogen dage efter skrev hun så selv en mail til mig at nu havde hun sendt det første af sted med posten, så vi har fået : altså købskontakt da fik ham, og så hans vacc. bog, papir på opdrætter, sundhedsattest og en lille blanket med hans chip mærkning vi skal sende til kennelklubben med posten. Nu mangler vi bare stamtavlen, men tror da bestemt at hun er god nok.

    Vi har ikke fået snakket med hende omkring hans nysen, men har skrevet et par mail frem og tilbage omkring de papirer og har fortalt om han er faldet godt til og har sendt hende et billede.. Så synes kontakten har været fin siden vi fik ham hjem. Men vil du/i så råde mig til at få kontaktet hende og fortælle om hans nysen og i så fald hvordan ligger jeg det ud? Synes det er lidt svært at få formuleret det rigtig, for hun skal jo nødig misforstå mig.

    Men tak for din hjælp Lotte smiley

    Chicabee - Ja du har ret, det er nok lidt svært at bevise at det skulle være hjemme fra hende, og hvis ikke andre af hendes katte har det, så er det jo et godt argument. Hmm.. Men altså han nøs altså allerede på vej hjem i bilen. Vi tænkte bare ikke så meget over det, og så skal det også nævnes at han ikke rigtig virker syg.. Han spiser, drikker og leger lige som han skal.
    Han blev vacc. d. 24/4 og d. 11/5. (Han er født d. 14/2).


  • #5   19. maj 2012 Så har han fået revaccine et par dage før i henter ham...hvad jeg kan regne ud. Det kan være den der har tricket virus sammen med flytningen.

  • #6   19. maj 2012 tjah Ches' opdrætter lagde det sådan her ud for mig som første gangs køber af en kat..."det kan sagtens ske at han bliver lidt syg i de første 14 dage pga flytning og vacciner og sådanne ting, det sker højst sandsynligt ikke.... men i tilfælde af at det sker, så kontakt mig og så kan jeg over telefonen bedømme om det er slemt nok til dr dyr eller om jeg har nogle husråd du skulle af prøve først...da hvis han bliver syg i løbet af den første tid vil det komme enten fra mit opdræt af eller vaccinen der har tricket det, under alle omstændigheder ring til mig først før end dr dyr, da jeg selvfølgelig vil hjælpe med at betale til det i tilfælde af sygdom, og derfor gerne selv også vil være indeover med hensyn til om en dyrlæge er nødvendig eller man kan klare det med hjemmeapoteket smiley " forstå det på den måde at han jo var min første og eneste kat derfor den grundige forklaring af tingene og derfor at smitten måtte jo nødvendigvis have kommet fra hende, da jeg jo kun havde ham smiley
    men også en grund til at jeg hvis jeg var dig nok ville have opdrætter med på sidelinjen og det er vel bare at ringe til hende og forklare hvordan og hvorledes og at du har en tid ved dr. dyr så hun er informeret om hvordan det går ham smiley


  • #7   19. maj 2012 Åhh ja okay det kan da være for ja den sidste fik han så dagen før vi hentede ham.
    Men skal det så forstås sådan at vaccinen har gjort ham lettere modtagelig for virus eller selve vacc. der kan gøre ham syg? Og oven i det er der også flytningen der kan nedsætte hans immunforsvar = Hans nysen, fedtet pels og ny også hosten (dog kun hostet den ene gang) ..


  • #8   19. maj 2012 Det er ufornuftigt at en kat skifter hjem umiddelbart efter vaccinering - vaccinen dykker immunforsvaret og det gør stressen ved flytning også. Man skal give ormekur mindst en uge før vaccinering - ikke lige efter

    Udstiller man kræves det vaccinen er mindst 15 dage gammel.

    Du skal være opmærksom på at den sidste basisvaccine skal være ved 16 uger eller umiddelbart derefter. Kun sunde og raske katte kan vaccineres


  • #9   19. maj 2012 Vaccine og flytning er begge ting der stresser kroppen, så immunforsvaret dykker. I min verden skulle der nok have gået lidt ekstra dage ( 1 uges tid) fra vaccine til flytning. Men vi kan kloge nok så meget i årsager, det vigtigste er at han bliver behandlet hvis der er en virus der driller ham.

  • #10   19. maj 2012 Vidste ikke at det var ufornuftigt ikke at lade ham komme hjem lige efter vaccinering. Men vidste så heller ikke at det kun var dagen før, for som sagt så fik det (vaccinerings bogen) med posten nogle dage efter pga af kludder, og havde ikke tænkt nærmere over det fordi jeg som sagt ikke var klar over det. smiley

    Lis:
    Kan det gøre noget at han fik ormekur lige efter vaccine eller hvad mener du?

    Han er blevet vaccineret 2 gange nu jo, og der står i hans bog der at han skal have igen når han bliver 1 år.. Så skal han vel ikke have nu her når han bliver 16 uger? Har godt læst mange steder at man vaccinere ved 12 og 16 ugers alderen, men også læst via annoncer at alle opdrætter vaccinere dem begge gange inden de flytter til deres nye hjem så det tænkte jeg var godt nok.

    Nå nu vil vi tage mod dyrlæge og se hvad han siger... Tak for hjælpen alle sammen smiley


  • #11   19. maj 2012 Hvis vaccinerne er givet feks 8 og 12 uger, så ska han have en en ekstra vaccine 16 uger gammel, da antistoffer fra mormis stadig er i kroppen ved 8 uger, og dermed har den vaccine ikke optimal effekt.

  • #12   19. maj 2012 Hvis katten har orm er det yderligere belastning af immunforsvaret - derfor er det bedst katten er aformet inden vaccinering.

    Al forskning viser at indtil killingen er 16 uger kan maternelle antistoffer bremse for vaccinens effekt. Man ved at når killingen er 16 uger er antistofferne fra moderen væk og så virker vaccinen. Antistofferne kan være væk før - det afhænger af mange faktorer - men ingen kan vide det.

    Der skal i hans tilfælde en tredie basis vaccine til - de opdrættere der ser gentagne øvre luftvejsinfektioner, eller bare ikke ved bedre, eller vil have killignerne ud af huset, starter tidlig vaccinering. Er der ingen problemer i katteriet vaccineres 12 og 16 uger. Klart man så ikke har salgsklare killinger når de er 12 uger


  • #14   19. maj 2012 Iøvrigt bør du kontakte opdrætteren - måske hun har set det før og ved hvad det kan være?
    Hvordan forsikringen virker over landegrænser er jeg i tvivl om.

    Var killingen også rabiesvaccineret?


  • #15   19. maj 2012 Vi er på vej nu så hurtig spørgsmål. Må han godt. Vaccineres en 3 gang når han bliver 16 uger uden der sker noget ved det? Han kan ikke få for meget?

    Svarer på resten og opdatere når vi kommer hjem igen. smiley


  • #16   19. maj 2012 Lis - Nej han er ikke rabiesvaccineret.
    Men ja vil kontakte opdrætter og lige tage en snak med hende.

    Nu er vi kommet hjem igen. Hun undersøgte ham og øjnene og munden så fine ud, og han havde stadig ikke feber og alt lød også fint da hun lyttede på ham. Men fordi at vi sagde at han nyser og hun kunne se lidt i næsen også, så har han fået antibiotika som han skal have de næste 7 dage - 1 ml pasta i munden morgen & aften. Vi nævnte det der med vaccinationen og hun gav ret i at det sammen med flytning sagtens kunne svække hans immunforsvar og derfor har ravet noget til sig. Nu må vi se om han ikke får det bedre for ellers skal han jo til videre udredning...

    MEN!!!

    Så var vi lige inde hos en dyrehandler inden lukketid, som ligger lige ved siden af, faktisk nærmest nabo. Det der bare sker er at vi glemmer posen hvor hans medicin ligger i og vi opdaget det selvfølgelig 15 min efter de havde lukket.. smiley Og de har lukket søndag.. PIS! Har et visitkort med mail og nummer på butikken og måske har vi fået snuset også frem via nettet til hende der ejer personen, til et privatnummer og adresse.. Tlf blev ikke lige taget.. Det lidt anmassende I know, men vi kan jo ikke vente til mandag til at få fat i det..


  • #17   19. maj 2012 Antibiotika som pasta?

    Kan du ikke få fat i dyrlægen og forklare sagen og bede om en recept til apoteket - eller hente en ny portion hos dyrlægen?


  • #18   19. maj 2012 Har prøvet at ringe til dyrlægen men der var tlf svarer på fordi de også har lukket.. Næste skridt ville ha' været at finde en anden dyrlæge som har akutåben og prøve at få dem til at giv os noget nyt.

    Men vi har lige fået fat i dem der ejer butikken.. Søde og rare ældre mennesker som de er (vi har været der et par gange og handle efterhånden) kommer til butikken her om en halv time så jeg kan komme ind og få det.. Så vi får fat i det om lidt.. HELDIGVIS!

    Jep antibiotika som pasta? Her i Sverige henter man det altid på apoteket via cpr nummer, og stod da også og kigget lidt da jeg så det var pasta. Kan komme med navnet når vi har fået fat i det igen, for kan ikke huske det.


  • #19   19. maj 2012 Nu har vi fået fat i det og Vetrimoxin Vet hedder det.. smiley

  • #21   19. maj 2012 Åh ja god idé Lotte, prøver lige at se og jeg finde frem til at lave det om så man kan se jeg bor i Sverige smiley Men det står i hvert fald hvis man klikker ind på min profil ting.

    Har i øvrigt lige slået det vi har fået med hjem til ham op og man kan åbenbart både få det som pasta og tabletter. Men er nu bare glad for vi fik fat i det, så vi kan begynde hans behandling. smiley Krydser for der ikke bliver mere med ham, og endnu en gang tak for alt jeres hjælp.

    Derudover vil vi når han bliver 16 uger vaccinere ham igen, så vi sikre på at det har det fulde virkning og der sker noget ved at han så har fået 3 vaccinationer. Har nævnt det for dyrlæge i dag, og vi aftalte at vi snakker videre om det for han skal selvfølgelig være helt rask først, og hun ville gerne lige se hans vaccinationsbog. Men er glad for at i har gjort mig opmærksom på det smiley


  • #24   19. maj 2012 Ja det var også den jeg slog op, og der jeg kunne se at det både kan fås som pasta og tabletter. Men kan godt være det ikke kan fås i DK. Eller vi har oplevet mange gange at de fleste medicin ting hedder noget andet herovre, men indeholder det samme. Om det er det samme i dette tilfælde, ved jeg ikke. smiley Bare det virker!

  • #25   20. maj 2012 SKAL katte have feber hvis de har herpes og/eller Chlamydia? Eller kan de godt have det uden der nødvendigvis opstår feber.. Det har han nemlig ikke men synes det har udviklet lidt til der måske også kommer noget med øjnene nu. De løber en lille smule måske men primært synes jeg bare den der blinkhinde er lidt mere fremtræden end den ellers har været, men det ikke fordi noget af det er særlig meget..

    Men hvis det nu skulle være en af de 2 ting han fejler, vil det antibiotika vi så har fået i går, mon virke? Og vi er vel ude i så at skulle have noget til hans øjne også..

    Nu har han fået det der pasta 3 gange, men ved ikke hvad jeg skal forvente med hensyn til hvornår vi kan forvente at skulle se en bedring?

    IH.. Det skal jo ikke komme an på penge på den måde og vi vil jo selvfølgelig hjælpe ham bedst muligt, men synes godt nok træls at skulle have den slags omkostninger allerede efter man kun har haft katten en uge.

    Skrev en mail til opdrætter efter vi kom hjem fra lægen i går, og hun har endnu ikke svaret..


  • #26   20. maj 2012 Synes også det er lidt svært at se forskel på Herpes og Chlamydia. Det meget de samme symptomer?

  • #27   20. maj 2012 Det er som regel følgevirkningerne der giver feber - og det som antibiotikaen virker på - den virker ikke på virus.

    Chlamydia ses sjældent - men det ses ikke sjældent at vaccinerer man mod det slår katten ud - hvad er der vaccineret med?

    Her er et slideshow der måske kan give dig lidt information:
    (link fjernet)


  • #28   20. maj 2012 Mange tak for link Lis, der blev jeg lidt klogere på det.

    Når jeg har læst på nettet (f.eks netdyredoktor) synes jeg bare det svært at gennemskue hvad der kunne passe på Mingus, fordi det så ikke rigtig passer på ham alligevel. Eller for det første er det jo bare milde symptomer han sådan har.
    Umiddelbart falder calici dog lidt udenfor i dette tilfælde!?

    Men kan du give et gæt måske?

    * Som sagt ingen feber
    * Nyser (Første symptom)
    * Fedtet let strittende pels (Første symptom)
    * Lidt rendende næse
    * Svagt rendende øjne (usikkert) men intet klister.
    * Lidt fremtræden blinkhinde
    * Fin mund og tunge
    * Spiser, drikker og leger normalt
    * Kun hostet 1 gang.
    * Varet 1 uge nu.

    Han er vaccineret med det der hedder "Nobivac Tricat Novum vet" begge gange.




  • #29   20. maj 2012 Det kunne være Mycoplasma - et skrab kunne give svaret hvad det er - man kan få testet for de gængse øvre luftvejsinfektioner - det er dyrt - ihvertfald i Danmark. Det er laboratorietest

    Der er ikke Clamydia i Tricat, der er Herpes calici og kattesyge - for at øge effekten skal der vaccineres med samme vaccine næste gang


  • #30   20. maj 2012 Okay så vil jeg være opmærksom på at han bliver vaccineret med samme vaccine næste gang..

    Men hvis der ikke at Chlamydia i den vaccine, så vil det jo ikke være så mærkeligt hvis du det var det? Hvorfor vælger man så sådan vaccine? Er der ikke en der dækker ind for dem alle? Ved godt man ikke kan garantere at de ikke bliver syge, men det gør jo meget. Dog har jeg ikke meget forstand på vacciner må jeg indrømme. Du er en stor hjælp Lis smiley

    HVIS nu det var en af de her ting - Hvordan forholder vi os angående opdrætter? For så det mere sandsynligt end før at det er fra hende? Eller hvad?


  • #31   20. maj 2012 Som før nævnt ses Chlamydia stort set ikke - derudover har vaccinen kort varighed, måske et halvt år - og visse fabrikater giver udbrud istedet for at beskytte. Jeg bruger ikke vaccine med Chlamydia - har aldrig haft det - og det ved jeg for har der været noget er mine katte blevet testet.

    Man kan vaccinere mod meget - men for lidt og for meget er lige slemt - og især er det hårdt for killinger at skulle håndtere mange komponenter i en vaccine.

    Det første du gør at meddele din opdrætter at der er noget med katten -. og det gør du nu. Er det en klog opdrætter får du et svar på hvad det kan være - for det må da også være i vedkommendes interesse at vide hvad der er i katteriet og at kunne hjælpe sine købere bedst muligt. Kan du ikke få noget at vide og vil vide hvad det er kan du jo foreslå at I slår halv skade om en test/behandling.

    Uanset hvad det er - så er han jo i behandling og der kan sikkert ikke gøres meget mere. Om det er det ene elelr det andet gør ikke den store forskel - dog er Herpes for livstid, forstået på den måde katten kan gå i udbrud ved stress og dyk i immunforsvaret


  • #32   20. maj 2012 Det er rimelig sikkert det kommer fra opdrætteren da det er sket så hurtigt. Men rent faktisk kan din anden kat være rask smittebærer. Du kan se inkubationstid på det forskellige i linket fra Stigs slideshow

  • #33   20. maj 2012 Har skrevet mail til opdrætter (der vi primært har haft kontakt) i går og fortalt hende om forløbet, at vi har været til dyrlæge og hvad hun sagde.. Dog sagde dyrlægen jo ikke noget om Herpes eller Chlamydia, og siden vi var hos dyrlæge ser vi jo lidt forvirring i form af forskel i øjnene og det. Så det er derfor jeg i dag spurgte nærmere ind til de ting i dag..
    Ved heller ikke om det antibiotika han har fået skulle hjælpe på hvis det nu er en af de her ting, og om vi også skal til at have noget til øjnene også.
    Og hvornår burde vi se bedring? Han har fået pasta 3 gange nu.

    Ja har godt læst om at Trille kan være rask smittebærer, men i og med vi allerede opdagede at han nyste på vej hjem fra opdrætter så peger det jo den vej. Er bare i tvivl om om hvad jeg kan tillade mig og bede hende om. I min mail har jeg ikke skrevet eller forslået noget om at hun skulle betale noget, selvom jeg inderst inde et eller andet sted synes at det ville være rimeligt nok at vi delte udgifterne. Synes det er op til hende selv at forslog at tage del i det, og ikke mig der skal bede hende om det.. Bryder jeg mig ikke så meget om.

    Men som sagt så har hun ikke svaret endnu.. Hun har svaret samme dag på alle de andre mails jeg har haft skrevet, men hun kan jo selvfølgelig været optaget af noget andet end sidde ved sin computer.. Nu må vi se.


  • #34   20. maj 2012 Nej dyrlægen gav fornuftigvis ikke en diagnose - for det ligner alt sammen hinanden meget.

    I løbet af 2 til 3 dage ses normalt forbedring.

    Var der allerede nys på vejen hjem har han haft det med sig.


  • #35   20. maj 2012 Okay, håber snart på bedring så!

    Har fået mail fra hende nu og det eneste hun skrev var bare at det er trist og høre, men hun ikke har haft noget hjemme hos hende.. Ved ikke hvad jeg skal så skal stille op nu, men ved at jeg squ er en smule skuffet og at det jeg ville have reageret anderledes hvis det var mig der var opdrætter. Det jo åbenlyst hjemme fra hende at det er opstået, og hende der ikke er opmærksom på ham.


Kommentér på:
Hvad fejler han? - HJÆLP

Annonce