Kronisk mundhule betændelse Kronisk mundhule betændelse
Hejsa
Vi har lige haft vores lille kat freya på ca. 6 måneder, til doktoren, hvor hun bekymret konstaterede at hun har meget betændt tandkød, og dyrlægen sagde at det kunne skyldes at hun har skiftet tænder og det er en reaktion på dette, så vi skal børste tænder på hende og duppe med chlorhexidine, den næste måneds tid og hvis dette ikke hjælper kan hun lide af det der kaldes "kronisk mundhule betændelse" dyrlægen siger at hvis det viser sig at hun har dette er der kun en udvej og det er at fjerne alle hendes tænder undtagen hjørnetænderne. men håber virkelig ikke hun lider af dette!
Er der nogen af jer der har hørt om eller oplevet dette? hvis i har hvad gjorde/blev der gjort?
ville hun kunne trives uden tænder? eller ville det være mega synd for hende og fjerne hendes tænder? det er i hvertfald den tanke vi sidder med lige nu, for er ikke ret sikker på at det ville være humant for hende.
Ved godt man ikke må tage sorgerne på forskud, men synes det er lidt svært med den udmelding vi fik fra dyrlægen, så kan ikke lade være med at tænke på det.
Håber i vil svare
Hilsen et par bekymrede katte-forældre
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 9 Katte: 1 Emner: 8 Svar: 540
ja det har vi prøvet, jeg forstår bare ikke hvorfor du ikke har fået medicin til hende, hvis hun får det tidligt kan det være det hjælper rigtig godt.... vi har et par stykker der har været igennem operation med udtrækning af tænder men de lever da i bedste velgående og spiser tørkost uden problemer ... blev du heller ikke rådet til at give foder til at rense tænderne med ???? jeg ville måske finde en dyrlæge med speciale i kattetænder.... har ik lige set hvor du bor, men spørg du her på KG er der helt sikkert nogen som kan anbefale en i nærheden af dig
sep 2008
Følger: 1 Katte: 1 Emner: 6 Svar: 38
Jeg bor i Odense og bruger Odenses Dyrlæge Hospital, har ellers været rigtig glad for dem, for de er super dygtige, men hvis de ikke kan råde mig rigtigt skulle jeg nok finde mig en anden, kender i nogen der er dygtige inden for tænder i nærheden af Odense?
Lige et sidste spørgsmål, nogen der ved sådan ca. hvad sådan en operation vil koste? Turde ikke spørge ved dyrlægen, fordi jeg var bange for at det ville lyde som om at det hele ville gå op i penge, men Feya betyder alt for os, så vi vil gøre hvad der er bedst for hende
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 387 Katte: 4 Emner: 191 Svar: 7.284
Han får Immunocare som er kapsler med pulver som du hælde i maden eller lader den slikke det i sig uden problemer.
Det har holdt det lidt nede her i huset.
KKøbes hos dyrlægen i håndkøb.
sep 2008
Jeg har lige fået tid hos middelfart dyreklinik til en second apinion, de var rigtig søde og snakke med og ville meget gerne se på hende, og der har de også digital tandrøngten
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 29 Svar: 909
jeg gør det at jeg har købt en børnetandbørste (til alderen 2-5år) og så noget hundetandpasta...jeg placere ham imellem mine ben, så jeg sidder overskævs på ham og han ikke kan flygte og så børster jeg ellers ydersiden på hans tænder... i starten var han ikke så glad for det så slap ham når det blev for meget for ham...så nu sidder han og åbner munden op og venter til jeg er færdig
jul 2009
Følger: 17 Følgere: 152 Katte: 6 Emner: 165 Svar: 3.369
Så jeg vil da anbefale dig at ringe til Jens Ruhnau, da han har udlært mange dyrlæger rundt i landet, så han kan helt sikkert anbefale dig en rigtig godt dyrlæge, hvor du bor
Deres Tlf.: 44 66 20 40
og deres hjemmeside.. http://www.tanddyreklinikken.dk/
Pøj pøj med din dejlige kat, håber hun snart får det godt igen.
jul 2009
jan 2009
Følger: 26 Følgere: 24 Katte: 5 Emner: 6 Svar: 120
Men man behøver skam ikke at afliver en kat der har skal have alle tænderne ud "dyrlæger bibeholder altid hjørnetænderne" Min Pusser på 14 år fik taget alle sine tænder ud da hun var ca 3 år gammel og har levet et pragtfuldt liv uden tænder i 11 år nu, tænk hvis jeg skulle have aflivet hende på grund af tænderne, hun elsker livet og nyder hver dag, Så godt jeg dengang for 11 år siden, slet ikke tænkte på en aflivning på grund af hun måtte have dem ud på nær hjørnetænderne.
Det lyder faktisk sjovt når hun knaser sit tørfoder med gummerne.
" plus at de alligevel ville skulle være på medicin"
Nej ingen af mine katte "eller andre katte" skal have eller være på medicin resten af deres liv, Nej <b>kun</b> i de første 6-7 dage efter de er blevet fjernet.:-)
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.947
og ja jeg forstår heller ikke at der ikke er blevet udskrevet antibiotika til den..
Hvis jeg var dig, vil jeg tage kontakt til en anden dyrlæge..
aug 2010
Følger: 49 Følgere: 387 Katte: 4 Emner: 191 Svar: 7.284
Immunocare er ordinert af en dyrlæge, derfor tør jeg give rådet videre.
Det styrker immunforsvaret og skaber færre opblusninger, men jeg har på forhånd bestemt, at hvis det bliver aktuelt, så skal han have de dårlige tænder ud. Jeg har haft en kat der fik et godt og langt liv uden tænder - og hun spiste tørkost:)
dec 2006
Følger: 230 Følgere: 199 Katte: 6 Emner: 227 Svar: 3.947
sep 2008
Jeg har taget kontakt til Middelfart dyreklinik og fået en tid hos dem, de har tand røngten og lød til at have rimelig meget forstand på tænder. de mente også det var en lidt drastisk udmelding dyrlægen var kommet med.
Desværre synes jeg ikke at tandbørstningen virker, havde håbet det også ville hjælpe på hendes dårlige ånde (som er RIGTIG slem) har børstet dem i ca. 14 dage nu.
Men jeg er ihvertfald rigtig rigtig glad for jeres svar, for jeg sad og havde følelsen af at det ville være synd for hende hvis hun fik revet tænderne ud og at det ville være mere humant og aflive hende, men ud fra jeres svar kan jeg jo høre at hun sagtens vil kunne få et rigtig godt liv og at det ikke er så synd som vi har bildt os ind.
Så kommer det til at hun skal have revet tænderne ud jamen så er det det vi gør, vi kan ikke undvære vores lille freya, og det kan Zultan ihvertfald heller ikke de 2 er bedste venner :0)
Kronisk mundhule betændelse