Min lille killining bløder fra endetarmen! Min lille killining bløder fra endetarmen!
Først undskyld den lange smørre, men håber VIRKELIG nogen kan hjælpe!?
For en lille måneds tid siden fik jeg to små hankillinger, ude fra en bondegård. De er søde, legesyge og meget kælende. Men jeg opdagede hurtigt at de havde tynd mave. Jeg kontaktede dyrlægen med det samme, og hun mente de var stresset efter alle de nye omgivelser og lyde. Jeg fik afvide jeg skulle starte på skånekost og Zoo Lac, og det gjorder jeg så. Men efter et par dage opdage jeg frisk blod i deres afføring, og de kunne sagtens lave stort i bakken 5-8 gange om dagen. Jeg kontaktede dyrlægen igen og fik en tid med det samme. Hun mente de havde en bakterie i tarmen, og jeg skulle starte antibiotika kur i 7 dage, samtidig med jeg brugte skånekosten og Zoo Lac. Det blev bedre for min gråmis Anton efter et par dage, men Felix var stadigvæk meget ramt. Derfor sagde dyrelægen jeg skulle aflevere afføringsprøve på dem begge. Fik svar i fredags, og der var hverken salmonella, parasitter, orm, koli og hvad der ellers kan være i afføringen. Så skal fortsætte med skånekost og Zoo Lac, indtil maverne er tip top iorden. Men her over weekenden er Felix begyndt at bløde meget igen, når han laver i bakken. Jeg må faktisk tørre ham hver gang fordi der er friskt blød i bagdelen på ham. Er begyndt at blive bange for det er noget rigtigt alvorligt, han fejler Kontakter dyrenlægen igen, som det første i morgen tidlig!
jul 2012
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 64
jul 2012
jul 2012
jul 2012
Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
Lidt smuldret franskbrød i dåse-maden opsuger fugt fra tarmen og afhjælper noget af diarreen. Vigtigt de får rigeligt med vand at drikke evt. en skål med koldt kogt vand og en med friskt vandhanevand.
Vask killingernes rumper med vat i kogt vand eller helst kamillethe, hver gang de har været på bakken. Hvis blodet er meget rødt kommer det fra den sidste del af tarmen eller fra huden ved endetarmen og kan skyldes ætsninger fra diarreen. Hvis blodet er lidt mørkere, kommer det fra et sted højere oppe i tarmsystemet og er mere alvorligt.
Vigtigt at få det undersøgt ordentligt, men oplysningerne fra deres 1. hjem er MEGET vigtige!
Pøj-Pøj!!!
jul 2012
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 14 Svar: 786
I dag er Skaldepanden både Giardia-fri og jeg har endnu ikke set en splatmave hos hende, men det var også en lang og sej kamp.
okt 2011
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 50
Har selv været hele turen igennem med den ene af vores katte. Det var også med dårlig mave og blod.
jul 2012
nov 2009
Følger: 55 Følgere: 55 Katte: 24 Emner: 58 Svar: 1.704
jul 2012
nov 2009
Nej de skal nemlig ikke lide og en kat med kronisk diarré vil ikke have det godt
Takker for din medfølelse og håber det bedste for jer
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Emner: 14 Svar: 786
Pøj, pøj med katten. Jeg håber, at den bliver frisk igen.
jul 2012
nov 2009
Krydser fingre for at de snart er bedre... Det lyder som om din dyrlæge behandler for alt muligt på én gang... Både Giardia og infektion i tarmen, men er det ovennævnte, så hjælper ingen af disse ting der
jul 2012
nov 2009
jul 2012
jul 2012
nov 2009
jul 2012
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Jeg kan anbefale <b>Diarsanyl</b>.
Dette middel indeholder stort set det samme som Zoolac m.m., men derudover indeholder det også Montmorrillonite med Benzonite. Det er en behandlet lerart, der virker som en "magnet" på de giftstoffer, bakterier og virus, der er i tarmen, og fører det ud sammen med afføringen.
Endvidere lægger det en beskyttende hinde på den medtagne tarm.
Jeg ved også, at man på Stockholm Dyrehospital behandler voldsom og langvarig diarré ved ikke at medicinere, men kun at give kogt vand + første og anden dag 4 gange 1 teskefuld råt, skrabet (ikke hakket) oksekød. Tredje og fjerde dag 4 gange 1 barneske råt, skrabet oksekød.
Femte dag 4-5 gange en spiseske skrabet oksekød - Så skulle der gerne være så meget styr på diarréen, at man så småt kan begynde at blande kødskrabet med f.eks. AD/PD.
jul 2012
maj 2007
Hvis det ligner remoulade og lugter surt/sødt, kunne det tyde på en overvægt af Colibakterier.
Hvis det lugter råddent, har jeg læst, at det kan skyldes Giardia.
Jeg ved ikke, hvad slags antibiotica han har fået, men min nabos killing med Giardia blev behandlet med Metronidazol (Flagyl) i 10 dage + 10 dages pause + 10 dage med Metronidazol
Der findes en snaptest til påvisning af Giardia. Er den benyttet og med hvilket resultat?
En alm. undersøgelse af en enkelt føringsprøve viser sjældent Giardia, da den ikke udskilles konstant, men snaptesten kan afsløre den.
PS: Tavegyl fås eller bestilles hos dyrlægen.
jul 2012
Første gang var de på synulox i 7 dage.
Og anden gang flagyl, ormekur og clavubactin i 5 dage.
Anton har fået der bedre begge gange og fået normalt afføring. Men får tilbage fald efter en 7-10 dage. Jeg har stadigvæk flagyl hjemme men ved ikk om jeg skal gi ham det, eller lige vente til jeg har snakket med Dyrelægen først.
Ja tyder på der er nogle bakterie som de ikk har kunne se i prøverne.
Bare mærkeligt for der er ikk noget der hjælper på Felix. Men så bedre ud til morges da han var i Bakken. Kan ikk finde ud af om de smitter hinanden, eller er noget forskelligt de fejler ?!
maj 2007
Det er sikkert derfor, at Anton har fået tilbagefald efter 7-10 dage.
For øvrigt ville jeg aldrig bombardere en medtaget tarm med så mange midler på én gang.
Jeg tror helt sikkert, de fejler de samme, og er det Giardia, smitter det.
Lille Felix har nok ikke samme kondition og modstandskraft som Anton og er derfor mere medtaget.
PS: Medicineringsvejledningen med Flagyl er den, min nabo fik fra dyrlægen på Inges Kattehjem, da hans killinger havde Giardia.
jul 2012
Mega hvis det var dine killinger og du havde flagyl hjemme. Ville du så gi dem det som din nabo har gjort ? Har prøvet at ringe til Dyrelægen, men kan først få fat på dem imorgen.
maj 2007
Nej, jeg ville ikke selv begynde at medicinere, men først tale med dyrlægen om snaptesten og den foreslåede behandling med Flagyl + Diarsanyl, for det er ikke til at vide, hvad katten stadig har af medicin i kroppen.
Med hvad er det for indsprøjtninger, han har fået to dage i træk?
Og så et forsigtigt spørgsmål:
Er din dyrlæge en med speciale i smådyr? Det under mig nemlig, hvis han ikke har brugt en snaptest.
Alternativt ville jeg nok konsultere en anden dyrlæge.
jul 2012
Men må lige holde øje de næste par dage om det går op eller ned.
Ja Mega det virker som om det ikke er allergi, når de får tilbagefald hele tiden.
Felix fik 2 indsprøjtning i tirsdags og 2 i fredags. Det var noget bredspæktret antibiotika og noget der styrkede hans immunforsvar.
Og nu er han på binyrerbak i 10 dage. og det har faktisk hjulpet meget.
Ja det med min dyrelæge ved jeg så ikke, men har kun hørt godt om dem. Men ja undrer mig over jeg ikke har fået fortalt noget om den snaptest. Jeg anede ikke engang hvad det var. Og hvis dyrelægen ikke indformere om den slags, ved man ingen ting.
Men hvis de får tilbagefald igen, så banker jeg i bordet derover, på en pæn men bestemt måde. Så må vi have gang i den snaptest og Flagyl + Diarsanyl i de antal dage, så det hjælper.
jul 2012
Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
:o)
Vand eller anden væske er ekstra vigtigt, når dine katte har fået så meget medicin. Sørg for at dine katte får nok at drikke, hvis de ikke drikker nok bliver det for svært at "komme af med" afføringen, når den er tør, og der kan let gå hul/revner i slimhinden ved endetarmen. Når det blod du har set er helt friskt rødt er det et tegn på, at det kommer fra sår "tæt på udgangen" i tarmen.
De allerbedste hilsener
AI
jul 2012
Har heldigvis heller ikke set blod i flere dage nu. Så det lover godt denne her gang
jul 2012
Det var ellers gået rigtig godt efter binyrebakhumon kuren, men har været på ferie og min søster har passet dem og der blev det helt skidt igen.
Så hun startede på ny binyrebakhumon kur, og det blev bedre. Jeg kom hjem i lørdags og det så fint ud, men lige så snart jeg stoppede på pillerne blev det slemt.
Snakkede med Dyrelægen i onsdags, og hun sagde at han skulle ha binyrebakhumon resten af sit liv, og det ville nedsætte hans liv meget. Og det ville jeg ikk være med til. Han var så lille og tynd. 1700 gram og han var 5 måneder. Dyrelægen mente det er noget kronisk han led af. Så var bedst han fik fred.
Puha hvor var det hårdt og er det stadigvæk. Græd som pisket
Anton har også haft det lidt op og ned og tynd mave, så nu er vi på flagyl i 10 dage, da det hjalp ham sidste gang. Han klarer det rigtig flot, men leder selvfølgelig efter sin bror. Men gør alt for at motiverer ham og lege med ham. Han skal være helt rask, inden jeg overvejer om han skal ha en ny legekammerat. Og skal sørger for han tager på. Han ser ud til at ha det godt, sagde Dyrelægen men han er for tynd.
Puha sidder med tårer i øjnene igen.
jul 2010
Følger: 67 Følgere: 64 Katte: 7 Emner: 31 Svar: 1.203
Sov sødt lille Felix
Stort trøstekram til din moar
nov 2009
Stort trøstekram til dig Sabrina
Min lille killining bløder fra endetarmen!