{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.486 visninger | Oprettet:

Hjælp! :S Basil er syg :( {{forumTopicSubject}}

Iih altså, ved ikke hvad jeg skal stille op smiley Basil er blevet syg og har fået en ordentlig omgang dårlig mave. Dyrlægen sagde at det er grundet stress ved flytning, ændring fra inde til udekat kat samt ændring af foder og at han nok skal komme over det igen - Men er bange for hans vægt smiley

Som nogle af jer ved, da jeg fik Baby & Basil vejede de alt for lidt, og har kæmpet hårdt for at få dem til at tag på. Selvom Baby er ved at komme op på en ordentlig vægt, har Basil noget sværere ved det, og nu hvor det hele også ryger ud af den anden ende går det den forkerte vej igen - Selv med alt hans pels kan knogler tydeligt ses :S

Humøret er nu ikke ændret så meget - Han putter ikke helt så meget mere, og sover meget (der bliver tændt for gulvvarmen, og så ned i kurven og under tæppet med ham, og så får han ellers lov til at sove) og han er stadig nysgerrig hvad der angår ude livet.

Men som sagt er vægten bare helt gal. Han har fået skånekost på dyrlægens anbefaling, men det har bare ikke hjulpet. Har så kigget igennem tråde her, & kan læse mig frem til 3 midler mod dårlig mavse; Zoolac, Pro-kolin & Canikur, men ved intet om dem - Er der nogen der har erfaring med det, eller kan anbefale den ene frem for den anden? Jeg skal bare have stoppet hans mave så han kan bevare vægten og forhåbentlig tag på. Eller er der nogen der ved om andre ting der kan hjælpe? Han har fået ris, og franskbrød smuldret i maden og så også noget kylling osv .. men stadig ingen forbedring.

Det går så også udover mine dyne, da han ikke vil bruge kattebakken når han er syg, så min dyne bliver vasket dagligt i øjeblikket - Også selvom jeg ligger under den. Og hvis vi lukker døren til soveværelset finder han bare noget andet (håndklæde, tæppe, trøje, bukser - Alt der bliver brugt af os i stof) hvilket betyder at jeg bliver stresset som bliver overført til ham selvom jeg prøver mit bedste at undgå det :S

Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe, føler mig helt fortabt når jeg ser Basil sådan, & Baby går også og puffer til ham hele tiden, helt uforstående smiley Vi vil virkelig gerne høre jeres meninger!


Kommentarer på:  Hjælp! :S Basil er syg :(
  • #1   16. jul 2012 Hvad farve er afføringen? Lugter den?

    Jeg har altid brugt zoolac, men der er meget delte meninger om det.


    Hvad fodrer du med?
    Har du prøvet at give ham Zyklene?


  • #2   16. jul 2012 Jeg har brugt Zoolac og det kan du bare gå ned til din dyrelæge og hente, men hvis hans mave ikke bliver beder inde for få dage skal du igen kontakte din dyrelæge og få ham til at se på ham...

    God bedring med ham...


  • #3   16. jul 2012 Hvor længe har det stået på?
    Jeg har altid brugt Pro-Kolin ved dårlig mave, og det har virket ok (i de tilfælde hvor anden sygdom ikke har været årsag). Dog hører jeg om flere og flere der anbefaler Canikur, der egentlig er til hunde.

    Ellers ville jeg overveje at tage en afføringsprøve og få hans afføring undersøgt for orm, parasitter og bakterier. Da vi sendte afføringsprøver ind i sin tid, samlede vi 3 ind, der blev sendt til Tyskland til undersøgelse. Det viste sig at være giardia, som kræver behandling. Hvis ikke vi havde sendt afføringsprøver ind, kunne vi være blevet ved med at give skånekost og Pro-kolin til ingen verdens nytte.


  • #5   16. jul 2012 Lone A: Den er en smule lysere end hans normale, og så lugter den - Ikke grusomt fælt, men nok til at man ikke synes det er sååå sjovt mere.

    det er netop de delte meninger jeg seralle vejne, så synes det er svært at finde rundt i.

    De har altid tørfoder stående fremme, så får de dåsemad et par gange om dagen, men hvilken slags skifter lidt da de ellers bliver trætte af - Det er det jeg bestiller fra Zooplus, og så får de råt, kylling, skinke snitzler, fisk, og generelt hvad vi får om aftenenen i en mindre portion råt.

    Nej, har heller aldig hørt om Zyklene - Hvad er det?


  • #6   16. jul 2012 Shila J:

    Kan man ikke også få det ved apoteket? Eller er jeg helt forkert på den?
    Jeg må blive ved med at holde øje så - Dyrlægen virkede bare som om han synes jeg var hysterisk, og at jeg bare skulle give ham skåne kost og vente på at det gik over? :S

    Og mange tak


  • #7   16. jul 2012 Cathrine B:

    Jeg ved det ikke helt, han havde det nemlig også en smule inden vi flyttede (for en uge siden)men der var det bare lidt smattet og ikke alarmerende, og der tænkte jeg at det nok havde noget med stress at gøre da det kun var lidt, og han blev hurtigt god igen. Men så i fredags/lørdags startede det igen hvor han fik efterladt "gaver" i dyne, pude, på to tæpper, i mine bukser og i mit håndklæde i løbet af få timer.

    Ved du egentlig hvad forskellen er på Zoolac, Pro-Kolin og Canikur? Synes det virker som omalle har en bestemt fortrukken, med gode argumenter, men ingen kan blive enige!

    Jeg spurgte også dyrlægen om han mente jeg burde sende prøver, men det mente han ikke. Han sagde hvis det fortsatte resten af ugen uden at blive bedre, kunne jeg overveje det, men at udover det mente han ikke det var nødvendigt? Kan jeg godt gøre det alligevel?


  • #8   16. jul 2012 Heidi:

    Det kunne være jeg skulle prøve det så, Men hvordan kan det være det hjælper på dårlig mave når det er til hårboller? Er det samme princip eller?


  • #9   16. jul 2012 Både zoolac og pro-kolin er med til at genoprette mavebalancen. Derudover har pro-kolin stoppende effekt som zoolac ikke har. Hvis du bruger pro-kolin skal du netop pga. den stoppende effekt, stoppe med at bruge det lige så snart afføringen ser normal ud igen, hvorimod du kan fortsætte med at bruge zoolac efter selve diarren.
    Som jeg kan læse det er zoolac ok, hvis afføringen blot er lind, da den er mere mild end pro-kolin, der skal anvendes hvis der er tale om diarre.

    Canikur ved jeg desværre intet om.

    Zyklene kan du læse om her: http://www.zylkene.dk/


  • #10   16. jul 2012 DK Ankicoon:

    Jeg vil prøve at snakke med dyrlægen om det, men tror du virkelig det er det? Der står:

    "En indekat har praktisk taget ingen risiko for at blive smittet, mens en meget aktiv udekat, der drikker vand fra naturen, har en væsentlig større risiko for at blive smittet."

    Basil har jo været indekat lige frem til en uge siden. Han har fået lov til at være udenfor i den tid, men der er indhegning, og de bliver begge holdt øje med hele tiden mens de er ude. De har ikke mødt andre, og har ikke drukket noget, da der ikke har været noget at drikke? :S Kan det så stadig godt være det?

    Jeg prøver at spørge ham af alligevel - Men når nu i alle råder til at få ham tjekket for det .. Hvorfor i alverden gør dyrlægen så ikke?


  • #11   16. jul 2012 Min Tyson har aldrig været ude og havde giardia, så ja det kan lade sig gøre.

  • #12   16. jul 2012 Cathrine B:

    Nu er det ikke fordi det sprøjter ud af ham - Vil det så sige at jeg skulle bruge Zoolac frem for Pro-Kolin?

    Mht Zyklene havde jeg også tænkt på noget som Feliway som påstå at skulle gøre det samme, uden at jeg skulle fodre min kat piller. Men jeg bryder mig generelt ikke meget om kemikalier og stoffer til katte hvis det ellers kan undgåes. Er der ikke noget med at catnip kan give samme virkning?

    Jeg vil i hvert fald prøve at kigge nærmere på det, men er det også noget man kan stoppe med at give igen uden at han så bliver bims?


  • #13   16. jul 2012 Personligt ville jeg altid bruge Pro-Kolin fremfor Zoolac, men tror det er en smagssag smiley

  • #14   16. jul 2012 Cathrine B:

    Okay - Jamen så må jeg prøve at kigge på Pro-Kolin istedet (:


  • #15   16. jul 2012 Men jeg vil dog stadig have i baghovedet at få afføringen tjekket! smiley

  • #16   16. jul 2012 Cathrine B:

    Jo selvfølgelig. Han har lige slugt en halv dåse dåsemad og virker stadig sulten, og indtil videre har han ikke haft dårlig mave idag (fingers crossed), Så det lader til, at han har det lidt bedre idag. Hvis han starter igen kommer han endnu en tur til dr. dyr, men lige nu tror jeg han bare skal have ro. Men jeg holder øje med det og bliver det ikke bedre får jeg det tjekket.

    Du skal have mange tak hjælpen og de gode svar (:


  • #17   16. jul 2012 Håber snart han er frisk igen smiley
    Noget helt andet... Har du fra den ene dag til den anden dag lavet foderskift, eller har du gjort det gradvist?


  • #18   16. jul 2012 Cathrine B:

    Jeg har gjort det gradvist. Med deres dåsemad har jeg most det (Baby ville KUN spise Whiskas, og blandet jeg det sammen spiste hun bare uden om, så blandede det sammen og så moste det) og så har jeg kommet mere og mere af det nye dåsemad i - Gav dem så det nye dåsemad rent for første gang for nogle dage siden. Det samme gælder tørfodret. Men Basil spiser ikke så tit dåsemad, han kan bedre lide tørfoder - og så alt hvad der er på min tallerken (grr!), så jeg ved ikke om han har sprunget blandingen over, og så bare begyndte at spise det nu hvor det er rent? Han var nemlig også tosset med Whiskas.


  • #19   16. jul 2012 Jeg vil helt sikkert anbefale dig at få lavet et fuldt blodbillede på ham, inden der behandles yderligere.
    Og så vil jeg anbefale dig at koge en pose af de billige poseris i dobbelt så langt tid som angivet på pakken og i mindre vand. Gem vandet, da du tydeligt kan se noget hvidt "klister" deri. Bland det med kogt kylling og lidt ris. Det er kanon godt til at stoppe en dårlig mave, med mindre vi snakker om bla Giardia eller andre væmmelige ting.


  • #20   16. jul 2012 Marianne:

    Han har også fået ris og kylling, men nu bliver jeg da forvirret? Når du koger ris, koger du jo vandet fra - Hvis du bruger mindre vand, og længere tid .. Hvodan i alverden skulle der så være vand tilbage? Er der noget jeg har overset her?


  • #21   16. jul 2012 det er fordi du ikke bruger pose-ris. Normalt bruger jeg 1½ l vand når jeg koger til mennesker men kun ca det halve når det er til at behandle dårlig kattemave.

  • #22   16. jul 2012 Heidi:

    Aah, det giver jo mening (; Det må jeg prøve.

    Marianne:

    Nåårh, nej, har aldrig brugt pose ris - Hvad er forskellen?


  • #23   17. jul 2012 Bla andet måden du koger på og at med poseris kan du koge så længe at risene bliver mere udkogte.

Kommentér på:
Hjælp! :S Basil er syg :(

Annonce