Nyindflyttet {{forumTopicSubject}}
Hej!
I onsdags (1/8-12) hentede jeg min mors ene kat da den er blevet rigtig godt og grundigt forsømt og ikke har haft det godt. Min mor ryger 60 cigaretter dagligt og lufter ALDRIG ud grundet sine indekatte, så hendes knurhår er helt gule og hun lugter stadig kraftigt af røg den dag i dag hvor det snart er en uge siden jeg hentede hende
Herudover har min mor hund som har jagtet den vildt og voldsomt hver gang den har vovet sig ud fra sit gemmested. Den anden kat derhjemme virkede til at have det OK under omstændighederne men hende her måtte jeg simpelthen have væk.
Problemet er at hun siden jeg hentede hende i onsdags hverken har spist, drukket eller været på toilettet andet end en enkelt gang hvor jeg ville vise hende det og hun bare satte sig i tissetåren efterfølgende og kiggede skræmt rundt som før. Hun ligger kun og gemmer sig og flakker med øjnene skræmt fra vid og sans, og hvis man endelig tager hende ud så kigger straks søgende rundt opefter for at se hvor hun kan flygte hen (hun gør det dog ikke) hvorefter hun trykket lister tilbage til sit skjul. Den anden dag sad hun dog og kiggede ud af vinduet da jeg kom gående nede på gaden og da det var første gang hun var kommet lidt ud fra skjulet blev jeg meget glad og da vi kom op var hun selvsagt krøbet i skjul igen.
Det er lidt svært at finde ud af om jeg skal lade hende være til hun selv kommer frem (hvis hun ikke dør af sult eller tørst inden - det håber jeg søreme ikke!!!) eller om jeg lige så stille skal begynde at tage hende op og kæle lidt så hun kan se at hun kan have tillid til mig???
Jeg bor i en 25 m2 ungdomslejlighed og ved godt at det ikke rigtig er optimalt for hende at bo som alenekat på så få kvadratmeter. Men er den grove forsømmelse ikke grund nok til at have flyttet hende hjem til mig?
Jeg tager hende en tur til dyrelægen imorgen for lige at få bekræftet at der ingen sygdomme er eller om andet er galt.
Puha en roman, håber at nogen vil tage sig tid til at læse det
jun 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 2 Emner: 35 Svar: 328
dec 2006
Følgere: 102 Katte: 2 Emner: 68 Svar: 9.943
Uha, det er kritisk, hvis katten ikke har spist, drukket eller været på bakken i så lang tid.
Har du stillet noget vand, og forskelligt lækkert mad nær hendes skjulested?
Hvis hun får noget indenbords (og det skal hun have snarest!),så skal der vel nok komme noget ud den anden vej også.
Synes også det lyder skidt, at hun er SÅ skræmt - kan da være bange for at katten er helt ødelagt
Hvis en kat er så stresset i forvejen, og har det skidt (måske både fysisk og psykisk) er det klart at den gemmer sig. Måske Feliway duftspreder kan have en effekt.
Og måske det kunne hjælpe, at du også "tvangsfjernede" den anden kat. Hvis kattene har været venner er det synd at skille dem ad.
Men du har ret, 25 kvm er meget lidt plads til to katte (det synes jeg så også det er til én).
Jeg er enig i, at katten bør tilses af en dyrlæge, men spørgsmålet er, om det vil stresse hende for meget lige nu, mens hun er så forfærdelig skræmt. Jeg ved sgi ikke ...
Det bedste ville nok være, hvis katten kom tilbage, og du kunne få din mor til ryge mindre, og at sikre de vinduer med net, så der kunne blive luftet ud!!!, samt opdrage sin hund til ikke at jage katte. Men jeg kan næsten regne ud, at det kniber for meget med hendes overskud, når hun ikke engang kan sanse, at det ikke dur at ryge 60 cigaretter dagligt uden udluftning
Det må være hårdt for dig at være vidne til, at din mor ikke magter at passe sine dyr ordentligt
Jeg håber det bedste!
aug 2012
Følger: 3 Katte: 1 Emner: 1 Svar: 21
dec 2006
aug 2012
maj 2007
Følger: 73 Følgere: 74 Katte: 10 Emner: 59 Svar: 5.739
Men jeg er mere bekymret for den kat, som din mor stadig har. Du skriver, at den efter omstændighederne virkede til at have det OK, men det har den højst sandsynlig ikke.
Kan du ikke fortælle din mor, at så massiv passiv rygning - tilmed uden udluftning - er MEGET skadelig for kattens luftveje. Endvidere kan det ikke undgås, at nikotinen og tjærestofferne også sætter sig i dens pels, så den får giftstofferne i sig, når den slikker sig.
Din mor vælger selv at udsætte sig for de skadelige stoffer - det gør katten ikke
Jeg synes, det havde været bedst at hente begge kattene, også fordi de sikkert savner hinanden. Det er synd at skille to gode venner ad.
Og når kattene tilmed er venner, er en fra eller til lige meget - også hvad angår plads. (Faktisk foretrækker jeg to på lidt plads frem for kun én med meget plads.)
Når vi tænker på plads, er det i gulv-kvadratmeter. Kattene har mange flere kvadratmeter, da de har mange flere niveauer at færdes på (borde, stole, skabe, vindueskarme osv.)
Måske skulle du foreslå din mor, og måske hjælpe hende med at få lavet en eller to gitterrammer til at sætte for vinduerne, så hun kan få luftet ud i lejligheden.
Det er ikke svært, men har man 10 tommelfingre, kan de også købes.
dec 2006
aug 2012
- Men hvis vi nu forestiller os at jeg skulle gøre det, ville det så ikke være bedst at vente til Jessie har fundet sig lidt til rette og er begyndt at knytte sig til mig? For derhjemme har de to jo "dannet flok" hvor min mor slet ikke har været en del af Jessie's "hverdag" andet end at hun har hældt mad op og skiftet kattebakken?
aug 2012
dec 2006
Hvis det skulle være pga. de penge hun har givet for katten, kan du så ikke købe den fri?
Christina **derhjemme har de to jo "dannet flok" **
Det synes jeg da de hurtigst muligt skulle have lov til at gøre igen!
Og du skal såmænd nok blive accepteret og blive en del af "flokken", når de efterhånden finder ud af, at du er sød ved dem og giver dem dejlig mad
jul 2012
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 71
Jeg har selv en meget forsigtig kat. Bare et blad falder forkert i haven, bliver hun bange. Og gæster...UF... Men når hun bliver vant til dem der kommer, ender hun som regel med at komme og hilse på dem. En af mine venner kom rigtig tit forbi, og det tog ham næsten et år at få lov at hilse på hende. Og nu hopper hun op på skødet af ham.
Så tid og tålmodighed - og en hel masse kærlighed - skal nok få hende til at blive en mindre nervøs kat.
maj 2007
Den, du allerede har hentet, vil føle sig mere tryg, den anden også, og du vil under alle omstændigheder blive deres holdepunkt.
PS: Din mor vil også kunne lufte ud i huset og det er nok ingen skade til for både hende og hunden.
dec 2006
Jeg er sikker på, at det bliver win-win-win-win for alle parter, at du får den anden kat hjem til dig og Jessie
aug 2012
Hihi jeg tror heller ikke hun kommer til at være en kat gæster kommer til at se meget til, det kan jeg slet ikke forestille mig lige nu
Men igår tog jeg hende op i sengen, børstede hende med en såkaldt "furminator" jeg har købt (fantastisk "børste"!), som hun ikke bryder sig så meget om. Bagefter kælede jeg hende og denne gang blev hun liggende i sengen og blev forkælet og nusset i over 20 min.! Og løb ingen steder når hun havde muligheden
dec 2006
Lad endelig være med at hive hende frem fra skjulestedet under sengen - giv hende tid, hun skal nok komme frem af sig selv. Og tilliden til dig vil hun sikkert få hurtigere, hvis du lader hende bestemme tempoet.
Jeg håber stadig for den anden kat, at den kommer til at bo sammen med Jessie igen ... og dig. Din lejlighed er godt nok lille, men der er da luft!
aug 2012
dec 2006
Et tip: Ørepropper er træls at have i ørerne, men dog en nyttig opfindelse, hvis man vil have søvn i øjnene.
Selv om det er synd for dig, at du ikke får sovet nok, så kan jeg alligevel ikke lade være med at sidde og smile glad over, at der er kommet så meget gang i Jessie :-).
Når du (forhåbentlig) får hentet Rebecca, så kan de to måske få krudtet af sammen i dagtimerne ... og putte sødt og stille om natten.
aug 2012
dec 2006
Jeg tror også stadig, at det ville hjælpe at hun fik selskab af den anden kat. Det skulle da være mærkeligt, hvis begge katte gik i skjul dagen lang, og kun var nataktive. Hvis den ene kat er fremme om dagen, så er mit gæt at det vil lokke den anden frem.
aug 2012
jul 2010
Følger: 67 Følgere: 64 Katte: 7 Emner: 31 Svar: 1.203
feb 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Katte: 3 Emner: 37 Svar: 209
Jeg tror altså heller ikke jeg ville have samvittighed til at lade den anden kat blive i det hjem.
Men godt at høre, at du tager ansvaret alvorligt, og passer på kattene.
dec 2006
Før eller siden får I nok også mere plads......(?)
Hvis du ikke har mod på det, kunne du måske, som Mega foreslår, hjælpe din mor med at få lavet en netramme til vinduet, så der i det mindste kan blive luftet ud hos din mor aht. både hund og kat.
Er der forresten nogen ændring med Jessies dag-skjul og natte-aktivitet?
aug 2012
Der er ingen ændringer i forhold til Jessie, hun vil simpelthen ikke ud med mindre det er om aftenen lige inden vi går i seng
dec 2006
Ih altså, hende Jessie ... Mon hun kunne snydes, ved at du (evt.prøver det flere dage) slukker lyset og trækker gardiner for (gerne mørklægnings), og går i seng om eftermiddagen, og så forsigtigt står op, mens hun er i færd med sine aktiviteter ...
Aner ikke om det vil virke, det var bare lige en ide....
aug 2012
Hehe, det kunne være! Jeg prøvede hele dagen igår at holde hende vågen om dagen ved at snakke til hende, kæle hende osv. så hun måske var lidt mere rolig i nat - hvilket resulterede i endnu mere leg og larm
dec 2006
Gud ved om Jessie har været vant til kun at "leve" om natten - måske når hunden har sovet tungt.
Døgnrytmer er svære at ændre på - måske sker der en ændring, når det bliver vintertid og tidligt mørkt. Eller også har det mere at gøre med, at du går i seng ... men det kan jo testes
aug 2012
Jeg har super nyt, for Jessie-musen er blevet en helt anden nu! Hun kommer op i sengen frivilligt og vil kæles
aug 2012
aug 2012
dec 2006
aug 2012
dec 2006
Håber Rebecca har det godt, (..... ellers så ved du jo, hvad jeg synes
aug 2012
Hehe ja, ellers må jeg tage det op til overvejelse
dec 2006
I hvert fald rigtig dejligt, at hun nu er begyndt at hygge sig
aug 2012
dec 2006
(jeg kender følelsen!)
aug 2012
nov 2011
Følger: 5 Følgere: 3 Katte: 2 Emner: 36 Svar: 353
aug 2012
maj 2007
Ved, du har overvejet at hente hende også.
Nyindflyttet