{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.121 visninger | Oprettet:

Bekendtgørelse om overdragelse af killinger {{forumTopicSubject}}

Nu må jeg lige endnu engang huske folk på:

<i>
Bekendtgørelse om overdragelse af kattekillinger

I medfør af § 11, stk. 1, og § 28, stk. 5, i dyreværnsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1343 af 4. december 2007, som ændret ved lov nr. 499 og 500 af 12. juni 2009, fastsættes følgende:

§ 1. Med bøde straffes den, der sælger eller på anden måde overdrager eller køber eller på anden måde erhverver kattekillinger, hvis levering af kattekillingerne sker, inden de er 12 uger gamle. På samme måde straffes den, der fra udlandet indfører kattekillinger, der er under 12 uger gamle.

Stk. 2. Reglen i stk. 1 finder ikke anvendelse, når der er tale om en samlet overdragelse, erhvervelse eller indførsel af moderdyr og killinger, eller når moderløse killinger indleveres til dyreinternater eller overdrages til en ammekat.

§ 2. Justitsministeriet kan meddele dispensation fra denne bekendtgørelse, hvis hensynet til moderdyrets og killingernes velfærd taler for det. Dispensationen kan gøres betinget af nærmere angivne vilkår.

§ 3. Bekendtgørelsen træder i kraft den 15. november 2009.

Justitsministeriet, den 29. oktober 2009
Brian Mikkelsen
</i>

- <b> Det er strafbart for både køber og sælger! </b>
- <b> Det er IKKE op til sælger at vurdere om en killing er klar eller ej før 12 uger! </b>

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Vaskemaskine med vand problemer 490 kr.
  • Ophænging af 80’ tv og væg reol 1.299 kr.
  • 2x Radiator der skal genstartes 1.200 kr.
  • Hjælp til at samle skab 490 kr.
  • Reparation fuge i bruser mellem flise og afløbsrist. 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bekendtgørelse om overdragelse af killinger
  • #1   14. aug 2012 Utroligt, at folk i år 2012 stadig falder for den.....

• #4   14. aug 2012 God tilføjelse der Felis.

Jeg bliver så harm når det er ved alle fulde fem at der bliver handlet med killinger under 12 uger. Så viser man da først, at man er ligeglad med prægning og skider højt og flot på at loven er der af en grund.
    Det er strafbart og jeg er SÅ kold i numsen.

• #5   14. aug 2012 Og nu slettede vedkommene sin profil - meget modent.

• #6   14. aug 2012 Altså inde på DBA og GulogGratis står det endda med rødt. Men intet herinde. Det synes jeg i hvert fald godt de kunne lave om på.

• #8   14. aug 2012 Ja. Sørgeligt.

• #10   14. aug 2012 ej hvor underligt dit indlæg nu er væk smiley Alle mine er også..

• #11   14. aug 2012 Det er så ikke altid at der er internater til at tage sig af en enkelt hjemløs kat.

Det må da være bedre at de fik et godt og kattevenligt hjem.
    Jeg har selv en hittekilling som ca kun var 10 uger da jeg fandt den.
    I den haveforening jeg fik den fra , ville aflive katten hos dyrlægen om mandagen hvor jeg fik den om lørdagen

• #13   15. aug 2012 Jeg er rigtig glad for den lov findes. Men det er ikke sjovt at finde en killing som endnu ikke er 12 uger gammel og ringe til dyrenes beskyttelse og de kan/vil ikke hjælpe og opfordre så til at man selv tager sig af den eller aflevere den på internat hvis de ellers har plads..... Så man kan havne i en ulovlig situation fordi man har et godt hjerte. Har iøvrigt selv haft en killing via hittekilling fordi vi havde en hunkat med kun en killing, skøn oplevelse.

• #16   15. aug 2012 Folk er pisse ligeglade med den bekendtgørelse, og mange er fortsat ikke klar over den findes.

Endelig tror jeg heller ikke, der afsættes mange offentlige ressourcer på, at håndhæve bekendtgørelsen og dyrværnsloven iøvrigt, hvad katte angår.

Jeg har eksempelvis en ven på facebook, som efterlyste en killing, der ikke var for gammel. Hun vidste godt, at killinger skal være 12 uger, før tages fra deres mor, men hun betragter det bare som vejledende. (Hun har selv haft flere kuld killinger, og ingen af dem har lidt skade af, at komme hjemmefra før de fyldte 12 uger - hendes udsagn)

Der gik omkring 2 timer, også var der én som henviste til nogle killinger i området, og en halv time senere, havde hun hentet en killinger, som jeg ikke tror var ældre end 8-10 uger.

Selvfølgelig gik der kun et par dage, også kunne de ikke have killingen længere, fordi den ældtes søn reagerede overfor katten ved allergi (han har tidligere reageret, når han har været på besøg her hos os.)

Dette blev annonceret i en stautsopdatering på FB, og jeg var den eneste, som tilkendegav, at det var synd for katten - alle andre synes det var synd for sønnen, der reagerede overfor katten, og følte skyld for, at killingen nu måtte flytte igen.

Hvad vil jeg med det indlæg - der sikkert på dette forum ikke giver anledning til andet end harme osv.?

Blot komme med et eksempel på, hvor ligeglade folk i almenhed er overfor bekendtgørelsen.

Det er verdenen, hvor en kat er en kat - og hvor man får sådan én kastet i nakken gratis og skaffer sig af med den igen, når den ikke længere er sød nok, går i vejen eller man mister interessen for den. En verden, hvor man ikke vil betale, hvad det koster, at have kat (neutralisering, vaccinationer, øremærket, registrering m.v.)

Det er meget mere almindelig, end folk tror, og uden en større indsats for håndhævnelse af reglerne fra den udøvende del i form af lovens lange arme, så er effekten af disse indlæg meget begrænset.

Tror i killingerne ikke sælges længere, når de er under 12 uger, fordi en bruger eksempelvis sletter sin profil herfra?

NEJ!!!

Og sålænge både købere og sælgere er pisse ligeglade, så kan vi herinde kun fremstå som snerpede afstumpede individer uden andet særligt livsindhold, end at generer "bedre uvidende selvbestaltede vidne" - mennesker i den rigtige verden.

• #19   15. aug 2012 Hvis jeg skal til dyrlæge og få aflivet en rask killing for min regning, så kan den i min verden lige så godt blive i den vejgrøft hvor jeg fandt den. Den forening må sku tage ansvar.

• #21   15. aug 2012 Syntes ikke det giver mening at kalde sig dyrenes beskyttelse og så aflive raske dyr fordi det for dem er den nemmeste løsning. Jeg opdrætter katte og de flytter IKKE herfra før de er 12 uger og jeg gør gerne opmærksom på loven på FB og andre steder så her er vi slet ikke uenige. Heldigvis findes der foreninger som er mere dyrevenlige og som gerne tager disse killinger. Men havde jeg stået med en forældreløs sund og rask killing fundet i en vejgrøft og haft valget mellem aflivning og tage mig af den til den var 12 uger, så må jeg indrømme at den ikke var blevet aflivet.

Kommentér på:
Bekendtgørelse om overdragelse af killinger

Annonce